Gå til innhold

Må faren ta fri fra jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemme med barnet mitt på halvannet år. Går i terapi for bla. angst og depresjon og må derfor som regel ha med barnet. Men dersom faren skulle vært hjemme fra jobb for å passe barnet mens jeg har time, må han ta seg fri da? Synes jeg har hørt det er en slags ordning når det gjelder mors helse. 

Anonymkode: bec4e...df8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykt barn dager kan brukes når den som har tilsyn med barnet til vanlig er syk.

Anonymkode: 3472f...919

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sykt barn dager kan brukes når den som har tilsyn med barnet til vanlig er syk.

Anonymkode: 3472f...919

Tusen takk for svar ❤️

Anonymkode: bec4e...df8

Skrevet

Han må ta seg fri ja, men om det er betalt eller ikke er noe annet. Men vil dere bruke sykt barn dager på dette da?

Anonymkode: 1c0bb...1ef

Skrevet

Han kan også ha rett til velferdspermisjon,  det fikk min mann når jeg gikk på behandling.  Han må nesten snakke med arbeidsgiver, sjekke personalhåndboken. 

Anonymkode: 670f2...73e

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er sånn at hvis det er en fast avtale/behandling over flere ganger og lengre tid, må han ha en avtale med arbeidsgiver om han får fri til dette, med eller uten lønn, men det bør han få. Han må kontakte HR-ansvarlig og nærmeste leder om dette (HR først).
På min arbeidsplass kan vi registrere en enkelthendelse som "annet fravær, legebesøk ol)" og er helt i orden og med lønn. En hel dag blir "sykt barn", og trekkes av den kvoten.
Det vil jo ha betydning hva det innebærer, er det hele dagen fravær, er det to ganger i uken, er det av og til og han kan gi beskjed dagen før, hvordan funker det på hans arbeidsplass, kan han avspasere, jobbe det inn, eller må det settes inn vikar osv.
Lovverket er slik: § 12-9.Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:
a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,
b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller
c)

hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

Anonymkode: 961ab...122

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...