AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #1 Del Skrevet 22. november 2019 ADD som tilleggsdiagnose skal snart settes, da psykologen håper på medisin slik at jeg skal få slutt på tankekjøret. Selv mamma som har vært veldig i den alternative verdenen, har vært imot medisiner, håper på at jeg skal få det nå. Jeg har alltid vært veldig ukonsentrert, hatt lett for å kjede meg. Jeg "våkner" ikke før det skjer ekstreme ting, hvis dere skjønner. Har også alltid slitt med å slå meg til ro. Fant meg jobber, så etter ny jobb igjen. Alltid sett etter noe nytt. Har hatt tilbakevennende depresjon, pga sosiale vansker og dårlig konsentrasjon. Dårlig konsentrasjon, lett for å kjede meg= finner mange mennesker kjedelige= få venner. Skoleboka er tortur= middels karakterer, dårlige om faget ikke var interessant og mange på motivasjon til høyere utdannelse. Nå er jeg igjen deprimert, jeg blir fort veldig sint. Det har i det siste gått over til å bli aggressiv i perioder. Jeg er så nedfor. Jeg er på jobbsøkermakredet men kommer meg til intervjuer. Jeg har søkt på alt jeg vet jeg kan mestre, men det meste er deltid. Det er egentlig helt greit, for da kan jeg jobbe på flere steder. Men jeg savner å ha en hovedkarriere. Men så viser det seg at jeg må jobbe med meg selv før jeg kan få den og det er det som irrterer vettet av meg. Noen som har erfaring med å starte på medisin? Klarte du å bli mer interessert i det som ikke var så interessant? Ble du mer omgjengelig? Fikk du mer energi? Anonymkode: 810bc...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 22. november 2019 #2 Del Skrevet 22. november 2019 Jeg gikk på Ritalin, så Concerta. Ble mega konsentrert, dopa og slapp. Mista matlysten og raste ned i vekt. Heller stressa enn neddopa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #3 Del Skrevet 22. november 2019 3 minutter siden, Maestro skrev: Jeg gikk på Ritalin, så Concerta. Ble mega konsentrert, dopa og slapp. Mista matlysten og raste ned i vekt. Heller stressa enn neddopa. Hvor lenge er dette siden? Det har kommet noen nye på markedet nå og jeg er voksen. Aldri vært medisinert før. Anonymkode: 810bc...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 22. november 2019 #4 Del Skrevet 22. november 2019 Jeg har ikke prøvd, men kjenner noen som går på medisin nå. Hun merker forskjell. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 22. november 2019 #5 Del Skrevet 22. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge er dette siden? Det har kommet noen nye på markedet nå og jeg er voksen. Aldri vært medisinert før. Anonymkode: 810bc...4d4 Er snart 10 år siden. Var 18 når jeg fikk diagnosen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #6 Del Skrevet 22. november 2019 2 minutter siden, Kaisamaia skrev: Jeg har ikke prøvd, men kjenner noen som går på medisin nå. Hun merker forskjell. 😊 positivt eller negativt? Anonymkode: 810bc...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 22. november 2019 #7 Del Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: positivt eller negativt? Anonymkode: 810bc...4d4 Veldig positivt, ja. Usikker på om hun er blitt mer interessert generelt. Men hun opplever mer energi og bedre konsentrasjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #8 Del Skrevet 22. november 2019 1 minutt siden, Kaisamaia skrev: Veldig positivt, ja. Usikker på om hun er blitt mer interessert generelt. Men hun opplever mer energi og bedre konsentrasjon. men det er dette jeg mener, at bedre konsentrasjon og mer energi kan gjøre deg mindre deprimert. Anonymkode: 810bc...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 22. november 2019 #9 Del Skrevet 22. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: men det er dette jeg mener, at bedre konsentrasjon og mer energi kan gjøre deg mindre deprimert. Anonymkode: 810bc...4d4 Var det et nytt spørsmål? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #10 Del Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, Kaisamaia skrev: Var det et nytt spørsmål? 😊 ja, du kan vel tolke det slik Anonymkode: 810bc...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #11 Del Skrevet 22. november 2019 17 minutter siden, Maestro skrev: Jeg gikk på Ritalin, så Concerta. Ble mega konsentrert, dopa og slapp. Mista matlysten og raste ned i vekt. Heller stressa enn neddopa. Du gikk på feil medisin. I usa er det bare 3% som bruker ritalin, det er en utrolig gammel medisin med mye bivirkninger. Det er tragisk at ritalin er den medisinen du først må prøve ut. Ts, jeg bruker elvanse mot add. Fungerer kjempefint. Eneste bivirkning er mer svetting. Blir verken dopa eller rusa. Ts, det er kjempeviktig at du sier ifra om depresjonen- du skal derfor ikke prøve ut ritalin!! Det står i vedlegget på ritalinesken. Skal ikke brukes ved tidligere depresjon. Jeg hadde også hatt depresjon og fikk dermed gå rett på Elvanse. Tankekjør er vekk, jeg har også mer fokus. Husk at mange medisiner blir påvirket av det du spiser. Jeg kan f.eks ikke drikke kaffe dagene jeg tar medisin, får bare hjerteklapp. Anonymkode: f1a17...162 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #12 Del Skrevet 22. november 2019 Elvanse er en «ny» medisin.. den har vært brukt i andre land i årevis men ikke i Norge før de siste årene. Den er rå dyr men de med adhd får den på blå resept uansett. Men legene anbefaler alltid de billige variantene først (Ritalin og conserta) gamle sorten. Elvanse er renere stoff, og virker jevnt hele dagen. Matlysten er lik, og nattesøvnen god. Min erfaring med mitt barn. Kranglet meg til de medisinene og gutten har fått et nytt liv. Legen på bup sa at den medisinen er absolutt den med minst bivirkninger og best effekt.. men pga prisen er de pliktig til å anbefale de billigste først. Anonymkode: f7da2...df7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 22. november 2019 #13 Del Skrevet 22. november 2019 Jeg tenker at det å ha manglende interesse er et vanlig symptom på ADD, men at det også kan ha med depresjon å gjøre. Hvordan det er for deg, vet jeg ikke. Uansett, så vil økt energi og bedre konsentrasjonsevne være med på å redusere/fjerne en depresjon, ja. Vil bli mindre plass til tankekjør om man klarer å gjøre noe "fornuftig", som å trene, jobbe, gjøre alt man skulle ha gjort osv. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #14 Del Skrevet 22. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: men det er dette jeg mener, at bedre konsentrasjon og mer energi kan gjøre deg mindre deprimert. Anonymkode: 810bc...4d4 absolutt. Jeg fikk energi til å gjøre ting. Jeg er ikke helt frisk av depresjonen, så man må ha forhåpningene på et realistisk nivå. Blir ikke frisk av depresjonen pga medisinene, men de hjelper til så man kommer i aktivitet. Anonymkode: f1a17...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #15 Del Skrevet 22. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Elvanse er en «ny» medisin.. den har vært brukt i andre land i årevis men ikke i Norge før de siste årene. Den er rå dyr men de med adhd får den på blå resept uansett. Men legene anbefaler alltid de billige variantene først (Ritalin og conserta) gamle sorten. Elvanse er renere stoff, og virker jevnt hele dagen. Matlysten er lik, og nattesøvnen god. Min erfaring med mitt barn. Kranglet meg til de medisinene og gutten har fått et nytt liv. Legen på bup sa at den medisinen er absolutt den med minst bivirkninger og best effekt.. men pga prisen er de pliktig til å anbefale de billigste først. Bra du sto på ditt!! det er nesten ingen jeg kjenner som har bra erfaring med ritalin. Det finnes også en medisin som heter aduvanz, som har nesten like virkestoff som Elvanse. Jeg fikk dårligere matlyst i starten av Elvanse ,men det tok seg opp. Attentin har også blitt mer skrevet ut nå, for de som ikke har like god effekt av Elvanse. Anonymkode: f1a17...162 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #16 Del Skrevet 22. november 2019 Da jeg var i jobb, opplevde jeg noen ganger at hjernen kunne koble ut og det gjorde meg kjempe stresset. Det var verst når det ikke var praktiske oppgaver, men f.eks å stå i kassen!! F.eks å veksle tilbake penger, måtte forsikre meg om at jeg tok en 10'er og ikke en 20'er dersom de skulle ha tilbake i mynt. Eller slå inn riktig vare. Jeg var redd for dette absolutt hele tiden! Kunne bli stresset av særlig krevende kunder, som skulle ha ting litt spesielt, særlig om det var mitt i rushen. Og så måtte jeg sjekke om vi hadde varen, for jeg fikk panikk om jeg slo inn noe vi ikke hdde for da måtte jeg gi tilbake pengene. Altså å rett og slett ikke falle helt ut. Eller at jeg kunne finne på å bare gå et sted, så kommer jeg dit og husker ikke hva jeg skulle hente. Anonymkode: 810bc...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #17 Del Skrevet 22. november 2019 skal man gå på disse resten av livet eller gir de hjernen det nødvendige for en periode? Anonymkode: 810bc...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #18 Del Skrevet 22. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var i jobb, opplevde jeg noen ganger at hjernen kunne koble ut og det gjorde meg kjempe stresset. Det var verst når det ikke var praktiske oppgaver, men f.eks å stå i kassen!! F.eks å veksle tilbake penger, måtte forsikre meg om at jeg tok en 10'er og ikke en 20'er dersom de skulle ha tilbake i mynt. Eller slå inn riktig vare. Jeg var redd for dette absolutt hele tiden! Kunne bli stresset av særlig krevende kunder, som skulle ha ting litt spesielt, særlig om det var mitt i rushen. Og så måtte jeg sjekke om vi hadde varen, for jeg fikk panikk om jeg slo inn noe vi ikke hdde for da måtte jeg gi tilbake pengene. Altså å rett og slett ikke falle helt ut. Eller at jeg kunne finne på å bare gå et sted, så kommer jeg dit og husker ikke hva jeg skulle hente. Anonymkode: 810bc...4d4 Lykke til med utredning! Du skal til nevropsykolog, ikke på dps? Anonymkode: f1a17...162 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #19 Del Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lykke til med utredning! Du skal til nevropsykolog, ikke på dps? Anonymkode: f1a17...162 har allerede vært til nevropsykolog. Dps er de som skal utrede tydeligvis. Anonymkode: 810bc...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #20 Del Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: skal man gå på disse resten av livet eller gir de hjernen det nødvendige for en periode? Anonymkode: 810bc...4d4 Du velger hvor ofte du tar dem. Noen tar dem kun når de skal på jobb og har pause i helgene f.eks. Skjønner ikke helt hva du mener? Personer med adhd eller add er jo født slik, så det er ingen medisin som man bruker 1 mnd og så er man "frisk" resten av livet. Jeg kommer nok til å ta dem resten av livet, da hverdagen har blitt mye enklere. Anonymkode: f1a17...162 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå