Gå til innhold

Når begynte barnet ditt å peke og vinke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når begynte ditt barn å peke?

Når begynte barnet ditt å vinke?

Når begynte barnet ditt å snakke bevist? Ikkje type mam mam og pap pap men type «lys» og «pus». At barnet viste forståelse for ordet. 

Mi er 11 månader og snakker ikkje ved bruk av ord. Ho kommuniserer veldig bra med liksom ord, ho har eit tydelig språk. Vinker men peiker ikkje. Peike ikkje fleste før vinking?

Ofte når eg leser ulike forum så er alle barna er absurd tidlig ute med alt. «Peder Olaf Augustus lærte seg å gå fire månader gammal». 

Det er ikkje viktig kva ho klarer og ikkje, eg er bare nysgjerrig. Det er ikkje eit mål at ho skal væra tidlig ute. Det kjem når det kjem ❤️

Anonymkode: b9d25...f09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, jeg tror hun var en 10 mnd kanskje når hun begynte å peke? Vinke har vi "lært" henne med å veive med handa hennes og si "hadet", ca rundt samme tid kanskje, men det sitter ikke bom fast enda. Hun er 1 år nå (12 mnd) og har ikke språk! Er det normalt å ha språk nå? Hun babler i massevis når hun leker, men ellers kommuniserer hun bare når hun koser seg med mat (mmmmmmm), når hun er sint/trist/lei med gråt og latter/store smil når hun er glad/har det moro etc. 

Anonymkode: 89d17...063

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å vinke rundt 7 mnd og å peke like før 9 mnd. Baby lager nå lyder for ting, som hund, katt, fly, bil og buss, og sier mamma og bap. Er snart 10 mnd. Skal sies at hun har ligget foran sine jevnaldrende i det meste, så ville ikke vært bekymret, er så store variasjoner på disse små, og det aller meste er innafor normalen. 

Anonymkode: 67d42...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte å vinke først, da var han 11 måneder, pekte når han var 12 måneder og nå har han startet å si noen ord bortsett fra mamma som lys, tittei, wow (13 mnd nå). Alle barn utvikler seg i eget tempo og det er store variasjoner innenfor normalspekteret. Ofte så leser man om de som er veldig tidlig ute på diverse forumer, kanskje for de foreldrene har en tendens til å svare på akkurat slike tråder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt året. Språket som sent for begge. Skjønte veldig lite av det de sa før de var 2 år. «Hei» «se» «mamma» «pappa» «nei» var vel det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinket og pekte ca 9 mnd. 

Hun er nå 1,5 og kan ca 15-20 ord. Men de fleste har kommet de siste par månedene. Ved et år kunne hun vel se, der, mamma, pappa og et par til. Hadde noen lyder som vi visste hva betydde også, men det teller ikke. 

Anonymkode: 3125e...96c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår er nå 13,5 måneder og har vel egentlig akkurat begynt å peke bevisst, tror jeg. Vinke begynte hun med da hun var 11,5 måned, tror jeg.

Hun har ikke språk i form av ulike ordlyder i så stor grad, men babler løs når hun leker etc, sier mmm masse når hun spiser og har akkurat begynt å lage litt flere ulike lyder.

Hun har aldri vært tidlig ute med noen ting, skal sies. Men på 1-årskontrollen synes helsesykepleier at hun var litt vel treg. Så jeg ville tatt det opp på kontroll på helsestasjonen hvis du er bekymret.

Anonymkode: d52bf...e2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt kunne kanskje 1-3 ord da han var ett år, i tillegg til en del dyrelyder også videre. Tidlig oppe og gå, men ikke interessert i å snakke. «mamma» kom ikke før han var 16-18 måneder, for eksempel. Men plutselig rundt 2 år så begynte han å snakke masse, og da kom det setninger nesten med en gang, begynte å telle til ti også videre. 

Jeg ville ikke vært bekymret, verken for manglende peking eller språk. Barn i den alderen er ofte litt selektive og lærer helst det de vil lære og er interessert i. Plutselig kan de knekke en kode og gjøre et stort sprang.

Anonymkode: a23b6...dec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var over ett år da hun begynte å peke tydelig, og vinking startet hun med litt etter at hun begynte i barnehage ved 15 mnd. Hun har vært litt tidlig med det verbale språket. Første helt tydelige og bevisste ord var "hadet" ved 10 mnd. (men altså uten vinking). Hun sa rundt 10 ord før hun fylte ett, bl.a. "der", men fikk liksom ikke helt til å peke samtidig (hun viste gjerne med hele hånda eller hele seg). 

Normalområdet er veldig stort for disse tingene, ja. Og man kan fort begynne å lure på om barnet er sent ute av å lese på forum. Som nevnt over, blir kanskje de som har barn som er uvanlig tidlig ute ekstra fristet til å svare på slike tråder?

Overgangen fra babling til ord er også veldig glidende. Ved 8 mnd. spøkte vi med at babyen sa navnet på hunden vår. Det hørtes sånn ut om man la godviljen til, og kanskje ble bablingen hennes akkurat slik fordi hun forsøkte å herme etter oss. Men hun hadde nok ikke bevisst begynt å omtale hunden ved navn enda. På samme måte syns jeg det er vanskelig å si nøyaktig når det gikk fra mamamama til at hun sa mamma og mente meg. Noen har tydelig uttale tidlig, mens andre kan si masse som har betydning, men som er vanskeligere å forstå for andre. Og noen venter med å snakke til de får til å uttale ordene som de vil, men de forstår hva andre sier til dem. 

Anonymkode: d44fa...292

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn vinket tidlig, men pekte ikke før hun var 22 måneder gammel, samt lite språk. Har lest at mangel på peking og barneautisme henger sammen, så var smått bekymret for at det var noe galt utviklingsmessig med henne. Jeg er ikke så bekymret for autisme lenger, men tror hun er noe språklig forsinket, da hun sier cirka 50 ord - litt over 2, og kun enkeltord. Men hun er på vei :) 

Barn utvikler seg i veldig ulikt tempo, uten at det trenger å være noe galt. Er det imidlertid noe man som forelder er bekymret for, bør man selvsagt snakke med noen som har kompetanse på området. Ikke minst for å kunne få bekymringen ut av verden. 

Anonymkode: 662d7...5af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...