Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere for ikke å miste vett og forstand? 

Anonymkode: 8cb7e...5b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg endret strategi. Ble langt mer aktiv i prosessen:

1. Ringte kontaktperson i firma, hadde samtaler med dem. 

2. Søkt på stillingen så fort jeg kom over den. Jo tidligere, des bedre - hjelper lite å søke helt mot slutten (er nå min erfaring). 

3. Aktivt spørre om lett tilbakemelding, dersom man ikke gikk videre. Man må greve litt, dersom de kommer med svar som "Vi hadde mange gode søkere, og følte at andre var bedre blablabla" - vær proaktiv å spør om tips og tilbakemelding på DIN søknad eller intervju. 

4. Benyttet nettverket langt mer enn tidligere. Jeg hadde i utgangspunkt ikke noe profesjonelt nettverk, men jeg tok kontakt med tidligere studiekamerater osv. om hva de drev på med, og om de hadde noen gode tips. Vær ydmyk og genuin. Ikke bare ta kontakt med folk på en "Hei, lenge siden sist - har dere noen stillinger ledig?" måte. Da føler folk at du bare bruker dem. 

Da gikk jeg fra å få null intervju, til å bli kalt på intervju hele tiden. 

Anonymkode: 3ae66...be6

• Liker 9
Skrevet

Du har allerede fått noe gode forslag over her, men jeg anbefaler også at du ringer disse jobbene først, før du sender søknad.

Du burde også gå igjennom søknad og cv for å se om det er noe du gjør feil..

Anonymkode: 05364...b2a

Skrevet

Joda, fine råd det...

Men jeg lurte på hva dere gjør for å ivareta deres humør og selvfølelse som langvarig arbeidssøkende, hvor avslagene som sier at man aldri er bra nok hagler inn?

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg endret strategi. Ble langt mer aktiv i prosessen:

1. Ringte kontaktperson i firma, hadde samtaler med dem. 

2. Søkt på stillingen så fort jeg kom over den. Jo tidligere, des bedre - hjelper lite å søke helt mot slutten (er nå min erfaring). 

3. Aktivt spørre om lett tilbakemelding, dersom man ikke gikk videre. Man må greve litt, dersom de kommer med svar som "Vi hadde mange gode søkere, og følte at andre var bedre blablabla" - vær proaktiv å spør om tips og tilbakemelding på DIN søknad eller intervju. 

4. Benyttet nettverket langt mer enn tidligere. Jeg hadde i utgangspunkt ikke noe profesjonelt nettverk, men jeg tok kontakt med tidligere studiekamerater osv. om hva de drev på med, og om de hadde noen gode tips. Vær ydmyk og genuin. Ikke bare ta kontakt med folk på en "Hei, lenge siden sist - har dere noen stillinger ledig?" måte. Da føler folk at du bare bruker dem. 

Da gikk jeg fra å få null intervju, til å bli kalt på intervju hele tiden. 

Jeg heier på deg. ring alltid tidlig. Stil spørsmål som er relevante og ikke generellte. Still de også med en positiv tone som gir inntrykk av at du virkelig kan bidra hvis du får den rollen. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, fine råd det...

Men jeg lurte på hva dere gjør for å ivareta deres humør og selvfølelse som langvarig arbeidssøkende, hvor avslagene som sier at man aldri er bra nok hagler inn?

Er det noe du sier til deg selv? Eller er det konkret noe disse arbeidsgiverne sier til deg? Hvorfor mener de at du ikke er bra nok for disse jobbene? Er det ikke noe du kan forbedre? Er det butikkjobber osv? Isåfall er det rart, fordi de ansetter jo «hva som helst» i sånne jobber, folk som stinker, kjefter på kundene og som er veldig sære og spesielle.

Anonymkode: 5b8ee...0c4

• Liker 1
Skrevet

Ingen som klarer å svare på spørsmålet, nei. Glem det... 

• Liker 3
Skrevet

Det man gjør er å ikke miste håpet. Men å fortsette å tro på at man får seg jobb til slutt. Man gir ikke opp. 

Anonymkode: c6d53...0c5

• Liker 4
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, fine råd det...

Det påvirker ikke mitt humør i det hele tatt. Er glad så lenge jeg får avslag. Da har jeg ferie en stund til.

Anonymkode: bdc00...12c

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del hjalp det å begynne å trene, og generelt være mer aktiv i hverdagen. Jeg startet også en blogg om hobbyen min, noe som faktisk etterhvert førte til at jeg fikk meg jobb. Nå er det ikke sikkert at blogg fører til jobb, men det reddet virkelig psyken min at jeg hadde noe altoppslukende å drive med. 

Anonymkode: 0b938...5f9

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del hjalp det å begynne å trene, og generelt være mer aktiv i hverdagen. Jeg startet også en blogg om hobbyen min, noe som faktisk etterhvert førte til at jeg fikk meg jobb. Nå er det ikke sikkert at blogg fører til jobb, men det reddet virkelig psyken min at jeg hadde noe altoppslukende å drive med. 

Anonymkode: 0b938...5f9

Takk! 😃👍 Jeg trener, man akkurat nå har jeg noen skader som må behandles først. 

• Liker 1
Skrevet

Å ta til seg konstruktiv kritikk er et godt råd , spør gjerne om grunnen til avslaget slik at du kan jobbe med det som er feil. 

Anonymkode: d05b1...2b5

• Liker 1
Skrevet

Spør nav om du kan få et jobbsøkerkurs 👍

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du er litt barnslig og har en dårlig attitude / synes mye synd på deg selv ? 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du er litt barnslig og har en dårlig attitude / synes mye synd på deg selv ? 

Mulig folk her inne er elendige til å lese hva det faktisk spørres om.

Anonymkode: 96bfe...013

• Liker 5
Skrevet

Har ikke noe svar. Skulle gjerne hatt det da jeg er i samme situasjon selv.

Anonymkode: a4086...a9e

Skrevet

Det er klart man kan bli nedfor og lei av alle avslag, men du må bare stå på og være litt i nuet. 

Du har fått avslag, OK, det er ikke noe du kan gjøre med akkurat DEN stillingen. Den er borte for øyeblikket.

Jeg legger avslag bak meg, og fokuserer helt på fremtidige stillinger.

• Liker 6
Skrevet
På ‎21‎.‎11‎.‎2019 den 15.26, Anonymanda skrev:

Spør nav om du kan få et jobbsøkerkurs 👍

Det tullet der er vel fullstendig ubrukelig uansett da...                 

Anonymkode: 2a730...b60

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tullet der er vel fullstendig ubrukelig uansett da...                 

Anonymkode: 2a730...b60

Om du har den innstillingen og ikke tar det seriøst så er det såklart ubrukelig. 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart man kan bli nedfor og lei av alle avslag, men du må bare stå på og være litt i nuet. 

Du har fått avslag, OK, det er ikke noe du kan gjøre med akkurat DEN stillingen. Den er borte for øyeblikket.

Jeg legger avslag bak meg, og fokuserer helt på fremtidige stillinger.

Enig, dette er vinnermentalitet, å få avslag er en del av livet.

Anonymkode: 5bb6a...f5e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...