AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #1 Skrevet 22. november 2019 https://www.nrk.no/livsstil/lus-smitter-ikke-fra-lue-til-lue-1.13427630 Deler denne linken i håp om at denne kjedelige myten dør, en gang for alle. Lus lever og legger egg kun i hår! Om dette ble allmennkunnskap ville man spart masse unødige tiltak. Min barnehage fortalte stolt at de ikke hengte klærne til barna inntil andre under lusetid. Så mye unødvendig tid de bruker på noe helt unødvendig.. Anonymkode: 6d051...485
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #2 Skrevet 22. november 2019 Men lus kan krype fra hode til lue, og hvis noen da låner denne lua så kan lusa krype til hode igjen. Samme med seng 😛 Det er en grunn til at man skal vaske/fryse all klær og sengetøy man har brukt. Anonymkode: 87a5d...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #3 Skrevet 22. november 2019 Just now, AnonymBruker said: Men lus kan krype fra hode til lue, og hvis noen da låner denne lua så kan lusa krype til hode igjen. Samme med seng 😛 Det er en grunn til at man skal vaske/fryse all klær og sengetøy man har brukt. Anonymkode: 87a5d...3b6 Nei!! Lusa krabber ikke over på luer eller klær, sier Preben Ottesen, avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet Han forteller at lusa maks lever i to døgn utenfor mennesker, og de vil også bli så svekket av tørke og kulde at de knapt vil klare å krabbe opp på et nytt menneske. Fant ingen lus på luer Mens lusa herjer sliter foreldre seg ut med å fryse ned sengetøy, vaske klær og hår. Men det er det absolutt ingen grunn til, ifølge Ottesen. – Det er bare seiglivede myter. Lusa er en hjelpeløs skapning hvis den forlater et menneskehode. Beina har krumme klør spesiallagd for å klatre langs hårstrå. På en glatt flate er de som «Bambi på isen». Anonymkode: 6d051...485 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #4 Skrevet 22. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men lus kan krype fra hode til lue, og hvis noen da låner denne lua så kan lusa krype til hode igjen. Samme med seng 😛 Det er en grunn til at man skal vaske/fryse all klær og sengetøy man har brukt. Anonymkode: 87a5d...3b6 Les artikkelen da! Man skal ha veldig uflaks om det smitter fra en lue: Quote – For å teste mulig smitte fra luer, ble 1000 luer undersøkt, samtidig som man fant til sammen 5500 lus på barna som eide dem. Ingen lus ble funnet på luene. Og om sengetøy: Quote – Noen finner lus på hodeputer og tar det som bevis på at lus kan smitte fra sengeklær eller gjenstander. Forklaringen er en annen: Lusa lever bare cirka tre uker. Når de er døende klarer de ikke lenger å holde seg fast i håret. – Det vi ser på puta er derfor lus som snart dør, og derfor ferdige med å legge egg. Anonymkode: b6e8c...fd7 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #5 Skrevet 22. november 2019 Lus kan ikke leve i luer og sengetøy over tid, og de legger ikke egg der nei, men de kan fint leve uten tilgang på blod i to døgn, og dermed få anledning til å flytte over i noens hode fra sengetøy eller lue. Så ja, du kan få lus av å sove i en seng hvor noen med lus har sovet før deg, og du kan få lus av å f.eks prøve en hatt eller lue som noen med lus har prøvd før deg, men nei, du trenger ikke vaske eller fryse alt, kun la det ligge i over 48 timer før du tar det i bruk igjen. Anonymkode: afe0d...288 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #6 Skrevet 22. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Lus kan ikke leve i luer og sengetøy over tid, og de legger ikke egg der nei, men de kan fint leve uten tilgang på blod i to døgn, og dermed få anledning til å flytte over i noens hode fra sengetøy eller lue. Så ja, du kan få lus av å sove i en seng hvor noen med lus har sovet før deg, og du kan få lus av å f.eks prøve en hatt eller lue som noen med lus har prøvd før deg, men nei, du trenger ikke vaske eller fryse alt, kun la det ligge i over 48 timer før du tar det i bruk igjen. Anonymkode: afe0d...288 Hvordan har det seg at dere vet bedre enn Folkehelseinstituttet? Fra infobrev: Behandling mot hodelus Det finnes flere alternative behandlinger mot hodelus: Behandle med lusemiddel (kan kjøpes på apotek). NB! Det er viktig å følge pakningsvedlegget nøye. Midler som inneholder virkestoffet dimetikon har vist seg å ha god effekt. Kjemme håret hyppig (daglig i 14 dager) Klippe håret kortere enn 0,5 cm Nyttig å vite Barn som har hodelus trenger ikke å være hjemme fra skolen eller barnehagen, men behandling bør komme i gang raskest mulig. Hodelus er ikke farlig, men det er plagsomt for den det rammer. Hodelus smitter ved hode-til-hode- kontakt, og ikke via luer, kosedyr eller andre gjenstander. Alle kan bli smittet av hodelus, uavhengig av alder, hårtype osv. Lus blir raskt svekket når de er borte fra hodet. Det er derfor ikke nødvendig å vaske klær, hus og møbler. Anonymkode: 6d051...485 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #7 Skrevet 22. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har det seg at dere vet bedre enn Folkehelseinstituttet? Fra infobrev: Behandling mot hodelus Det finnes flere alternative behandlinger mot hodelus: Behandle med lusemiddel (kan kjøpes på apotek). NB! Det er viktig å følge pakningsvedlegget nøye. Midler som inneholder virkestoffet dimetikon har vist seg å ha god effekt. Kjemme håret hyppig (daglig i 14 dager) Klippe håret kortere enn 0,5 cm Nyttig å vite Barn som har hodelus trenger ikke å være hjemme fra skolen eller barnehagen, men behandling bør komme i gang raskest mulig. Hodelus er ikke farlig, men det er plagsomt for den det rammer. Hodelus smitter ved hode-til-hode- kontakt, og ikke via luer, kosedyr eller andre gjenstander. Alle kan bli smittet av hodelus, uavhengig av alder, hårtype osv. Lus blir raskt svekket når de er borte fra hodet. Det er derfor ikke nødvendig å vaske klær, hus og møbler. Anonymkode: 6d051...485 Jeg er villig til å vedde en årslønn på at jeg ble smittet med hodelus via sengetøy for noen år siden. I følge FHI kan da også lus smitte på annet vis enn fra hode til hode: "Det finnes en viss mulighet for at lus kan spres med kammer og børster, og vask eller frysing av disse bør gjennomføres dersom det er hodelus i husstanden." https://www.fhi.no/ml/skadedyr/lus/behandling-og-bekjempelse-av-hodelu/ Om det kan smittes på denne måte, hvorfor i all verden ikke via lue eller sengetøy? Jeg er i hvert fall ikke villig til å ta sjensen. Når det gjelder hodelus synes jeg det er greit at man tar de forholdsregler man kan. Anonymkode: afe0d...288 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #8 Skrevet 22. november 2019 Rart at de sprer seg så fort da, også mellom voksne, som ikke sitter i til hverandre eller klemmer ol. Kan lus fly? Det må den jo ettersom det smitter så lett. Skabb er nærmest umulig å pådra seg i forhold. Anonymkode: 88e02...e34 2
Gjest Albbas Skrevet 22. november 2019 #9 Skrevet 22. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er villig til å vedde en årslønn på at jeg ble smittet med hodelus via sengetøy for noen år siden. I følge FHI kan da også lus smitte på annet vis enn fra hode til hode: "Det finnes en viss mulighet for at lus kan spres med kammer og børster, og vask eller frysing av disse bør gjennomføres dersom det er hodelus i husstanden." https://www.fhi.no/ml/skadedyr/lus/behandling-og-bekjempelse-av-hodelu/ Om det kan smittes på denne måte, hvorfor i all verden ikke via lue eller sengetøy? Jeg er i hvert fall ikke villig til å ta sjensen. Når det gjelder hodelus synes jeg det er greit at man tar de forholdsregler man kan. Anonymkode: afe0d...288 Fordi på en børste er det hår, og børsten føres jo helt inni håret ved bruk slik at lusa kan bevege seg som om det er hode mot hode. På sengetøy er det vanskeligere, fordi puta ikke gnikkes inni håret som en børste. Komplett umulig er det sikkert ikke, men sannsynligheten er veldig liten. Men jeg hadde garantert vaska sengetøyet likevel hadde vi fått lus, det er jo et enkelt tiltak!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #10 Skrevet 22. november 2019 Jeg delte seng med min datter i sommer, da vi kom hjem oppdaget vi masse lus på henne. Jeg fikk ikke lus. Vi delte da seng i nesten 14 dager, vi lå relativt tett og så på tv etc på kveldene. Så jeg har også tro på at lusa ikke tar seg en nattetur utenfor håret til verten den er hos. Anonymkode: e93f7...af2 1
Gjest Albbas Skrevet 22. november 2019 #11 Skrevet 22. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Rart at de sprer seg så fort da, også mellom voksne, som ikke sitter i til hverandre eller klemmer ol. Kan lus fly? Det må den jo ettersom det smitter så lett. Skabb er nærmest umulig å pådra seg i forhold. Anonymkode: 88e02...e34 Sprer den seg så fort mellom voksne da? Det er jo svært uvanlig i dag at voksne som ikke er i kontakt med barn får lus. Lus kan verken hoppe eller fly. Det er jo via barn den sprer seg så fort.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #12 Skrevet 22. november 2019 Det er kanskje ikke like vanlig som folk tror. Men jeg synes nå det kanskje går ann at det smitter via klær. Tanke; «En person med lus har på seg en lue. Lus kravler kanskje ikke over på luen å legger egg, men kanskje en liten lus kommer på avveie og havner over på lien i 1-2 minutter. Akkurat i disse minuttene blir luen lånt bort til et annet menneske. Lusen som ikke liker luen, kravler så over på håret og hodet, og legger egg der. En annen person er nå smittet. Jeg føler at det er mulig, selv om det kanskje ikke er like normalt som man tror. Anonymkode: a3f0d...d44 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #13 Skrevet 22. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er kanskje ikke like vanlig som folk tror. Men jeg synes nå det kanskje går ann at det smitter via klær. Tanke; «En person med lus har på seg en lue. Lus kravler kanskje ikke over på luen å legger egg, men kanskje en liten lus kommer på avveie og havner over på lien i 1-2 minutter. Akkurat i disse minuttene blir luen lånt bort til et annet menneske. Lusen som ikke liker luen, kravler så over på håret og hodet, og legger egg der. En annen person er nå smittet. Jeg føler at det er mulig, selv om det kanskje ikke er like normalt som man tror. Anonymkode: a3f0d...d44 Det du skriver til slutt er nok riktig. Du FØLER de kan smitte slik. Men det er ikke mulig. Folk blander sammen forhåndsregler mot flått og barnemark med råd om lus. Lus er en skikkelig lettvekter. Spres lett mellom barn som er tett på hverandre. Og fordi mange ikke sjekker etter lus. Da blir det epidemier Anonymkode: 6d051...485 2
Gjest Albbas Skrevet 22. november 2019 #14 Skrevet 22. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det er kanskje ikke like vanlig som folk tror. Men jeg synes nå det kanskje går ann at det smitter via klær. Tanke; «En person med lus har på seg en lue. Lus kravler kanskje ikke over på luen å legger egg, men kanskje en liten lus kommer på avveie og havner over på lien i 1-2 minutter. Akkurat i disse minuttene blir luen lånt bort til et annet menneske. Lusen som ikke liker luen, kravler så over på håret og hodet, og legger egg der. En annen person er nå smittet. Jeg føler at det er mulig, selv om det kanskje ikke er like normalt som man tror. Anonymkode: a3f0d...d44 Lenken forklarer jo at lusa rett og slett ikke klarer å bevege seg over til lua. Jeg tror heller ikke det er fullstendig umulig, men sannsynligheten er tydeligvis så liten at det ikke er hensiktsmessig at barnehager bruker krefter på disse luene...
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #15 Skrevet 23. november 2019 På 22.11.2019 den 9.47, Albbas skrev: Fordi på en børste er det hår, og børsten føres jo helt inni håret ved bruk slik at lusa kan bevege seg som om det er hode mot hode. På sengetøy er det vanskeligere, fordi puta ikke gnikkes inni håret som en børste. Komplett umulig er det sikkert ikke, men sannsynligheten er veldig liten. Men jeg hadde garantert vaska sengetøyet likevel hadde vi fått lus, det er jo et enkelt tiltak! 23 timer siden, Albbas skrev: Lenken forklarer jo at lusa rett og slett ikke klarer å bevege seg over til lua. Jeg tror heller ikke det er fullstendig umulig, men sannsynligheten er tydeligvis så liten at det ikke er hensiktsmessig at barnehager bruker krefter på disse luene... Jeg tror forklaringen er at det kan ligge hår i både lue og på hodepute etter den som har brukt det, og at det kan være lus på dette håret. Et menneske mister ca 100 hodehår i døgnet. Har man mye lus skal det vel litt til om ikke det kan følge ei litta lus med i noe av det man mister. Anonymkode: afe0d...288 5
Sykkelkopp Skrevet 23. november 2019 #16 Skrevet 23. november 2019 Jeg fikk lus på barneskolen uten å hatt tatt håret mitt borti noen andres. Hvordan sprer de seg da? Hadde også egen kam.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #17 Skrevet 23. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tror forklaringen er at det kan ligge hår i både lue og på hodepute etter den som har brukt det, og at det kan være lus på dette håret. Et menneske mister ca 100 hodehår i døgnet. Har man mye lus skal det vel litt til om ikke det kan følge ei litta lus med i noe av det man mister. Anonymkode: afe0d...288 – For å teste mulig smitte fra luer, ble 1000 luer undersøkt, samtidig som man fant til sammen 5500 lus på barna som eide dem. Ingen lus ble funnet på luene. Hvorfor fant de ingen da? Og hadde de funnet én, så ville det utgjort 0.1% av luene. Du har større sjanse for å epilepsi av Paracet Jeg er SÅ nysgjerrig på hvorfor folk har så stort behov for å tro at lus smitter via luer. Anonymkode: 6d051...485 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #18 Skrevet 23. november 2019 Det er vel noe som ble prentet inn i hodet vårt som barn av 80 tallet. Bra om det ikke er sant da! Om det er 100% sant vet vel bare lusa. Anonymkode: 24b5e...9e6 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #19 Skrevet 23. november 2019 Kanskje ikke lus, men skabb gjør det. Anonymkode: 58eb7...5e9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #20 Skrevet 23. november 2019 Lusen trives best blant de som tilhører de lavere samfunnslag. Der bor de mange pakket sammen i små leiligheter. Mor og far er lønnsarbeidere og har ikke tid til å opprettholde hygienen, for de må arbeide tidlig og sent med å nedbetale gjelden til banken som eier både bil og bolig. Min tante sa alltid: Lys og luft og åpne rom, samt ikke putte barna sine på institusjon fra de er knappe året gammelt, se det holder lusen borte. Anonymkode: a5f90...5ad 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå