Gå til innhold

Håper på bedring med ADD-medisin. ERFARING? =)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

har allerede vært til nevropsykolog. Dps er de som skal utrede tydeligvis.

Anonymkode: 810bc...4d4

Hvorfor sender de deg til dps? Her sendte de med til en ekspert på add/ahd. Men det spørs vel hvor du bor i landet..

Anonymkode: f1a17...162

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo den psykiske helsen din, og ikke noe du bør ta lett på. Derfor jeg stusser litt på at dps er den som skal ferdigstille diagnosen. Hvor bra kvalifikasjoner har de der? Jeg ble utredet hos nevropsykolog så videre til psykiater om var ekspert på add/adhd. Han analyserte testene som var gjort hos nevropsykolog (altomfattende på 4-5 t) og hadde så samtale i 2t. 

Anonymkode: f1a17...162

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk reagerer forskjellig på medisin. Det kommer ikke an på om de har ADHD eller ikke, men at man bare er skrudd sammen forskjellig, og det gjelder absolutt alt av medisiner. Ritalin er den som har høyest suksessrate, derfor tester de ofte ut den først. Jeg har to gutter med ADHD, og de har hatt veldig god utbytte av medisin. De klarer seg godt på skolen og blir mindre stresset, og kontrollerer følelsene bedre. Og som følge av dette, fungerer de også bedre sosialt. Men dette er 2 personer. Andre kan reagere helt annerledes. Det er derfor medisinen prøves ut en periode før du skrives ut fra Bup/DPS. Da ser dere hvordan du reagerer på de, og evt bivirkninger. Det er viktig at du er helt ærlig. Virker de dårlig, så finnes det flere typer medisiner som gjerne fungerer bedre for nettopp deg. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: efcc3...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Ts her. Jeg har hatt min første dag på Ritalin. Gikk 15 min ca og jeg trodde ikke dette virket. Men så måtte jeg på do og fikk deretter en ekstrem trang til å gjøre ting. Begynte å rydde så hele huset ble nesten skinnende rent. Har tatt initiativ av meg selv i hele dag. Men er litt opp og ned i tanker. «Er dette meg?» «er det ekte?» osv. 
Matlysten er kverka. Men ble sulten nok til å spise til slutt. 

Tankekjøret er borte vekk. Jeg er mer i virkeligheten og har mer energi.

Legen vet at jeg har hatt depresjon. 

Endret av Moonshine
dosering av medikament, delryddet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 19.2.2020 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg har hatt min første dag på Ritalin. Gikk 15 min ca og jeg trodde ikke dette virket. Men så måtte jeg på do og fikk deretter en ekstrem trang til å gjøre ting. Begynte å rydde så hele huset ble nesten skinnende rent. Har tatt initiativ av meg selv i hele dag. Men er litt opp og ned i tanker. «Er dette meg?» «er det ekte?» osv. 
Matlysten er kverka. Men ble sulten nok til å spise til slutt. 

Tankekjøret er borte vekk. Jeg er mer i virkeligheten og har mer energi.

Legen vet at jeg har hatt depresjon.

Hvordan går det nå, TS? Jeg gikk på Ritalin i 2 dager, første dagen var fin, til kvelden kom, da kastet jeg opp, og kvalmen varte hele neste dag, og jeg lå og gråt hele neste kveld. Har slitt med spisevegring til tider og reagerer veldig dårlig på sultfølelser, så jeg avsluttet i samråd med lege. Nå skal jeg prøve med Aduvanz, når jeg tør. Syns medisiner er skummelt, samtidig lengter jeg sånn etter å fungere godt.

Anonymkode: aa77c...ce8

Endret av Moonshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det nå, TS? Jeg gikk på Ritalin i 2 dager, første dagen var fin, til kvelden kom, da kastet jeg opp, og kvalmen varte hele neste dag, og jeg lå og gråt hele neste kveld. Har slitt med spisevegring til tider og reagerer veldig dårlig på sultfølelser, så jeg avsluttet i samråd med lege. Nå skal jeg prøve med Aduvanz, når jeg tør. Syns medisiner er skummelt, samtidig lengter jeg sånn etter å fungere godt.

Anonymkode: aa77c...ce8

Hei. Jeg har hatt stabilt humør sammenhengende for første gang på flere år! Folk rundt meg kommenterer det også. 
Jeg skulle egentlig til legen fredag men hn var syk. Så jeg måtte hente samme medisin, samme dose. Skulle møte for å fortelle om hvordan den er. Legen som skrev det ut til meg sa at dersom jeg mister sultfølelse ska jeg prøve med Aduvanz. Evt øke dose, om jeg ikke har noen bivirkninger av Ritalin. 
Jeg vet ikke hva som bestemmer om du går over på annen medisin. Jeg håper det er mulig å prøve forskjellige til man finner den som passer best. 
Concerta ble ikke nevnt til meg? 
Problemet med Ritalinen er at jeg føler den er litt svak og så må det fylles på. Konsentrasjonen faller gradvis igjen mot ettermiddagen. Sultfølelsen er borte mange timer etter jeg har tatt medisinen, men er kraftig redusert ellers også.

Jeg har ingen kvalme eller problemer fysisk av den. Jeg sover også bedre enn jeg gjorde før start. Jeg sover hele natten nå og våkner uthvilt. Før så sovnet jeg ikke pga tankekjør, våknet flere ganger om natten av angst og tanker, og sinne. Så å komme seg opp om dagene var som å dra seg ut av kvikksand. Nå står jeg opp og er sprek. 

Jeg er veldig spent. Jeg kunne tenkt meg å kjenne hvordan Aduvanz er. 

Strattera er tredje valg, men jeg tviler sterkt på at det funker da det ikke er sentralstimulerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei! 

Leste hva som har blitt skrevet her. Skal begynne med medisin selv. Har så mye adhd symptomer. 

Hvordan går det? 

Ble livet bedre med medisiner? 

Hører det er noen som får et nytt liv med medisiner. 

Anonymkode: 5ab4e...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisin gir bedring, men man får jo aldri mestret å være seg selv ved å bruke medisiner som forandrer hvem man egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk en gang medisin mot adhd, ritalin. Det gjorde meg mer deprimert. Ja, tankekjøret tok slutt, men keg ble jo ikke mrg selv og alt var tomt. Det gjorde meg mer avhengig og ruset. 

Anonymkode: c4856...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At noen må ha medisin, er fordi sånn samfunnet er så passer ikke alle inn dersom de er a4. Så ta gjerne medisin du, og pass inn i en ramme du ikke er. 

Dersom samfunnet hadde vært mer aksepterende og flinke på å finne passende yrler til hver enkelt person, slutte med å sammenligne og tenke at alle må være lik, da ville det ikke vært noe behov. Ikke alle er ment til å sitte på rumpen hele dagen og jobbe med teori eller strikking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Leste hva som har blitt skrevet her. Skal begynne med medisin selv. Har så mye adhd symptomer. 

Hvordan går det? 

Ble livet bedre med medisiner? 

Hører det er noen som får et nytt liv med medisiner. 

Anonymkode: 5ab4e...159

Ts her.

driver bare på utprøving. Var til time i dag og legen ville øke dose Ritalin. Ikke la meg prøve Aduvanz før evt om 2 uker. Grunnen til at jeg vil prøve forskjellige er for å se hvem som funker best, men det er sikkert en grunn til at de skal være forsiktige.

Livet mitt ble brått bedre. Det som er litt synd er at du blir vant med Ritalinen veldig fort. Og det er vanskelig for meg å skille hva som er medisinen og hva som kanskje bare er en god dag/nok søvn/bra kost osv osv.... 

eneste bivirkning jeg har av den er kverket matlyst. Denne kommer for fullt på kvelden.

Men det var første dagen jeg merket mest effekt. Jeg kjenner jo at livslysten er ikke for fullt tilbake. Men jeg tenker mer realistisk og slipper tak mer i det jeg ikke kan kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Hentacruel skrev:

Medisin gir bedring, men man får jo aldri mestret å være seg selv ved å bruke medisiner som forandrer hvem man egentlig er. 

Hva om man ikke vil være den man egentlig er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar Ritalin mot ADD og jeg har fått et nytt liv :)

Tankekjøret og den indre uroen er nesten borte og jeg kan faktisk konsentrere meg i mer enn 2 sekunder sammenhengende. Jeg kan også plutselig sitte en hel kveld i sofaen og halvsove. Tidligere måtte jeg ha TV på, PCen i fanget og mobilen i hånden - samtidig for å klare å sitte stille. Det er en helt ny verden for meg å kunne konsentrere meg om EN av tingene ❤️ 

Dersom jeg glemmer dem en dag så merker jeg at tankene kommer tilbake. Prøver å droppe dem dersom jeg f.eks bare skal være hjemme en dag eller lignende og det går helt greit. 

Tidligere var jeg 100% på AAP, nå jobber jeg rundt 50% så Ritalin har vært en enorm positiv ting for meg. Jeg har ikke prøvd noen av de andre.

Anonymkode: c5231...edd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du vil så og si måtte da være avhengig av medisin hele livet for å fungere. Er det verdt det? Medisin bare i seg selv tar ikke vekk problemer. Det bare skyver de midlertidig under teppet så problemene under teppet kan vokse seg større, ril engang du står uten medisn igjen. Da kan problemet være verre og vanskeligere gjøre noe med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

driver bare på utprøving. Var til time i dag og legen ville øke dose Ritalin. Ikke la meg prøve Aduvanz før evt om 2 uker. Grunnen til at jeg vil prøve forskjellige er for å se hvem som funker best, men det er sikkert en grunn til at de skal være forsiktige.

Livet mitt ble brått bedre. Det som er litt synd er at du blir vant med Ritalinen veldig fort. Og det er vanskelig for meg å skille hva som er medisinen og hva som kanskje bare er en god dag/nok søvn/bra kost osv osv.... 

eneste bivirkning jeg har av den er kverket matlyst. Denne kommer for fullt på kvelden.

Men det var første dagen jeg merket mest effekt. Jeg kjenner jo at livslysten er ikke for fullt tilbake. Men jeg tenker mer realistisk og slipper tak mer i det jeg ikke kan kontrollere.

Det er jo en medisin og ikke magi :) Den løser ikke alle problemer i hele verden, men for meg har den gjort problemene litt enklere å leve med :)

Anonymkode: c5231...edd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sliter du med tankekjør, hva med å lære seg å mestre dem som gjennom meditasjon? Det finnes kurs for det. Det er bedre å lære deg selv å mestre tankene, istedet for å skyve de midlertidig under teppet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du vil så og si måtte da være avhengig av medisin hele livet for å fungere. Er det verdt det? Medisin bare i seg selv tar ikke vekk problemer. Det bare skyver de midlertidig under teppet så problemene under teppet kan vokse seg større, ril engang du står uten medisn igjen. Da kan problemet være verre og vanskeligere gjøre noe med. 

Hvordan kan man gjøre noe med en medfødt sykdom? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sliter du med tankekjør, hva med å lære seg å mestre dem som gjennom meditasjon? Det finnes kurs for det. Det er bedre å lære deg selv å mestre tankene, istedet for å skyve de midlertidig under teppet. 

Huff. Jeg har gjort mye meditasjon. Men det tar mye tid og krefter. Og ja, jeg gjør det annenhver til hver dag. Men det er ingen mirakelkur det heller. 

misforstår du Ritalin som et rusmiddel? Jeg føler meg ikke ruset. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvirfor skal jeg være avhengig resten av livet? Og hvorfor er det lovlig med medisin dersom det er så farlig som du skal ha det til? Skal vi la kreftpasienter dø og da, siden de bare fremskynder sykdommen? De klmmer jo gjerne tilbake med redusert immunforsvar og sykdommen kan komme tilbake. Like gjerne la de dø med en gang? Jeg skal ikke komme med formening her, bare sammenligner litt synspunkter ditt :) 

Jeg er 28 nå. Jeg gikk heller for alternativt, og hadde en mor som var skeptisk til alt som hadde med legeindustrien. Jeg ville gi det et forsøk. Det gikk ikke bedre alle disse årene, med meditasjon heller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å mestre dem hele mitt 28 år lange liv. Det er jo bare å slutte dersom medisinene skulle få bivirkninger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...