Gå til innhold

Mitt 14 mnd gamle barn får ikke nok søvn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære erfarne foreldre❤️ 
Jeg har ei liten solstråle på 14 mnd som til tross for lange dager med sprell i barnehagen og her hjemme så vil hun ikke sove på kvelden. Det ender med at hun alltid   ligget i sengen sin og tøyser i flere timer og hun er dermed veldig trøtt og sliten når hun er i barnehagen. Hvordan skal jeg endre på dette? Jeg har prøvd å kutte i blunder, legge tidligere og senere, helt forgjeves. Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 7942c...bac

Skrevet

Hvordan er leggerutinene? Er hun veldig aktiv rundt kveldsmaten? Har du en rolig stund med nattasang og kos feks?  Noe som stresser henne opp på kvelden på et vis?

Anonymkode: 099a4...a6d

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye sover hun på dagen? Og hvor lang tid tar det fra siste dupp til hun legger seg? Min er 13 måneder og dersom han sover for lite på dagen eller legges for lenge etter siste dupp så blir han overtrøtt og klarer ikke roe seg ned, og det tar da lang tid før han sovner på kvelden. 

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er leggerutinene? Er hun veldig aktiv rundt kveldsmaten? Har du en rolig stund med nattasang og kos feks?  Noe som stresser henne opp på kvelden på et vis?

Anonymkode: 099a4...a6d

Hun får mat, en langt varmt bad før hun ligger litt i armkroken min med pysjamasen på og suttekluten sin, da har jeg dempet belysning rundt oss. Deretter legger jeg henne i senga, men etter en stund hører jeg henne synge en trall🙈

ts

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, l86 skrev:

Hvor mye sover hun på dagen? Og hvor lang tid tar det fra siste dupp til hun legger seg? Min er 13 måneder og dersom han sover for lite på dagen eller legges for lenge etter siste dupp så blir han overtrøtt og klarer ikke roe seg ned, og det tar da lang tid før han sovner på kvelden. 

Hun får bare en blund nå, men ettersom hun er så trøtt i barnehagen er den vanligvis på 2-3 timer. På morgenen våkner hun opp kl. 07:00.

ts❤️

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun får bare en blund nå, men ettersom hun er så trøtt i barnehagen er den vanligvis på 2-3 timer. På morgenen våkner hun opp kl. 07:00.

ts❤️

2-3 times dupp høres jo greit ut for alderen. Men hvor lang tid går det fra duppen i barnehagen til hun legger seg om kvelden? Det er anbefalt å forsøke å legge de senest 4 timer etter de våkner fra siste dupp. Vi pleier å la det gå maks 4 1/2 time, mer enn det så blir han overtrøtt.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, l86 skrev:

2-3 times dupp høres jo greit ut for alderen. Men hvor lang tid går det fra duppen i barnehagen til hun legger seg om kvelden? Det er anbefalt å forsøke å legge de senest 4 timer etter de våkner fra siste dupp. Vi pleier å la det gå maks 4 1/2 time, mer enn det så blir han overtrøtt.

Hva tenker på? Forstod ikke helt hva du mente❤️ Nå om dagen prøver jeg å legge henne kl.21, for om jeg legger henne tidligere så er hun lysvåken kl. 03:00🙈

ts

Skrevet

Hva tenker på? Forstod ikke helt hva du mente❤️ Nå om dagen prøver jeg å legge henne kl.21, for om jeg legger henne tidligere så er hun lysvåken kl. 03:00🙈

ts

Jeg mente hvor mange timer går det fra hun våkner fra duppen i barnehagen til hun legger seg om kvelden? Hvis du legger henne kl 21 så gjetter jeg at det er ganske mange timer siden hun våknet fra duppen i barnehagen? Det er anbefalt at man ikke går mer enn 4 timer fra hun våkner fra duppen i barnehagen til hun legges for kvelden, så dersom hun sover fra 12–15 i barnehagen så bør hun legges for natten kl 19. Overtrøtte barn som legges for sent kan  sove dårligere, være vanskeligere å få til å sovne og kan få for tidlig oppvåkning. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, l86 skrev:

Jeg mente hvor mange timer går det fra hun våkner fra duppen i barnehagen til hun legger seg om kvelden? Hvis du legger henne kl 21 så gjetter jeg at det er ganske mange timer siden hun våknet fra duppen i barnehagen? Det er anbefalt at man ikke går mer enn 4 timer fra hun våkner fra duppen i barnehagen til hun legges for kvelden, så dersom hun sover fra 12–15 i barnehagen så bør hun legges for natten kl 19. Overtrøtte barn som legges for sent kan  sove dårligere, være vanskeligere å få til å sovne og kan få for tidlig oppvåkning. 

Hun sover til typ. 13 i barnehagen. Blir det da ikke for tidlig å legge henne kl.18:00?

ts

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sover til typ. 13 i barnehagen. Blir det da ikke for tidlig å legge henne kl.18:00?

ts

Nei, det skal egentlig ikke være det. Jeg ville kanskje tenkt at hun er overtrøtt og derfor sliter med å roe seg ned til kvelden. Hvis jeg legger min for sent i forhold til når han våknet fra luren i barnehagen så bruker jeg lang tid på å legge han, da hopper han opp og ned i senga, lager masse lyder og sliter med å roe seg ned. I tillegg sover han da dårligere om natten og våkner gjerne tidlig om morgenen. Jeg ville forsøkt å legge henne tidligere om kvelden en periode og se hvordan det går. 

Anonymkode: 0704f...107

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal egentlig ikke være det. Jeg ville kanskje tenkt at hun er overtrøtt og derfor sliter med å roe seg ned til kvelden. Hvis jeg legger min for sent i forhold til når han våknet fra luren i barnehagen så bruker jeg lang tid på å legge han, da hopper han opp og ned i senga, lager masse lyder og sliter med å roe seg ned. I tillegg sover han da dårligere om natten og våkner gjerne tidlig om morgenen. Jeg ville forsøkt å legge henne tidligere om kvelden en periode og se hvordan det går. 

Anonymkode: 0704f...107

Når legger du ditt barn og hvor gammelt er hen?❤️
ts

Skrevet

Når legger du ditt barn og hvor gammelt er hen?❤️
ts

Jeg kom borti anonymknappen, jeg er den som har svart deg på de andre innleggene med brukernavn. Min er 13 måneder, han legger seg 18.30-19.30, det kommer an på når han våkner fra duppen i barnehagen. Jeg legger han senest 5 timer etter han våknet fra duppen sin. Så dersom han våkner 14.30 legges han rundt 19-19.30. Senere enn det blir det bare krøll. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, l86 skrev:

Jeg kom borti anonymknappen, jeg er den som har svart deg på de andre innleggene med brukernavn. Min er 13 måneder, han legger seg 18.30-19.30, det kommer an på når han våkner fra duppen i barnehagen. Jeg legger han senest 5 timer etter han våknet fra duppen sin. Så dersom han våkner 14.30 legges han rundt 19-19.30. Senere enn det blir det bare krøll. 

Jeg skal prøve på det samme som deg og se om det funker på frøkna her🙈❤️
ts

Skrevet
31 minutter siden, l86 skrev:

Hvor lenge gjelder den 4 timers regelen? 

Anonymkode: c5134...071

Skrevet

Kl 18 høres litt tidlig ut for henne da...Prøv 1830-19 og vil ikke ha kuttet ut duppen da de ofte blir overtrøtt og umulig å lege seg.  Ikke bytte rutinene ofte heller da det kan være noen årsak rundt et par dager med dårlig søvn. 

Anonymkode: c590b...668

Annonse
Skrevet

Vi måtte gå fra å legge kl 18.30 til kl 18.00. Han klarte ikke sovne skikkelig. Var rett IG slett for trøtt. Nå sover han hele natta til neste morgen, er 1,5år.

Anonymkode: 297fc...0d5

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jeg har også en på 14 måneder, som må legges tidlig nok. Vi har hatt en periode der han våkner mellom 04-05 og mener det er morgen, men jeg har konsekvent sagt det er natt, og latt han sutre litt (eller rope da, han ble nemlig sint noen netter 😛). Han har nå lært seg å sovne igjen når han våkner rundt den tiden (ofte må jeg inn og gi litt vann altså, men han legger seg så ned igjen). Å legge de tidlig nok medfører at de får flere søvnsykluser i løpet av natten, og i noen perioder så kan de tro at de er ferdige med å sove når de går fra en periode til en annen. Det må læres akkurat som alt annet :) 

Min kan senest legges klokken 20, varierer mellom 18.30-20.00 ut fra hvor sent han sov. Feks. sover han noen ganger hele fire timer, og våkner ikke før 15. Da legger jeg han klokken 20. De gangene han sover altfor kort, feks. bare fra 11-12, så får han en dupp til rundt klokken 16. (biltur e.l. hvis han egentlig ikke vil sove). 

Hvis han sover "normalt" fra 11-13/14 så legger jeg han rundt klokken 19. 

Anonymkode: 72363...cc0

Skrevet

Da mine barn var på den alderen var 2-3 timers dupp altfor mye. De sov en drøy time, kanskje, og la seg igjen for kvelden i 18:30/19-tida om jeg husker rett. Men barn er veldig forskjellige. Mine slutta begge tidlig med dagsoving (til min fortvilelse ;-)) 

Jeg ville vurdert å prøve følgende: maks halvannen time dupp og legging 18/18:30. 

Uansett: lykke til! Barn og søvn kan være en skikkelig utfordring.

Anonymkode: 90f4e...45f

Skrevet

2-3 timer dupp? Det er jo kjempelenge! Det er ikke rart at det er vanskelig å legge barnet for kvelden da... Mi sov maks 1,5 time på dagen i den alderen. Unger er forskjellige da, men vanskelig legging er et sikkert tegn på at det begynner å bli mindre behov for soving på dagtid. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Surriball skrev:

2-3 timer dupp? Det er jo kjempelenge! Det er ikke rart at det er vanskelig å legge barnet for kvelden da... Mi sov maks 1,5 time på dagen i den alderen. Unger er forskjellige da, men vanskelig legging er et sikkert tegn på at det begynner å bli mindre behov for soving på dagtid. 

Enig med dette.

Anonymkode: 7b141...8c4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...