Gå til innhold

Fortjener de som jobber i Oslo mer lønn enn de som jobber andre steder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der jeg jobber har de kontorer i flere store byer, og jeg fikk nylig beskjed om at jeg ikke fikk noe såkalt 1.7-tillegg (lokalt lønnstillegg gitt fra 1.7) i år. Jeg henviste i lønnssamtale bl.a. til at to på samme team som meg, med lik stilling og samme type arbeidsoppgaver osv., har ca. 100.000 høyere lønn enn meg (dette vet jeg). De jobber i Oslo og jeg i Bergen.

Som svar på dette fikk jeg at dette i praksis er snakk om et «Oslo-tillegg», dvs. at siden det er dyrere å bo i Oslo, så må lønnen være høyere. Er dette virkelig rimelig? Skjønner ikke at jeg skal ligge så langt bak lønnsmessig av en slik grunn. Noen som har hørt om noe lignende?

Anonymkode: 35950...a29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det er rimelig at lønnen er høyere når utgiftene for å leve er høyere. Sjekk en med samme yrke et annet sted i landet, ja eller utlandet, de vil tjene mindre enn deg gijen.

Anonymkode: a5e1c...0f9

• Liker 12
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forstår hvorfor du synes dette er urettferdig, men du må tenke at lønnstillegget faktisk er nødvendig fordi de ellers ikke greier å tiltrekke seg arbeidskraft.

Skrevet

Hadde de ikke fått den lønnen i ditt firma, hadde sikkert de i Oslo funnet en annen jobb i Oslo som betaler mer. 

Anonymkode: 34680...96e

• Liker 4
Skrevet

Helt vanlig. Så rart du ikke vet dette. Hvorfor tror du det er kø inn til byene i morgenrushen og ut av byene i ettermiddagsrushen? Det er ikke bare fordi at alle jobber er i byen...

Sjekk hvilke lønnstrinn som gjelder for lærere i ulike kommuner, så ser du selv hvordan det er.

Anonymkode: 1f57b...23d

• Liker 3
Skrevet

Her er det faktisk omvendt filosofi. Alle vil til Oslo så man gir høyere lønn som intensiv til å velge bort Oslo 

Anonymkode: 5e57a...509

Skrevet

Ja, det er rettferdig sånn at ALLE arbeidsgrupper kan ha råd til å bo og jobbe i Oslo, ikke bare fiffen. Det er et inkluderingstillegg sånn at hverdagen kan gå opp mtp boliglån/leie, reisevei til jobb, reisevei skole/bhg etc. 

Anonymkode: 691cf...03a

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig. Så rart du ikke vet dette. Hvorfor tror du det er kø inn til byene i morgenrushen og ut av byene i ettermiddagsrushen? Det er ikke bare fordi at alle jobber er i byen...

Sjekk hvilke lønnstrinn som gjelder for lærere i ulike kommuner, så ser du selv hvordan det er.

Anonymkode: 1f57b...23d

Det er da kø til Bergen også. Hvorfor skal de som jobber i Oslo tjene 100.000 mer enn de som jobber i Bergen.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klart det er rimelig at lønnen er høyere når utgiftene for å leve er høyere. Sjekk en med samme yrke et annet sted i landet, ja eller utlandet, de vil tjene mindre enn deg gijen.

Dyrere å kjøpe bolig sentralt, kanskje, men det er da dyrt i Bergen også. Blir billigere om man kommer seg litt ut av byen og tar toget, gjelder også for Oslo.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrere å kjøpe bolig sentralt, kanskje, men det er da dyrt i Bergen også. Blir billigere om man kommer seg litt ut av byen og tar toget, gjelder også for Oslo.

Men da er det vel urettferdig vi på Toten sikkert tjener 100tusen mindre enn deg å?

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det vel urettferdig vi på Toten sikkert tjener 100tusen mindre enn deg å?

Gjør dere, for samme jobb? Tror jeg ikke.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør dere, for samme jobb? Tror jeg ikke.

Samme jobb har forskjellig betalt utifra geografiske betinngelser. Da jeg jobbet og bodde i Østfold hadde jeg mye mer i timen enn jeg har i dag.Fordi hus og det å bo var dyrere enn her. Er vel egentlig lett å selv forstå hvorfor det er slik. Å ja, jeg gjør akkurat samme på jobb nå som da.

• Liker 2
Skrevet

Det er for å gjøre Alta, Askøy, Toten og Rena mindre attraktivt. Trykk alle inn i Oslo slik at vi får nye saker om MDG som vil ha færre biler inn i sentrum, at ungdom opererer i gjenger og bedriver kriminalitet. At eiendomsprisene er så høye at folk ikke har råd til å kjøpe bolig. I Oslo er man nesten fattig med 600K i årslønn. 

Anonymkode: 1791a...0a3

• Liker 3
Skrevet

Det er både forståelig og rettferdig - pga boligpriser, men jeg tror ikke det er sant? Jeg vet at jeg har omtrent samme lønn som de med samme utdannelse andre plasser, mye mindre byer. 

Anonymkode: 09217...4e1

Skrevet

Jeg klarer ikke å forestille meg at jeg som jobber i helsevesenet i Bergen skal tjene hele 100 000 kr mindre enn en med samme utdannelse og i samme stilling i Oslo. Det koster da ikke 100 000 mer i året å bo i Oslo. Bergen er en dyr by den også. 

Anonymkode: 6b029...e01

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klarer ikke å forestille meg at jeg som jobber i helsevesenet i Bergen skal tjene hele 100 000 kr mindre enn en med samme utdannelse og i samme stilling i Oslo. Det koster da ikke 100 000 mer i året å bo i Oslo. Bergen er en dyr by den også. 

Anonymkode: 6b029...e01

Jeg har som singel ikke råd til leilighet i Oslo. Og da snakker jeg også langt ut av sentrum. Jeg har for høyt studielån, hjelper ikke med EK da, for jeg får ikke høyt nok lån. 

I Bergen hadde jeg klart det. Så der har du realiteten. 

Anonymkode: 95ab7...407

• Liker 1
Skrevet

Snittpris per kvm ifølge finn (basert på salg siste år)

- Bergen: 43 000

- Oslo 71 000

Anonymkode: 57e04...9b7

• Liker 3
Skrevet

Om 1.7 tillegget faktisk er et Oslo tillegg, så må du nok godta det (men sjekk med tillitsvalgt slik at du forsikrer deg om at du ikke ble servert en løgn). 

Når det er sagt er jeg prinsipielt mot alle slike tillegg. Det skal være markedsstyrt på grunnlag av hva man produserer sett opp mot hva kollegene produserer. Slike kunstige tillegg bidrar kun til å øke prisnivået kunstig, selv om de som får det ikke nødvendigvis er mer produktive enn sine kolleger. Slik skal det ikke være. 

Anonymkode: ec9be...d67

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om 1.7 tillegget faktisk er et Oslo tillegg, så må du nok godta det (men sjekk med tillitsvalgt slik at du forsikrer deg om at du ikke ble servert en løgn). 

Når det er sagt er jeg prinsipielt mot alle slike tillegg. Det skal være markedsstyrt på grunnlag av hva man produserer sett opp mot hva kollegene produserer. Slike kunstige tillegg bidrar kun til å øke prisnivået kunstig, selv om de som får det ikke nødvendigvis er mer produktive enn sine kolleger. Slik skal det ikke være. 

Anonymkode: ec9be...d67

Slike tillegg er jo nettopp markedsstyrt. Bedriften har vurdert det slik at det er fordelaktig for dem å ha folk både i Oslo og Bergen. Og for å tiltrekke seg folk til en dyrere by med større konkurranse på lønn og arbeidskraft må de lokke med høyere lønn. Dersom bedriften ikke ser noen fordel med å ha folk i Oslo ville de selvsagt hatt alle i Bergen og spart lønnskostnader på det. Det er ikke alle bedrifter som kan måle de ansattes produksjon så enkelt som du skisserer. Dette gjelder spesielt bedrifter med høyt utdanningsnivå som man gjerne finner i Oslo.

Endret av Traktor
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...