AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #1 Skrevet 21. november 2019 Er det ingenting jeg kan gjøre når naboene fyrer på med krydder, hvitløk, og det ekstreme mengder. Vi bor i borettslag og all ventilasjonen her er koblet sammen, så det trosser vifta mi og siver inn hver dag. I vinter skal jeg 14 dager til syden og gruer meg til hva jeg kommer hjem til..! Må virkelig sprenglufte hver dag. Anonymkode: 1893e...770
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #2 Skrevet 21. november 2019 Kan du snakke med naboene dine og be de roe litt ned på bruken av disse matvarene som lukter så sterkt, eller er de utenlandske og spiser denne maten hele tiden? Anonymkode: b4fd6...d8f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #3 Skrevet 21. november 2019 Har du snakket med styret om at ventilasjonsanlegget ikke fungerer optimalt? Anonymkode: d1865...082 12
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #4 Skrevet 21. november 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du snakke med naboene dine og be de roe litt ned på bruken av disse matvarene som lukter så sterkt, eller er de utenlandske og spiser denne maten hele tiden? Anonymkode: b4fd6...d8f Så slitsom å måtte ta hensyn til naboen sin luktesans når man krydrer maten. Og må man være utenlandsk for å bruke mye krydder i maten? Spiller det noen rolle hvor man kommer fra? Nordmenn flest spiser mye internasjonal mat. Anonymkode: c5987...41e 11
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #5 Skrevet 21. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så slitsom å måtte ta hensyn til naboen sin luktesans når man krydrer maten. Og må man være utenlandsk for å bruke mye krydder i maten? Spiller det noen rolle hvor man kommer fra? Nordmenn flest spiser mye internasjonal mat. Anonymkode: c5987...41e Det jeg mente var om naboene hennes er fra f.eks Asia/Afrika hvor de har en matkultur der de bruker mye sterkt krydder og oljer til så si hvert måltid. Jeg er fra Sri Lanka men er gift med en nordmann,så jeg kjenner godt til det norske kjøkken. Jeg har bodd i flere europeiske land før jeg kom til Norge for ti år siden, og jeg vet at europeere er inspirert av matkulturen til andre verdensdeler.Den hverdagsmaten dere spiser er ikke på langt nær så sterk/lukter som det jeg er vokst opp med. Anonymkode: b4fd6...d8f 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #6 Skrevet 21. november 2019 Kjøp bedre vifte, eller få borettslaget til å oppgradere. Slik skal det jo ikke være. Anonymkode: f78d0...ec1 2
Telle Skrevet 21. november 2019 #7 Skrevet 21. november 2019 Ta det opp med borettslaget. Kanskje det allerede finnes planer om oppgradering og installasjon av varmegjenvinnere (fra egen leilighet). 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #8 Skrevet 22. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du snakke med naboene dine og be de roe litt ned på bruken av disse matvarene som lukter så sterkt, eller er de utenlandske og spiser denne maten hele tiden? Anonymkode: b4fd6...d8f Da vil hun bli stemplet som rassist Anonymkode: 7619e...3de 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #9 Skrevet 22. november 2019 Ta det opp med borettslaget. Det kan ikke være sånn at man ikke kan spise den maten man vil fordi ventilasjonsanlegget er for dårlig Anonymkode: af035...0b9 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #10 Skrevet 22. november 2019 Men om det er felles ventilasjon skal vel luften komme inn utenfra og den varmen som gjenvinnes renses? Eller er det noe i veien med anlegget? Hva har de for vifte på kjøkkenet, og brukes den når de lager mat? Anonymkode: fb7ba...634 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #11 Skrevet 22. november 2019 Nei, det må du bare vende deg til. De må få lov til å lage mat. Anonymkode: b65a1...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #12 Skrevet 22. november 2019 Lager ikke du mat, du også? Anonymkode: b65a1...9a1 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #13 Skrevet 22. november 2019 Har samme problemet her, og det er fordi ventilasonspumpene ute står for nært hos oss. All matosen som kommer ut hos dem, dras inn utenifra til meg. Pumpene står for nært, jeg klaget men fikk bare denne beskjeden at de ikke er koblet sammen, men at de stod nært ute både den ut og den innluft. Irriterende for jeg kjenner alltid hva naboen har til middag 🙄 Anonymkode: 5a956...a30
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #14 Skrevet 22. november 2019 På 21.11.2019 den 21.04, AnonymBruker skrev: Kan du snakke med naboene dine og be de roe litt ned på bruken av disse matvarene som lukter så sterkt, eller er de utenlandske og spiser denne maten hele tiden? Anonymkode: b4fd6...d8f Herregud, hadde noen kommet på døra mi og bedt meg om å lage noe annet til middag enn det vi vanligivs hadde så jeg trodd jeg var på skjult kamera og så laget dobbel porsjon. Anonymkode: 34898...a78 4
Loff77 Skrevet 23. november 2019 #15 Skrevet 23. november 2019 Ofte er problemet i slike boretslag att div leiligheter har pusset opp kjøkkenet og montert en vanlig ventilator som da forstyrrer hele ventilasjonssystemet som Egentlig er ett felles avtrekk, be styret evt befare systemet og sjekke leilighetene
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #16 Skrevet 23. november 2019 Det er ikke uvanlig at spesielt gamle borettslag har dårlig ventilasjon. Hvis naboen da heller ikke har skikkelig lufting i leiligheten sin så kan dette skje. Det er ikke en lett oppgave og oppgradere en ventilasjonssystem i en blokk. Hos oss kjenner vi det til tider godt i fellessangen, av og til siver det inn fra naboen. Det var snakk om at vi skulle gjøre det men det koster millioner og vi er flere blokker. Men man går ikke til naboen og ber om at de ikke bruker sterkt krydder, det er uhøflig. Anonymkode: c4562...3a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå