Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er på vei tilbake etter utbrenthet. Skal ha et møte med jobben hvor jeg skal foreslå tiltak jeg selv tenker kan tilrettelegge for meg og gjøre at jeg kan fungere litt og litt bedre. Har dere noen tips til tilrettelegginger man kan foreslå? Er jurist i offentlig sektor, eget kontor og mye saksbehandling og møter (både interne og eksterne).

Anonymkode: 5e2f9...9dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
  • Begynne å jobbe gradert, og trappe opp langsomt.
  • Ha mulighet for jevnlig hjemmmekontor (da unngår man møter og får unna saksbehandling).
  • Ha ukentlig "selv-revisjon", f.eks. hver fredag, der du setter av en halvtime til å vurdere egen form, psyke, arbeidsmengde, hva som fungerer, hva som ikke fungerer osv.

Ellers spørs det helt på hva som gjorde at du ble utbrent i første omgang.

Anonymkode: bd84b...795

Skrevet

Trening i arbeidstiden? Hjemmekontor? 

Anonymkode: bd180...fc5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
  • Begynne å jobbe gradert, og trappe opp langsomt.
  • Ha mulighet for jevnlig hjemmmekontor (da unngår man møter og får unna saksbehandling).
  • Ha ukentlig "selv-revisjon", f.eks. hver fredag, der du setter av en halvtime til å vurdere egen form, psyke, arbeidsmengde, hva som fungerer, hva som ikke fungerer osv.

Ellers spørs det helt på hva som gjorde at du ble utbrent i første omgang.

Hei og takk for tips.

Grunnen var høyt arbeidspress over tid, med lange dager og skyhøyt stress. Dette i kombinasjon med ansvar på hjemmebane og en fysisk skade (etter en bilulykke, mye smerter) gjorde at det smalt. Uvant følelse, men jeg gleder meg til å starte opp igjen. Men må være bevisst på å ikke jobbe for mye for fort kjenner jeg.

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trening i arbeidstiden? Hjemmekontor? 

Anonymkode: bd180...fc5

Takk for tips!

ts

PS: meningen med tråden er ikke å få en lang kravliste jeg kan slå i bordet med, men å få litt ideer til ting som -kan- funke. Om det funker for meg skal jeg vurdere sammen med leder og lege :) 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for tips.

Grunnen var høyt arbeidspress over tid, med lange dager og skyhøyt stress. Dette i kombinasjon med ansvar på hjemmebane og en fysisk skade (etter en bilulykke, mye smerter) gjorde at det smalt. Uvant følelse, men jeg gleder meg til å starte opp igjen. Men må være bevisst på å ikke jobbe for mye for fort kjenner jeg.

ts

Da må du i alle fall passe veldig nøye på, sammen med din leder, at du aldri/omtrent aldri jobber overtid. At du med en gang du merker at du er stresset og har for mye å gjøre, går rett i dialog med leder og får fjernet arbeidsoppgaver, dersom du ikke klarer/kan delegere disse selv.

Hva har du endret på hjemmebane? Tar mannen din større ansvar nå? For det hjelper ikke å tilrettelegge på jobb, hvis det er samme smørja hjemme.

Den fysiske skaden er leget? Det vil hjelpe.

Lykke til!

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du i alle fall passe veldig nøye på, sammen med din leder, at du aldri/omtrent aldri jobber overtid. At du med en gang du merker at du er stresset og har for mye å gjøre, går rett i dialog med leder og får fjernet arbeidsoppgaver, dersom du ikke klarer/kan delegere disse selv.

Hva har du endret på hjemmebane? Tar mannen din større ansvar nå? For det hjelper ikke å tilrettelegge på jobb, hvis det er samme smørja hjemme.

Den fysiske skaden er leget? Det vil hjelpe.

Lykke til!

Takk for svar!

Mannen har byttet fra reisejobb til «vanlig» jobb, så har nå fått en mer normal arbeidsfordeling i hjemmet, med oppfølging av barn etc. Det hjalp mye!

Skaden var brudd og leddbåndsskader, og dette er på god vei til å leges. Føler egentlig at det meste er på riktig vei, men arbeidspresset er fremdeles like høyt sier kollegaer, så er en smule spent!

ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Mannen har byttet fra reisejobb til «vanlig» jobb, så har nå fått en mer normal arbeidsfordeling i hjemmet, med oppfølging av barn etc. Det hjalp mye!

Skaden var brudd og leddbåndsskader, og dette er på god vei til å leges. Føler egentlig at det meste er på riktig vei, men arbeidspresset er fremdeles like høyt sier kollegaer, så er en smule spent!

ts

Det høres veldig lovende ut, at både hjemmesituasjonen og skaden er reparert. :) 

Når det gjelder jobben: Det er egentlig bare du som i praksis kan passe på deg selv, for din leder klarer nok ikke alltid å se eller gjette om arbeidspresset oppleves for høyt. Du må kjenne igjen tegnene tidlig, og virkelig ta grep. Lære å si "nei" til nye arbeidsoppgaver dersom du allerede har for mange, eller si at du kan ta denne oppgaven dersom en annen fjernes fra deg. Sørge for å spise sunt, trene litt, sove nok.

Jeg har en svært ansvarsfull og intens jobb, men føler ikke på stress, fordi jeg vet at jeg har "makten" til å si nei, til å gå kl. 15 for å hente i barnehagen (avtalt med leder!), til å skru av mobilen. Det er slike grep du må bli enig med leder om.

• Liker 1
Skrevet

Vær steinhard på arbeidstider og arbeidsmengde. Ikke ha en 50% sykemelding, for likevel å ha 100% arbeidsmengde f.eks. Tror det er lurt å unngå måloppnåelse av typen X antall saker innen fredag. Gjør det du klarer og vær fornøyd med det. Be om slingringsmonn i starten. Du vet ikke hvordan du kommer til å reagerer når du kommer tilbake på jobb. Noen har jobben så langt oppi halsen at de rett og slett kaster opp og blir dårlig bare de går innom dørene igjen. Ikke sikkert dette gjelder deg, men det kan være andre ting. Svimmelhet, hukommelsestap, synsforstyrrelser osv. Altså, ta det litt som de kommer de første ukene, og ikke sett en frist allerede i starten om at innen februar skal du være i 100% igjen. For det er rett og slett umulig å forutse hvordan ting blir. Det er litt avgjørende om det var jobben som utløste smellen eller om det bare kom oppå alt det andre.

Ha regler for deg selv at du rekker ikke over mer enn du rekker over. Ikke jag vei når du ser at du ikke får gjort ordentlig arbeid. Ta deg gode pauser, gå gjerne en tur ut for å få frisk luft (og lys nå i disse tider). 

Anonymkode: c3806...0a7

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips :)

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...