Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det i det hele tatt noen som gjør dette? 
Greien er at jeg gikk rett fra vgs og videre til høyere utdanning. Jeg er nå ferdig utdannet og begynt i jobb. Da jeg var ferdig på vgs vurderte jeg folkehøyskole, men jeg turte ikke fordi jeg var sjenert og redd jeg ikke skulle få venner osv. Helt idiotisk, jeg vet... Nå i ettertid angrer jeg skikkelig, fordi jeg tror jeg hadde hatt skikkelig godt av den utfordringen. Kanskje jeg hadde blitt mer sosial og mindre sjenert. Jeg er hvertfal veldig klar for folkehøyskole nå. Jeg er heller ikke like sjenert lenger som jeg var på vgs. Men jeg føler det blir så dumt med tanke på at jeg allerede er kommet ut i arbeidslivet. Er det helt på trynet å ta et friår (fra jobb) og begynne på folkehøyskole?? Føler jeg trenger det rett og slett. Jeg har så sinnsykt lyst til d, ååå... hjelp

Anonymkode: e1bc4...b7d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva ville DU gjort?

Anonymkode: e1bc4...b7d

Skrevet

Gjør det! Et år på folkehøyskole er så gøy, venner for livet :)

Skrevet

Ikke dumt i det hele tatt! Det som kan være dumt er å ikke ta noen sjanser, eller å ikke følge drømmene sine!

Jeg gikk selv et år på folkehøgskole etter studier, og det er den beste avgjørelsen jeg kunne tatt for meg selv! Og selv om det kalles et friår, fikk jeg veldig mye ut av det som jeg tok med meg videre inn i arbeidslivet. Så har du råd og mulighet, bare gjør det 😄

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du TS? Har inntrykk av at det er mange som er unge, rett fra videregående på disse skolene. Koster jo en del også. https://www.folkehogskole.no/pris-lan-og-stipend#info-1

Personlig hadde jeg ikke sluttet/tatt fri et år etter jeg hadde begynt i jobb i og med at det mange steder i Norge det er så vanskelig å finne en jobb en trives i. Tapt inntekt hadde også hatt stor betydning for meg.

• Liker 4
Skrevet

Gjør det! Jeg gikk selv på folkehøgskole etter videregående, og likte meg godt. For meg ble en flott måte å utforske mine kreative sider innen kunst og musikk, noe jeg har hatt mye glede av senere i livet. 

Husk bare at du sannsynligvis kommer til å være noen år eldre enn de fleste andre elevene siden du har studert etter videregående. 

• Liker 1
Gjest Heartgirl
Skrevet

Gjør det. Jeg gikk også på folkehøgskole, og det var et år jeg aldri glemmer. Det var ett år hvor jeg var sosial med gode venner i 9 måneder :) 

Skrevet

Gjør det. Jeg var nesten tredve, men hadde det helt fantastisk fordet. 

Anonymkode: 81dca...eae

• Liker 1
Skrevet

Det ville jeg aldri gjort. Du er for gammel og den tiden er over nå. Det ville være rart å møte opp på folkehøyskole og være ferdig utdannet og i arbeid. De som går der er jo 18 år gamle. Dette er en drøm du dessverre ikke fulgte. Jeg ville heller funnet en ny drøm, enn å leve i fortiden.

Anonymkode: 1b976...33e

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtter deg fullt ut Jeg har både vært elev og lærer ved folkehøyskole og vet at for veldig mange er det et av de beste årene de har hatt. Det eneste er som andre har nevnt tidligere her, nemlig aldersforskjell. Ved noen folkehøyskoler er det et stort spenn i alder fra de helt unge til pensjonister. Andre steder kan nok alderssammensetningen være litt mer homogen.

Egentlig burde det være folkehøyskoler for voksne også. Feks aldersgrense på 25 år. Eller 35, 45 etc. Det ville jeg seriøst vurdert.

Anonymkode: c4469...9a0

• Liker 1
Skrevet

Hva er poenget, tenker jeg? 

Folkehøyskole gir jo ingenting annet annet enn en sosialt artig opplevelse, og to konkurransepoeng? Du er jo allerede ferdig utdannet og i jobb, så jeg tenker at dette kan bli et stort tap for deg. 

Hva med en ny hobby i stedenfor? :)

Anonymkode: 57315...266

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ville jeg aldri gjort. Du er for gammel og den tiden er over nå. Det ville være rart å møte opp på folkehøyskole og være ferdig utdannet og i arbeid. De som går der er jo 18 år gamle. Dette er en drøm du dessverre ikke fulgte. Jeg ville heller funnet en ny drøm, enn å leve i fortiden.

Alltid morsomt når kunnskapsløse mennesker uttaler seg om ting de ikke vet noe om 🙃

Anonymkode: 77a0a...570

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alltid morsomt når kunnskapsløse mennesker uttaler seg om ting de ikke vet noe om 🙃

Anonymkode: 77a0a...570

Men det er jo stort sett unge folk på 18 år, er det ikke?

Anonymkode: 6fc6c...1ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok et år på folkehøgskole i 2011/2012 da jeg fylte 22. Koste meg og fikk venner. Jeg har ikke beholdt noen av dem da vi gikk hver våre veier og ting skjedde, men jeg er veldig glad jeg dro da jeg fant ut av ting jeg elsker å holde på med 😄

Skrevet

Som arbeidsgiver ville jeg tenkt at det var noe veldig spesielt med deg dersom CV-en din, i kronologisk rekkefølge, gikk fra vgs, til studier, til jobb, til folkehøyskole. Eneste unntaket er kanskje om du vil bli skuespiller, og kom inn på dramalinjen på en svært respektert teaterfolkehøyskole.

Hva er vitsen, tenker jeg, også? Du kan selvfølgelig ta et friår (søk permisjon, ikke si opp jobben!) og reise e.l., men å bo på internat med 18-åringer og gå "hestelinje" eller "sjakklinje" eller whatever?

Skrevet

Jeg elsket folkehøgskoleåret mitt, men som de aller fleste andre tok jeg det rett etter vgs. Det var bare en håndfull på skolen min - med over 100 elever totalt - som var over 20 år. Er du klar for, nå som du er såpass gammel og voksen-etablert, å måtte forholde deg til innetider og regler, fellesmåltider og delte bad?

Jeg ville nok heller sett på andre muligheter for friår/friperiode, og som AB over sier - ta permisjon, ikke si opp.

• Liker 3
Skrevet

Er ikke snittalderen på folkehøyskole sånn 19/20 år? Altså folk som har kommer rett fra VGS?  Hvordan tror du du at du vil passe inn i den aldersgruppen, med de "strenge" reglene som er på FHS? Jeg går ut i fra du er 21-25 år, og selv om det ikke er sånn kjempemange år mellom deg og en 19 åring rett fra VGS, er det en enorm modningsprosess i å ta høyere utdanning og få seg fulltids "voksenjobb". Det er en kløft mellom deg og dem det er umulig å krysse.

Jeg vil anbefale deg å løfte blikket litt og se på andre muligheter. Er det andre, kule ting du kan gjøre som ikke innebærer 10 måneders leirskoleopphold med 19 åringer? Hva med surfekurs i Australia? Backpacking? Språkkurs i et annet land som strekker seg over flere måneder?

Det er helt fair å ønske seg et friår/friperiode, men spørsmålet er om FHS er riktig valg. Å gå på FHS som ferdigutdannet med full jobb er noe helt annet enn å gå på FHS som tenåring rett fra VGS. Dét skipet seilte for lenge siden, men det er jo så uendelig mange flere kule ting du kan gjøre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...