Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et nurk som bare er 11 dager gammel. Dagene går i mat ca hver tredje time, bleier og soving mellom - døgnet rundt. Det er greit for meg, jeg har babyen med meg i sofaen til jeg legger meg rundt midnatt, og så sover vi (utenom mat og bleier) til 10-11-tiden om morgenen. 

Alle besteforeldrene maser så fælt om at vi må innføre rutiner, ta på pysj og legge han tidlig om kvelden for å vise at nå er det natt. Jeg mener så små babyer ikke evner å skille natt og dag, og at det derfor ikke har noe å si ennå. Besteforeldrene mener også at han ikke må få oppmerksomhet om natta, ikke bli bysset, bært og holdt men bare ligge i senga for at han skal forstå at det er natt? 😦 Det må jo være veldig vondt for han i og med at han ikke skjønner at det er natt tenker jeg 😅

Hva mener dere? Er jeg helt på bærtur? Blir jo skeptisk når erfarne foreldre «kritiserer» meg... 

Anonymkode: cf65f...d83

Skrevet

De skiller sjelden noe særlig mellom natt og dag før de er hvertfall 3 mnd. 

Enkle rutiner som kveldstell og ta på pysj til fast tid er det ikke noe i veien for å begynne med. Men å legge til fast tid og forvente at baby skal legge seg til å sove for natten er alt for tidlig. Og så klart skal baby få oppmerksomhet om natta. Den må jo få dekket behovene for mat, tørr bleie og trøst, noe annet er jo uhørt. Så her skal du ikke høre på "velmenende råd. De fremstår ikke som så veldig erfarne når de kommer med slike råd.

Gjør som du gjør (og føler for) i flere uker framover. Lukk ørene og ikke si mer enn høyst nødvendig om hvordan dere gjør ting. De har i grunn ikke så mye med det.

Anonymkode: 0c222...1df

• Liker 2
Skrevet

Vår har alltid skilt natt og dag med at han sovner igjen etter mat/bleie når det er natt. Men skikkelig døgnrytme så tidlig hadde jeg ikke giddet å stresse med. Den første mnd hadde vår baby en lang våkenperiode på kvelden, sovnet kl 23 tidligst. Å prøve å endre det var umulig. Vi begynte med pysj og gjøre klar for natt tidligere etter ca 1 mnd, så gikk det seg gradvis til at han sovnet tidligere og tidligere,men det var ikke noe vi klarte å påvirke så veldig.

Våknet hver 3. time frem til han var 2-3 mnd, vi tok han såklart opp og bysset selvom det var natt

Anonymkode: 1bd94...ac0

Skrevet

Mitt innlegg over, glemte å skrive at du ikke må høre på kritikk. De mener det sikkert godt, men du må gjøre som du føler for, og ikke det alle andre mener at du børr gjøre :) de kan jo selv komme å prøve å legge en baby som verken er trøtt eller skjønner at det er natt 😂

Anonymkode: 1bd94...ac0

Skrevet

Babyen begynner ikke å produsere melatonin, som er hormonet som gjør at de evner merke forskjell på dsg og natt og få døgnrytme, før de er 3 mnd.

Så her er ho bessmor på bærtur.

Anonymkode: ecde2...527

Skrevet

Du får bare si "ja ja takk for råd" og så gjør du som du gjør :) Er de på besøk kan du jo ta på baby pysjen litt tidligere på kvelden så blir de happy, babyen merker jo ikke forskjell på det uannsett. (Altså, alle babyklær er jo som pysj...myke og sånn.. tullete å tenke at en 11 dager gammel baby skal forstå at den får på seg pysj? 😄)

Anonymkode: af0bc...677

• Liker 1
Skrevet

Fortsett som du gjør du :) Besteforeldregenerasjonen fikk helt andre råd enn oss da de hadde babyer og småbarn, og mange besteforeldre tenker fortsatt på disse rådene som "den riktige måten" å gjøre det på. De har mye erfaring og klokskap med seg, og noen råd og betraktninger kan være gode, men noen krasjer også helt med dagens anbefalinger. Mine foreldre ble f.eks. rådet til å slutte å plukke meg opp da jeg skrek om natten som baby. Det hadde ikke funket så bra, de fikk klager på den nattlige hylingen fra naboene i blokka. Men det er klart ut i fra hva de lærte på helsestasjonen, så syntes de f.eks. det var merkelig at vi hadde babyen i dobbeltsenga at vi samsov og de var bekymret for at vi reagerte for raskt når babyen skrek. 

Vi begynte forsiktig med kveldsrutiner litt før tre mnd. 

Anonymkode: 07819...369

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsett som du gjør du :) Besteforeldregenerasjonen fikk helt andre råd enn oss da de hadde babyer og småbarn, og mange besteforeldre tenker fortsatt på disse rådene som "den riktige måten" å gjøre det på. De har mye erfaring og klokskap med seg, og noen råd og betraktninger kan være gode, men noen krasjer også helt med dagens anbefalinger. Mine foreldre ble f.eks. rådet til å slutte å plukke meg opp da jeg skrek om natten som baby. Det hadde ikke funket så bra, de fikk klager på den nattlige hylingen fra naboene i blokka. Men det er klart ut i fra hva de lærte på helsestasjonen, så syntes de f.eks. det var merkelig at vi hadde babyen i dobbeltsenga at vi samsov og de var bekymret for at vi reagerte for raskt når babyen skrek. 

Vi begynte forsiktig med kveldsrutiner litt før tre mnd. 

Hvor gamle er disse besteforeldrene egentlig? Besteforeldregenerasjonen er da virkelig stort sett i 40-60 års alderen og ikke 90-100... 

Anonymkode: d4254...aa1

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et nurk som bare er 11 dager gammel. Dagene går i mat ca hver tredje time, bleier og soving mellom - døgnet rundt. Det er greit for meg, jeg har babyen med meg i sofaen til jeg legger meg rundt midnatt, og så sover vi (utenom mat og bleier) til 10-11-tiden om morgenen. 

Alle besteforeldrene maser så fælt om at vi må innføre rutiner, ta på pysj og legge han tidlig om kvelden for å vise at nå er det natt. Jeg mener så små babyer ikke evner å skille natt og dag, og at det derfor ikke har noe å si ennå. Besteforeldrene mener også at han ikke må få oppmerksomhet om natta, ikke bli bysset, bært og holdt men bare ligge i senga for at han skal forstå at det er natt? 😦 Det må jo være veldig vondt for han i og med at han ikke skjønner at det er natt tenker jeg 😅

Hva mener dere? Er jeg helt på bærtur? Blir jo skeptisk når erfarne foreldre «kritiserer» meg... 

Anonymkode: cf65f...d83

Vår hadde ikke peiling på dag og natt første mnd. Ved 4-5 mnd hadde hun en sterk døgnrytme som gjorde at natta var 19-07 ca. Mellom de to punktene var det en glidende overgang. Babyer modnes i forskjellig tempo mtp dette. Ikke hør på fossilene i familien din, de husker mest sannsynlig feil

Anonymkode: 76554...391

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er disse besteforeldrene egentlig? Besteforeldregenerasjonen er da virkelig stort sett i 40-60 års alderen og ikke 90-100... 

Anonymkode: d4254...aa1

Ja, besteforeldregenerasjon er nok litt upresist. Vi er født tidlig på 80-tallet. Da var "skrikekur" tydeligvis rådet på helsestasjonene som foreldrene og svigerforeldrene mine soknet til. De har også et litt annet forhold til fast føde (syntes det var rart at vi ventet med grøt til 5 mnd.) og sukker enn oss. Men det er jo sikkert variasjoner. 

Jeg tror uansett at TS sine foreldre/svigerforeldre (eller kanskje det faktisk er snakk om generasjonen over) kan mene det godt og tenke at de gir gode råd basert på egen erfaring, men de er jo utdaterte i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...