AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #1 Del Skrevet 21. november 2019 Jeg var litt stresset når jeg skulle rygge ut fra arbeidsområdet og dro rett i en stolpe. Bilen fikk store skader hvor stolpen traff så det jeg lurer på er om forsikringen på jobben skal ta det da jeg egentlig skulle kjørt firmabil og sjefen sa jeg måtte bruke min privatbil. Hvilke rettigheter har jeg iogmed at det var for jobben jeg kjørte? Synes det er utrolig dårlig om jeg må betale egenandel og få bonustap for noe som egentlig er jobben sitt ansvar. Jeg snakket med sjefen rett etter kollisjonen og han sa det må jeg ta på min egen forsikring, synes det er dårlig gjort at han skal vri seg unna når jeg var snill og brukte min bil. Jeg må bare vite hvilke rettigheter jeg har før jeg tar det videre. Anonymkode: 15e70...cfd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #2 Del Skrevet 21. november 2019 Du har vel ingen, så lykke til. Anonymkode: c74d2...be6 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #3 Del Skrevet 21. november 2019 Hvem rygget i søylen? Du eller jobben din? Her har du ingen rettigheter. Når du skal drive å kjøre bil når du er stressa og ikke ser deg får, får du være glad du traff en søyle og ikke et menneske. Jeg lurer egentlig mer på hvordan det hadde vært om du med firmabilen hadde dundret i noe på eget ansvar? Da hadde det vært urettferdig om firmaet måtte betale, synes jeg. Anonymkode: 92b0b...f65 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #4 Del Skrevet 21. november 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bilen fikk store skader hvor stolpen traff så det jeg lurer på er om forsikringen på jobben skal ta det da jeg egentlig skulle kjørt firmabil og sjefen sa jeg måtte bruke min privatbil. Når skjedde dette? I arbeidstiden eller til/fra jobb? Brukte du privatbilen til jobb? Hva slags type firmabilavtale har du? Anonymkode: 5846e...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 21. november 2019 #5 Del Skrevet 21. november 2019 Du har rett på kjøregodtgjørelse. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #6 Del Skrevet 21. november 2019 Hvorfor er jobbilen på verksted? Fordi du har rygget i en stolpe med den? Spøk til side; jeg synes nok arbeidsplassen skal ta kostnaden med reparasjonen. Anonymkode: 944e3...0a4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #7 Del Skrevet 21. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har vel ingen, så lykke til. Anonymkode: c74d2...be6 Jeg må jo ha det når jobben tvang meg til å kjøre egen bil i arbeidstiden når jeg skal ha firmabil 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem rygget i søylen? Du eller jobben din? Her har du ingen rettigheter. Når du skal drive å kjøre bil når du er stressa og ikke ser deg får, får du være glad du traff en søyle og ikke et menneske. Jeg lurer egentlig mer på hvordan det hadde vært om du med firmabilen hadde dundret i noe på eget ansvar? Da hadde det vært urettferdig om firmaet måtte betale, synes jeg. Anonymkode: 92b0b...f65 Jeg som rygget i stolpen men jobben tvang meg til å bruke min privatbil. Om det hadde skjedd med firmabilen så hadde jo ikke disse problemene vært til stede, da hadde jo såklart firmaet tatt det på sin forsikring. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når skjedde dette? I arbeidstiden eller til/fra jobb? Brukte du privatbilen til jobb? Hva slags type firmabilavtale har du? Anonymkode: 5846e...028 I dag etter lunsj i arbeidstiden ca 11:30. Ja jeg måtte bruke min da firmabilen er på verksted og jeg har rett på firmabil i denne jobben. Har ikke noen spesiell firmabilavtale så vidt jeg vet, men har alltid kjørt firmabil i jobben og aldri hatt uhell før denne dagen og da måtte såklart dette skje Anonymkode: 15e70...cfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #8 Del Skrevet 21. november 2019 6 minutter siden, Husholdning1 skrev: Du har rett på kjøregodtgjørelse. Ja det sa sjefen at jeg skulle få før jeg kjørte, var 3,50 i kilometeren pluss dekket bompenger. Men det jeg mener jeg har rett på er jo at jobben tar skaden på firmaets forsikring og at de dekker alt. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er jobbilen på verksted? Fordi du har rygget i en stolpe med den? Spøk til side; jeg synes nok arbeidsplassen skal ta kostnaden med reparasjonen. Anonymkode: 944e3...0a4 Den hadde fått mangler på EU kontroll, derfor den er på verksted. Jeg har aldri hatt skader på firmabil før, ei heller kollidert med noen som helst bil før idag. Typisk at det skjer den ene jævla gangen jeg kjører min egen bil. Fint å høre du også mener jobben bør ta utgiftene for skaden, må presse sjefen mer, han kan ikke vri seg unna dette Anonymkode: 15e70...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 21. november 2019 #9 Del Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det sa sjefen at jeg skulle få før jeg kjørte, var 3,50 i kilometeren pluss dekket bompenger. Men det jeg mener jeg har rett på er jo at jobben tar skaden på firmaets forsikring og at de dekker alt. Den hadde fått mangler på EU kontroll, derfor den er på verksted. Jeg har aldri hatt skader på firmabil før, ei heller kollidert med noen som helst bil før idag. Typisk at det skjer den ene jævla gangen jeg kjører min egen bil. Fint å høre du også mener jobben bør ta utgiftene for skaden, må presse sjefen mer, han kan ikke vri seg unna dette Anonymkode: 15e70...cfd Kjøregodtgjørelse er ment å dekke utgifter til bruk av privatbil i jobben, deriblant forsikring. Det er en viss mulighet for at sjefen din er real og betaler for skaden, men du har ikke krav på dette. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #10 Del Skrevet 21. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes det er utrolig dårlig om jeg må betale egenandel og få bonustap for noe som egentlig er jobben sitt ansvar. Jobben sitt ansvar at du rygger i stolper? 🤣 Anonymkode: 324e7...c41 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #11 Del Skrevet 21. november 2019 Dette er jo helt og holdent din feil, da skjønner jeg godt at sjefen ikke betaler. Hadde noen kjørt på deg e.l. så tenker jeg det hadde vært rimelig at sjefen hadde punget ut. Anonymkode: 34178...8e0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 21. november 2019 #12 Del Skrevet 21. november 2019 Når sjefen får deg til å bruke privat bil i hans tjeneste så skal han selvfølgelig betale dette. Mener jeg. Hva loven sier vet jeg dog ikke. Hvis sjefen ikke betaler dette så er saken enkel, neste gang du ikke får brukt firmabilen så får sjefen betale taxi for deg eller leie bil som du kan bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #13 Del Skrevet 21. november 2019 Sitat Hvorvidt arbeidsgiver skal dekke bonustapet eller kostnadene ved å reparere skaden avhenger av hva som er avtalt. Arbeidstaker har ikke krav på at arbeidsgiver dekker slik kostnad dersom det ikke foreligger avtale om dette. https://www.infotjenester.no/artikler/kan-arbeidsgiver-dekke-kollisjonsskader-og-boeter/ Kjip stuasjon, men det ser ikke ut som du har noen rettigheter. Denne til inspirasjon Sitat Fikk høre at en annen hadde opplevd det samme 1 år sia og da fikk han samme svar. Endte med at han nektet å bruke privatbil i jobb og ba om leiebil hver gang. Ikke alle i "ledelsen" som var fonøyde da Anonymkode: 82033...668 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #14 Del Skrevet 21. november 2019 3 minutter siden, loveli skrev: Når sjefen får deg til å bruke privat bil i hans tjeneste så skal han selvfølgelig betale dette. Mener jeg. Hva loven sier vet jeg dog ikke. Hvis sjefen ikke betaler dette så er saken enkel, neste gang du ikke får brukt firmabilen så får sjefen betale taxi for deg eller leie bil som du kan bruke. Juridisk sett har man neppe noen rettigheter etter å ha sjekket det: f. eks: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/arbeidsgiver-vil-ikke-erstatte-skade-pa-bil-pa-jobb/ Det gjelder litt på annet yrke, men andre artikler fra jurister pekte mot det samme - at man selv er ansvarlig for forsikringer på privat bil selv om den brukes i jobb, med mindre annet er avtalt. Spørsmålet er da om det foreligger noen slik avtale på TS jobb med sine ansatte. Sannsynligvis gjør det ikke det, men skader ikke å sjekke med f. eks. tillitsvalgt om bedriften faktisk har en avtale som tilsier at bedriften skal dekke skader som skjer på privat bil når den brukes i jobbsammenheng. Hvis ikke så må nok TS dessverre belage seg på å dekke egenandelen selv. Men jeg er enig i det siste. Dersom jeg hadde møtt på en slik motvilje hos leder, så hadde jeg nektet tvert å bruke egen bil i jobbsammenheng neste gang. Anonymkode: 75ea8...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #15 Del Skrevet 21. november 2019 Når man selv er skyld i en skade/kollisjon så er skjønner jeg ikke helt hvorfor arbeidsgiver skal betale for det. Du var grovt uaktsom. Anonymkode: 945b1...7e1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 21. november 2019 #16 Del Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Juridisk sett har man neppe noen rettigheter etter å ha sjekket det: f. eks: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/arbeidsgiver-vil-ikke-erstatte-skade-pa-bil-pa-jobb/ Det gjelder litt på annet yrke, men andre artikler fra jurister pekte mot det samme - at man selv er ansvarlig for forsikringer på privat bil selv om den brukes i jobb, med mindre annet er avtalt. Spørsmålet er da om det foreligger noen slik avtale på TS jobb med sine ansatte. Sannsynligvis gjør det ikke det, men skader ikke å sjekke med f. eks. tillitsvalgt om bedriften faktisk har en avtale som tilsier at bedriften skal dekke skader som skjer på privat bil når den brukes i jobbsammenheng. Hvis ikke så må nok TS dessverre belage seg på å dekke egenandelen selv. Men jeg er enig i det siste. Dersom jeg hadde møtt på en slik motvilje hos leder, så hadde jeg nektet tvert å bruke egen bil i jobbsammenheng neste gang. Anonymkode: 75ea8...69f Det er vondt når slike ting skjer når man prøver å være snill mot andre som har større makt. Skulle likt å se Oslo kommune si til en hjemmehjelp: "dessverre har vi ikke nok biler i dag, du må ta privatbilen din" og så IKKE dekke eventuelle skader. Jeg mener man som arbeidsgiver tar på seg skadeansvar i det man ber ansatte bruke private midler. Hva man har krav på er en annen sak ja. Men fy fader, når man beordrer ansatte til å bruke private biler slik, så synes jeg man skal ta på seg ansvaret!!! Selvfølge!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #17 Del Skrevet 21. november 2019 2 minutter siden, loveli skrev: Det er vondt når slike ting skjer når man prøver å være snill mot andre som har større makt. Skulle likt å se Oslo kommune si til en hjemmehjelp: "dessverre har vi ikke nok biler i dag, du må ta privatbilen din" og så IKKE dekke eventuelle skader. Jeg mener man som arbeidsgiver tar på seg skadeansvar i det man ber ansatte bruke private midler. Hva man har krav på er en annen sak ja. Men fy fader, når man beordrer ansatte til å bruke private biler slik, så synes jeg man skal ta på seg ansvaret!!! Selvfølge!! Helt enig, det er etisk sett rimelig at arbeidsgiver trer inn i forsikringen til arbeidstaker når arbeidsgiver ber denne bruke egen bil i jobb. Hvertfall for andelen av forsikringen som brukes i jobb, ut fra en fornuftig fordelingsnøkkel (bruker man f. eks. bilen i jobb 20% av tiden, så tar arbeidsgiver 20% av forsikringsutgiftene og skader som skjer i arbeidstiden) Men dessverre har det ingen juridisk forankring ser det ut til, så da er det lite annet å gjøre enn å ikke godta å bruke egen bil. Anonymkode: 75ea8...69f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 21. november 2019 #18 Del Skrevet 21. november 2019 (endret) Urelatert, men husker en annen tråd der en TS hadde så dårlig samvittighet fordi kompisen hennes kræsjet da han hjalp henne med å kjøre et flyttelass for henne. TS ønsket å betale for alle utgiftene denne kompisen hadde etter kræsjen. Slike saker er vanskelige, hvem har ansvaret for å dekke skader i hvilke situasjoner. Og jeg mener loven ikke alltid er rettferdig. Ja det var du som kræsjet, men hadde du kræsjet i arbeidstiden en annen dag hadde det jo vært med firmabilen. Du hadde ikke kræsjet i stolpen dersom ikke sjefen din beordret deg til å kjøre privatbilen din!! Endret 21. november 2019 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #19 Del Skrevet 21. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man selv er skyld i en skade/kollisjon så er skjønner jeg ikke helt hvorfor arbeidsgiver skal betale for det. Du var grovt uaktsom. Anonymkode: 945b1...7e1 Det er så dumt når man kommenterer på noe bare for å være belærende ovenfor den som spør om noe, når man åpenbart ikke vet svaret selv. At du ikke skjønner hvorfor arbeidsgiver skulle dekket dette er greit nok, men det sier ingenting om det TS spør om. TS, her inne vil du bare få pepper fra folk som har null forståelse av at uhell kan skje. Her inne finnes det bare perfekte mennesker som forteller deg hvordan de synes at ting burde være. Jeg foreslår at du kontakter forsikringsselskapet ditt og spør, da vil du helt sikkert få mer fornuftige svar. Anonymkode: def76...6ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 21. november 2019 #20 Del Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er så dumt når man kommenterer på noe bare for å være belærende ovenfor den som spør om noe, når man åpenbart ikke vet svaret selv. At du ikke skjønner hvorfor arbeidsgiver skulle dekket dette er greit nok, men det sier ingenting om det TS spør om. TS, her inne vil du bare få pepper fra folk som har null forståelse av at uhell kan skje. Her inne finnes det bare perfekte mennesker som forteller deg hvordan de synes at ting burde være. Jeg foreslår at du kontakter forsikringsselskapet ditt og spør, da vil du helt sikkert få mer fornuftige svar. Anonymkode: def76...6ed Enig! Hvorfor skal folk gni det inn og være så jævla slemme? Dette kunne vært dem! Og da hadde pipa fått så heftig annen lyd!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå