Gå til innhold

Oppkast grunna hoste - må barnet være hjemme fra barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten diskusjon i hjemmet angående barnet vårt som kastet opp. Det går ingen omgangssyke nå og han kastet trolig opp pga hoste. Dette skjedde mens han sov. Hørte på baby call'en en del hosting, som han den siste tiden har gjort inni mellom, men det har gått fint til nå. Han er 4år forresten. Oppkastet så ut som middagen som kom opp, som han spiste noen timer flr han la seg..

Så da mente jeg at han må være hjemme fra barnehagen fordi han har hatt oppkast og det er 48t regel. Min samboer mener at det er tull og gjelder ved omgangssyke og at det er nok ikke det han har. Det går ikke noe omgangssyke som vi vet om..

Andre som har vært i lignende situsjoner? Føles litt dumt å sende han i barnehagen ogsæ går han rundt å forteller de ansatte at han har spydde i natt 😂😳

Anonymkode: 547d7...c10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns man skal være veldig sikker på at det ikke er omgangssyke før man sender barn i bhg rett etter oppkast. Det går nemlig definitivt omgangssyke for tiden... 

Jeg har dog to barn som har kastet opp mye, av helt andre grunner, dvs relatert til refluks. Og da har de gått i bhg, men da har vi jo vært veldig sikre, ut fra at det har skjedd i forbindelse med måltid vi har skjønt de ikke har klart å håndtere eller midt på sommeren osv. Men syns jeg har hørt så mange ganger foreldre som har fortalt om oppkast og så bortforklart det, og så viser det seg at det er omgangssyke likevel. Kjipt å utsette andre for mulig smitte. 

• Liker 10
Skrevet

Hvis det ikke kommer noe mer i løpet av natten/morgenen + at dere VET med sikkerhet at han hostet til han brakk seg, så tenker jeg at det er ok å dra å barnehagen i morgen. Men jeg ville nok selv informert barnehagen om det slik at ikke barnet snakker om oppkast til barn og ansatte uten at de er informert.

• Liker 5
Skrevet

Ikke pga opplastet i seg selv, for det blir vel litt sammenlignbart med bilsyke. Man må vel ikke holde en unge hjemme i 48 timer fordi den blir bilsyk?

Men om en unge som har hostet så mye om natten og fått forstyrret søvn og vært ganske forkjølet er frisk nok for bhg, er jeg mer skeptisk til. 

Anonymkode: c0d2b...e83

• Liker 10
Skrevet

Sist gang sønnen vår fikk omgangssyke (for to uker siden), kastet han opp én eneste gang. Likevel holdt vi ham selvfølgelig hjemme fra barnehagen. Vi trodde at det ikke var noe som gikk, men det viste seg at halve barnehagen var hjemme den dagen han var hjemme, også. Så dere kan faktisk ikke vite om det er noe som går i barnehagen deres, det kan ha begynt i dag.

Jeg ville ikke sendt i barnehagen, og overholdt regelen. Bilsyke er noe annet, man vet at barnet blir bilsykt og barnet kaster opp i bilen.

Anonymkode: 621cf...ad6

• Liker 7
Skrevet

Hva tenker dere om å sende et barn i barnhagen som hoster om natta til han spyr?? Er det ikke litt mere humant for et lite barn å få være hjemme til han blir litt bedre? Vi voksne hadde vel fått beskjed fra våre kolleger om å pelle oss hjem om visatt og hosta til vi brekkte oss? Ingen som vil bli unødig smitta 

Anonymkode: 1dd6e...9d8

• Liker 16
Skrevet

Hold barnet hjemme. Dere har ingen måte å finnet ut 100% hva grunnen faktisk var, og det er slike tilfeller av "det var sikkert noe annet" som gjør at man aldri blir kvitt den forbannede smitten.  

Anonymkode: 854bc...fe9

• Liker 1
Skrevet

Man sender da ikke en unge i barnehagen når han hoster så han spyr! Ærlig talt🙄

• Liker 8
Skrevet

Hoster barnet i barnehagen til han/hun kaster opp så blir dere fort oppringt av barnehagen.

Anonymkode: 24f4b...876

Skrevet

Hold ham hjemme. Både fordi han tydeligvis er veldig forkjøla siden han hoster til han spyr. Og dersom han ikke er det, er det faktisk stor risiko for omgangssyke. Mange barn hoster og harker en del før de spyr, ifm brekninger og kvalme...

Anonymkode: c5287...79d

Skrevet

Jeg hadde tatt en tur til legen hvis barnet hadde hostet så mye at hun/ham hadde kastet opp.... 

Anonymkode: 9870f...49d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tatt en tur til legen hvis barnet hadde hostet så mye at hun/ham hadde kastet opp.... 

Å herregud du er virkelig hysterisk mamma! Det er helt normalt å hoste til en kaster opp når en er skikkelig forkjølet,å det er ingen grunn til å bli hysterisk å gå til lege for det! Ikke rart det ofte er 14 dagers ventetid hos legen når alle disse hysteriske mødrene renner ned legekontoret så fort barnet kaster litt opp eller har feber noen dager.

Anonymkode: 24f4b...876

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Legene har nok å gjøre fra før. Helt normalt at unger hoster til de spyr. Om de skal i barnehage eller på skolen dagen etter må vurderes ut fra almenntilstanden. 

• Liker 4
Skrevet

Mest sannsynlig ikke omgangssyke, men er han i form til barnehagen hvis han hoster såpass mye? 

Jeg har "alltid" hostet mye ved luftveisinfeksjoner, fra jeg var barn og jeg gjør det fortsatt. Kraftig hoste har noe å si for allmenntilstanden min enda jeg har passert 40, så jeg vil tenke at et barn er minst like påvirket.

Vulle vurdert natta og allmenntilstand før evt bhg, ikke ene og alene opplastet (kommer det mer sier det jo seg selv). 

• Liker 3
Skrevet

Dette er ett egoistisk spørsmål. Hadde du dratt på jobb dersom du hostet til du kastet opp uansett om det var omgangssyke eller ikke? Tror du barnet ditt har det best i barnehage fylt med aktivitet, støy og høyt tempo når han hostet til han kaster opp - eller hjemme? Tenk litt. Hilsen en som jobber i barnehage. 

Anonymkode: 59341...856

• Liker 2
Skrevet

Når både barna mine og jeg selv har hostet så mye at vi kaster opp, så har det kun kommet klaser med slim, ikke mat. Jeg hadde holdt hjemme, uten tvil! Både pga muligens smittefare og at barnet ikke er i form når han hoster så mye. 

Anonymkode: cd282...75d

Skrevet

Jeg hadde holdt barnet hjemme.

Anonymkode: 971c0...b63

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om å sende et barn i barnhagen som hoster om natta til han spyr?? Er det ikke litt mere humant for et lite barn å få være hjemme til han blir litt bedre? Vi voksne hadde vel fått beskjed fra våre kolleger om å pelle oss hjem om visatt og hosta til vi brekkte oss? Ingen som vil bli unødig smitta 

Anonymkode: 1dd6e...9d8

Hadde jeg holdt meg hjemme fra skole/jobb, de gangene jeg hoster til jeg spyr, så hadde jeg knapt vært på jobb/skole.
For jeg er en av de som hoster til jeg spyr.. Først hoster jeg ett par ganger, så starter det å klø i halsen etterpå, så hoster jeg for å lindre kløing, så slimer jeg opp og da hoster jeg jo enda mer.... Så får jeg hostekuler og tilslutt spyr jeg.
Skjer oftest i aktivitetet... ^^  -Men det er livet med astma og allergi og sensitivetet mot parfymer. Er jeg i ett rom hvor noen bruker parfyme, så hoster jeg til jeg spyr.... ^_^ Er så takknemlig for jobben min som har satt forbud på bruk av parfyme ❤️

Skrevet
5 minutter siden, Chizue skrev:

Hadde jeg holdt meg hjemme fra skole/jobb, de gangene jeg hoster til jeg spyr, så hadde jeg knapt vært på jobb/skole.
For jeg er en av de som hoster til jeg spyr.. Først hoster jeg ett par ganger, så starter det å klø i halsen etterpå, så hoster jeg for å lindre kløing, så slimer jeg opp og da hoster jeg jo enda mer.... Så får jeg hostekuler og tilslutt spyr jeg.
Skjer oftest i aktivitetet... ^^  -Men det er livet med astma og allergi og sensitivetet mot parfymer. Er jeg i ett rom hvor noen bruker parfyme, så hoster jeg til jeg spyr.... ^_^ Er så takknemlig for jobben min som har satt forbud på bruk av parfyme ❤️

Dette er vell ett unntak dersom du vet at det ikke skyldes sykdom, men astma, allergi og sensitivitet mot parfyme. Her er det snakk om ett lite barn som hoster grunnet sykdom til han kaster opp. Når jeg er syk og har så kraftig hoste at jeg brekker meg går dette utover allmentilstand uansett feber eller ikke, da man blir utslitt av den konstante hosten. Da kan man tenke hvordan dette er for ett lite barn. Syns det blir dumt å sammenligne voksne med barn, da barna ikke har samme mulighet til å utrykke ubehage og følelser. Oss voksne kan ta det rolig en dag på jobb eksempel, mens for barna er det høyt tempo hele tiden. I tillegg gjelder smitterisiko på instutioner og plasser med mange mennesker.

Anonymkode: 59341...856

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, Chizue skrev:

Jada, men dette er noe annet. Vi har barn med astma som kastet opp flere ganger i uken over flere uker på grunn av astma, men det er ikke oppkast på samme måte som når man er syk. Det er for det meste slim, en del væske og kanskje et par matbiter hvis det er kort tid siden forrige måltid. Hvis barnet ikke har kjent astma så holder man barnet hjemme ved oppkast uansett hva man måtte synse og tenke om hva det kan være. 

Anonymkode: 971c0...b63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...