AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #1 Skrevet 20. november 2019 20% av Norges barn opplever vold i hjemmet står det på NRK.no, man oppfordrer til å melde i fra. men hvilke rettigheter har barn som opplever vold i barnehagen? Tenker på vold fra andre barn, gjerne med diagnoser osv. Noen som har konkrete lover og rettigheter på dette? Anonymkode: 76071...e4f 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #2 Skrevet 20. november 2019 Det hadde vært interessant å se kilde som viser at 20% av barn i Norge opplever vold i hjemmet. Og hvis det faktisk er tilfellet, så hadde det vært interessant å vite hva som defineres som vold. Anonymkode: c3bcb...c7e 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #3 Skrevet 20. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: 20% av Norges barn opplever vold i hjemmet står det på NRK.no, man oppfordrer til å melde i fra. men hvilke rettigheter har barn som opplever vold i barnehagen? Tenker på vold fra andre barn, gjerne med diagnoser osv. Noen som har konkrete lover og rettigheter på dette? Anonymkode: 76071...e4f Hva slags "vold" tenker du at barnehagebarn opplever? Jeg ble kilet i barnehagen fordi de andre synes det var morsomt når jeg tisset på meg, men er det vold? Eller er vold slag og spark fra 30 centimeter høye to-åringer i kjeledress og cherrox som faller over hvis de må stå på èn fot i mer enn to sekunder av gangen? Anonymkode: 273ac...c94
Jævla fyllekalas ! Skrevet 20. november 2019 #4 Skrevet 20. november 2019 Har ikke så mye tro på at 20% opplever vold hjemme, eller man vet jo aldri, nå om dagen er vel et nei kategorisert som vold... 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #5 Skrevet 20. november 2019 Skjønner ikke helt hvilken lov som skal være relevant her? Vil du straffe barnet? Barnehagen har jo ansvar for at barna skal ha det bra i barnehagen, og gripe inn. Om de ikke gjør noe, er det barnehagen du må melde - ikke barnet. Barn skal ikke straffes, men lære seg hva som er riktig og galt. Anonymkode: 1ffa2...084
riesling Skrevet 20. november 2019 #6 Skrevet 20. november 2019 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt hvilken lov som skal være relevant her? Vil du straffe barnet? Barnehagen har jo ansvar for at barna skal ha det bra i barnehagen, og gripe inn. Om de ikke gjør noe, er det barnehagen du må melde - ikke barnet. Barn skal ikke straffes, men lære seg hva som er riktig og galt. Anonymkode: 1ffa2...084 Regner med de ikke er ute etter å straffe barna som er voldelige, men beskytte det som utsettes for det. Endret 20. november 2019 av riesling 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #7 Skrevet 20. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags "vold" tenker du at barnehagebarn opplever? Jeg ble kilet i barnehagen fordi de andre synes det var morsomt når jeg tisset på meg, men er det vold? Eller er vold slag og spark fra 30 centimeter høye to-åringer i kjeledress og cherrox som faller over hvis de må stå på èn fot i mer enn to sekunder av gangen? Anonymkode: 273ac...c94 Vold er enhver handling rettet mot en annen person som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil (Isdal 2000 Anonymkode: 76071...e4f 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #8 Skrevet 20. november 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: men hvilke rettigheter har barn som opplever vold i barnehagen? Tenker på vold fra andre barn, gjerne med diagnoser osv. Noen som har konkrete lover og rettigheter på dette? Anonymkode: 76071...e4f Barn har rett til et trygt miljø i barnehagen sin, og det er de ansattes plikt å ivareta dette. Dersom du opplever at barnet ditt utsettes for vold, må du ta det opp med pedleder og ev. styrer i barnehagen. Anonymkode: bec40...14f 3
dainty Skrevet 20. november 2019 #9 Skrevet 20. november 2019 Er lugging, dytting, dreging etter gulvet, rope i øret vold? Holde nede og sitte på brystkassen til? Fysisk vold er verre enn det folk kaller psykisk «vold». Jeg foretrekker at det kalles psykisk mishandling. Vold er alltid fysisk.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #10 Skrevet 20. november 2019 Dersom dette skulle gjelde barnehagebarn, måtte vi hatt tiltak på nesten alle barn som er der jeg jobber - de fleste av dem har nemlig klasket til noen, kjøpet, lugget eller dyttet i løpet av sin karriere som barnehagebarn og alle har opplevd dette. Det går som oftest over når de er tre, men før det har omtrent alle drevet med « voldsutøvelse» i barnehagen. Jeg er voldsutsatt på jobb og folk der har lugget, sparket, kloret, slått meg og kastet noe etter meg, dette gjelder også alle mine kollegaer. Anonymkode: 78cdd...b7f 4
Dr. A. Kula Skrevet 20. november 2019 #11 Skrevet 20. november 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært interessant å se kilde som viser at 20% av barn i Norge opplever vold i hjemmet. Og hvis det faktisk er tilfellet, så hadde det vært interessant å vite hva som defineres som vold. Anonymkode: c3bcb...c7e https://www.nrk.no/trondelag/fem-barn-i-hver-skoleklasse-har-vaert-utsatt-for-vold-hjemme-_-fagfolk-roper-varsko-1.14778847 Det er link til rapporten i artikkelen.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #12 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, Jævla fyllekalas ! skrev: Har ikke så mye tro på at 20% opplever vold hjemme, eller man vet jo aldri, nå om dagen er vel et nei kategorisert som vold... Jeg har sjekka rapporten, og vold er definert veldig vidt, ja. Synes også tallene så merkelig høye ut....Kan ikke helt fri meg fra tanken om at rapporten kom på et heldig tidspunt for Bufdir, de har jo fått litt svekka omdømme i det siste... Anonymkode: f7c0a...81b
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #13 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, Dr. A. Kula skrev: https://www.nrk.no/trondelag/fem-barn-i-hver-skoleklasse-har-vaert-utsatt-for-vold-hjemme-_-fagfolk-roper-varsko-1.14778847 Det er link til rapporten i artikkelen. Har du lest rapporten? Anonymkode: c3bcb...c7e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #14 Skrevet 20. november 2019 Jobber i barnehage. De fleste barn slår, dytter, lugger eller biter.. og det er hver sin gang det skjer. Dette gjør barn fordi de ikke har språk, fordi de ikke klarer å uttrykke følelsene sine. Vi i barnehagen jobber tett på for å lære de dette hele tiden. Når det gjelder barn som ofte slår må vi voksne være tett på det barnet for å observere og se hvilke situasjoner som trigger. Og være førut. Det stemmer det som ts skriver. 5 barn i hver skoleklasse opplever vold i hjemmet. Alt fra fysisk psykisk eller seksuell vold. Krenkelser. Ulike grader. Men tankevekker til alle foreldre. Knipse på fingrene, ørefik, osv er vold. Også si nedlatende ting, kakling. Det finnes så mange gode strategier på å få en god dialog med barn fremfor å ty til vold. Husk: vi voksne er større sterkere og klokere!! Sinne frustrasjon, å være sliten osv. Det er mange grunner til at foreldre eksploderer, men det er skadelig for barna. Anonymkode: 1831a...ef1 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #15 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, dainty skrev: Er lugging, dytting, dreging etter gulvet, rope i øret vold? Holde nede og sitte på brystkassen til? Fysisk vold er verre enn det folk kaller psykisk «vold». Jeg foretrekker at det kalles psykisk mishandling. Vold er alltid fysisk. Faktisk er det bevist motsatt, at psykisk vold er verre. Jeg har opplevd begge deler, og kan selv skrive under at psykisk vold er ekstreeemt skadelig for sjelen/psyken.. Men, uavhengig av hva som blir betegnet som «verst», så er det individuelle forskjeller på hvordan det kan oppleves, tenker jeg. Alt for mange bagatelliserer all form for vold, og jeg mistenker at de fleste av de menneskene er nettopp dem som skader dem rundt seg ubevisst. Jeg kunne kommet med flere eksempler fra min egen barndom, ting jeg sliter med den dag i dag. Opplevelser som kanskje flere av dagens foreldre ville sagt «jammen, det burde du tåle/takle»...Men, du kødder ikke med et barns følelsesliv, det er barnet som vet selv om du som foreldre har tråkket over barnets grense, ikke du som foreldre.. Mine foreldre kranglet hele min barndom, sykt mye roping/brøling, ting kastet rundt omkring, vekt på natta å dratt ut av sengen fordi mor og far kranglet, og mor dro meg med til bestemor midt på natt. Dratt etter håret(7 år) etter gulvet flere meter, inkonsekvente handlinger gjennom hele barndommen, overbærende, bestemmende, kontrollerende foreldre langt ut i 20 åra...Hvorpå en er kommet til et punkt en ikke vet selv hva en vil med livet fordi en er engstelig for hvordan de vil reagere.... Bruker du kjefting som disiplin så bør du gå inn i deg selv...kjefting og det å være bestemt og konsekvent er to forskjellige ting....Skal love deg at barnet ditt er vettskremt om du står å brøler oppi trynet til barnet og DET mener jeg er psykisk vold om det er det som pågår hver gang du «disiplinerer». Og lykke til med å få en god relasjon til barnet ditt Anonymkode: d8bf7...444
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #16 Skrevet 20. november 2019 https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Oppvekst/Vold_og_overgrep_mot_barn/Barn_utsatt_for_vold_i_familien/ Anonymkode: d8bf7...444
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #17 Skrevet 20. november 2019 Du svarte ikke på spørsmålet? Vold er kun fysisk. Om du mener psykisk mishandling er verre er det greit men jeg er så lei av folk som mener det. De har aldri opplevd hvordan det er på bli disiplinert med vold. Hva er verre enn det? Bli kjeftet på? Moren min mener jeg trakasserer henne når vi er uenige og at det er like ille som det Hitler og Breivik gjorde? På grunn av ord? Dette er jo helt ut av kontroll. Hun sier jeg er psykopat og ondskapsfull. Dette skjer nesten hver gang vi møtes. Delvis derfor jeg har holdt meg unna henne siden august. Anonymkode: 9ffd6...f06
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #18 Skrevet 20. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage. De fleste barn slår, dytter, lugger eller biter.. og det er hver sin gang det skjer. Dette gjør barn fordi de ikke har språk, fordi de ikke klarer å uttrykke følelsene sine. Vi i barnehagen jobber tett på for å lære de dette hele tiden. Når det gjelder barn som ofte slår må vi voksne være tett på det barnet for å observere og se hvilke situasjoner som trigger. Og være førut. Det stemmer det som ts skriver. 5 barn i hver skoleklasse opplever vold i hjemmet. Alt fra fysisk psykisk eller seksuell vold. Krenkelser. Ulike grader. Men tankevekker til alle foreldre. Knipse på fingrene, ørefik, osv er vold. Også si nedlatende ting, kakling. Det finnes så mange gode strategier på å få en god dialog med barn fremfor å ty til vold. Husk: vi voksne er større sterkere og klokere!! Sinne frustrasjon, å være sliten osv. Det er mange grunner til at foreldre eksploderer, men det er skadelig for barna. Anonymkode: 1831a...ef1 Denne👆Folk fleste tenker ikke over at de selv er overgriperen fordi de bagatelliserer sine egne handlinger. Du trenger ikke banke barnet gul og blå for å være en som er voldelig..Finnes mange former for vold, som skader et barn og folk flest er naive i den avdelingen... Anonymkode: d8bf7...444 2
dainty Skrevet 20. november 2019 #19 Skrevet 20. november 2019 (endret) Skulle ikke være anonym Du svarte ikke på spørsmålet? Vold er kun fysisk. Om du mener psykisk mishandling er verre er det greit men jeg er så lei av folk som mener det. De har aldri opplevd hvordan det er på bli disiplinert med vold. Hva er verre enn det? Bli kjeftet på? Moren min mener jeg trakasserer henne når vi er uenige og at det er like ille som det Hitler og Breivik gjorde? På grunn av ord? Dette er jo helt ut av kontroll. Hun sier jeg er psykopat og ondskapsfull. Dette skjer nesten hver gang vi møtes. Delvis derfor jeg har holdt meg unna henne siden august. Vold er kun fysisk, ord er ikke vold. Dere tenker på mishandling og har nerver til å bagatellisere fysisk mishandling. Endret 20. november 2019 av dainty
Gjest Familytree Skrevet 20. november 2019 #20 Skrevet 20. november 2019 (endret) I barnehage må arbeidstakere sikre trivsel og fysisk og mentalt integritet til hvert barn. Endret 20. november 2019 av Familytree
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå