Gå til innhold

Å be om en jobb man en gang takket nei til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For endel mnd siden  fikk jeg 3 jobbtilbud samme uken. LUKSUS problem! Jeg valgte den jobben som lovet meg 100% og kun litt pendling.  Nå derimot, etter  6 mnd prøvetid. Datt jeg ned til 40%. 

Så da var man på jobbjakt igjen. En av de to jeg avslo er i området og de trengte 40 til 50% den gangen jeg snakket med sem sist. Nå lurer jeg på om jeg kan ydmykende komme krypende å be om en mulighet til igjen.  Kan jeg det? Hva er moralsk riktig. Og hvis jeg kan. Hvordan åpne dialogen med sjefen jeg takket nei til en gang. ????????????????????????????????????????

Anonymkode: edb7e...e15

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville først sjekket ut hvorfor du datt ned fra 100% til 40% der du allerede er. Står det ikke 100% stilling i arbeidsavtalen din? Da er det det som gjelder for deg der fremdeles, såfremt det ikke er tidsbestemt noe annet i kontrakten.

Du kan jo alltids krype, men de vil skjønne at du fort drar avgårde igjen siden de ikke var førstepri. Men om det var pga lav stillingsprosent så si det. Da kan det være du blir tilgitt. Tror det kommer an på hvordan du snakker for deg og hvor desperat de er etter folk. Men vet du om de i det hele tatt trenger folk nå?

Anonymkode: e6018...94e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har takket nei til jobbtilbud før (etter at jeg ble oppsøkt), og likevel har de fortsatt å oppsøke meg. Så jeg ville bare tatt kontakt uten noe kryping, men også uten å være høy på pæra. Bare hyggelig og nøytral. 

Anonymkode: 6e5d0...0ec

Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har takket nei til jobbtilbud før (etter at jeg ble oppsøkt), og likevel har de fortsatt å oppsøke meg. Så jeg ville bare tatt kontakt uten noe kryping, men også uten å være høy på pæra. Bare hyggelig og nøytral. 

Enig, bare ta kontakt på en helt vanlig måte, og for all del, ikke kryp! 

Som arbeidsgiver hadde i hvert fall jeg blitt glad om en potensiell ansatt dukket opp sånn. 

Skrevet

Det var de som oppsøkte meg den gangen også. Skal jo ikke krype men det føles litt sånn. Komme tilbake med halen mellom bena. Men jeg kunne jo ikke vite om at jeg kom til og bli nedgradert etter 6 mnd. 😕

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå derimot, etter  6 mnd prøvetid. Datt jeg ned til 40%. 

Hva mener du med dette? Hva står i kontrakten din? Man "detter" ikke plutselig fra en 100 % stilling til 40 %.

Anonymkode: 43344...2f3

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette? Hva står i kontrakten din? Man "detter" ikke plutselig fra en 100 % stilling til 40 %.

Etter 6 mnd pøvetid i 100% fikk jeg bare 40% jobb videre.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter 6 mnd pøvetid i 100% fikk jeg bare 40% jobb videre.

Hvorfor det? Fikk du jevnlige tilbakemeldinger på at du ikke var god nok?

Hva stod i kontrakten din? De kan ikke bare endre fra 100 % til 40 %, med mindre det har vært nedbemanning e.l.?

• Liker 2
Skrevet

Hva mener dere med å komme krypende? Betyr det å si: «Jeg vil veldig hjerne jobbe her likevel?» eller noe sånt. At man har en angrende holdning? 

Anonymkode: 3f07b...79c

Skrevet

*Gjerne, ikke hjerne. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva stod i kontrakten din? De kan ikke bare endre fra 100 % til 40 %, med mindre det har vært nedbemanning e.l.?

Firmaet er på konkursvei. Så firmaet har ikke råd til og ha meg i fulltidsjobb. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere med å komme krypende? Betyr det å si: «Jeg vil veldig hjerne jobbe her likevel?» eller noe sånt. At man har en angrende holdning? 

Altså. Jeg valgte denne jobben bort fordi jeg ble lovet minimum 80% stilling et annet sted, men fikk starte i 100%. Da takket jeg nei til 50%.  Så når prøvetiden var over datt jeg ned til 40% i min 100% jobb. Å komme krypene blir fra min side å komme tilbake til en jobb jeg ønsket, men valgte bort pga INNTEKT. Hvem som helst velger den jobben med mest å hente vel? Jeg tok et dårlig valg. Og angrer. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnlag for nedgradering, firmaets egne økonomiske utfordringer og mangel på arbeidsoppgaver. Bare gode tilbakemeldinger på mitt bidrag i stillingen. Faktisk mye skryt og taknemlighet for arbeidet mitt. 

Skrevet

Da ville jeg ikke kommet krypende, men tatt direkte kontakt, forklart situasjonen, og spurt om det fortsatt er en åpning for deg.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Firmaet er på konkursvei. Så firmaet har ikke råd til og ha meg i fulltidsjobb. 

Altså. Jeg valgte denne jobben bort fordi jeg ble lovet minimum 80% stilling et annet sted, men fikk starte i 100%. Da takket jeg nei til 50%.  Så når prøvetiden var over datt jeg ned til 40% i min 100% jobb. Å komme krypene blir fra min side å komme tilbake til en jobb jeg ønsket, men valgte bort pga INNTEKT. Hvem som helst velger den jobben med mest å hente vel? Jeg tok et dårlig valg. Og angrer. 

Dette er jo heldigvis en situasjon som er lett å forklare, og som ikke får arbeidsgiver til å mistenke at det er noe galt med deg. Så bare forklar det som det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...