AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #1 Skrevet 21. november 2019 Er selv fra Oslo og bokmålsbrukere. Men liker å lese nynorsk av og til. Synd at jeg nesten aldri ser noen skrive på nynorsk her. Er det fordi nynorskbrukere ikke føler seg velkommen. Er det veldig få fra Sogn og Fjordane, Hordaland osv? Anonymkode: 68bf3...606 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #3 Skrevet 21. november 2019 Det er generelt få nynorskbrukere i Norge. Folk fra Sogn og Fjordane og Hordaland er ikke nødvendigvis nynorskbrukere. Anonymkode: d3566...018 3
Nymerïa Skrevet 21. november 2019 #4 Skrevet 21. november 2019 Eg skriv gjerne nynorsk, TS. Men eg synst det er best å ha nokon å skrive med. Tar du utfordringa? 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #5 Skrevet 22. november 2019 Er du sikker på at dei hev internett i nynorskland? Eg trudde nynorskbrukjarar kommuniserte hjå røyksignalarararar. Ar. Anonymkode: 3232e...54d 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #6 Skrevet 22. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at dei hev internett i nynorskland? Eg trudde nynorskbrukjarar kommuniserte hjå røyksignalarararar. Ar. Anonymkode: 3232e...54d Me stend fjellstødugt i fjellet, um børi er alder så tung. Heve du djarvskap til å seie det same, um du er byrg? Anonymkode: 06e65...bc4 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #7 Skrevet 22. november 2019 Jeg har nynorsk som hovedmål, men skriver bokmål på nett. Både fordi mange ender opp med å diskutere/påpeke målform, og for å beholde anonymimteten. Det er få som skriver nynorsk, og det er stort rom for personlig variasjon, basert på talemål, så det føles mye mindre anonymt. Anonymkode: 8df8c...94f 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #8 Skrevet 22. november 2019 Jeg er fra Hordaland, eller Vestland fylke om du vil. Jeg hater nynorsk. Bor i Bergen og der bruker de aller fleste bokmål som hovedmål. Likevel får vi tredd nynorsken nedover hodene våre. Alt skal være på nynorsk. Irriterer meg grenseløst! Når det skal avgjøres om et fylke skal bruke bokmål eller nynorsk, avgjøres det ikke ut ifra antall brukere, men ut ifra geografi, noe som betyr at flertallet av befolkningen i Hordaland bruker bokmål, men siden det avgjøres geografisk, har vi nynorsk. Hvis det finnes to gårder med 50 mils mellomrom hvor begge bruker nynorsk, så har altså disse to personene på disse to gårdene mer å si enn hele Bergen..... Hater det. De brukte flere milliarder på å endre navnet på Haukeland sykehus til Haukeland sjukehus.... Selv om alle som bor i Bergen kaller det sykehus.... Idiotien og galskapen lenge leve.... Og folk dør i helsekø fordi vi mangler penger... Men så lenge norsk mållag får det som de vil, så er tydeligvis alt greit. Anonymkode: 33ae4...2a8 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #9 Skrevet 22. november 2019 Jeg tenker det blir for vanskelig for den gjengse kg bruker å forstå, så bruker bokmål. Er ikke de skarpeste knivene som henger her, for å si det sånn Anonymkode: 17239...c03
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #10 Skrevet 22. november 2019 Meg over : La meg spe på med litt fakta. Kun 38 prosent av Vestland fylke har nynorsk som hovedmål. Altså har over 60 prosent bokmål... Likevel skal vi tvinges til å få all info på nynorsk. Nynorsk blir alt for favorisert. Hvorfor skal mindretallet bestemme over flertallet på denne måten? Det er sprøtt. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/wEQ8Bd/nei-til-nynorsk-diktatur Anonymkode: 33ae4...2a8 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #11 Skrevet 22. november 2019 Jeg hadde nynorsk hele skoleløpet, men da jeg begynte på universitet opplevde jeg det som litt belastende å skrive nynorsk. Folk som ikke var vant til nynorsk annet enn i norsktimene kommentererte ofte språket mitt (både positivt og negativt, og sikkert ikke vondt ment - men om man prøver å skrive en saklig tekst er ikke innspillet «åå nynorsk er så poetisk» innspillet man ønsker seg heller). Dette, kombinert med at alt av gruppearbeid ble skrevet på bokmål, gjorde at jeg til slutt valgte å gå over til å skrive bokmål på fulltid. En naturlig konsekvens av at jeg ikke skriver nynorsk jevnlig lenger er at det blir stadig vanskeligere for meg å skrive korrekt nynorsk - og dermed øker terskelen for å skrive nynorsk, spesielt til andre nynorskbrukere. Så min erfaring er at med mindre man ønsker å være «nynorskambassadør» og bruke energi på å forsvare nynorsk/ignorere sleivete kommentarer er det mest praktisk å skrive bokmål. Anonymkode: 3315b...86a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #12 Skrevet 22. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det blir for vanskelig for den gjengse kg bruker å forstå, så bruker bokmål. Er ikke de skarpeste knivene som henger her, for å si det sånn Anonymkode: 17239...c03 Helt enig, dessuten er det verre å bli tatt seriøst + får masse dritt (jfr. innlegg #6). Så det blir mest bokmål. Men eg beherskar begge målføre, so eg kan godt skrive nynorsk av og til. Anonymkode: ebe63...7c5 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #13 Skrevet 22. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har nynorsk som hovedmål, men skriver bokmål på nett. Både fordi mange ender opp med å diskutere/påpeke målform, og for å beholde anonymimteten. Det er få som skriver nynorsk, og det er stort rom for personlig variasjon, basert på talemål, så det føles mye mindre anonymt. Anonymkode: 8df8c...94f Same her. Nynorsk er meir personleg, så eg skriv på bokmål på kvinneguiden, der eg vil vere heilt anonym. Skriv nynorsk alle andre stadar. Anonymkode: b7a41...59d 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #14 Skrevet 22. november 2019 Jeg er vokst opp med en mor som snakket vestlandsdialekt, altså "nynorsk" om du vil. Pleide å score høyt karaktermessig i faget, og måtte i blant rette på lærerens (innfødt Oslomann) nynorskundervisning når han sa feil. Jeg "hørte i øret" hva som var riktig, bare så for meg at mamma sa den setningen, og så kom den riktig frem i hodet mitt. Anonymkode: ed3d1...282 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #15 Skrevet 22. november 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nynorsk hele skoleløpet, men da jeg begynte på universitet opplevde jeg det som litt belastende å skrive nynorsk. Anonymkode: 3315b...86a På lingvistiske studier opplevde jeg det helt motsatt, og det var en klar fordel å bruke nynorsk. Forelesere som selv skrev nynorsk gav meg automatisk litt slack og sjarmpoeng for å tilhøre samme språklige minoritet, og de som hadde bokmål som hovedmål var gjerne litt avstandsforelsket i nynorsk, og heller ikke like kritiske til språklige feil og blundere, så det var nok med på å drive karaketerene mine litt opp, totalt sett. Mine medstudenter var stort sett fra østlandet, og jeg var vel den eneste i min gruppe som hadde vokst opp med nynorsk som hovedmål, og så hadde vi et par stykker som hadde byttet i tenåra, fordi de var lingvist-nerder. Gjennomgangstonen var at jeg var superheldig som hadde fått dette flotte språket gratis. Nynorskbrukere er jo også mye flinkere i sidemål enn bokmålsbrukere, så vi får to fullgode skriftspråk i løpet av samme grunnskoleløpet som andre får ett godt og ett haltende skriftspråk. Sånn rent personlig liker jeg også akademisk nynorsk mye bedre enn akademisk bokmål, fordi det er mer jordnært og direkte, og ikke forventes like mye språklig fyll av typen svulstige formuleringer og fremmedord. Anonymkode: 8df8c...94f 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #16 Skrevet 22. november 2019 Svar til lingvisten fra den frafalne nynorskbrukeren: Hyggelig å høre at du har så positive erfaringer! Skulle ønske du skrev innlegget ditt på nynorsk. Akademisk nynorsk er jeg dessverre ikke kjent med, men jeg setter stor på pris på nynorske skribenter med stødig språkføring. Anonymkode: 3315b...86a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #17 Skrevet 22. november 2019 Eg skriv nynorsk. Anonymkode: f73e9...aa2 3
Gjest Gagaen Skrevet 26. november 2019 #18 Skrevet 26. november 2019 Det er sikkert mange som kunne skrive nynorsk men som føler seg meir trendy når dei skriv bokmål. Det er trist! Eg har skrive berre nynorsk dei 10 siste åra og det kjem eg til å fortsette. Er det nokon som ikkje forstår så prøver dei ikkje hardt nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå