Gå til innhold

TV lisens når man ikke har tv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet dere om alle MÅ betale tv lisensen selv om man ikke har tv abonnement og ikke ser på TV? Skal lisens beløpet bli en del av skatten man vanligvis betaler?

Jeg spør fordi jeg har ikke peiling. 

Anonymkode: eb3ab...07b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra nyttår er det ikke lenger lisens, men du betaler et visst beløp via skatten, uavhengig om du har TV eller ei. Det er umulig å komme unna det på noen måte.

Anonymkode: 7f8e6...717

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slutt på TV lisensen. 

Over skatten betaler du allerede for subsidiert kulturtilbud, teaterbilletter, broer på vestlandet, vaksinering av barn, kreftbehandlinger og mye annet du muligens aldri har bruk for. 

Man kan dessverre ikke velge og vrake her, ellers kunne jeg so frisk og barnløs, i by, betalt mye mindre skatt :)

Anonymkode: ac206...814

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her.

Har sjekket grenseinntektene på hvor mye man skal betale. Jeg er student og alenemor og  for meg blir det 1400kr å betale via skatten. Betyr det at jeg kan kjøpe et abonnement f.eks hos canal digital (koster 249kr) fordi jeg uensatt kommer til å betale høyere skatt pga de nye reglene? Jeg tenker at det er kjipt å må gå glipp av TV mens man betaler 1400kr som er inkludert i skatten og som egentlig er ment for tv lisensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts her.

Har sjekket grenseinntektene på hvor mye man skal betale. Jeg er student og alenemor og  for meg blir det 1400kr å betale via skatten. Betyr det at jeg kan kjøpe et abonnement f.eks hos canal digital (koster 249kr) fordi jeg uensatt kommer til å betale høyere skatt pga de nye reglene? Jeg tenker at det er kjipt å må gå glipp av TV mens man betaler 1400kr som er inkludert i skatten og som egentlig er ment for tv lisensen?

Ja, hvis du kjøper et Canal Digital abonnement kommer det ikke flere utgifter siden lisensen nå betales over skattesedlen. 

Anonymkode: d558b...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer 3000 i året på å ikke ha det abonnementet (pluss prisen av en TV).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at jeg kan kjøpe et abonnement f.eks hos canal digital (koster 249kr) fordi jeg uensatt kommer til å betale høyere skatt pga de nye reglene? Jeg tenker at det er kjipt å må gå glipp av TV mens man betaler 1400kr som er inkludert i skatten og som egentlig er ment for tv lisensen?

Ja.

Synes den nye ordningen er god. Det gamle belønnet de som klarte å lure systemet ved å skjule at de hadde TV-mottaker. I tillegg sparer vi store beløp på lisenskontrollører, innkreving osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sparer 3000 i året på å ikke ha det abonnementet (pluss prisen av en TV).

Hva mener du med dette? Hvordan får jeg spare 3000kr?

Har en tv fra før men ikke et abonnement. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva mener du med dette? Hvordan får jeg spare 3000kr?

Har en tv fra før men ikke et abonnement. 

Ved å fortsette å ikke se på TV, altså å droppe et TV-abonnement. 250 i måneden blir 3000 i året.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ved å fortsette å ikke se på TV, altså å droppe et TV-abonnement. 250 i måneden blir 3000 i året.

Nei. Det blir 1750kr. Jeg må betale 1400 kr i året fordi jeg har lav inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Det blir 1750kr. Jeg må betale 1400 kr i året fordi jeg har lav inntekt. 

ABONNEMENTET på tv-pakke med kanaler er noe annet. Det er ikke lisensen. De to er forskjellige ting, og forskjellige ting som du betaler på hver sin måte. Abonnementet på tv-pakke betaler du via faktura, og tv-lisensen (som er for å bare ha tv apparatet) betaler du via skatten.

Anonymkode: e5e21...54d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ABONNEMENTET på tv-pakke med kanaler er noe annet. Det er ikke lisensen. De to er forskjellige ting, og forskjellige ting som du betaler på hver sin måte. Abonnementet på tv-pakke betaler du via faktura, og tv-lisensen (som er for å bare ha tv apparatet) betaler du via skatten.

Anonymkode: e5e21...54d

Ts her.

Jeg har parabolen fra canal digital fra før og TV boksen som følger med. Er det dette du mente?

Pleide å ha abonnement for flere år siden men pga stram økonomi måtte jeg kuttet abonnementet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Jeg har parabolen fra canal digital fra før og TV boksen som følger med. Er det dette du mente?

Pleide å ha abonnement for flere år siden men pga stram økonomi måtte jeg kuttet abonnementet. 

Skal du se tv, må du jo betale for et tv-pakkeabonnement fra leverandøren av den slags tjenester. Det står ovenfor at det koster ca 250 pr mnd, og det høres riktig ut. Noe sånt jeg betaler også for min tv-kanalpakke fra GET. Dette blir 250 kr x 12 mnd = 3000 i året.

Du skriver at du "betaler 1400" i året, men det er ikke for tv-pakken. Det er for lisensen til NRK.

Så totalt må du altså ut med 1400 for lisensen, og 3000 for tv-kanalpakken i året, totalsum 4400 kr i året for å se på tv.

Det kan virke som du tror at du får tv-pakken med alle kanalene inkludert hvis du betaler tv-lisensen via skatten? Det gjør du ikke. 

Endret av Million
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Million skrev:

Skal du se tv, må du jo betale for et tv-pakkeabonnement fra leverandøren av den slags tjenester. Det står ovenfor at det koster ca 250 pr mnd, og det høres riktig ut. Noe sånt jeg betaler også for min tv-kanalpakke fra GET. Dette blir 250 kr x 12 mnd = 3000 i året.

Du skriver at du "betaler 1400" i året, men det er ikke for tv-pakken. Det er for lisensen til NRK.

Så totalt må du altså ut med 1400 for lisensen, og 3000 for tv-kanalpakken i året, totalsum 4400 kr i året for å se på tv.

Takk for svar! Jeg trengte en forklaring på dette. Nå vet jeg  hva jeg skal ha i utgifter for å se på TV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million said:

Poenget her er at de 1400 er det umulig å komme unna. Sånn sett går det selvsagt an å tenke at dette er 1400 bortkastete penger om man ikke også har et TV-abonnement. Likevel er det ikke til å komme fra at det kan lønne seg å droppe abonnementet, for å spare 3000 i året.

Hvordan dette abonnementet fungerer, vet jeg ikke, men for TS kan det kanskje være en mulighet å ha abonnement bare enkelte måneder i året, om det er gebyrfritt å etablere og avbestille abonnementet (siden TS allerede har det fysiske utstyret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget her er at de 1400 er det umulig å komme unna. Sånn sett går det selvsagt an å tenke at dette er 1400 bortkastete penger om man ikke også har et TV-abonnement. Likevel er det ikke til å komme fra at det kan lønne seg å droppe abonnementet, for å spare 3000 i året.

Hvordan dette abonnementet fungerer, vet jeg ikke, men for TS kan det kanskje være en mulighet å ha abonnement bare enkelte måneder i året, om det er gebyrfritt å etablere og avbestille abonnementet (siden TS allerede har det fysiske utstyret).

Det er jo ikke det da endringen i lisensen kommer av en endring av bruk av TV-tjenester. NRK-lisensen var utdatert da den kommende generasjonen i større grad tar bruk av nettbaserte tjenester, slik som gratistjenesten NRK nett-TV. 

Hvis man har droppet TV-abonnement fordi økonomien er trang kan jeg ikke se at det er noe lønnsomt å betale 3000 kr i året for det nå selv om lisensen endres. Uansett burde vel TS ha betalt NRK-lisensen frem til i år når hun har hatt TV hele tiden. 

Anonymkode: 6b4b2...57f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lisensen finansierer jo også NRKs nyhetssider på nett, og du kan se nesten hele tilbudet deres gjennom strømmetjenesten. Du trenger ingen boks fra Get eller andre for å se NRK.

Anonymkode: 158f4...0b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Over skatten betaler du allerede for subsidiert kulturtilbud, teaterbilletter, broer på vestlandet, vaksinering av barn, kreftbehandlinger og mye annet du muligens aldri har bruk for. 

Man kan dessverre ikke velge og vrake her, ellers kunne jeg so frisk og barnløs, i by, betalt mye mindre skatt :)

Anonymkode: ac206...814

At man ikke kan velge bort skatt er ikke relevant. Spørsmålet er heller hvilke oppgaver det offentlige bør ha og som derfor må være skattefinansierte. TV-kanaler bør ikke være offentlige. Dette kan helt og holdent overlates til private, og så kan vi selv bestemme hvilke kanaler vi ønsker å se på og betale for. Her bør det nemlig være en sammenheng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

At man ikke kan velge bort skatt er ikke relevant. Spørsmålet er heller hvilke oppgaver det offentlige bør ha og som derfor må være skattefinansierte. TV-kanaler bør ikke være offentlige. Dette kan helt og holdent overlates til private, og så kan vi selv bestemme hvilke kanaler vi ønsker å se på og betale for. Her bør det nemlig være en sammenheng

Offentlige TV-kanaler er helt ok. De bør imidlertid være valgfri. Kjøper man ikke, betaler man ikke.

Og nei, argumentet med at skole og helsevesen er tvangsfinansiert gjennom skatt holder ikke. Offentlige TV-kanaler er ikke en nødvendighet på noen måte.

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Husholdning1 skrev:

Offentlige TV-kanaler er helt ok. De bør imidlertid være valgfri. Kjøper man ikke, betaler man ikke.

Med "offentlige", mente jeg "statlige", sånn som NrK selv om NrK formelt sett er en stiftelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...