AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #1 Skrevet 21. november 2019 Dere som har fulgt saken, hva tenker dere? https://www.dn.no/innlegg/arbeidsliv/likestilling/kjonnsdelt-arbeidsliv/mor-og-leder-er-ingen-umulig-kombinasjon-andres-press-et-storre-problem/2-1-709243 Jeg ser at det er påstander om hva psykologer (og andre fagfolk som treffer barna til ledere, både kvinner og menn) vet, jeg sakser fra artikkelen: "For det andre, psykologer vet godt at psykiske helseplager blant unge jenter som følge av et følt ytre press har vært et tiltagende problem, snarere enn at tilknytningsomsorgen er blitt dårligere etter at vi har fått flere kvinnelige ledere." Kan noen psykologer her gi et nyansert bilde av dette, for jeg mistenker at deler av denne artikkelen er et forsvar for egen gjøren og laden enn for fakta om tilknytning og jenters følelse av ytre press. Det nevnes bl.a at etter barnets første leveår har ikke barnet like stort behov for mors tilstedeværelse. Fra innlegget, "Etter de første leveår er barnet mindre avhengig av forsørgerens fysiske nærhet, og avhenger mer av tryggheten på at forsørgere vil være tilgjengelig og responsiv når de trenger dem. " Det sagt, jeg er for flere kvinnelige toppledere, men ut ifra diskusjoner blant kvinnelige ledere om saken over tenker jeg at mange har satt på seg skylapper og skjuler seg bak likestilling og "hva med fedrene...?". Jeg hører -veldig- gjerne fra psykologer og andre fagfolk som møter barn av foreldre som er ledere (eller generelt ser lite til mor og far ifbm foreldrenes jobb). Og selvfølgelig fra ledere og andre med meninger om saken. (Har ledere tid til å være her...?) Hilsen TS, som sitter i forberedelsene til eksamen i utviklingspsykologi for tiden. Anonymkode: 24575...97f 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #2 Skrevet 21. november 2019 Hvorfor spør du etter erfaringer og meningene til psykologer? Hvis du vil gå ordentlig til verks, setter du deg inn i litteraturen om emnet. Eller er du bare ute etter å bekrefte det du allerede mener om temaet? 🤷🏻♀️ Anonymkode: 76924...cdc 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #3 Skrevet 21. november 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du etter erfaringer og meningene til psykologer? Hvis du vil gå ordentlig til verks, setter du deg inn i litteraturen om emnet. Eller er du bare ute etter å bekrefte det du allerede mener om temaet? 🤷🏻♀️ Anonymkode: 76924...cdc Jeg ønsker å høre fra psykologer som treffer pasienter og hører historiene til de det gjelder. Er det så rart? Jeg har endel annen litteratur som må pløyes gjennom akkurat nå, og siden denne saken er på dagsorden i disse tider er det interessant for meg å høre umiddelbare reaksjoner. Anonymkode: 24575...97f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #4 Skrevet 21. november 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du etter erfaringer og meningene til psykologer? Hvis du vil gå ordentlig til verks, setter du deg inn i litteraturen om emnet. Eller er du bare ute etter å bekrefte det du allerede mener om temaet? 🤷🏻♀️ Anonymkode: 76924...cdc Jeg skriver også at jeg ønsker et nyansert bilde av dette, ikke nødvendigvis støtte for det jeg tror. Av kommentarfelt jeg har lest er lederkvinnnene generelt veldig steile og da lurer jeg selvsagt på om tingenes tilstand er som de tror/påpeker. Jeg er ikke ute etter å ta noen som helst. Anonymkode: 24575...97f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #5 Skrevet 21. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker å høre fra psykologer som treffer pasienter og hører historiene til de det gjelder. Er det så rart? Jeg har endel annen litteratur som må pløyes gjennom akkurat nå, og siden denne saken er på dagsorden i disse tider er det interessant for meg å høre umiddelbare reaksjoner. Anonymkode: 24575...97f Det får du naturligvis ikke her på forumet. Skal noen psykologer uttale seg om det, må de gjøre det under fullt navn i mediene. Anonymkode: 42229...427 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #6 Skrevet 21. november 2019 46 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor spør du etter erfaringer og meningene til psykologer? Hvis du vil gå ordentlig til verks, setter du deg inn i litteraturen om emnet. Eller er du bare ute etter å bekrefte det du allerede mener om temaet? 🤷🏻♀️ Anonymkode: 76924...cdc Er ikke disse fagbøkene gjerne skrevet av psykologer og deres likemenn, da? Anonymkode: abe29...ba4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #7 Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er ikke disse fagbøkene gjerne skrevet av psykologer og deres likemenn, da? Anonymkode: abe29...ba4 Jo, og ved å lese litteraturen på feltet vil TS også få synspunktene til flere psykologer, og eventuelt konsensus på området, om det finnes. Så det er langt å foretrekke fremfor en synser som har lyst til å stikke seg fram i media. Anonymkode: 42229...427 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #8 Skrevet 21. november 2019 Sikkert fryktelig umoderne og gammeldags, men jeg mener at hvis man med viten og vilje setter barn til verden så bør man ha tid til dem. Ikke noe man overlater til en au pair eller presser inn mellom ulike events og skype-møter. Så dersom man har en arbeidsuke på 50-100 timer så bør man tenke seg om. Anonymkode: acbcd...819
Gliffy Skrevet 21. november 2019 #9 Skrevet 21. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sikkert fryktelig umoderne og gammeldags, men jeg mener at hvis man med viten og vilje setter barn til verden så bør man ha tid til dem. Ikke noe man overlater til en au pair eller presser inn mellom ulike events og skype-møter. Så dersom man har en arbeidsuke på 50-100 timer så bør man tenke seg om. Anonymkode: acbcd...819 Man har vel tid til barna selv om man deler permisjonen med mannen og har en jobb man bryr seg om? Hvis de ikke ønsket å bruke tid på barn tviler jeg på at noen av disse damene hadde fått barn. De er oppegående nok til å bruke prevensjon. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #10 Skrevet 21. november 2019 Jeg har lederstilling, men begrenser meg til ca. 45 timers arbeidsuke. Jeg tilbringer kl. 6–8 og 16–20 med barna hver dag. De legger seg kl. 20 og da jobber jeg et par timer til. Helgene er som regel helt jobbfrie, unntatt søndag kveld (forberedelser til neste uke). Pappaen jobber vanlig 37,5-timers arbeidsuke, og foreldrene våre stiller opp når ting krasjer. Jeg mener vi bør forsøke å finne en gyllen middelvei her, hvor foreldre kan ha topplederstillinger, men hvor vi ikke forventer "amerikanske tilstander" hvor man må jobbe 60–80 timer i uken. Det er egentlig de færreste som klarer å prestere bra så mange timer hver uke, så man ville nok fått like mye "verdi for pengene" ved å jobbe færre timer. Anonymkode: 4051e...b92 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #11 Skrevet 21. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det får du naturligvis ikke her på forumet. Skal noen psykologer uttale seg om det, må de gjøre det under fullt navn i mediene. Anonymkode: 42229...427 Det har Eystein V. Våpenstad gjort, med lite hell. Der var vel heller ikke bildet veldig nyansert. Anonymkode: 24575...97f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #12 Skrevet 21. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver også at jeg ønsker et nyansert bilde av dette, ikke nødvendigvis støtte for det jeg tror. Av kommentarfelt jeg har lest er lederkvinnnene generelt veldig steile og da lurer jeg selvsagt på om tingenes tilstand er som de tror/påpeker. Jeg er ikke ute etter å ta noen som helst. Anonymkode: 24575...97f Det virker sånn ut fra innleggene dine. De er rimelig ladet og forutinntatt. Anonymkode: 76924...cdc
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #13 Skrevet 21. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, og ved å lese litteraturen på feltet vil TS også få synspunktene til flere psykologer, og eventuelt konsensus på området, om det finnes. Så det er langt å foretrekke fremfor en synser som har lyst til å stikke seg fram i media. Anonymkode: 42229...427 Jeg er ikke ute etter "konsensus på området." Jeg forstår da såpass at forskning forteller mer enn hva Eystein Våpenstad sier, eller hva en annen tilfeldig psykolog sier her. Samtidig syns jeg det er interessant å høre hva lærere opplever i yrket sitt angående ulike spørsmål, eller hva nav-ansatte forteller fra sin arbeidsdag, for å lære mer. For å få et mer nyansert bilde. Men nå skjønner jeg at jeg må gjøre en egen metastudie for å få noe svar. Et lite hjertesukk til slutt. Hvorfor er det ikke flere med psykologikompetanse som uttaler seg i media? Anonymkode: 24575...97f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #14 Skrevet 21. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sikkert fryktelig umoderne og gammeldags, men jeg mener at hvis man med viten og vilje setter barn til verden så bør man ha tid til dem. Ikke noe man overlater til en au pair eller presser inn mellom ulike events og skype-møter. Så dersom man har en arbeidsuke på 50-100 timer så bør man tenke seg om. Anonymkode: acbcd...819 Gjelder det menn også? Eller er det bare kvinner som må leve etter dine regler? Anonymkode: 76924...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #15 Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det virker sånn ut fra innleggene dine. De er rimelig ladet og forutinntatt. Anonymkode: 76924...cdc Da må du nesten forklare hva du mener. Jeg forteller hvilket inntrykk jeg sitter igjen med, og at jeg fatter interesse for saken og vil høre mer. Da ønsker jeg jo ikke å høre bare den ene siden, og av en eller annen grunn har du bestemt deg for hvilken side jeg stiller meg på. Mitt inntrykk av deg er at du tillegger meg de verste antagelser helt ubegrunnet. Anonymkode: 24575...97f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #16 Skrevet 21. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Gjelder det menn også? Eller er det bare kvinner som må leve etter dine regler? Anonymkode: 76924...cdc Poenget her er jo barnets behov og ja jeg tror et spedbarn har mer behov for mor enn for far den første tiden, men dette endrer seg og begge foreldrene blir etterhvert viktige. Anonymkode: acbcd...819
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #17 Skrevet 22. november 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget her er jo barnets behov og ja jeg tror et spedbarn har mer behov for mor enn for far den første tiden, men dette endrer seg og begge foreldrene blir etterhvert viktige. Anonymkode: acbcd...819 ... men det er jo i praksis det som står i linken du er kritisk til og utdragene du har postet også? Forøvrig er det ingen ting i veien for at far kan ta over «mors rolle» som primærforsørger allerede helt fra starten av hvis det skulle være behov for det (pga sykdom, død, samlivsbrudd, homofile foreldre +++). Det eneste far ikke kan gi som biologisk mor kan gi, er morsmelk - men mange barn får jo MME. Anonymkode: 76924...cdc 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #18 Skrevet 22. november 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Da må du nesten forklare hva du mener. Jeg forteller hvilket inntrykk jeg sitter igjen med, og at jeg fatter interesse for saken og vil høre mer. Da ønsker jeg jo ikke å høre bare den ene siden, og av en eller annen grunn har du bestemt deg for hvilken side jeg stiller meg på. Mitt inntrykk av deg er at du tillegger meg de verste antagelser helt ubegrunnet. Anonymkode: 24575...97f Les det første innlegget ditt en gang til. Det er svært ladet. «Skylapper», «skjuler seg bak likestilling», «jeg mistenker at denne artikkelen er et forsvar for egen gjøren og laden»... Dette er bare eksempler. Håper for din skyld du ikke uttrykker deg slik på eksamen i utviklingspsykologi, for da vil du ikke få en god karakter, for å si det sånn. Anonymkode: 76924...cdc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå