Gå til innhold

Boka: Omgitt av idioter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

leser den, men er den bullshit? Synes egentlig det var litt interessant å kjenne seg igjen i visse grupper mennesker. er den bortkastet å lese?
Jeg sliter nemlig med meg selv, og har lyst å forandre meg. er den bra inspirasjon?

Anonymkode: 6949e...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omgitt av idioter

Jeg hadde ingen faglig utbytte av boken og den førte heller ikke til noen personlig utvikling. Nå var det heller ikke sistnevnte jeg kjøpte boken for når jeg stod i en bokbutikk på Gardemoen, men jeg ble forespeilet at det var en ren psykologi bok. 

Det er det ikke. Det tok ikke mye lesing til før jeg skjønte at boken utelukkende bestod av generaliseringer, over simplifisering, anekdotisk bevisførsel og utdaterte psykologiteorier fra 1920-tallet (DISA er utgått for lenge siden).

Jeg googlet så forfatteren og mistanken min ble bekreftet, forfatteren har slettes ingen faglig utdannelse innen psykologi eller nevrovitenskap, hans tittel er "life coach" - for meg tilsvarer denne tittelen det samme som kvakksalver. 

Han pakker tankene sine inn på en slik måte at det høres fornuftig ut når man leser det, for han bruker jo mange flotte ord og beskrivelser - men når man reflekterer litt nærmere på det så ser man at det er ren humbug. 

Han forholder seg ikke til faktisk forskning eller faktisk psykologi. Av den grunn var boken fullstendig blottet for verdi for min del. 

Om du leter etter en bok som skal skildre hvordan ekte mennesker samhandler med hverandre og hvordan ekte mennesker tenker så ville jeg styrt unna denne boken, til tross for at det også var morsom lesning i den - jeg legger vekt på ordet morsom, for det var antydninger til klovnerier hele veien. 

Av meg får boken terningkast 2. Den kunne fått en 3'er om den hadde vært åpen og ærlig om at det ikke er en fagbok, for det er som sagt morsomme personlige anekdoter i boken. Den er også skrevet på godt språk , er leservennlig og skildringene er detaljerte. 

Men den har som sagt ingenting med psykologi eller forskning å gjøre slik den utgir seg for å være.

Det var ihvertfall Herr Wagner sin bokanmeldelse midt på natten :ac: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...