Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt bidrag via nav nå for har ikke fått far til å signere på noe kontrakt på bidrag, da han helst vil slippe å betale noe som helst. 

Flere runder på familievernkontoret med mekling. Uenig om samværet. Er i kontakt med advokat så det nærmer seg rettsak nå. 

Jeg fikk nå en sint melding fra far. Jeg opplyste til nav at vi ikke har en samværskontrakt, men har en muntlig avtale som fungerer i mellomtiden. Han mente at vi ikke har en muntlig avtale. Den avtalen ble gjort sammen med en mekler, siden far ikke ville skrive noe kontrakt. Mekler sa at vi burde ha noe konkret å forholde oss til før rettssaken. 

Kan far ringe nav og nekte for det samværet jeg har opplyst ? Er det han som må bevise det? Jeg skrev ned det faktiske samværet vi har avtalt. Egentlig så klarer han ikke å følge opp det samværet heller. 

Anonymkode: c044c...e02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo dumt for far å nekte for det samværet dere har en avtale muntlig om da, for da sier han jo rett og slett at det ikke er noe samvær, noe som mest sannsynlig gjør at han må betale mer i bidrag. La han få vilja si i det at det ikke er noe samvær nå. Eventuelt dokumenter det samværet som faktisk er. 

Anonymkode: a9ec4...7ee

Skrevet

Så lenge dere ikke er innenfor rettssystemet, er det tilstrekkelig å sannsynlige samvær. Feks sms, epost osv.

Om han vil nekte for at det er noe samvær, må han jo gjerne det. Det betyr jo da at han kan gå glipp av evt samværsfradrag.

Anonymkode: 0ffdc...4a0

Skrevet

Eksen og jeg oppgav nøyaktig det samme samværet. Nav satte det til 0 fordi vi ikke hadde skriftlig avtale. Da kom viljen til å signere kjapt, gitt.

Anonymkode: d6e23...832

• Liker 1
Skrevet

Her hørte nav på far, så det at far aldri hadde barnet av egen fri villige betydde ikke stort, da får sa han hadde 40% og jeg ikke gikk med på avtale. Gadd ikke bry meg mer. Jeg vant uansett både td med barnet og oppdra barnet alene, blitt en fantastisk voksen, så føler jeg vant storgevinsten

Anonymkode: 513d2...be4

Skrevet

Ts her 

snakket med advokaten min nå. Hun mente at nav skal gå etter faktiske samværet. Ikke hva far mener det skal være.
Han ønsker delt omsorg på sønnen vår. Mest for å slippe å betale noe. Han sa til meg at han ønsket 50/50 på papiret. Jeg kunne selvsagt ha sønnen min så mye jeg bare ville. Bare jeg signerte på delt bosted, slik at han slapp unna bidrag. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her 

snakket med advokaten min nå. Hun mente at nav skal gå etter faktiske samværet. Ikke hva far mener det skal være.
Han ønsker delt omsorg på sønnen vår. Mest for å slippe å betale noe. Han sa til meg at han ønsket 50/50 på papiret. Jeg kunne selvsagt ha sønnen min så mye jeg bare ville. Bare jeg signerte på delt bosted, slik at han slapp unna bidrag. 

hahaha- seriøs.  Håper du ikke signere på noe som helst. En ting til. Lagre alle epostene/sms du får fra han og ikke svar han på noe som helst.  Da har du litt mer å gå på når det gjelder rettsak. 

Anonymkode: d3a08...e70

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hahaha- seriøs.  Håper du ikke signere på noe som helst. En ting til. Lagre alle epostene/sms du får fra han og ikke svar han på noe som helst.  Da har du litt mer å gå på når det gjelder rettsak. 

Anonymkode: d3a08...e70

Nei så dum er jeg ikke 😂🤭 

Ja fører «regnskap» nå før rettssaken. Lagrer alt av samtaler og bilder 🙋‍♀️

Skrevet

Dere behøver ingen skriftlig avtale om samvær, men du skal opplyse NAV om hvor ofte far har barnet ditt.  Om ting forandrer seg skal du på nytt kontakte NAV og gjøre endring.  Rett skal være rett! 

Merker meg at barnet selv ikke er nevnt i denne tråden i det hele tatt.  Blir barnets rett til samvær med både deg og far imøtekommet og tilrettelagt på best mulige måte? 

Har jeg oppfattet situasjonen riktig:  at far ønsker 50/50, men bare på papiret (for å betale minst mulig i bidrag)?  At du ønsker bidrag etter hva som er riktig i forhold til reelt samvær? 

Jeg tenker at du og barnefar må spørre dere selv om hva som er best for barnet deres, og ta ansvar deretter. 

Min sønn har vært alenepappa i flere år.  Personlig ønsker han barnas mor lengst mulig bort.  Men barna har juridisk rett til å bli kjent med henne, og han har plikt til å gjøre alt han kan for å legge til rette for at det blir mulig.  I de periodene hvor hun ikke har hatt bil (eller påstått det), så har han kjørt barna til henne fredag og hentet søndag.  Når hun har påpekt noe han har glemt å sende med, f.eks. ski, har han også kjørt til henne og levert. 

Han har full omsorg for barna, og mor har samvær annen hver helg.  Han kunne lett satt seg på bakbeina og vanskeliggjort samvær, bl.a. fordi hun uteblir i blant.  Advokaten hans har forklart ham at det er hans plikt å strekke seg så langt han kan for at barna skal holde kontakt med mor.  Men, og det er viktig, han skal aldri levere barna fra seg dersom han ikke føler at det er trygt og bra for dem.

Mitt råd til ts er å tenke mindre på bidraget, men mer på hvordan barnet deres kan få et best mulig forhold og samvær med begge sine foreldre. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Zienna skrev:

Dere behøver ingen skriftlig avtale om samvær, men du skal opplyse NAV om hvor ofte far har barnet ditt.  Om ting forandrer seg skal du på nytt kontakte NAV og gjøre endring.  Rett skal være rett! 

Merker meg at barnet selv ikke er nevnt i denne tråden i det hele tatt.  Blir barnets rett til samvær med både deg og far imøtekommet og tilrettelagt på best mulige måte? 

Har jeg oppfattet situasjonen riktig:  at far ønsker 50/50, men bare på papiret (for å betale minst mulig i bidrag)?  At du ønsker bidrag etter hva som er riktig i forhold til reelt samvær? 

Jeg tenker at du og barnefar må spørre dere selv om hva som er best for barnet deres, og ta ansvar deretter. 

Min sønn har vært alenepappa i flere år.  Personlig ønsker han barnas mor lengst mulig bort.  Men barna har juridisk rett til å bli kjent med henne, og han har plikt til å gjøre alt han kan for å legge til rette for at det blir mulig.  I de periodene hvor hun ikke har hatt bil (eller påstått det), så har han kjørt barna til henne fredag og hentet søndag.  Når hun har påpekt noe han har glemt å sende med, f.eks. ski, har han også kjørt til henne og levert. 

Han har full omsorg for barna, og mor har samvær annen hver helg.  Han kunne lett satt seg på bakbeina og vanskeliggjort samvær, bl.a. fordi hun uteblir i blant.  Advokaten hans har forklart ham at det er hans plikt å strekke seg så langt han kan for at barna skal holde kontakt med mor.  Men, og det er viktig, han skal aldri levere barna fra seg dersom han ikke føler at det er trygt og bra for dem.

Mitt råd til ts er å tenke mindre på bidraget, men mer på hvordan barnet deres kan få et best mulig forhold og samvær med begge sine foreldre. 

Veldig bra innlegg!

Jeg er dog uenig i det siste punktet ditt; det er ikke lett å la være å tenke på bidrag hvis man har lite..dette er penger som skal sikre barnet, og komme barnet tilgode. Det står som et eget punkt i barneloven, og i Norge er det ulovlig å unndra seg bidragsplikten sin. 

Ts, jeg har en herlig eks som ikke har betalt bidrag på 1 år nå, hvor han har null samvær med barnet. Jeg tenker som deg at rett skal være rett. Hvorfor i all verden skal ikke våre barn ha like gode vilkår som andre barn? Hadde dette handlet om fedre som virkelig ville barnet det beste ville jeg ikke krevd en krone i bidrag, men når det er slik at de regelrett driter i barna sine, så skal de i hvert fall få ta det økonomiske ansvaret et barn medfører. 

Anonymkode: c5549...4df

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra innlegg!

Jeg er dog uenig i det siste punktet ditt; det er ikke lett å la være å tenke på bidrag hvis man har lite..dette er penger som skal sikre barnet, og komme barnet tilgode. Det står som et eget punkt i barneloven, og i Norge er det ulovlig å unndra seg bidragsplikten sin. 

Ts, jeg har en herlig eks som ikke har betalt bidrag på 1 år nå, hvor han har null samvær med barnet. Jeg tenker som deg at rett skal være rett. Hvorfor i all verden skal ikke våre barn ha like gode vilkår som andre barn? Hadde dette handlet om fedre som virkelig ville barnet det beste ville jeg ikke krevd en krone i bidrag, men når det er slik at de regelrett driter i barna sine, så skal de i hvert fall få ta det økonomiske ansvaret et barn medfører. 

Jeg har sett fedre blitt tvunget til å signere avtale om mors fulle omsorg for barnet, for i det hele tatt å få ha samvær med barnet!  Har også sett de samme fedre ha barna sine hos seg mye, mye oftere enn bidraget er beregnet ut i fra,  

Kjenner også noen mødre som forlanger at far, i tillegg til bidraget, betaler for utstyr, kontingent i lag/foreninger osv.  Noen forlanger sågar at besøksforelderen holder barna med klær og sportsutstyr når de er hos ham/henne. 

På tide å skjerpe seg, kanskje?  Hva er rett og riktig - rettferdig?

Skrevet

Kjenner også fedre som stakk etter skilsmissen , og vendte tilbake når barna var voksne og jobben var gjort av mor... Betalte ekstra bidrag for at det var null samvær. 

Anonymkode: 84b03...f25

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg har sett fedre blitt tvunget til å signere avtale om mors fulle omsorg for barnet, for i det hele tatt å få ha samvær med barnet!  Har også sett de samme fedre ha barna sine hos seg mye, mye oftere enn bidraget er beregnet ut i fra,  

Kjenner også noen mødre som forlanger at far, i tillegg til bidraget, betaler for utstyr, kontingent i lag/foreninger osv.  Noen forlanger sågar at besøksforelderen holder barna med klær og sportsutstyr når de er hos ham/henne. 

På tide å skjerpe seg, kanskje?  Hva er rett og riktig - rettferdig?

Hva har det med innlegget mitt, og hva har det med innlegget til Ts å gjøre? Dere må slutte å undergrave viktigheten av bidrag med historier som er helt på kanten. Det du skisserer hører ikke til normalen. 

• Liker 2
Skrevet

Nå er situasjonen vår litt annerledes. 

Far sliter psykisk og er ikke istand til å se barnets beste i situasjonen. Jeg skriver ikke så mye om sønnen min for det var ikke relevant til innlegget. 

Jeg har sagt til far at vi kan diskutere delt omsorg den dagen han har ryddet opp i livet sitt og kommet seg på beina. Jeg er ikke en uansvarlig mor som sender bort sønnen min på 2 år til en mann som knapt klarer å ta vare på han. Faren lyver og stikker ifra ansvaret sitt når det måtte passe han. Han har kontrollert meg i 4 år. Nå er det nok for min del. Han har rævkjørt økonomien min og lot meg bli sittende med gjeld som var egentlig hans. Så de pengene som han skal betale skal gå til forsørgelse av sønnen vår. Slik at han får det han trenger. 
Vi har en samværsordning som jeg mener er rettferdig. Han klarer knapt å opprettholde den. Ringer meg og lyver om div årsaker til hvorfor han ikke kan ha han. Det er fryktelig trist at det skal være slik. Han stepper ikke opp når det trengs. Aldri gjort så lenge vi har vært sammen. 

Jeg føler at jeg ikke må forsvare mine valg, men jeg gjør det som er riktig å gjøre som mor. Alltid barnet først. 

Skrevet

Jeg tilrettelegger så god jeg kan. Jeg kjører og henter så ofte jeg kan. 

Jeg har byttet samværsdager for at det skal være lettere for far. Jeg har godtatt alt for mye. 

Han har glemt å hentet barnet i barnehagen flere ganger. Det er rett og slett flaut å måtte stikke fra jobb for at barnehagen ringer. 
Så hver gang han har ansvar for å hente så sitter jeg å tripper på jobb, bytter vakter bare i tilfelle jeg får en telefon igjen.
Det fungerer absolutt ikke !

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...