AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #1 Skrevet 21. november 2019 Jeg har noen nevøer på 9 og 10 år som alltid leverer ønskelister med ting som er svindyre. Det er aldri noe under tusenlappen på lista. Moren virker ikke som om hun bryr seg så veldig med at de ønsker seg ting fra oss som er altfor dyre og sender oss alltid listene til ungene selvom vi ikke har bedt om dem. Jeg er alene med mine 2 barn og har ikke all verdens råd til å kjøpe så dyre gaver og merker at jeg gruer meg til hvordan jeg skal løse dette da nevøene alltid uffer og himler med øynene når de får praktiske ting til jul. Skal jeg bare bite sammen tennene og kjøpe gavene de ønsker seg eller hva bør jeg gjøre? Anonymkode: da0cf...93c 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #2 Skrevet 21. november 2019 Mitt vanlige tips er gavekort fra en aktuell butikk på et overkommelig beløp. Skal de ha noe dyrere enn beløpet sparer de selv til resten. Anonymkode: 38497...ab5 41
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #3 Skrevet 21. november 2019 Ikke kjøp gaver til over 1000 kr til nevøer! Mener jeg. jeg fikk ikke så dyre gaver av foreldrene mine en gang. De brukte ca 1000 kr på hvert barn (som var deres eget ". Du får si til de at er det ikke bra nok det du kjøper, skal de slippe å gå noe neste gang. Eller så kan du gi de penger,så kan de spare. Eller om dere er flere søsken, kan du foreslå om de vil spleise på noe til de. Men mener virkelig ikke at du skal bruke over 1000 kr på nevøene dine. Da kjøper du heller noe fint til dine egne. Anonymkode: 07b85...f2f 14
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #4 Skrevet 21. november 2019 Nesj, du skal ikke blakke deg.. Enten så får de ta det de får, eller du gir dem en 200/500-lapp og si at de er øremerka, sånn at de kan spare seg til disse svinedyre tinga sjæl. Unger har ikke vondt av å ikke få alt de ønsker seg, ei heller å lære seg å sette pris på det de får. Det er forresten mye god læring i sparing- men dette er min mening 🥴 og forresten! Får dine barn akkurat det DE ønsker seg av tanten sin? Kanskje du skulle ha prøvd litt omvendt psykologi, og sendt tilsvarende ønskeliste til henne?? Kanskje pipa da får en annen låt? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 0ef92...78a 13
OnFire Skrevet 21. november 2019 #5 Skrevet 21. november 2019 Virker som at de mangler oppdragelse, og å gi dem svindyre gaver vil bare forverre situasjonen. Jeg tenker maks 500. 15
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #6 Skrevet 21. november 2019 Kjøp gavekort på de butikkene de ønsker gave fra. Så kan de spare opp til de har råd til å kjøpe seg det de ønsker seg. Anonymkode: 26a5e...3b4 4
Kvinne87Rogaland Skrevet 21. november 2019 #7 Skrevet 21. november 2019 Kan du ikke gå sammen med noen andre og spleise til dem da? Besteforeldre, andre tanter/onkler, faddere osv? Jeg og søsteren min spleiser til dattera til den tredje søstera vår. Slik at hun kan få én større gave som hun ønsker seg. 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #8 Skrevet 21. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nesj, du skal ikke blakke deg.. Enten så får de ta det de får, eller du gir dem en 200/500-lapp og si at de er øremerka, sånn at de kan spare seg til disse svinedyre tinga sjæl. Unger har ikke vondt av å ikke få alt de ønsker seg, ei heller å lære seg å sette pris på det de får. Det er forresten mye god læring i sparing- men dette er min mening 🥴 og forresten! Får dine barn akkurat det DE ønsker seg av tanten sin? Kanskje du skulle ha prøvd litt omvendt psykologi, og sendt tilsvarende ønskeliste til henne?? Kanskje pipa da får en annen låt? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 0ef92...78a Nei barna mine er så små at de ikke har ønskelister enda. Men de blir glade for alt de får uansett for det er spennende og nytt. Blir jeg bedt om å gi ønskeliste på vegne av mine barn så sørger jeg for å skrive noe som er billig og praktisk 😊 ts Anonymkode: da0cf...93c 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #9 Skrevet 21. november 2019 Gi dem gavekort/ penger på et beløp du synes er OK eller ikke gi dem noe. Anonymkode: 7fbf4...652
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #10 Skrevet 21. november 2019 Du må lære deg å tåle at andre ike liker prinsippene eller gavene dine. Nevøene dine liker ikke at du bruker lite penger. Ok, de har andre verdier enn deg. Det må du lære deg å tåle. Regner med de er unge, du er voksen. Du har dine prinsipper og verdier, de har deres begrenset oppfatning av ting Anonymkode: 36b4c...470 5
Lykkehjerte Skrevet 21. november 2019 #11 Skrevet 21. november 2019 Prioriter dine egne barn❤Og gi penger til nevøene dine, så kan de spare til det de vil? Eller du kan kjøpe praktiske ting, om du ønsker det. Høres ut som det er sunn og fornuftig lærdom for både nevøene og foreldrene deres. Du bør for all del ikke bite tennene sammen og kjøpe etter deres ønskelister! Situasjonen her kan gi verdifull læring i samme slengen til dine egne barn, ta en prat med dem med utganspunkt fra deres søskenbarns ønskelister. Mener ikke at du skal prate barna ned, men lufte holdninger og ikke minst høre dine egne barns synspunkter vedrørende saken. Tipper det gir gode reflekskoner og fin lærdom! Jeg tenker at, dersom du vil du dra på med noe ekstra denne julen, selv om det vil stramme litt i overkant for mye, bør det i det minste være pga gaver til dine egne barn.❤ 7
Gjest førstedamen Skrevet 21. november 2019 #12 Skrevet 21. november 2019 Gi beskjed om at alt på listen er for dyrt, men du gjerne blir med på spleiselag om det skulle være aktuelt
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #13 Skrevet 21. november 2019 Altså, jeg tror jeg hadde tatt dette med knusende ro jeg. Javel, så har de bare svindyre ting på ønskelista si, men du gir jo bare noe innenfor ditt budsjett og så får det være bra nok. Hvis de blir fornærmet er det jo de som har et problem ☺️ De må jo lære seg at man ikke alltid kan få alt man ønsker seg, og at man ikke kan forvente å få så dyre ting. Hvis de uffer seg og himler med øynene kan du jo bare si at hvis det er dette som er takken, så blir det ingen gaver neste gang. Jeg hadde også nevnt dette for foreldrene på en hyggelig måte. At du forstår at de har dyre ønsker og store forventninger, men at du opplever dem som uttaknemlige når du ikke «innfrir». Anonymkode: c09e3...7a7 12
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #14 Skrevet 21. november 2019 Du kjøper en bok, og legger i en 200-lapp inni hvis du råd. Så sier du nå til foreldrene at tingene på lista er uaktuelle, ønsker de seg ikke noe billigere? Det blir i hvertfall ikke noe derfra, og fint hvis de forteller dem det. Noen tips om noe annet? Min tiåring har dårlig begrep om penger, og ønsker seg alt fra MacBook til viskelær og hårstrikker. Det blir lange lister, men lett å treffe uansett prisklasse. Hun inkluderer ikke de dyre tingene fordi de er dyre, eller hun forventer å få dem, hun ønsker seg dem. Og alt det andre. Anonymkode: dd537...a17 9
Clefable Skrevet 21. november 2019 #15 Skrevet 21. november 2019 Jeg hadde sagt ifra om budsjettet mitt, og bedt om ønskeliste utifra det. Dersom du ikke får en ny liste, ville jeg bare gitt noe i samme gata som det på listen, eller et gavekort til aktuell butikk som nevnt. Det er jo ønsker, men ikke krav. Du må selvsagt ikke handle for 1000 + til nevøer.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #16 Skrevet 21. november 2019 Her tenker jeg du rett og slett må legge høfligheten til side. Å sende ønskelister med bare dyre ting til en som ikke har bedt om det er uhørt. Det sier mye om din søster. Jeg ville derfor bare gjort følgende: skriv lister for dine barn med ting til over tusenlappen. Er de små skriver du f.eks opp dyre vinterdresser av spesifikke merker, snowracer til godt over tusenlappen, dyrt ulltøy eller andre ting som du tenker er sannsynlig at dine barn trenger. Send deretter listen til din søster. Anonymkode: aa1b6...635 8
Silva Pluvialis Skrevet 21. november 2019 #17 Skrevet 21. november 2019 1000kr høres helt hårreisende ut! Støtter forslaget om å kjøpe gavekort ☺️ 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #18 Skrevet 21. november 2019 Mine barn har også dyre ting på ønskelisten sin. Det er det de har tenkt over at de ønsker seg det er derfor de står på listen. Men de vet at det ikke er en bestillingsliste, de forventer ikke dyre gaver av tanter og onkler og de blir glade for alt. Anonymkode: 64c4a...590 5
Nuttery Skrevet 21. november 2019 #19 Skrevet 21. november 2019 Utfordringen her er jo at din søster syntes dette er greit. Noen barn tror voksne har ubegrenset med penger, skjønner ikke verdien av en krone, hvor mye tusen kroner er etc. Mange ting koster tusen kroner, så de skjønner kanskje ikke at det er dyrt, de skjønner bare at det er dyrt for dem. Du burde nok ta kontakt med søsteren din, og heller ha samtalen med henne. Si at prisen på tingene barna hennes ønsker seg er litt høy, og at du ser for deg å bruke (xx) sum, og se om de har noe de ønsker seg innenfor det vinduet. Barna mine kan fint ønske seg dyre ting, men de må også ønske seg litt mer rimelige ting. Eventuelt hadde jeg sagt, "x ønsker seg dette, noe som er litt dyrt, men flere kan jo eventuelt spleise/vi kan spleise med dere". 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #20 Skrevet 21. november 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei barna mine er så små at de ikke har ønskelister enda. Men de blir glade for alt de får uansett for det er spennende og nytt. Blir jeg bedt om å gi ønskeliste på vegne av mine barn så sørger jeg for å skrive noe som er billig og praktisk 😊 Hehe.. Ser den! Var mer ment som et forslag til kontring 😉 gjorde noe lignende en gang, og det funka som fy 🙈 Ha det i bakhodet til barna dine blir større, og kravene om dyre gaver fortsatt står.. Lykke til og god jul! Anonymkode: 0ef92...78a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå