AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #21 Del Skrevet 21. november 2019 Gikk det bra med stolpen? Anonymkode: 5f322...a88 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #22 Del Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er så dumt når man kommenterer på noe bare for å være belærende ovenfor den som spør om noe, når man åpenbart ikke vet svaret selv. At du ikke skjønner hvorfor arbeidsgiver skulle dekket dette er greit nok, men det sier ingenting om det TS spør om. TS, her inne vil du bare få pepper fra folk som har null forståelse av at uhell kan skje. Her inne finnes det bare perfekte mennesker som forteller deg hvordan de synes at ting burde være. Jeg foreslår at du kontakter forsikringsselskapet ditt og spør, da vil du helt sikkert få mer fornuftige svar. Anonymkode: def76...6ed Jeg er ikke perfekt. Jeg har rygget på en annen bil. Men jeg tar jo på meg ansvaret og betaler. Sure penger, men når man skal kjøre bil har man et ansvar. Anonymkode: 92b0b...f65 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #23 Del Skrevet 21. november 2019 Men jobben har jo ikke forsikret ts sin bil. Hva slags forsikring skulle de brukt? Anonymkode: 5c6b5...6a4 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #24 Del Skrevet 21. november 2019 😂 alt hva nordmenn mener de har krav på altså. Herremin!! Anonymkode: 458b9...2ae 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #25 Del Skrevet 21. november 2019 3 minutter siden, loveli skrev: Urelatert, men husker en annen tråd der en TS hadde så dårlig samvittighet fordi kompisen hennes kræsjet da han hjalp henne med å kjøre et flyttelass for henne. TS ønsket å betale for alle utgiftene denne kompisen hadde etter kræsjen. Slike saker er vanskelige, hvem har ansvaret for å dekke skader i hvilke situasjoner. Og jeg mener loven ikke alltid er rettferdig. Ja det var du som kræsjet, men hadde du kræsjet i arbeidstiden en annen dag hadde det jo vært med firmabilen. Du hadde ikke kræsjet i stolpen dersom ikke sjefen din beordret deg til å kjøre privatbilen din!! Jepp, men å bruke privatbilen sin i en annen privat sammenheng der man f. eks. hjelper noen å flytte er likevel ikke helt det samme syntes jeg. Det er et privat valg man gjør, og man velger i mye større grad selv om man vil gjøre det, enn når sjefen presser deg til å bruke egen bil i jobb. Jussen slår ikke alltid heldig ut nei, men det er jo en kjent sak. Anonymkode: 75ea8...69f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #26 Del Skrevet 21. november 2019 Men har du rett på firmabil da? Eller er det et gode? Skulle du ikke btalt noe om skaden hadde skjedd på firmabilen? Det er jo rart... Anonymkode: c0887...220 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #27 Del Skrevet 21. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke perfekt. Jeg har rygget på en annen bil. Men jeg tar jo på meg ansvaret og betaler. Sure penger, men når man skal kjøre bil har man et ansvar. Anonymkode: 92b0b...f65 Greia er at hvis Ts hadde brukt jobbilen, som hen egentlig skulle gjort hvis den var tilgjengelig, så hadde jobben tatt dette på sin forsikring uten å nøle. Derfor er det ikke helt på jordet å tenke at det samme gjelder når jobben krever at man bruker sin egen bil. Det er jo gjerne også en egenandel på 4-6000 inkludert her, som helt sikkert er greit å slippe å betale hvis man faktisk ikke må. Poenget er uansett at det er tydeligvis ingen her som vet svaret på dette, og hva noen tenker og mener om at «sånn og sånn burde det vært fordi det synes jeg høres logisk ut, og uansett så har jeg så god råd, at jeg lett kunne betalt dette selv, og derfor skjønner ikke jeg problemet ditt». Anonymkode: def76...6ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 21. november 2019 #28 Del Skrevet 21. november 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 time siden, Husholdning1 skrev: Du har rett på kjøregodtgjørelse. Ja det sa sjefen at jeg skulle få før jeg kjørte, var 3,50 i kilometeren pluss dekket bompenger. Men det jeg mener jeg har rett på er jo at jobben tar skaden på firmaets forsikring og at de dekker alt. I så fall er det ikke den minste tvil. De 3,5 kr per km dekker nemlig også risikoen for skade på bilen. Dette må du dermed ta fult og helt på egen kappe. Ikke det minste sleipt fra arbeidsgivers side. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #29 Del Skrevet 21. november 2019 Du har nok ikke RETT til noe, men det ville vært rettferdig/god personalpolitikk av sjefen din å dekke dette. Hvis sjefen min ikke dekket det, ville jeg i alle fall aldri risikert å bruke privatbilen i jobbsammenheng igjen. Klart uhell kan skje når som helst, og det var din feil, men jo mer man bruker bilen, jo oftere kan det skje ulykker. Anonymkode: 0e50a...771 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #30 Del Skrevet 21. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greia er at hvis Ts hadde brukt jobbilen, som hen egentlig skulle gjort hvis den var tilgjengelig, så hadde jobben tatt dette på sin forsikring uten å nøle. Derfor er det ikke helt på jordet å tenke at det samme gjelder når jobben krever at man bruker sin egen bil. Det er jo gjerne også en egenandel på 4-6000 inkludert her, som helt sikkert er greit å slippe å betale hvis man faktisk ikke må. Poenget er uansett at det er tydeligvis ingen her som vet svaret på dette, og hva noen tenker og mener om at «sånn og sånn burde det vært fordi det synes jeg høres logisk ut, og uansett så har jeg så god råd, at jeg lett kunne betalt dette selv, og derfor skjønner ikke jeg problemet ditt». Anonymkode: def76...6ed Men normale oppegående mennesker som vet at de har vært uaktsomme og av den grunn forårsaket stor skade på feks firmabil eller annet, tilbyr seg vel å erstatte? Man tar vel hvertfall ansvaret heller enn å kle seg i barnehagementalitet og skylder på andre. Anonymkode: 92b0b...f65 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 21. november 2019 #31 Del Skrevet 21. november 2019 (endret) 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo helt og holdent din feil, da skjønner jeg godt at sjefen ikke betaler. Hadde noen kjørt på deg e.l. så tenker jeg det hadde vært rimelig at sjefen hadde punget ut. Anonymkode: 34178...8e0 Nei, da hadde selvfølgelig motparten som kjørte på deg måtte betale. Hvorfor i alle dager skulle sjefen betale for noe slikt? Utrolig hva enkelte mener sjefen skal måtte stå til ansvar for. Endret 21. november 2019 av Traktor 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #32 Del Skrevet 21. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja det sa sjefen at jeg skulle få før jeg kjørte, var 3,50 i kilometeren pluss dekket bompenger. Men det jeg mener jeg har rett på er jo at jobben tar skaden på firmaets forsikring og at de dekker alt. Den hadde fått mangler på EU kontroll, derfor den er på verksted. Jeg har aldri hatt skader på firmabil før, ei heller kollidert med noen som helst bil før idag. Typisk at det skjer den ene jævla gangen jeg kjører min egen bil. Fint å høre du også mener jobben bør ta utgiftene for skaden, må presse sjefen mer, han kan ikke vri seg unna dette Anonymkode: 15e70...cfd Hehe... Hva skal du presse sjefen på liksom ? Her er love klinkende klar, det er din forsikring som gjelder i dette tilfellet her. Hva med alle salgskonsulenter som kjører rundt med egen bil med kjøregodtgjørelse fra firmaet ? Forsikring må de stå for selv. Anonymkode: 778b2...ede 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 21. november 2019 #33 Del Skrevet 21. november 2019 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men normale oppegående mennesker som vet at de har vært uaktsomme og av den grunn forårsaket stor skade på feks firmabil eller annet, tilbyr seg vel å erstatte? Man tar vel hvertfall ansvaret heller enn å kle seg i barnehagementalitet og skylder på andre. Anonymkode: 92b0b...f65 Nei, med mindre arbeidstaker har vært grovt uaktsomt er det så og si uten unntak arbeidsgiver som må dekke skadene. Hvis ikke ville mange risikert å bli gjeldsslaver for livet bare ved å gå på jobb. Jeg har ansvar for verdier opptil til flere 100 millioner kroner på jobb. Selvfølgelig kan ikke jeg stå personlig ansvarlig for dette, med mindre jeg har vært grovt uaktsom. Dette er en risiko arbeidsgiver tar ved å ha ansatte. Endret 21. november 2019 av Traktor 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #34 Del Skrevet 21. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men normale oppegående mennesker som vet at de har vært uaktsomme og av den grunn forårsaket stor skade på feks firmabil eller annet, tilbyr seg vel å erstatte? Man tar vel hvertfall ansvaret heller enn å kle seg i barnehagementalitet og skylder på andre. Anonymkode: 92b0b...f65 Bare for å understreke poenget mitt enda en gang til da... hva noen mener er riktig eller galt ut ifra høflighet eller logikk spiller liten rolle. Ts lurte på om den samme forsikringen gjelder sin egen bil, når hen egentlig skulle brukt jobbil. Hva du synes er normalt eller høflig er da helt irrelevant, for det var ikke det ts lurte på. Anonymkode: def76...6ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #35 Del Skrevet 21. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe... Hva skal du presse sjefen på liksom ? Her er love klinkende klar, det er din forsikring som gjelder i dette tilfellet her. Hva med alle salgskonsulenter som kjører rundt med egen bil med kjøregodtgjørelse fra firmaet ? Forsikring må de stå for selv. Anonymkode: 778b2...ede Kan du henvise til den loven som er så klinkende klar, kanskje? Da hadde jo saken vært løst og ts hadde fått svar på det hen spurte om. Anonymkode: def76...6ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 21. november 2019 #36 Del Skrevet 21. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du henvise til den loven som er så klinkende klar, kanskje? Da hadde jo saken vært løst og ts hadde fått svar på det hen spurte om. "Utgangspunktet er at arbeidsgiver selv kan bestemme hvilke forsikringer de ønsker å tegne, med unntak av lovpålagte forsikringsordninger til fordel for de ansatte (for eksempel yrkesskade og pensjon). Utgangspunktet er videre at de ansatte har ansvar for å tegne forsikring for egne gjenstander. Dersom dere ikke har særskilt avtale med arbeidsgiver, vil således ikke arbeidsgiver være forpliktet til å tegne forsikring for dette. Hver enkelt tilfelle må i tillegg vurderes ut fra reglene for alminnelig erstatningsrett." https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/arbeidsgiver-vil-ikke-erstatte-skade-pa-bil-pa-jobb/ "Hvorvidt arbeidsgiver skal dekke bonustapet eller kostnadene ved å reparere skaden avhenger av hva som er avtalt. Arbeidstaker har ikke krav på at arbeidsgiver dekker slik kostnad dersom det ikke foreligger avtale om dette. Hvis arbeidsgiver velger å dekke slike kostander er det skattfritt for arbeidstakeren. Det sier Infotjenesters økonomirådgiver Øivind Elvestad." https://www.infotjenester.no/artikler/kan-arbeidsgiver-dekke-kollisjonsskader-og-boeter/ "Forsikring på privat bil er et privat anliggende, hvis ikke annet er avtalt. Ved skade på egen bil i tjeneste - privatpersonen må selv dekke dette på sin private bil hvis ikke annet er avtalt." https://www.utdanningsforbundet.no/fylkeslag/finnmark/nyheter/2019/bilgodtgjorelse---hva-gjelder-og-hva-kan-kreves/ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 21. november 2019 #37 Del Skrevet 21. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp, men å bruke privatbilen sin i en annen privat sammenheng der man f. eks. hjelper noen å flytte er likevel ikke helt det samme syntes jeg. Det er et privat valg man gjør, og man velger i mye større grad selv om man vil gjøre det, enn når sjefen presser deg til å bruke egen bil i jobb. Jussen slår ikke alltid heldig ut nei, men det er jo en kjent sak. Anonymkode: 75ea8...69f Jeg skrev at eksempelet mitt var urelatert, så det er vi jo enige om. Poenget var at loven ikke alltid er god nok. Hvem har erstatningsansvar i slike tilfeller? Jeg mener helt klart at i TS' tilfelle der hun ble beordret til å ta privatbilen sin, så er bilen arbeidsgivers ansvar. Arbeidsgiver har ikke da forsikring på bilen og må betale av egen lomme. Sånn går det når man beordrer folk til å kjøre privat bil i deres tjeneste og de ikke har forsikring som dekker en eventuell skade under beordringen. Sjefen tok en sjans, sjefens ansvar når det gikk galt. Moralsk. Mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjeud Skrevet 22. november 2019 #38 Del Skrevet 22. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var litt stresset når jeg skulle rygge ut fra arbeidsområdet og dro rett i en stolpe. Bilen fikk store skader hvor stolpen traff så det jeg lurer på er om forsikringen på jobben skal ta det da jeg egentlig skulle kjørt firmabil og sjefen sa jeg måtte bruke min privatbil. Hvilke rettigheter har jeg iogmed at det var for jobben jeg kjørte? Synes det er utrolig dårlig om jeg må betale egenandel og få bonustap for noe som egentlig er jobben sitt ansvar. Jeg snakket med sjefen rett etter kollisjonen og han sa det må jeg ta på min egen forsikring, synes det er dårlig gjort at han skal vri seg unna når jeg var snill og brukte min bil. Jeg må bare vite hvilke rettigheter jeg har før jeg tar det videre. Anonymkode: 15e70...cfd Du har ingen rettigheter. Det er ikke jobben sitt ansvar at du krasjet. Om vi snakker om moral er det enda mer umoralsk at du ikke er oppmerksom i trafikken, og påfører bedriften en stor ekstrakostnad. Håper dere klarer å bli enig om en løsning, til tross for at du ikke har noen "rettigheter". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #39 Del Skrevet 22. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo helt og holdent din feil, da skjønner jeg godt at sjefen ikke betaler. Hadde noen kjørt på deg e.l. så tenker jeg det hadde vært rimelig at sjefen hadde punget ut. Anonymkode: 34178...8e0 Da hadde jo motpartens forsikring tatt utgiften. Du har igjen rettigheter her, TS. Dette er det kjipeste med å kjøre egen bil i jobben - noe mange må. Jeg har selv kræsjet egen bil på jobb, måtte selvsagt betale det selv. En kollega var i en større ulykke med privatbil på jobb, den nesten nye bilen måtte skrotes. Selvsagt var det hun (forsikringsselskapet) som måtte betale, inkludert egenandel og bonustap. Anonymkode: 2266d...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #40 Del Skrevet 22. november 2019 9 timer siden, loveli skrev: Jeg skrev at eksempelet mitt var urelatert, så det er vi jo enige om. Poenget var at loven ikke alltid er god nok. Hvem har erstatningsansvar i slike tilfeller? Jeg mener helt klart at i TS' tilfelle der hun ble beordret til å ta privatbilen sin, så er bilen arbeidsgivers ansvar. Arbeidsgiver har ikke da forsikring på bilen og må betale av egen lomme. Sånn går det når man beordrer folk til å kjøre privat bil i deres tjeneste og de ikke har forsikring som dekker en eventuell skade under beordringen. Sjefen tok en sjans, sjefens ansvar når det gikk galt. Moralsk. Mener jeg. Du kan mene hva du vil, men det har ingen betydning så lenge ikke man har loven på sin side. TS kan selvsagt gå til sak, men den saken vil hun nok tape i retten, for å si det sånn. «Moralsk ansvar» er uten betydning. Hvis man snur på det - hvorfor skal arbeidsgiver ha et økonomisk ansvar for at TS er uvøren i trafikken? Anonymkode: 2266d...441 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå