AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #1 Skrevet 21. november 2019 Selv har jeg en mild autisme , men har lært meg noen triks for å ikke bli mislikt av vanlige folk. Jeg bør bli enda flinkere, for det her har laget problemer for meg i hverdagen. Men jeg har truffet folk som får opp øynene mine litt for hvordan jeg kan ha vært oppfattet av andre.... Jeg har måttet omgås en mann, godt voksen. Han snakker ikke Noe særlig, og han håndhilste ikke en gang. Han snakker når det er upassende å snakke. F.eks hvis vi er på besøk et sted (vi var kkke sammen men hos felles kjente) og han satt og snakket under visningen mens alle satt og hørte på TV. Sitter og kommenterer alt som blir sagt på TV. Kommenterer folks utseende, hva de sier osv. Tenåringen hans er likedan. Jeg oppfatter de som ytterst uhøflige! Tenåringen kan liksom bare komme for å få servering, men sier ingenting, så går når hn er ferdig med å spise. Sier aldri «hei» en gang. Dette kan nok være andre ting enn autisme da.. Anonymkode: 0b931...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #2 Skrevet 22. november 2019 Mest sannsynlig bare uhøflig, og tenåringsoppførsel. Ser ikke noe mer uvanlig ved det. Anonymkode: d1fb4...c36
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #3 Skrevet 25. november 2019 Det er mange som mangler sosial kompetanse uten at de fyller kriteriene for en autismediagnose. Hadde de hatt diagnose, så hadde dette vært en av kriteriene. Men det hadde likevel vært uhøflig. Om de kan noe for det? De har gjerne ikke lært folkeskikk som barn? Og gjerne ikke tenkt som voksen at dette må de gjøre noe med, hvis de i tillegg mangler selvinnsikt. Autisme eller ikke, så er det viktig å få opplæring i sosial kompetanse. De fleste lærer det av foreldre, barnehage, skole og ellers så lærer de av erfaringer de gjør i oppveksten. Noen trenger litt ekstra hjelp til dette med f.eks. spesialpedagoger. Ofte er det flere ting de har vansker med, og de ender opp med en autismediagnose eller ADHD f.eks. Av og til blir det bedre når de har fått litt ekstra hjelp, og så er det ikke grunnlag for å utrede noe. Kanskje noen blir voksen og oppdager at de skulle fått en diagnose. Men det går altså fint an å ha dårlig sosial kompetanse uten å være autist. Anonymkode: 8c21a...58a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå