Gå til innhold

Hva synes du er vanskelig ved å være overvektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet ikke at kroppen min er ufordragelig på noe som helst vis selv om jeg har noen kilo for mye. 

Men å gå på date feks er derimot helt forferdelig fordi jeg føler at andre dømmer meg eller synes jeg er en dårlig person pga vekten min. 

Hva synes du er utfordrende ved å være overvektig og vil du evt gå ned i vekt pga det?

Anonymkode: db51b...5ae

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så lett og bevege seg som overvektig som det var før da jeg var normalvektig. Blir varm, svett og det er bare tungt. Man begynner å tenke over det å bevege seg og velger letteste vei.

Kroppen min ser virkelig ikke ut hverken med klær eller uten, og jeg synes det er veldig ukomfertabelt og føler meg mindre verdt enn andre nettopp pga dette.

Å måtte handle i butikker med stpre størrelser gjør meg alltid veldig nedfor. Det å se på de store plaggene og tro at dette må jeg da få på meg, men så vidt jeg får dem over låra.

Jeg er redd for helsa og tenker det kan oppstå livsstilssykdommer når som helst.

Anonymkode: 45fdf...476

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så lett og bevege seg som overvektig som det var før da jeg var normalvektig. Blir varm, svett og det er bare tungt. Man begynner å tenke over det å bevege seg og velger letteste vei.

Kroppen min ser virkelig ikke ut hverken med klær eller uten, og jeg synes det er veldig ukomfertabelt og føler meg mindre verdt enn andre nettopp pga dette.

Å måtte handle i butikker med stpre størrelser gjør meg alltid veldig nedfor. Det å se på de store plaggene og tro at dette må jeg da få på meg, men så vidt jeg får dem over låra.

Jeg er redd for helsa og tenker det kan oppstå livsstilssykdommer når som helst.

Hvordan påvirker det deg i hverdagen? Er det deprimerende å ha det sånn, eller lever du greit ellers? 

Anonymkode: a51f5...298

Skrevet

Hvordan det snakkes om overvektige. At man liksom automatisk blir penere av å gå ned i vekt. Tull som det er garantert sagt av noen som ikke vet hvordan hud fungerer. Jeg gikk ned i vekt for å bli pen, ser så stygg ut uten klær at ingen mann ville foretrukket tynne meg over overvektige meg. Og jo mere jeg går ned jo styggere blir jeg. 

Anonymkode: a27bc...10b

• Liker 9
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan det snakkes om overvektige. At man liksom automatisk blir penere av å gå ned i vekt. Tull som det er garantert sagt av noen som ikke vet hvordan hud fungerer. Jeg gikk ned i vekt for å bli pen, ser så stygg ut uten klær at ingen mann ville foretrukket tynne meg over overvektige meg. Og jo mere jeg går ned jo styggere blir jeg. 

Dette med løshud skjer vel om man har gått ned mye på kort tid?

Anonymkode: 37bf8...00b

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes du er utfordrende ved å være overvektig og vil du evt gå ned i vekt pga det?

Hvordan folk behandler meg. Kvinner er hyggeligere mot meg når jeg er tjukk, menn når jeg er tynn. Jeg liker ikke folk så godt, så jeg bare holder meg unna. 

Jeg går ned i vekt når jeg ønsker det selv, hovedsakelig av helseårsaker. Noen ganger er det også deilig å kjenne på kontroll, at jeg bestemmer hvordan kroppen min skal se ut og om den skal være liten eller stor. 

Anonymkode: 71011...234

• Liker 1
Skrevet

For meg er det vanskeligste at jeg ikke kjenner meg selv igjen.

Kroppen jeg har nå, er ikke min kropp. Jeg får stadig sjokk, og føler avsky, når jeg ser meg selv i speil. Jeg kan ikke bruke klærne som har vært "min stil" i 20-30 år.  Jeg var normalvektig/slank i mange tiår, og har "plutselig" fått en helt ny kropp å hanskes med. Jeg klarer ikke å venne meg til den nye kroppen. Hater den. 

Anonymkode: 1d123...0fc

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med løshud skjer vel om man har gått ned mye på kort tid?

Har man vært stor nok så trekker ikke huden seg sammen uansett hvor sakte man går ned. 

• Liker 5
Skrevet

At overvekten potensielt kan føre til skade på mine framtidige barn. Hadde aldri tilgitt meg selv hvis jeg hadde fått et barn med en sykdom/tilstand som er assosiert med overvekt, eller hvis barnet ble skadet under fødselen (overvekt øker risikoen for det). Selv om man aldri kan vite om det (bare) var overvekten sin skyld ville jeg alltid ha tenkt på om det kunne vært unngått av at jeg tok grep. 

Anonymkode: 71e65...d86

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd for helsa og tenker det kan oppstå livsstilssykdommer når som helst.Anonymkode: 45fdf...476

Du vet at det er hjelp å få av det offentlige? Man må ha BMI på minimum 35 med tilleggssykdommer eller 40 uten for å få helsehjelp fra det offentlige. Selv har jeg gått på obligatorisk livsstilsendringskurs ved overvektsklinikken her jeg bor. Jeg er under behandling på Evjeklinikken, men jeg har hjemmeperiode nå. Kan absolutt anbefale et sånt rehab opplegg.

Hva som er tungt ved å være overvektig?

- Klippe tåneglene

- Knyte skolisser

- Bøye seg og ta opp ting fra gulv

- Sette seg ned på gulv, og reise seg opp igjen

- Fysisk aktivitet, da man har så mange ekstra kilo og dra på

- Handle klær da ingenting blir pent på kroppen min

Det er sikkert flere ting som jeg ikke kommer på i farta. 

Anonymkode: a8253...808

• Liker 8
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man vært stor nok så trekker ikke huden seg sammen uansett hvor sakte man går ned. 

Jeg hadde fedme og har gått ned 35 kg på 6 år. Jeg har ikke løshud.

• Liker 4
Skrevet

At alle kunne se at jeg ikke hadde selvkontroll. 

Anonymkode: d2d99...427

• Liker 3
Skrevet

Å svette mye og bli varm av veldig lite. Og å ikke føle seg fin blant folk uansett hvor mye man pynter seg. 

Anonymkode: d3ef7...1cf

Skrevet

Det fysiske. 

Det å måtte sette seg ned for å ta på sokker, strømpebukse og sko. Det å reise seg opp fra gulvet. Å grue seg til å bære varene fra bilen. Å be mannen hente ved, bære, fikse, bare fordi det var slitsomt. Bare det å komme seg opp fra badekaret. Gnagsår mellom lårene om jeg gikk i kjoler. 

Det estetiske. 

Jeg elsker klær. Men var et mareritt å finne noe som passet. Passe på å sitte rett, holde inn magen, hele tiden. Å gå fra å være dønn selvsikker naken, til å gjemme seg, noe som igjen gikk utover samlivet.

Det psykiske. 

Var vant med mye fysisk aktivitet, som igjen førte til endorfiner. Jeg var rett og slett deprimert, ikke på grunn av utseende eller form, men hormoner på tur. Og så ble alt en ond spiral. 

For min del var det sykdom i kombinasjon med alt for mye jobb som førte til dårlige vaner. Da jeg en morgen brukte alt for lang tid på å få på meg nylonstrømpene, for så å oppdage at enda en kjole ikke passet, for så å føle meg dårlig med meg selv hele dagen, deretter sende melding til mannen om at han må handle (fordi jeg ikke orket), for så å dumpe ned på sofaen og snacke på det jeg fant i kjøleskapet i det jeg kom hjem (kalde pølser)... Da var nok virkelig mer enn nok. Det er to år siden nå, og jeg skal aldri tilbake dit. 

Anonymkode: b6de9...696

• Liker 10
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint for deg. 

Skrevet

Hvordan påvirker det deg i hverdagen? Er det deprimerende å ha det sånn, eller lever du greit ellers? 

Anonymkode: a51f5...298

Dette var hverdagen min for ett år siden...

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

35kg er ikke særlig mye da. Så at du ikke har løshud etter det er ikke veldig merkelig. 

• Liker 5
Skrevet

Du vet at det er hjelp å få av det offentlige? Man må ha BMI på minimum 35 med tilleggssykdommer eller 40 uten for å få helsehjelp fra det offentlige. Selv har jeg gått på obligatorisk livsstilsendringskurs ved overvektsklinikken her jeg bor. Jeg er under behandling på Evjeklinikken, men jeg har hjemmeperiode nå. Kan absolutt anbefale et sånt rehab opplegg.

Hva som er tungt ved å være overvektig?

- Klippe tåneglene

- Knyte skolisser

- Bøye seg og ta opp ting fra gulv

- Sette seg ned på gulv, og reise seg opp igjen

- Fysisk aktivitet, da man har så mange ekstra kilo og dra på

- Handle klær da ingenting blir pent på kroppen min

Det er sikkert flere ting som jeg ikke kommer på i farta. 

Anonymkode: a8253...808

Jeg var på overvektsklinikk på sykehuset, legen frarådet meg det og prøvde å oppmuntre meg til å prøve selv. Hadde bmi på 44.

Har gått ned over 45 kilo på ett år. Alene, ved hjelp av telle kalorier og bevege meg mer.

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var på overvektsklinikk på sykehuset, legen frarådet meg det og prøvde å oppmuntre meg til å prøve selv. Hadde bmi på 44.

Har gått ned over 45 kilo på ett år. Alene, ved hjelp av telle kalorier og bevege meg mer.

Frarådet meg operasjon...

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått ned 15 kg og huden min på lår, rumpe og mage er «ødelagt».

Vi er forskjellige.

Anonymkode: db154...f51

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...