Taffel Skrevet 20. november 2019 #1 Skrevet 20. november 2019 Jatakk, neitakk, takk for meg, reise seg på bussen, plukke opp det andre mister, hjelpe til med å bære, spørre om andre har det bra og å vente på tur? Knekke av noe som skal deles og tilby den største biten til den andre, åpne dører og slippe andre forbi, takke for maten og sette fatet sitt inn i oppvaskemaskinen? Tømme den når de ser at det er rent, skifte vannet til hunden og kaste skittentøyet sitt i kurven? I min verden er dette selvfølgeligheter, men er dette viktige verdier for deg, og er det noe som du aktivt har lært dine egne barn? 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #2 Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, Taffel skrev: Jatakk, neitakk, takk for meg, reise seg på bussen, plukke opp det andre mister, hjelpe til med å bære, spørre om andre har det bra og å vente på tur? Knekke av noe som skal deles og tilby den største biten til den andre, åpne dører og slippe andre forbi, takke for maten og sette fatet sitt inn i oppvaskemaskinen? Tømme den når de ser at det er rent, skifte vannet til hunden og kaste skittentøyet sitt i kurven? I min verden er dette selvfølgeligheter, men er dette viktige verdier for deg, og er det noe som du aktivt har lært dine egne barn? Skulle ønske flere var som deg ❤️ Takk for innsatsen 🙏 Anonymkode: cc98a...0a7 5
Gjest ana0603 Skrevet 20. november 2019 #3 Skrevet 20. november 2019 (endret) Jeg hadde følt meg som en en fiasko om mine fremtidige barn ikke oppførte seg sivilisert, setter en kanskje altfor stor pris på det, men vi får se ☺️ Endret 20. november 2019 av ana0603
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #4 Skrevet 20. november 2019 Ja, (til gått aktiv inn for det), men vi holder på ennå på en del av punktene. Men kjenner ingen som ikke terper på takk osv helt fra de lærer å snakke, og heller ingen som nå, ti år etter, ikke forsøker hardt det det med rydde etter seg. Anonymkode: 4e45b...1db
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #6 Skrevet 20. november 2019 Jeg prøver, og får generelt mye skryt for at han er høflig, men akkurat "takk for meg" synes han av en eller annen grunn er veldig vanskelig å si. Om jeg henter han hos noen f.eks. så oppfordrer jeg ham til å si det, og hans respons er "hade". Anonymkode: c4501...2b4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #8 Skrevet 20. november 2019 Som deg ser jeg på sånne ting som en selvfølge, men det er ikke alle ting jeg går aktivt inn for å lære bort, en del av tinga går av seg selv nettopp fordi jeg også gjør det. Og det er en veldig viktig og virkningsfull ting for barn, å se de voksne gjøre det og. Alt for mange voksne prøver å lære barna sine høflighet, men praktiserer det ikke selv. Som en måte å lære på prater vi også rundt hvordan mange, og da gjerne voksne, ikke har de normale høflighetstinga inne. Anonymkode: 80700...618 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #9 Skrevet 20. november 2019 Har egentlig aldri prøvd, men ungene aper etter oss. Fikk skryt av barnehagen når jeg prøvde å skryte av de... jeg trodde det var de som hadde lært han høflighet 😂 Så ungene aper (yngste kan ikke prate ennå) Eldste på 3 sier Takk Tusen takk Ja takk Nei takk Vær så god Så flink du er (dog på litt malplasserte steder som feks at jeg henter en brødskive eller skifter en bleie) Bra jobba (også på malplasserte steder innimellom) Han hjelper alltid med å rydde av bordet etter mat, prøver hjelpe å dekke på, bærer poser med varer (prøver) , rydder opp leker uten jeg spør, følger besøk til døra osv Kanskje ikke så imponerende sammenlignet med andre, men jeg er litt imponert at han har tatt det bare etter å ape. Anonymkode: 2b5cc...fd5 2
Taffel Skrevet 20. november 2019 Forfatter #10 Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Som deg ser jeg på sånne ting som en selvfølge, men det er ikke alle ting jeg går aktivt inn for å lære bort, en del av tinga går av seg selv nettopp fordi jeg også gjør det. Og det er en veldig viktig og virkningsfull ting for barn, å se de voksne gjøre det og. Alt for mange voksne prøver å lære barna sine høflighet, men praktiserer det ikke selv. Som en måte å lære på prater vi også rundt hvordan mange, og da gjerne voksne, ikke har de normale høflighetstinga inne. Anonymkode: 80700...618 Helt enig, og det du gjør er kjempeviktig. Modelering. Barna speiler oss, vi er forbilder, og de tar etter. Er de vant til slik adferd, så får de slik adferd.
Sunnfjording Skrevet 20. november 2019 #11 Skrevet 20. november 2019 Prøver selvsagt på det, høflighet og manerer er viktig hjelp i å knytte gode bånd med andre. Snakker litt om hvordan de selv føler det når andre er høflig mot dem eller ikke
KaBom Skrevet 20. november 2019 #12 Skrevet 20. november 2019 Min er bare to måneder ennå, så det er litt tidlig, men for meg er høflighet og respekt for andre ganske viktige verdier som jeg håper jeg lykkes i å gi videre til henne. Kan legge til at mine egne foreldre var ganske sløve på både å modellere god høflighet mot andre og på å lære meg om hva som er høflig og ikke, noe som gjorde at 1) jeg var et utrolig sært barn og 2) jeg måtte gå gjennom en del pinlige situasjoner som ung voksen fordi jeg etter en viss alder stadig oppdaget at mange av mine jevnaldrende hadde egenskaper som jeg manglet. For eksempel ble jeg aldri lært til å si takk for maten, å si hei og hilse skikkelig på voksne som kom på besøk til oss (hilste kun på de som kom eksplisitt på besøk til meg), sa ikke takk for gaver jeg hadde fått og ble aldri oppfordret til å rydde etter meg, verken hjemme eller på besøk hos andre. Har i alle fall fått kjenne under huden at det å aldri lære basic høflighet til syvende og sist er flauest for barnet. 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #13 Skrevet 21. november 2019 Jobber i skole, og du verden hvor mange som ikke har lært mange av disse tingene. -sier ikke takk hvis de får noe, men kan fint si at det de får er stygt, eller liker ikke hvis det kan spises -ark/blyanter på gulvet blir ikke plukket opp, "det er ikke mitt" er kommentaren -mange som ikke kan si unnskyld uten at vi ber om det -skal vi et sted og vi skal gå i rekk dit er det alltid krangel om hvem som står hvor, det faktum at alle skal samme sted og det begynner ikke før alle er der forstår de ikke -hilser på elevene om morgenen, mange som hverken ser på meg eller svarer, jeg stopper de selvsagt og gjentar og leter etter øyekontakt, og da gjør de det Godt å lese at mange øver på dette, men det er nok mange som ikke gjør det også 😏 Anonymkode: 27474...a67
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #14 Skrevet 21. november 2019 8 timer siden, Taffel skrev: Jatakk, neitakk, takk for meg, reise seg på bussen, plukke opp det andre mister, hjelpe til med å bære, spørre om andre har det bra og å vente på tur? Knekke av noe som skal deles og tilby den største biten til den andre, åpne dører og slippe andre forbi, takke for maten og sette fatet sitt inn i oppvaskemaskinen? Tømme den når de ser at det er rent, skifte vannet til hunden og kaste skittentøyet sitt i kurven? I min verden er dette selvfølgeligheter, men er dette viktige verdier for deg, og er det noe som du aktivt har lært dine egne barn? Fantastisk ❤️ takk for at du oppdrar Folk! Nå er dattera mi snart 3 år, så det er en del ting vi allerede gjør, men så er det ting jeg ikke engang har tenkt på. Anonymkode: 792a8...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #15 Skrevet 21. november 2019 Ja, det er en selvfølge at de skal lære seg dette. Og ser blant vennene til barna mine, så er de fleste godt oppdratt. De er høflige flotte barn. Anonymkode: b111d...57f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #17 Skrevet 21. november 2019 Ja, jeg ser på det som en selvfølge å lære henne normal folkeskikk. Men så lenge hun er barn, får hun ikke reise seg på bussen. På bussen skal barn sitte rolig med sele på. Anonymkode: 76be2...f26 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #18 Skrevet 21. november 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Så flink du er (dog på litt malplasserte steder som feks at jeg henter en brødskive eller skifter en bleie) Bra jobba (også på malplasserte steder innimellom) Anonymkode: 2b5cc...fd5 Så søtt 😄 Anonymkode: 8a82c...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #19 Skrevet 21. november 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har egentlig aldri prøvd, men ungene aper etter oss. Fikk skryt av barnehagen når jeg prøvde å skryte av de... jeg trodde det var de som hadde lært han høflighet 😂 Så ungene aper (yngste kan ikke prate ennå) Eldste på 3 sier Takk Tusen takk Ja takk Nei takk Vær så god Så flink du er (dog på litt malplasserte steder som feks at jeg henter en brødskive eller skifter en bleie) Bra jobba (også på malplasserte steder innimellom) Han hjelper alltid med å rydde av bordet etter mat, prøver hjelpe å dekke på, bærer poser med varer (prøver) , rydder opp leker uten jeg spør, følger besøk til døra osv Kanskje ikke så imponerende sammenlignet med andre, men jeg er litt imponert at han har tatt det bare etter å ape. Anonymkode: 2b5cc...fd5 Ungen din har ubevisst lært seg ironi / spydigheter 😂😎 Anonymkode: ec82a...c5e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #20 Skrevet 21. november 2019 Jeg prøver. Eller vi prøver. Virkelig. Men det virker til tider som det går inn det ene øret og ut det andre. Og de må ofte minnes på det. Anonymkode: aeb67...d47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå