Gå til innhold

Hva spurte helsesøster deg og barnet om på 6 års kontrollen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: bd00d...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6årskontrollen? Har aldri vært på det med noen av mine barn. 

• Liker 3
Skrevet

Men hvis jeg skulle gjette så må det vel være trivsel i skole/bhg, venner, rutiner, søvn, kosthold, tannpuss. Kanskje synskontroll? 

Skrevet

Aldri hørt om at de har 6-årskontroll noe sted. Hvor i landet er dette?

Anonymkode: 00552...5e4

• Liker 3
Skrevet

Trivsel på skolen, hvordan det går med legging, grensesetting. Jeg er ikke sammen med bf så hun spurte om samarbeidet og hvordan samvær er og om barnet trives med det. Også var det hørselstest.

Anonymkode: 2d7b8...d95

• Liker 3
Skrevet

Hørselstest, synstest, spurte om kosthold, følelser, rutiner, trivsel, osv. Hadde kontroll både hos helsesøster og på helsestasjon.

Anonymkode: 36ee1...383

Skrevet

Spurte om hvordan det gikk på skolen, om hun gikk på noen aktiviteter, om hun hadde noen venner, om hun visste hva redsel og sinne var, om hun noen gang var redd og eventuelt for hva, kosthold, skjermtid, hørselstest. Helsesøster hang seg litt opp i dette med redsel og ville på død og liv at ungen skulle si hva hun var redd for, hun ga seg ikke selv om barnet mente det ikke var redd for noe, så det var litt sånn "mørket er du kankskje redd for, du er kanskje redd når det er MØRKT og du ligger der alene uten mamma og pappa ER DU REDD DA?" Veldig spesielt synes jeg.

Anonymkode: 6952d...c1f

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spurte om hvordan det gikk på skolen, om hun gikk på noen aktiviteter, om hun hadde noen venner, om hun visste hva redsel og sinne var, om hun noen gang var redd og eventuelt for hva, kosthold, skjermtid, hørselstest. Helsesøster hang seg litt opp i dette med redsel og ville på død og liv at ungen skulle si hva hun var redd for, hun ga seg ikke selv om barnet mente det ikke var redd for noe, så det var litt sånn "mørket er du kankskje redd for, du er kanskje redd når det er MØRKT og du ligger der alene uten mamma og pappa ER DU REDD DA?" Veldig spesielt synes jeg.

Hvorfor spurte du ikke hvorfor hun spesifiserte dette? Var det spot on eller?

Anonymkode: c982f...507

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor spurte du ikke hvorfor hun spesifiserte dette? Var det spot on eller?

Anonymkode: c982f...507

Mannen min, som er lege, har alltid bedt meg bare jatte med helsestasjonen. Grunnen til at hun spurte om følelser er nok fordi de har vært på et kurs og nå skal de fortelle foreldrene hvor viktig det er å se følelser eller noe. Jeg vet ikke, som sagt jeg bare jatter med til det de sier. 

• Liker 12
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min, som er lege, har alltid bedt meg bare jatte med helsestasjonen. Grunnen til at hun spurte om følelser er nok fordi de har vært på et kurs og nå skal de fortelle foreldrene hvor viktig det er å se følelser eller noe. Jeg vet ikke, som sagt jeg bare jatter med til det de sier. 

Hvis ikke man jatter med kan fort BV komme på banen har jeg hørt. 

Anonymkode: 31ffc...0cc

• Liker 5
Skrevet

Min helsesøster spurte barnet om hvordan barnet var når hen var sint, og hvordan mamma og pappa reagerte da...

Dette var i tillegg til alt det vanlige. Jeg tenker at det er viktig at de spør👍

Anonymkode: 1f41d...2b0

• Liker 5
Skrevet

De skal alltid spørre spørsmål som kan avdekke mishandling/ overgrep. 

hender det at mamma/ pappa er sint? Hva gjør mamma/ pappa da?

Hender det at noen er slemme mot deg? Hva gjør de mot deg?

Kanskje de kjører rollespill el

Anonymkode: a0928...2b4

• Liker 3
Skrevet

Også spør de ofte hvordan man vil beskrive barnet sitt, for dette forteller mye om foreldre og barn-samspillet. 

Anonymkode: 31ffc...0cc

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri hørt om at de har 6-årskontroll noe sted. Hvor i landet er dette?

Anonymkode: 00552...5e4

Det gjelder i hele landet for oss som har barn som går på skolen, via skolehelsetjenesten!

Har du barn og aldri har hørt om dette ville jeg sjekket opp med skolen. Alle skoler skal ha skolehelsetjeneste!

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder i hele landet for oss som har barn som går på skolen, via skolehelsetjenesten!

Har du barn og aldri har hørt om dette ville jeg sjekket opp med skolen. Alle skoler skal ha skolehelsetjeneste!

Visst har de skolehelsetjeneste. Men vi har aldri blitt innkalt til seksårskontroll med noen av mine tre 

• Liker 2
Skrevet

Ble spurt om trivsel på skolen og venner/fritidsaktiviteter, som forventet..

Så kom spørsmål til barnet om hun har eget rom, om hun legger seg alene, hva hun gjør hjemme etter skolen? Vet ikke helt hva som var meningen med å spørre om hun har eget rom og legger seg alene?!

Er det forventet at en 6 åring skal gå å legge seg alene?

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De skal alltid spørre spørsmål som kan avdekke mishandling/ overgrep. 

hender det at mamma/ pappa er sint? Hva gjør mamma/ pappa da?

Hender det at noen er slemme mot deg? Hva gjør de mot deg?

Kanskje de kjører rollespill el

Anonymkode: a0928...2b4

Skal de alltid det?! Med foreldrene tilstede?

Hvor står det at de skal gjøre det?

Har aldri fått sånne spørsmål til mitt barn?

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så trist å lese en sånn generell, nedlatende beskrivelse av en faggruppe! Heldigvis er han, etter min erfaring, i mindretall som lege med denne holdningen, og for meg sier det mye mer om han enn om faggruppen han tråkker på! 

Anonymkode: ad60a...c45

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, solmåneogstjerner said:

Visst har de skolehelsetjeneste. Men vi har aldri blitt innkalt til seksårskontroll med noen av mine tre 

Alle1.klassinger blir innkalt til helsekontroll ved 6 års alder og skolestart, hva du eventuelt prøver å kverulere rundt her er likegyldig, forøvrig..

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle1.klassinger blir innkalt til helsekontroll ved 6 års alder og skolestart, hva du eventuelt prøver å kverulere rundt her er likegyldig, forøvrig..

Tydeligvis ikke alle. Kverulerer ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...