Gå til innhold

Småbarnsforeldre - når trener dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to små barn i barnehagealder og trener nå ca. 3 ganger i uka. Jeg skulle gjerne hatt inn en økt eller to til, men synes det er vanskelig å finne tid til det uten å overlate alt ansvar til partneren. En av øktene mine har jeg på morgenen før jobb. Da blir han alene med morgenstell og levering. To av øktene er ved leggetid, noe som gjør at han blir stående alene med det også. Har jo selvsagt mulighet til å trene etter at barna er lagt, men det blir da fra 20 og utover og for meg blir dette for sent. Har slitt veldig med å få sove de gangene jeg har prøvd meg på det. Men det er kanskje bare en vanesak? Jeg har ikke mulighet til å trene hjemme dessverre. Deltar også på organisert trening, så det er ikke bare bare å styre tidspunkter selv. 

Hvordan gjør dere andre småbarnsforeldre det? 

Anonymkode: 5a736...1fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi løser det med å hente i bhg annenhver dag, så kan den andre jobbe ekstra eller trene før denne kommer hjem til middag. Det er da to ettermiddager hver, jeg trener ofte på en av dem Fredager er familietid. 

Du får legge inn en økt i helgene når det passer ift familien, eller begynne å løpe til jobb? 

Tre økter når barna er i bhg alder er bra det, spesielt når du insisterer på ugunstige tidspunkt. Partneren din bør også tilgodeses to kvelder, om hans ønske er at begge er hjemme så bør det respekteres. Da er det ikke flere hverdagskvelder igjen i uken.

Etter hvert begynner barna på aktiviteter, da passer det fint med egentrening mellom levering og henting f.eks. 

Anonymkode: 5a426...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi løser det med å hente i bhg annenhver dag, så kan den andre jobbe ekstra eller trene før denne kommer hjem til middag. Det er da to ettermiddager hver, jeg trener ofte på en av dem Fredager er familietid. 

Du får legge inn en økt i helgene når det passer ift familien, eller begynne å løpe til jobb? 

Tre økter når barna er i bhg alder er bra det, spesielt når du insisterer på ugunstige tidspunkt. Partneren din bør også tilgodeses to kvelder, om hans ønske er at begge er hjemme så bør det respekteres. Da er det ikke flere hverdagskvelder igjen i uken.

Etter hvert begynner barna på aktiviteter, da passer det fint med egentrening mellom levering og henting f.eks. 

Anonymkode: 5a426...226

Vi deler allerede på henting/levering. Partner jobber turnus så jeg må levere da han begynner tidlig og han henter fordi jeg må jobbe inn det jeg mister på morgenen på ettermiddagen. Han leverer sent da han jobber sent og da må jeg nødvendigvis hente siden han er på jobb. Jeg drar også tidligere på jobb disse dagene slik at jeg får noen timer så jeg kan flexe så kabalen går opp. Løping til jobb blir umulig siden jeg må ha med PC og slik for jobbing hjemmefra. 

Glemte å få frem at en av øktene i løpet av uka er i helgen. Kanskje man rett og slett bare skal si seg fornøyd med at man får til tre økter i denne livsfasen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to barn på 1 og 4, og trener 5-6 dager i uken begge to. Jeg både leverer og henter i barnehagen da jeg har betalt lunsj og mye kortere pendlevei. Får da 1-2 timer alene med barna før far kommer hjem. Jeg løper ut døren hjemme og er tilbake etter 30 min hver dag i ukedagene, helst rett etter middag mens far og ungene ser på noe barne-TV. Så dusjer jeg kjapt mens ungene bader/kveldsstell. I helgene løper jeg vanligvis 60 min en av dagene. Tar da oftest med meg minsten i løpevogn, så får han en høneblund. Mannen trener på treningssenter på kveldstid etter at barna er lagt. Han bruker litt over en time. Jeg spiser resten av middagen min. Så slapper vi av sammen en time eller to før leggetid. 

Anonymkode: 6cb69...b07

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fire dager i uka og har tre små under fem år 😂 tirsdag og torsdag fra kl ca 20 30-21.30. Drar så fort vi har fått ungene i seng. Og så tar jeg en økt på lørdag og søndag når de to yngste sover lur. Minimal belastning på mannen 👍 han har trening i arbeidstiden så han trener da. 

Det er slitsomt å tungt å trene sent på kvelden men sånn er det bare 👍😊 kunne ikke tenkt meg å dra midt i legging. Verste tiden på døgnet for oss akkurat nå med en 1,5 åring og 2,5 åring som har lakenskrekk. 

Anonymkode: 45da1...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor trener de fleste småbarnsforeldre etter leggetid. Ikke ideelt, men sånn er det i noen år. 

Anonymkode: d0259...c29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter leggetid er eneste mulighet for meg. De står opp i femdraget, så det er uaktuelt å trene før de våkner. Siden jeg har en travel jobb går det heller ikke å trene etter jobb de dagene mannen skal hente - da er jeg på jobb. Og jeg vil jo se ungene mine, så jeg dropper ikke de små timene hjemme sammen med dem på ettermiddagen for å dra ut på trening.

Anonymkode: 64949...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har to små barn i barnehagealder og trener nå ca. 3 ganger i uka. Jeg skulle gjerne hatt inn en økt eller to til, men synes det er vanskelig å finne tid til det uten å overlate alt ansvar til partneren. En av øktene mine har jeg på morgenen før jobb. Da blir han alene med morgenstell og levering. To av øktene er ved leggetid, noe som gjør at han blir stående alene med det også. Har jo selvsagt mulighet til å trene etter at barna er lagt, men det blir da fra 20 og utover og for meg blir dette for sent. Har slitt veldig med å få sove de gangene jeg har prøvd meg på det. Men det er kanskje bare en vanesak? Jeg har ikke mulighet til å trene hjemme dessverre. Deltar også på organisert trening, så det er ikke bare bare å styre tidspunkter selv. 

Hvordan gjør dere andre småbarnsforeldre det? 

Er du redd partneren din blir alene med barnet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har treningskontrakt og trener i arbeidstiden. Utover det er det null stress for far eller meg å ta morgenstell/kveldstell alene. 

Anonymkode: a8c2c...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser på trening kl 21 om kvelden, etter at barna Har sovnet sånn at ikke mannen blir alene om legging osv. Så når han legger seg på sofaen, reiser jeg på trening. Er da hjemme kl 23. Går fint det.

Anonymkode: 19c3b...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2019 den 21.33, Hr. Aktiv skrev:

Er du redd partneren din blir alene med barnet? 

Nei, men jeg kjenner jo på at jeg overlater ansvaret til han mange ganger. Og det er krevende å være alene med to små barn. Jeg er også ofte alene med ungene både morgen og kveld, men da er det i 95% av tilfellene fordi han jobber. Dette er jo min hobby og blir annerledes. 

Takk til dere som har svart. Ser det er mange her som trener etter leggetid. Har dette alltid gått bra for dere, eller krevde det litt tilvenning. Jeg må egentlig sove senest 22.30 hvis jeg skal få nok søvn og jeg blir så gira etter trening at de to gangene jeg har prøvd å trene sent har jeg slitt med å finne roen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be jobben om duplikat-PC. Jeg har en på jobb, og en hjemme. Så kan du trene fra jobb. 

Hjemmetrening er alltid mulig. Jeg kjører gjerne 30 minutters programmer med egenvekt, eller HIIT, basert på videoer på youtube. 

Vi har garderober på jobb, så noen tar en økt midt på dagen, eller før/etter jobb. 

Aktiviteter som inkluderer alle i helgene. Topptur med 10-15 kilo på ryggen er utmerket trening. 

Jobber godt sent på kvelden. Så jobber inn noen timer rett før sengetid, kan da flekse mye, ofte en hel fredag. 

Anonymkode: 5b311...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg kjenner jo på at jeg overlater ansvaret til han mange ganger. Og det er krevende å være alene med to små barn. Jeg er også ofte alene med ungene både morgen og kveld, men da er det i 95% av tilfellene fordi han jobber. Dette er jo min hobby og blir annerledes. 

Takk til dere som har svart. Ser det er mange her som trener etter leggetid. Har dette alltid gått bra for dere, eller krevde det litt tilvenning. Jeg må egentlig sove senest 22.30 hvis jeg skal få nok søvn og jeg blir så gira etter trening at de to gangene jeg har prøvd å trene sent har jeg slitt med å finne roen. 

For mange ganger?

Som far den tiden jeg var samboer med mor så satte jeg veldig pris på å få være alene med barna. Vi lekte oss, griset ved matbordet, badet og gjorde masse andre ting barna synes var kjempemorsomme. De lo lo så tårene trillet de. Fikk nesten aldri nok alenetid med dem. 

I ettertid kan jeg prise meg lykkelig at jeg knyttet slike sterke bånd til dem fordi når mor bare tar med seg barna å reiser å pålegger meg samværsnekt så er det til meg barna vil bo. De ringer veldig ofte og vil bo til meg også. 

Så du skal ikke ha dårlig samvittighet for at han er alene med dem nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

For mange ganger?

Som far den tiden jeg var samboer med mor så satte jeg veldig pris på å få være alene med barna. Vi lekte oss, griset ved matbordet, badet og gjorde masse andre ting barna synes var kjempemorsomme. De lo lo så tårene trillet de. Fikk nesten aldri nok alenetid med dem. 

I ettertid kan jeg prise meg lykkelig at jeg knyttet slike sterke bånd til dem fordi når mor bare tar med seg barna å reiser å pålegger meg samværsnekt så er det til meg barna vil bo. De ringer veldig ofte og vil bo til meg også. 

Det er vel strengt tatt en sak mellom dem, er det ikke? Du kjenner da ikke til deres barn og deres konkrete situasjon, annet enn det lille som står i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mine unger store, men da de var små trente jeg alltid cardiotrening om morgenen før barna sto opp, har tredemølle hjemme. Jeg har den fordelen at jeg jobber turnus, så de dagene jeg hadde fri eller aftenvakt så trente jeg styrke på treningssenteret på dagtid eller før jobb. Hvis ikke trente jeg styrke etter middag. Da var ungene enten hjemme med far eller jeg tok de med meg hvis han var på jobb (han jobber også turnus) siden senteret har barnepass 

For min del så fungerer det ikke med hard trening seint om kvelden, jeg får rett og slett ikke til å sove og sovner ikke før langt på natt. Tidlig om morgenen er det beste tidspunktet for meg, da er jeg mest opplagt og har mere energi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

For mange ganger?

Hjemme hos oss er det ingen av oss som opplever legging som kvalitetstid når vi er alene. Det er bare stress og to barn som har behov vi ikke klare å dekke samtidig. Men dette er en fase og vil selvsagt bli lettere når de blir eldre og har både mer forståelse og tålmodighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...