Gjest lillesnøfnugg Skrevet 21. november 2019 #1 Skrevet 21. november 2019 Opplever det som rart at det er så mange barnevernsstråder på forumet, hvor faktisk feilinformasjon og ekstrem propaganda mot fosterhjem får lov til å stå? Det står blant annet at fosterbarn har større risiko for å bli utsatt for overgrep i fosterhjem enn hos biologiske foreldre. At barnevernet trenerer saker og også feilaktig info om hva som faktisk har skjedd i EMD ang dommene der. Det er kanskje på tide å rydde opp i dette «grumset»? Det finnes faktisk sårbare barn og unge som kan rote seg inn på KG og faktisk tro på det de leser av feilinformasjon. Og hvor er de etiske aspektene rundt dette?jeg skjønner at Egmont ønsker masse engasjement og klikk og at disse trådene gir det, men som nevnt så finnes det barn og unge som kan påvirkes av dette?
Sakdebatt Skrevet 22. november 2019 #2 Skrevet 22. november 2019 Her tror jeg at ts mangler kunnskap og erfaring. Vi som har erfaring med Barnevernet vet at dette er sannheten. Når Barnevernet trenerer saker er det fordi at de selv ikke har argumenter for sin sak. Barnevernets ansatte lar det gå prestisje i å vinne sakene. Det er også riktig at fosterbarn er mer utsatt for å bli utsatt for overgrep. Etiske aspekter skal tas hensyn og det blir det også når man gir sannferdig informasjon om denne situasjonen som mange sårbare barn blir utsatt for. Jeg finner det kritikkverdig at ts kaller dette propaganda da dette er virkeligheten for mange barnevernsbarn. Dommene i EMD går ut på at menneskerettigheter er blitt brutt. Saken i september går på en adopsjonsak hvor det aldri skulle vært omsorgsovertakelse. Kritikken i saken der var at det ikke var jobbet for tilbakeføring i utgangspunktet. Barnevernet skal gjennom sakene hele tiden jobbe for at barnet skal kunne tilbakeføres til foreldre. Og hvis ikke så skal øvrig biologisk familie ansees som en bedre mulighet enn fremmede fosterhjem. Et forum skal ikke være informert ensidig og beskylde de som har erfaring for propaganda. Man skal kunne debattere og informere på en ordentlig og høflig måte. 5
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. november 2019 #3 Skrevet 22. november 2019 (endret) 2 timer siden, Sakdebatt skrev: Her tror jeg at ts mangler kunnskap og erfaring. Vi som har erfaring med Barnevernet vet at dette er sannheten. Når Barnevernet trenerer saker er det fordi at de selv ikke har argumenter for sin sak. Barnevernets ansatte lar det gå prestisje i å vinne sakene. Det er også riktig at fosterbarn er mer utsatt for å bli utsatt for overgrep. Etiske aspekter skal tas hensyn og det blir det også når man gir sannferdig informasjon om denne situasjonen som mange sårbare barn blir utsatt for. Jeg finner det kritikkverdig at ts kaller dette propaganda da dette er virkeligheten for mange barnevernsbarn. Dommene i EMD går ut på at menneskerettigheter er blitt brutt. Saken i september går på en adopsjonsak hvor det aldri skulle vært omsorgsovertakelse. Kritikken i saken der var at det ikke var jobbet for tilbakeføring i utgangspunktet. Barnevernet skal gjennom sakene hele tiden jobbe for at barnet skal kunne tilbakeføres til foreldre. Og hvis ikke så skal øvrig biologisk familie ansees som en bedre mulighet enn fremmede fosterhjem. Et forum skal ikke være informert ensidig og beskylde de som har erfaring for propaganda. Man skal kunne debattere og informere på en ordentlig og høflig måte. Du understreker mine poeng så godt, så mye synsing på en gang👍🏼 Og feilaktig også. Etterlyser også debatten som er informativ og ordentlig, samt høflig. Endret 22. november 2019 av lillesnøfnugg
Sakdebatt Skrevet 22. november 2019 #4 Skrevet 22. november 2019 2 timer siden, lillesnøfnugg skrev: Du understreker mine poeng så godt, så mye synsing på en gang👍🏼 Og feilaktig også. Etterlyser også debatten som er informativ og ordentlig, samt høflig. Du understreker mitt poeng, at du ikke har kunnskapen og erfaringen. Jeg vet av erfaring. Jeg har sett hvordan Barnevernet holder på mot vanlige familier. Syns du at du er høflig når du kaller andres erfaringer og kunnskap for propaganda? 1
Nomaden Skrevet 22. november 2019 #5 Skrevet 22. november 2019 17 timer siden, lillesnøfnugg skrev: Opplever det som rart at det er så mange barnevernsstråder på forumet, hvor faktisk feilinformasjon og ekstrem propaganda mot fosterhjem får lov til å stå? Det står blant annet at fosterbarn har større risiko for å bli utsatt for overgrep i fosterhjem enn hos biologiske foreldre. At barnevernet trenerer saker og også feilaktig info om hva som faktisk har skjedd i EMD ang dommene der. Det er kanskje på tide å rydde opp i dette «grumset»? Det finnes faktisk sårbare barn og unge som kan rote seg inn på KG og faktisk tro på det de leser av feilinformasjon. Og hvor er de etiske aspektene rundt dette?jeg skjønner at Egmont ønsker masse engasjement og klikk og at disse trådene gir det, men som nevnt så finnes det barn og unge som kan påvirkes av dette? Folk har ulike erfaringer med barnevernet, og har dermed like mye rett til å diskutere de ulike sakene - enten du mener at det de sier er feil eller ikke. Det at du har et positivt inntrykk av barnevernet gjør ikke andres inntrykk feil av den grunn. 4
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. november 2019 #6 Skrevet 22. november 2019 1 time siden, Sakdebatt skrev: Du understreker mitt poeng, at du ikke har kunnskapen og erfaringen. Jeg vet av erfaring. Jeg har sett hvordan Barnevernet holder på mot vanlige familier. Syns du at du er høflig når du kaller andres erfaringer og kunnskap for propaganda? Så dine personlige erfaringer skal fortelle andre hvordan systemet fungerer? I tillegg til at det er en høyst subjektiv følelse og ikke kommer under hverken empiri eller validert info, så er det vel propaganda?
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. november 2019 #7 Skrevet 22. november 2019 1 time siden, Nomaden skrev: Folk har ulike erfaringer med barnevernet, og har dermed like mye rett til å diskutere de ulike sakene - enten du mener at det de sier er feil eller ikke. Det at du har et positivt inntrykk av barnevernet gjør ikke andres inntrykk feil av den grunn. Diskuter gjerne men kom med dokumentasjon, og ikke feilaktig tolkning av noe som faktisk ikke er tilfelle.
Million Skrevet 22. november 2019 #8 Skrevet 22. november 2019 "Fosterbarn har en 33 prosent høyere risiko for å bli utsatt for overgrep, sammenlignet med barn som bor i sine hjem" Fra nettsiden http://advokatsylte.no/artikkel/9/barnevernsaker/502/handel-med-fosterbarn 2
Sakdebatt Skrevet 22. november 2019 #9 Skrevet 22. november 2019 1 time siden, lillesnøfnugg skrev: Så dine personlige erfaringer skal fortelle andre hvordan systemet fungerer? I tillegg til at det er en høyst subjektiv følelse og ikke kommer under hverken empiri eller validert info, så er det vel propaganda? Mine erfaringer er ikke bare en sak. Det er mange saker. Jeg har ikke sett validert informasjon fra barneverntilhengere. Men jeg kaller det ikke propaganda. Barneverntilhengere derimot kaller det propaganda når det er informasjon som ikke er fordelaktig for Barnevernet. Respekt går begge veier. Jeg har respekt for at noen har gode erfaringer, og da forventer jeg at de som har dårlige erfaringer får den samme respekten tilbake. 5
Sakdebatt Skrevet 22. november 2019 #10 Skrevet 22. november 2019 1 time siden, lillesnøfnugg skrev: Diskuter gjerne men kom med dokumentasjon, og ikke feilaktig tolkning av noe som faktisk ikke er tilfelle. Hvis du krever det, så krever også de med dårlige erfaringer det samme. Jeg har for øvrig sett at barnevernskritikerne har lagt ved dokumentasjon i sine debattinnlegg. Barneverntilhengerne kaller det propaganda, enda mye av det er linket til advokater som henviser til norske lover og informasjon om dommer fra EMD. 2
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. november 2019 #11 Skrevet 22. november 2019 (endret) 5 timer siden, Million skrev: "Fosterbarn har en 33 prosent høyere risiko for å bli utsatt for overgrep, sammenlignet med barn som bor i sine hjem" Fra nettsiden http://advokatsylte.no/artikkel/9/barnevernsaker/502/handel-med-fosterbarn Takk for dokumentasjon, men kildekritikk er en fin ting. Advokat Sylte lever av barnevernssaker så det er omtrent som å sette bukken til havresekken. Forkastelig at advokater kan spre slikt uten at det er kvalitetssikret. Endret 22. november 2019 av lillesnøfnugg
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. november 2019 #12 Skrevet 22. november 2019 3 timer siden, Sakdebatt skrev: Mine erfaringer er ikke bare en sak. Det er mange saker. Jeg har ikke sett validert informasjon fra barneverntilhengere. Men jeg kaller det ikke propaganda. Barneverntilhengere derimot kaller det propaganda når det er informasjon som ikke er fordelaktig for Barnevernet. Respekt går begge veier. Jeg har respekt for at noen har gode erfaringer, og da forventer jeg at de som har dårlige erfaringer får den samme respekten tilbake. https://snl.no/propaganda les ALLE trådene og se det i sammenheng med linken.
Nomaden Skrevet 22. november 2019 #13 Skrevet 22. november 2019 3 minutter siden, lillesnøfnugg skrev: Takk for dokumentasjon, men kildekritikk er en fin ting. Advokat Sylte lever av barnevernssaker så det er omtrent som å sette bukken til havresekken. Selvom de «lever av saker» så betyr det ikke at det de skriver er feil fordi du ikke er fornøyd. Dette er advokater som tar yrket sitt seriøst, at de velger å belyse tematikk innenfor bvtj er bare bra. 3
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. november 2019 #14 Skrevet 22. november 2019 (endret) 22 minutter siden, Nomaden skrev: Selvom de «lever av saker» så betyr det ikke at det de skriver er feil fordi du ikke er fornøyd. Dette er advokater som tar yrket sitt seriøst, at de velger å belyse tematikk innenfor bvtj er bare bra. Ja men ikke når det ensidig og for egen økonomiske vinning. Endret 22. november 2019 av lillesnøfnugg
Nomaden Skrevet 22. november 2019 #15 Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, lillesnøfnugg skrev: Ja men ikke når det ensidig. For enkelte av dere (unnskyld å måtte påpeke det) så er ingen kilder bra nok uansett. 4
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. november 2019 #16 Skrevet 22. november 2019 (endret) 3 minutter siden, Nomaden skrev: For enkelte av dere (unnskyld å måtte påpeke det) så er ingen kilder bra nok uansett. Seriøst? Der kom den👍🏼 Og her stopper denne diskusjonen for min del. @Mynona dette var spørsmål til moderatorene og ikke en forlengelse av debatten på ris og ros. Steng gjerne debatten. Endret 22. november 2019 av lillesnøfnugg
Nomaden Skrevet 22. november 2019 #17 Skrevet 22. november 2019 (endret) 1 minutt siden, lillesnøfnugg skrev: Seriøst? Der kom den👍🏼 Og her stopper denne diskusjonen for min del. @Mynona dette var spørsmål til moderatorene og ikke en forlengelse av debatten på ris og ros. Steng gjerne debatten. Det er klart man reagerer når du påstår at det blir servert kun propaganda fra de som er kritiske, noe jeg mener heller blir servert fra de som vil kjempe med nebb og klør for bv til tross for alle overgrep og avvik som kommer til overflaten. Endret 22. november 2019 av Nomaden
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. november 2019 #18 Skrevet 22. november 2019 (endret) 12 minutter siden, Nomaden skrev: Det er klart man reagerer når du påstår at det blir servert kun propaganda fra de som er kritiske, noe jeg mener heller blir servert fra de som vil kjempe med nebb og klør for bv til tross for alle overgrep og avvik som kommer til overflaten. Ingen kjemper med nebb og klør for bv, det handler om hva slags debattklima man skal ha på KG om et så viktig tema. Og at ingen skal «kjøpe» mye av de forvrengte bilde av både bv, fosterhjem og andre som blir presentert av enkelte debattanter. Jeg har til gode å se et så ekstremt og forvrengt bilde fra andre siden (de som ikke er kritiske til bv). Og hvor mange ganger skal man fortelle at dommen i EMD ikke handler om omsorgsovertagelsene ( bv har fått medhold i de) men samvær?? Endret 22. november 2019 av lillesnøfnugg
Nomaden Skrevet 22. november 2019 #19 Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, lillesnøfnugg skrev: Ingen kjemper med nebb og klør for bv, det handler om hva slags debattklima man skal ha på KG om et så viktig tema. Og at ingen skal «kjøpe» mye av de forvrengte bilde av både bv, fosterhjem og andre som blir presentert av enkelte debattanter. Jeg har til gode å se et så ekstremt og forvrengt bilde fra andre siden (de som ikke er kritiske til bv). Vel, jeg har ikke deltatt men følger aktivt med i de debattene og det er utelukkende flertall av pro-bv debattanter som kommer med brukerangrep der. Har lest enkelte som kaller kritikerene for løgnere i hvert eneste innlegg, andre som latterliggjør de med sine fordommer og påstår at de enten vil ha et foreldrevern, at de er barnevernshatere og ja den beste; barnehater faktisk.. 4
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. november 2019 #20 Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, Nomaden skrev: Vel, jeg har ikke deltatt men følger aktivt med i de debattene og det er utelukkende flertall av pro-bv debattanter som kommer med brukerangrep der. Har lest enkelte som kaller kritikerene for løgnere i hvert eneste innlegg, andre som latterliggjør de med sine fordommer og påstår at de enten vil ha et foreldrevern, at de er barnevernshatere og ja den beste; barnehater faktisk.. Ok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå