AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #1 Skrevet 21. november 2019 Hei Vi har en voksen hunnkatt. Cirka 4 år. Har nylig fått en kattunge. Den er høyt og lavt, og det er mye fart hele våkentiden. Til nå har gamlemor fulgt med på kattungen, men ikke engasjert seg i leken. Vært litt brumming og fresing. Men det ser ut til å ha gått fint. Sover i nærheten av hverandre. Velger samme kattedo, samme matskål osv. I går derimot skjedde det noe. Gamlemor tok sats, hoppet over kattungen, la seg ned og holdt kattungen fast med poter og munnen over halsen til ungen. Kattungen virker ikke å lide noen nød, men ble helt stille og lå det. Dessverre (heldigvis?) fikk vi ikke se hvordan det endte, da bikkja syntes dette var festlig, og gikk bort og avslutta moroa. Etterpå var alt som vanlig, og kattungen spant rundt som en jojo. noen med erfaring? Kan det være aggresjon? Eller handler det om oppdragelse / å sette på plass. Anonymkode: adad7...172
Gjest Heartgirl Skrevet 21. november 2019 #2 Skrevet 21. november 2019 Hvis den eldste katten din er kastrert kan det ta lengre tid før den blir vant til kattungen. Det ligger i genene at når voksne katter ser en kattunge er de skeptiske, fordi de venter på en illsint kattemor som beskytter kattungen sin. Derfor er den eldste katten din litt skeptisk og redd av seg, fordi den vet ikke om kattemammaen til kattungen er i nærheten. Deg gamlemor gjorde er en form for tilnærming og kontroll over kattungen. Kattungen er yngst, og det er den eldste som er sjefen. Kattene har sin egen rangordning. Hvis ikke kattungen lærer seg rangordningen vil det fort blir krangling og slossing. La dem få ordne opp selv. Du ser fort hvis det går over stokk og stein til alvorlig slosskamp. Da må du skille dem.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #3 Skrevet 22. november 2019 23 timer siden, Heartgirl skrev: Hvis den eldste katten din er kastrert kan det ta lengre tid før den blir vant til kattungen. Det ligger i genene at når voksne katter ser en kattunge er de skeptiske, fordi de venter på en illsint kattemor som beskytter kattungen sin. Derfor er den eldste katten din litt skeptisk og redd av seg, fordi den vet ikke om kattemammaen til kattungen er i nærheten. Deg gamlemor gjorde er en form for tilnærming og kontroll over kattungen. Kattungen er yngst, og det er den eldste som er sjefen. Kattene har sin egen rangordning. Hvis ikke kattungen lærer seg rangordningen vil det fort blir krangling og slossing. La dem få ordne opp selv. Du ser fort hvis det går over stokk og stein til alvorlig slosskamp. Da må du skille dem. Tusen takk for svar! Den eldre katten er kastrert. I løpet av de siste dagene nå ser det ut som at de leker litt også. Har trua på at dette skal gå veien 😀 Skal være på vakt mot skikkelig slåssing. TS Anonymkode: adad7...172
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #4 Skrevet 23. november 2019 På 21.11.2019 den 16.53, AnonymBruker skrev: Hei Vi har en voksen hunnkatt. Cirka 4 år. Har nylig fått en kattunge. Den er høyt og lavt, og det er mye fart hele våkentiden. Til nå har gamlemor fulgt med på kattungen, men ikke engasjert seg i leken. Vært litt brumming og fresing. Men det ser ut til å ha gått fint. Sover i nærheten av hverandre. Velger samme kattedo, samme matskål osv. I går derimot skjedde det noe. Gamlemor tok sats, hoppet over kattungen, la seg ned og holdt kattungen fast med poter og munnen over halsen til ungen. Kattungen virker ikke å lide noen nød, men ble helt stille og lå det. Dessverre (heldigvis?) fikk vi ikke se hvordan det endte, da bikkja syntes dette var festlig, og gikk bort og avslutta moroa. Etterpå var alt som vanlig, og kattungen spant rundt som en jojo. noen med erfaring? Kan det være aggresjon? Eller handler det om oppdragelse / å sette på plass. Anonymkode: adad7...172 Å ja og ja! Det du skriver er kjent. Her var det gamlefar på 16 (kastrert) og ungkatten på 7 mnd. som kom rullende over gulvet som en ensfarget, lydløs ball. Ballen stoppet ved et bord, og til min store overraskelse så jeg at gamlefar lå øverst og holdt ungkatten over strupen. Ikke en eneste lyd kom det fra noen av dem, men signalene var helt tydelige og den litt overraskede ungkatten fortalte med hele seg at "Ok, ok, jeg forstår! Du bestemmer. Det er greit!". Jeg var overrasket over at den gamle på 16 hadde overtaket på en 7 mnd gammel utgave av type svært stor katt. De avklarte helt tydelig hvem som var eldst. Etterpå har det ikke vært så mye som ett tilløp til noe likende, og de hadde heller ikke diskutert i tiden før de altså kom rullende over gulvet. På 22.11.2019 den 17.10, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Den eldre katten er kastrert. I løpet av de siste dagene nå ser det ut som at de leker litt også. Har trua på at dette skal gå veien 😀 Skal være på vakt mot skikkelig slåssing. TS Anonymkode: adad7...172 Jeg er villig til å legge en 5'er i potten på at dette kommer til å gå veldig, veldig godt. Akkurat som hjemme hos oss Anonymkode: 8cc4c...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 På 23.11.2019 den 23.57, AnonymBruker skrev: Jeg er villig til å legge en 5'er i potten på at dette kommer til å gå veldig, veldig godt. Akkurat som hjemme hos oss Anonymkode: 8cc4c...dfc Takk for svar. Det er fortsatt mye sutring. Fra gamla. Men det går bedre og bedre. Her om dagen lot hun kattungen sove tett inntil henne. Det går bra, helt til kattungen får for seg at et øre eller en hale må fanges 😂 TS Anonymkode: adad7...172 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #6 Skrevet 27. november 2019 Jeg synes det høres ut som at hun bare setter kattungen på plass/evt oppdragelse. Vi har en hann katt på 5 år, fikk kattunge i oktober og han bruker også å hoppe på minste pusa og holde henne nede og biter litt på henne, men som du sier, så virker det heller ikke som at vår kattunge lider noen nød når dette skjer. Å her skjer det ca hver dag😊 her har de blitt veldig gode venner, leker og tusker hverandre litt😅 hu minste ypper veldig😂 Anonymkode: 05e99...d1c 2
Pal Fungi Skrevet 27. november 2019 #7 Skrevet 27. november 2019 Kjenner meg også igjen i det folk skriver her 🙂 Minstepusa går veldig fint overens med hannkattene her, men "gamlemor" her i huset på snart 10 år er urokkelig og vil ikke helt akseptere minsta 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #8 Skrevet 27. november 2019 Helt normalt at gamlepus setter nykommeren på plass. Da jeg var i din situasjon var det en klok person her inne som svarte "du er ikke i tvil om det er en ordentlig slosskamp". Da ser du det, pelsen flyr mens katten(e) skriker. Når det ikke skjer er det bare å la de holde på, la de finne ut av ting. Som regel er det lekeslossing eller irettesetting dem imellom. Så hyggelig at det går fremover og at de har akseptert hverandre, håper det fortsetter i den linja 😊 Anonymkode: f99fd...cb7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå