AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #1 Skrevet 21. november 2019 Det var den morgenen der alt som kunne gå galt gikk galt. Det pøsregnet idag og ingen av barna har tatt med regntøyet hjem fra skolen. Den ene i 3 klasse har begge regntøysettene på skolen, og den andre i 6 klasse har rotet bort sitt- og tar null ansvar for det, noe som også gjorde meg sint. Tok på de begge vinterbukser for å ikke bli helt klissvåte, men... Jeg kjeftet og hevet stemmen hele tiden mens jeg ordnet med uteklær. Jeg ble sur fordi jeg egentlig ble lei meg over at de kom til å bli våte. Prøvde til og med å bestille taxi, men der var det så kø at de hadde ikke rukket skolen da. Jeg beklaget fort at jeg var sint når de var klare til å gå, men det var dårlig stemning når de gikk ut døren og jeg er kjempe lei meg fordi jeg er redd de har en dårlig dag på skolen idag pga meg og min høylytte kjefting og smelling som vedvarte alt for lenge. Huff. Tenker nå å overraske dem med noe når de kommer hjem som et plaster på såret og også si ordentlig unnskyld. Men det knuser meg at de er mange timer til skolen er ferdig og at de mest sannsynlige sitter idag og har det litt kjipt. Har så dårlig samvitthet. Jeg er en veldig kjærlig og god mor, barna er trygge og jeg er egentlig veldig tålmodig- men når jeg først sprekker da sprekker jeg sånn at det er ekstremt lite hyggelig. Jeg sier ikke stygge ting, men har veldig høy og stresset stemme og hele kroppsspråket mitt er sint liksom. Jeg blir sint når jeg blir lei meg. Og nå angrer jeg veldig på reaksjonen min 😕 Anonymkode: 36fd5...550
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #2 Skrevet 21. november 2019 Vi har alle vært der 😅🙈 Du angrer! Det er det viktigste! Dette er nok noe barna glemmer fort når du viser at du angrer og gir dem plaster på såret. Du er nok en fantastisk mamma ❤️ Anonymkode: 8c7cc...0e8 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #3 Skrevet 21. november 2019 Helt normalt at man ikke alltid, og under enhver situasjon, klarer å holde hodet kaldt. Synes du har en god plan om å finne på noe hyggelig med ungene etter skoletid😊. Anonymkode: 9fa5e...d70
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #4 Skrevet 21. november 2019 Jeg vedder 1000 kr på at de har flyttet fokuset over på noe annet. De fleste barn sitter ikke slik og grubler. De er trygge på deg, og om man er trygg på noen blir man ikke engstelig av å få kjeft av vedkommende. Barn har godt av å se at foreldrene har hele spekteret av følelser. Hvis du aldri hadde blitt sint hadde det vært unormalt. Helt nydelig at du vil snakke med dem om det, men husk å forklar hvorfor du ble sint, og at det de gjorde/glemte fortsatt ikke er greit. Anonymkode: 1c06b...6fc 11
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #5 Skrevet 21. november 2019 Jeg pleide å være slik som deg, men ved å jobbe på det har jeg avvent meg mine tidligere reaksjonsmønstre, noe som har gjort underverker med forholdet mellom oss i familien. Vi kommuniserer ordentlig selv på dårlige dager og gir hverandre rom og forståelse på en helt annen måte. Jeg forstår godt at det ble mye for deg en slik morgen og dømmer verken deg eller noen andre for å reagere slik. Innlegget mitt er rett og slett bare en påminner om at at er mulig å forbedre om man velger å legge fokus på det, så blir det bedre neste gang ❤️ Anonymkode: 92375...593 3
SoWhat? Skrevet 21. november 2019 #6 Skrevet 21. november 2019 Jeg tror ikke akkurat at du har ødelagt dagen deres. De var nok glad for å komme seg avgårde så de slapp mer sur mor, og så tror jeg det ble glemt ganske fort 😄 Skal like å møte den forelderen som ikke har vært grinete og sur av div grunner. Tror ikke barn får traumer av det! Legg det bort og ha det hyggelig når de kommer hjem. Du er et normalt menneske og sikkert en god mor! 🙂 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #7 Skrevet 21. november 2019 Du er en god mamma ❤️ Så bra at du beklaget deg, de har lovt å være litt mutt når de drar. Samme som at vi voksne ikke alltid blir smørblid etter at noen har beklaget seg til oss for å kjefte. Snakk skikkelig sammen om at noen ganger blir mamma sint, men det er ikke deres feil. Snakk om følelser og at både voksne og barn kan «koke over» iblant. Jeg har lært meg å telle til 10 når jeg kjenner det koker over. Ta et skritt tilbake og tenke «hjelper det situasjonen at jeg blir sint?» Ingen er perfekte. Alle gjør feil ❤️ Har kjeftet og smelt en del jeg også. Kok kakao, snakk sammen, og la barna snakke om hva de følte når du kjeftet. Viktig at barna ikke føler skyld for at du ble sint. Godt at du har dårlig samvittighet. Har vokst opp med en mor som har latet som ingenting etter hun har kjeftet. Hun sa aldri unnskyld. Det gjorde noe med meg. Har liten tillit til mennesker og tror alltid at andre mener noe annet. Anonymkode: c719c...35a 2
Gjest theTitanic Skrevet 21. november 2019 #8 Skrevet 21. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var den morgenen der alt som kunne gå galt gikk galt. Det pøsregnet idag og ingen av barna har tatt med regntøyet hjem fra skolen. Den ene i 3 klasse har begge regntøysettene på skolen, og den andre i 6 klasse har rotet bort sitt- og tar null ansvar for det, noe som også gjorde meg sint. Tok på de begge vinterbukser for å ikke bli helt klissvåte, men... Jeg kjeftet og hevet stemmen hele tiden mens jeg ordnet med uteklær. Jeg ble sur fordi jeg egentlig ble lei meg over at de kom til å bli våte. Prøvde til og med å bestille taxi, men der var det så kø at de hadde ikke rukket skolen da. Jeg beklaget fort at jeg var sint når de var klare til å gå, men det var dårlig stemning når de gikk ut døren og jeg er kjempe lei meg fordi jeg er redd de har en dårlig dag på skolen idag pga meg og min høylytte kjefting og smelling som vedvarte alt for lenge. Huff. Tenker nå å overraske dem med noe når de kommer hjem som et plaster på såret og også si ordentlig unnskyld. Men det knuser meg at de er mange timer til skolen er ferdig og at de mest sannsynlige sitter idag og har det litt kjipt. Har så dårlig samvitthet. Jeg er en veldig kjærlig og god mor, barna er trygge og jeg er egentlig veldig tålmodig- men når jeg først sprekker da sprekker jeg sånn at det er ekstremt lite hyggelig. Jeg sier ikke stygge ting, men har veldig høy og stresset stemme og hele kroppsspråket mitt er sint liksom. Jeg blir sint når jeg blir lei meg. Og nå angrer jeg veldig på reaksjonen min 😕 Anonymkode: 36fd5...550 Å kjefte er feil. Men å bestille taxi er feil det også. De skulle gått og blitt våte, så hadde de kanskje lært noe. Så kunne du puttet skiftetøy i sekken isteden som de kunne tatt på på skolen.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #9 Skrevet 21. november 2019 Fortjener ikke ungene litt kjeft og å bli våte når de ikke passer på tøyet? Min får både en liten skjennepreken og må ta konsekvensene, tror han er en trygg gutt allikevel. Når min syvåring ikke har med seg regntøy hjem (begge par på skolen) så får han beskjed: «Det er du selv som har satt deg i denne posisjonen, forsøk å huske regntøyet i morgen så slipper du å bli våt.» Mister eller glemmer han ting får han gå uten en stund. Anonymkode: 29d10...d6f 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #10 Skrevet 21. november 2019 Ta det helt med ro! Du er en god mor. Det er bra å vise at man kan være sint av og til, bare det ikke blir for mye av det vonde. Små enkelthendelser glemmer barn fort, men hvis dette hadde vært dagligdags ville saken ha vært annerledes. Ikke tenk mer på det, lag deg en fin formiddag - og gled deg til de kommer hjem. Anonymkode: 52ea4...cdf
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #11 Skrevet 21. november 2019 Tusen takk for svar dere, trengte å høre sånne ord nå. Felte noen tårer ❤ Vi er egentlig en familie som er flinke til å snakke med hverandre og ha åpen kommunikasjon- men idag feilet jeg stort på det. Det er så viktig for meg at barna har en fin dag, og da gnager det så innmari på samvittigheten min at jeg kjeftet på den måten. Jeg har gått veldig inn i meg selv nå, og skal prøve å endre på hvordan jeg reagerer når jeg blir så sur som jeg blir når først begeret renner over. Selv om de hadde gjort en feil, hjalp ikke reaksjonen og kjeftingen min. Ikke minst ble det en dårlig start på dagen for oss alle. Jeg sendte med skiftetøy til dem og håper at de ikke var helt klissvåte og iskalde når de kom på skolen. Så håper jeg at de kan få bedre rutiner selv på å ta med regntøyet osv hjem, noe jeg stadig minner de om. Skal snakke rolig og ordentlig med dem når de kommer hjem fra skolen. De er verdens herligste barn og jeg gleder meg masse til å gi dem en klem når de kommer hjem og få snakket ut ❤ Ts Anonymkode: 36fd5...550 3
Ulrikke Skrevet 21. november 2019 #12 Skrevet 21. november 2019 Der tror jeg de fleste av oss har vært! Er ikke verre enn å forklare det når de kommer hjem. Kan hende de tenker litt ekstra på regntøy en annen gang, til og med 😉 Det går fint! Dårlig samvittighet er dessverre en del av "mamma pakka" 😉
LatersBaby Skrevet 21. november 2019 #13 Skrevet 21. november 2019 Du har ingenting å ha dårlig samvittighet for. Jenta mi i 6 klasse er den største vimsa ever, mister/glemmer telefon, nøkler, klær - Ja you name it. Og jeg smiler ikke og snakker med henne på en rolig måte når hun har tustet bort husnøkkelen for 3 gang denne måneden. Konsekvenser får hun også utover kjeft. (være inne resten av dagen, ingen mobilbruk osv) Likevel er hun trygg, glad og god jente. Kan ikke alltid pakke barna inn i bobleplast og være redd for å heve stemmen, iallfall på barn som er så store at de vet selv hva de har gjort galt.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #14 Skrevet 21. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var den morgenen der alt som kunne gå galt gikk galt. Det pøsregnet idag og ingen av barna har tatt med regntøyet hjem fra skolen. Den ene i 3 klasse har begge regntøysettene på skolen, og den andre i 6 klasse har rotet bort sitt- og tar null ansvar for det, noe som også gjorde meg sint. Tok på de begge vinterbukser for å ikke bli helt klissvåte, men... Jeg kjeftet og hevet stemmen hele tiden mens jeg ordnet med uteklær. Jeg ble sur fordi jeg egentlig ble lei meg over at de kom til å bli våte. Prøvde til og med å bestille taxi, men der var det så kø at de hadde ikke rukket skolen da. Jeg beklaget fort at jeg var sint når de var klare til å gå, men det var dårlig stemning når de gikk ut døren og jeg er kjempe lei meg fordi jeg er redd de har en dårlig dag på skolen idag pga meg og min høylytte kjefting og smelling som vedvarte alt for lenge. Huff. Tenker nå å overraske dem med noe når de kommer hjem som et plaster på såret og også si ordentlig unnskyld. Men det knuser meg at de er mange timer til skolen er ferdig og at de mest sannsynlige sitter idag og har det litt kjipt. Har så dårlig samvitthet. Jeg er en veldig kjærlig og god mor, barna er trygge og jeg er egentlig veldig tålmodig- men når jeg først sprekker da sprekker jeg sånn at det er ekstremt lite hyggelig. Jeg sier ikke stygge ting, men har veldig høy og stresset stemme og hele kroppsspråket mitt er sint liksom. Jeg blir sint når jeg blir lei meg. Og nå angrer jeg veldig på reaksjonen min 😕 Anonymkode: 36fd5...550 Vi alle foreldre har vært der tror jeg. Lurer på hvor mange morgener jeg har kjeftet og stresset, og føler meg ikke akkurat bra etterpå. Et godt tips er å legge alt klart kvelden før. Sjekk værmeldingen og hvis de har glemt igjen regntøy o.l, så legg fram skift og annet de kan ha på seg så det ligger klart. Og om de skulle bli våte så lærer de av det til neste gang at man passer bedre på å huske og ikke rote bort regntøyet sitt. Anonymkode: 632ad...110
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #15 Skrevet 21. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kok kakao, snakk sammen, og la barna snakke om hva de følte når du kjeftet. Viktig at barna ikke føler skyld for at du ble sint. Godt at du har dårlig samvittighet. Anonymkode: c719c...35a Snakke om hva de følte når de fikk kjeft? Er ikke det å dra den litt langt da? Skulle tro det holdt lenge og beklage det som skjedde og ikke lage et stort nummer ut av det, Dette kaller jeg å pakke ungene godt inn i bomull. Anonymkode: 37fe0...a9d 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #16 Skrevet 21. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er en god mamma ❤️ Så bra at du beklaget deg, de har lovt å være litt mutt når de drar. Samme som at vi voksne ikke alltid blir smørblid etter at noen har beklaget seg til oss for å kjefte. Snakk skikkelig sammen om at noen ganger blir mamma sint, men det er ikke deres feil. Snakk om følelser og at både voksne og barn kan «koke over» iblant. Jeg har lært meg å telle til 10 når jeg kjenner det koker over. Ta et skritt tilbake og tenke «hjelper det situasjonen at jeg blir sint?» Ingen er perfekte. Alle gjør feil ❤️ Har kjeftet og smelt en del jeg også. Kok kakao, snakk sammen, og la barna snakke om hva de følte når du kjeftet. Viktig at barna ikke føler skyld for at du ble sint. Godt at du har dårlig samvittighet. Har vokst opp med en mor som har latet som ingenting etter hun har kjeftet. Hun sa aldri unnskyld. Det gjorde noe med meg. Har liten tillit til mennesker og tror alltid at andre mener noe annet. Anonymkode: c719c...35a Men en 6 klassing må jo lære og ta ansvar for klærne sine og ikke rote de bort. Så viktig og ikke fremstille for barna at det var kjefting helt uten grunn. Anonymkode: 632ad...110 8
Gjest Dævendøtte Skrevet 21. november 2019 #17 Skrevet 21. november 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakke om hva de følte når de fikk kjeft? Er ikke det å dra den litt langt da? Skulle tro det holdt lenge og beklage det som skjedde og ikke lage et stort nummer ut av det, Dette kaller jeg å pakke ungene godt inn i bomull. Anonymkode: 37fe0...a9d Helt enig. Her i huset kjefter vi litt og så går det to sekunder, så er alle like blide. Litt takhøyde må det være i vårt hus, de vet uansett at kjærligheten vår til dem ikke forandrer seg selv om vi hever stemmen av og til.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #18 Skrevet 21. november 2019 Hei TS, dette var kjipt. Jeg har selv vokst opp med en mor som kunne smelle slik, men hun gjorde det flere ganger i uka. Det har satt sine spor i meg og vårt forhold. Hvis jeg var deg ville jeg ikke bare kjøpt noe godt/kult for å gjøre dem glad. Det blir som når mannen slår kona og gir henne roser og et smykke dagen etter. Lag noe god mat til de kommer hjem, og fortell dem mens dere spiser at du er lei deg for det som skjedde. Fortell hvordan du føler det når de ikke viser respekt for eiendelene sine (dine!), og at du mest var redd for at de skulle være kalde og bli syke. Fortell dem at du er lei deg for at du klikket sånn, og spør om de kan tilgi deg. Si at du er glad i dem uansett hva. Og vær raus med klemmer. La dem også få snakke. Hvordan føltes det for de? Ble de redd? Lei seg? Sint? La dem sette ord på det uten å bli sint selv. Hvis du får tid kan du jo også ha en sjokolade, leke eller lignende på lur. Men snakk med dem først og fortell hvordan du følte det og spør hvordan de følte det, få tilgivelse, og så kan du ha noe kos etterpå. Det er viktig at de ikke får premie etter de muligens har blitt skremt/lei seg av mor. Anonymkode: d86c0...303 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #19 Skrevet 21. november 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Du er en god mamma ❤️ Så bra at du beklaget deg, de har lovt å være litt mutt når de drar. Samme som at vi voksne ikke alltid blir smørblid etter at noen har beklaget seg til oss for å kjefte. Snakk skikkelig sammen om at noen ganger blir mamma sint, men det er ikke deres feil. Snakk om følelser og at både voksne og barn kan «koke over» iblant. Jeg har lært meg å telle til 10 når jeg kjenner det koker over. Ta et skritt tilbake og tenke «hjelper det situasjonen at jeg blir sint?» Ingen er perfekte. Alle gjør feil ❤️ Har kjeftet og smelt en del jeg også. Kok kakao, snakk sammen, og la barna snakke om hva de følte når du kjeftet. Viktig at barna ikke føler skyld for at du ble sint. Godt at du har dårlig samvittighet. Har vokst opp med en mor som har latet som ingenting etter hun har kjeftet. Hun sa aldri unnskyld. Det gjorde noe med meg. Har liten tillit til mennesker og tror alltid at andre mener noe annet. Anonymkode: c719c...35a Åj, ser at du og jeg har samme erfaringer fra dette... håper TS leser våre innlegg og tar dem på alvor, da vi begge har vært barna i denne situasjonen. TS Du er uansett en god mor, sånn jeg kan lese det<3 Anonymkode: d86c0...303 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #20 Skrevet 21. november 2019 Jeg ville nok ikke gjort det til en stor greie. Helt menneskelig å bli sint innimellom. Fort gjort at det blir til at barna lærer at det bare er å ta null ansvar for ting, for da blir mamma forbanna, får dårlig samvittighet, så får vi belønning etterpå. Gjør gjerne noe hyggelig med barna etter skoletid, å si gjerne at det ikke var meningen å bli sint, men at de må forstå at de må ta litt mer ansvar for tingene sine. En 6.klassing bør ikke ha store problemene med å ta vare på tingene sine. Anonymkode: 8b456...e44 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå