AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #1 Skrevet 22. november 2019 Den siste tiden har det selvfølgelig vært en del snakk rundt omkring angående bank-konto og gyldig legitimasjon. At en del medlemmer er nødt til å stikke innom deres bank, for å legitimere seg selv. Men hva om noen har en sparekonto i en bank (som man nesten aldri benytter, og derfor er ekstremt sjeldent innom nettbank) også har man en vanlig "brukskonto" i en helt annen bank. Hvis den banken med en sparekonto bare sender ut beskjeder til selve nettbanken, så oppdager vel ikke folk det hvis de plutselig blir nødt til å gjøre ett eller annet med den sparekontoen deres. Står banken fritt til å sperre eller slette hele kontoen til folk da? Eller stilles det noen KRAV til dem om at før banken kan gjøre noe slikt, så må medlemmene deres varsles på flere forskjellige metoder (brev i posten, telefon-samtaler / tekstmeldinger eller noe) før banken faktisk kan gjøre noe med kontoene til folk? Anonymkode: 06cbb...126 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #2 Skrevet 22. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Den siste tiden har det selvfølgelig vært en del snakk rundt omkring angående bank-konto og gyldig legitimasjon. At en del medlemmer er nødt til å stikke innom deres bank, for å legitimere seg selv. Men hva om noen har en sparekonto i en bank (som man nesten aldri benytter, og derfor er ekstremt sjeldent innom nettbank) også har man en vanlig "brukskonto" i en helt annen bank. Hvis den banken med en sparekonto bare sender ut beskjeder til selve nettbanken, så oppdager vel ikke folk det hvis de plutselig blir nødt til å gjøre ett eller annet med den sparekontoen deres. Står banken fritt til å sperre eller slette hele kontoen til folk da? Eller stilles det noen KRAV til dem om at før banken kan gjøre noe slikt, så må medlemmene deres varsles på flere forskjellige metoder (brev i posten, telefon-samtaler / tekstmeldinger eller noe) før banken faktisk kan gjøre noe med kontoene til folk? Anonymkode: 06cbb...126 du har allerede fått beskjed om at banken kan sperre kontoen din så ja, de kan sperre kontoen din. har selv fått sperret en konto for noen år siden. Anonymkode: a2651...db8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #3 Skrevet 22. november 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Den siste tiden har det selvfølgelig vært en del snakk rundt omkring angående bank-konto og gyldig legitimasjon. At en del medlemmer er nødt til å stikke innom deres bank, for å legitimere seg selv. Men hva om noen har en sparekonto i en bank (som man nesten aldri benytter, og derfor er ekstremt sjeldent innom nettbank) også har man en vanlig "brukskonto" i en helt annen bank. Hvis den banken med en sparekonto bare sender ut beskjeder til selve nettbanken, så oppdager vel ikke folk det hvis de plutselig blir nødt til å gjøre ett eller annet med den sparekontoen deres. Står banken fritt til å sperre eller slette hele kontoen til folk da? Eller stilles det noen KRAV til dem om at før banken kan gjøre noe slikt, så må medlemmene deres varsles på flere forskjellige metoder (brev i posten, telefon-samtaler / tekstmeldinger eller noe) før banken faktisk kan gjøre noe med kontoene til folk? Anonymkode: 06cbb...126 Man er ikke medlem i en bank. Man er en kunde. Anonymkode: 8ee7a...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #4 Skrevet 22. november 2019 Ja, det kan de, men banken her la først ut info i nettbanken. Så sendte de Mail til de som ikke hadde ordnet det innen dato. De som ikke hadde ordnet det så fikk brev og nå driver de å ringer rundt til de siste... liten lokal sparebank Anonymkode: 95af0...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #5 Skrevet 22. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: du har allerede fått beskjed om at banken kan sperre kontoen din så ja, de kan sperre kontoen din. har selv fått sperret en konto for noen år siden. Anonymkode: a2651...db8 Med hvilken begrunnelse brukt banken for å sperre din konto for ett par år siden? Anonymkode: 06cbb...126
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #6 Skrevet 22. november 2019 Kontoen blir sperret ja, men ikke sagt opp. Er bare at du ikke får tilgang på pengene. De blir ikke borte eller gitt bort Anonymkode: 6ee95...aad
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #7 Skrevet 22. november 2019 Du må legitimere deg med pass i banken. Anonymkode: 5e367...333
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #8 Skrevet 22. november 2019 Jeg er kunde i fire forskjellige banker men har ikke mottatt en slik mail fra noen 🤔 Anonymkode: c815b...8e3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #9 Skrevet 22. november 2019 Dette med legitimering gjelder bank-ID, ikke kontoen din. Så ja, de kan deaktivere din mulighet til å bruke bank-id til å betale regninger og overføre penger. Men du vil beholde kontoen og kunne stikke innom banken og utføre tjenester den veien. Men da blir det kanskje enklere å bare legitimere seg. Anonymkode: 0f547...e6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå