Gå til innhold

Hvor sunn er min hjemmelagde pizza?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ost inneholder mye fett. Du kan blande ost med Bjäst, (fås på helsekost), inneholder kun 4 g. fett og du trenger ikke bruke mye for å få smaken. Rik på protein, vit B1, B2, Niacin,blant annet. 

Man kan lage bunn av blomkål, søk det opp hvis du vil prøve. Vektklubb har en uten ost, med færre kalorier. 

Ville også hatt mer kjøtt, 100 gram på en stor pizza er lite, og ville servert sammen med en salat. Dressing olivenolje, salt, pepper og sitron eller chreme fraiche. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
På 20.11.2019 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare èn faktor. Det viktigste for meg er hva man får i seg av næring, vitaminer, mineraler, jern, fiber.

Kalorier er ikke kalorier. Jeg tenker mer på hvilke næringsstoffer det gir meg, da jeg er slank og har høy forbrenning av natur. I tillegg trener jeg mye. Så kalorier er ikke viktig her.

Hvorfor kan ikke pizza bli sunt? Bare fordi det heter pizza? Som regel lager jeg dette èn gang i uka, fordelt over to dager.

Anonymkode: 8df94...b1c

Jeg spiser pizza enda oftere enn deg, er sunn, slank og veltrent. Tynn bunn og godt fyll, da er det mer enn sunt nok for meg. Får i meg det jeg skal av alt på den pizzaen, et supert måltid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100g kylling på hele den pizzaen? Det er altfor lite proteiner i hvert stykke iallefall. Sleng på mer kyling.

Magert er heller ikke ensbetydende med sunnere, og færre kalorier er iallefall ikke ensbetydende med sunnere. Det handler om kvaliteten og makrosammensetningen av det du spiser. Det koster kroppen mer å omdanne protein enn karbohydrater og fett. Samt at man blir raskere mett av protein og fett og spiser derfor mindre.

Melkefett er også bra for oss. Jeg ville eksperimentert litt med mat. Jeg pleier f.eks å lage minipizza av en enkelt lompe, slenger på ett par skiver kokt skinke, litt karbonadeig, litt ost, litt spekemat, osv. Enkelt og greit.

Endret av CabinCruiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt å lage hjemmelaget pizza, både egen tomatsaus og egen pizzabunn. Jeg er opptatt av at den skal være sunn.

Derfor lager jeg tomatsausen ved å frese løk og hvitløk i litt olivenolje (rundt 100 gram av hver type løk), før jeg blander inn tomatpurè og deretter heller i en boks med hakkede tomater. Mens det koker, krydrer jeg med basilikum, paprikapulver, pepper og bittelitt salt.

Bunnen lager jeg ganske grov, hvor jeg skyter inn både sammalt hvetemel, havremel og byggmel, samt fint hvetemel. Blandingsforholdet er ca 3 dl fint hvetemel, og ca 1,5 dl hver av de andre melsortene. Jeg tilsetter litt olivenolje, salt og så klart tørrgjær.

Jeg kjevler denne ut, og jevner deretter tomatsausen utover. Oppå her legger jeg ca 200 gram med cherrytomater. Jeg strør osten oppå, og her bruker jeg Norvegia revet 17 % fett. 250 gram.

Som topping kjører jeg kyllingfilet (ca.100 gram), paprika, ananas, oliven, mais samt pizzakrydder. Etter steking tar jeg på rikelig med ruccula og fetaost.

Pizzaen blir veldig stor, og har som regel til middag over to dager.

Hvor sunn mener du at denne pizzaen er?

Jeg har gått fra pepperoni eller kjøttboller fra peppes som topping til kyllingfilet, og jeg har gått til magrere ost. Jeg har lyst til å bruke mindre fint mel, og mer grovt, men usikker på hvor bakedyktig pizzabunnen da blir.

Noe annet jeg kan kutte, eller legge til som gjør at det blir enda sunnere?

Salat ved siden av. Du kan bruke basilikumblader på toppen som du kan legge på etter du har tatt ut pizzaen av ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere kylling, mindre ost og godt med krydder så blir denne sunn og god. Jeg ville servert den med en salat, så blir den enda sunnere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, reiseglad skrev:

Mere kylling, mindre ost og godt med krydder så blir denne sunn og god. Jeg ville servert den med en salat, så blir den enda sunnere. 

Igjen, grønnsaker er ikke ensbetydende med sunt. Kutte fett er ikke ensbetydende med sunt. Alt kommer an på hva man spiser ellers også. Spiser man bare salat og denne pizzaen, så er det ikke sunt verken å kutte noe ost eller å legge til noe salat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye god næring i den pizzaen der da :) Litt enig i at det kanskje blir litt mye å ha fetaost i tillegg til vanlig ost, mye mettet fett. Jeg lurer inn litt blomkål i pizzabunn for mer grønnsaker og kjører helt grov. Oppskrift her:

https://www.suntfokus.no/post/smartkarbopizza-med-mager-hvitløksdressing

Blir ikke det samme som en pizzabunn med hvetemel, men utrolig god :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost er også en god proteinkilde da. Jeg vil ikke si at det mangler på proteiner i pizzaen på tross av 100g kylling. Med ost og kylling totalt er det opp mot 90g proteiner på hele pizzaen, og det er godt nok for 3 stk som deler, kanskje til og med 4. Personlig ville jeg tatt på mer ost fremfor kylling, fordi det er det som er digg. Finnes lettere oster også, og jeg syns de fungerer helt fint når de smeltes. De har også litt høyere proteininnhold.

Egentlig, så er pizza en av de matrettene vi godt kan inkludere i mindre kjøttspising kvoten, for de som er opptatt av det. Det er kun en ting som er essensielt på en pizza, og det er ost.

Cheese out!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingrediensene er sunne, men hvis du lager 1 stor pizza som du bruker til middag i 2 dager, blir det MYE kalorier. Så pizzaen er sunn næringsmessig, den skal du ha, men hvis du skal ha vektnedgang må du dele denne pizzaen over mange flere dager til middag. For det blir mye kalorier. 

Anonymkode: 9f0c5...7d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare èn faktor. Det viktigste for meg er hva man får i seg av næring, vitaminer, mineraler, jern, fiber.

Da må du ha flere sunne ting på pizzaen. Hva med paprika og sopp? Som noen nevnte, kan du også lure inn litt gulrot. Enten i selve sausen eller revet, krydret og stekt ved siden av.

Kanskje du kan mikse inn noe annet i sausen også, hvis du bruker stavmikser.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke poenget med å lage pizza at den skal bli god? Denne pizzaen, med kylling, ananas, mais og feta høres ikke god ut i det hele tatt. En italiener ville aldri hatt dette på en pizza. 

Jeg lager pizza kanskje to lørdager i måneden. Vanlig, tynn bunn av italiensk 00-mel, bruker pizzastål i ovnen for å få den best mulig. Hjemmelaget pizzasaus omtrent slik ts beskriver. Strør over revet mozzarella. Over den rødløk i ringer, litt fersk mozzarella hvis jeg har, litt spekeskinke og oliven. Etter steking: Parma- eller serranoskinke, ruccola, olivenolje, kanskje litt ristede pinjekjerner og litt revet parmesan (men ikke alltid). Andre ganger bruker jeg annet fyll, selvsagt (f eks artisjokkhjerter, potetskiver, ulike typer spekepølse, bacon osv), men dette er favoritten. To glass rødvin til. 

Om den er sunn? Aner ikke. Sunn nok. Det er max to middager i løpet av en hel måned og har ingenting å si. Jeg er opptatt av mat, lager alt fra bunnen og poenget med min mat er at den skal være balansert og god. Neste lørdag blir det boullabaisse med tre typer fisk, reker, blåskjell og en mengde grønnsaker, og den skal serveres med roille, brød og smør samt fransk hvitvin. :) 

Anonymkode: fd120...ccb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke poenget med å lage pizza at den skal bli god? Denne pizzaen, med kylling, ananas, mais og feta høres ikke god ut i det hele tatt. En italiener ville aldri hatt dette på en pizza. 

Jeg lager pizza kanskje to lørdager i måneden. Vanlig, tynn bunn av italiensk 00-mel, bruker pizzastål i ovnen for å få den best mulig. Hjemmelaget pizzasaus omtrent slik ts beskriver. Strør over revet mozzarella. Over den rødløk i ringer, litt fersk mozzarella hvis jeg har, litt spekeskinke og oliven. Etter steking: Parma- eller serranoskinke, ruccola, olivenolje, kanskje litt ristede pinjekjerner og litt revet parmesan (men ikke alltid). Andre ganger bruker jeg annet fyll, selvsagt (f eks artisjokkhjerter, potetskiver, ulike typer spekepølse, bacon osv), men dette er favoritten. To glass rødvin til. 

Om den er sunn? Aner ikke. Sunn nok. Det er max to middager i løpet av en hel måned og har ingenting å si. Jeg er opptatt av mat, lager alt fra bunnen og poenget med min mat er at den skal være balansert og god. Neste lørdag blir det boullabaisse med tre typer fisk, reker, blåskjell og en mengde grønnsaker, og den skal serveres med roille, brød og smør samt fransk hvitvin. :) 

Høres prippent ut. Italienere er jo kjent for å ha alle andre agendaer enn god mat til grunn for hva de godtar som god mat enn hva som faktisk er godt. Det handler mer om arv og lokal tilknytning osv osv.

Det er derfor den beste italienske maten ikke er italiensk.

Dessuten, så drikker italienere øl til pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har italienere med saken å gjøre? Man trenger ikke lage en pizza som en italiener vil like. Man lager en pizza man selv liker.

Kylling er da godt på pizza. Mange liker også ananas og mais, og til og med feta.

Skjerpings.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Ingrediensene er sunne, men hvis du lager 1 stor pizza som du bruker til middag i 2 dager, blir det MYE kalorier. Så pizzaen er sunn næringsmessig, den skal du ha, men hvis du skal ha vektnedgang må du dele denne pizzaen over mange flere dager til middag. For det blir mye kalorier. 

Anonymkode: 9f0c5...7d0

Jeg er 175 cm høy, og veier 73 kilo. Trenger ikke å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett virker det ikke helt sunt å spise pizza to ganger i uken hver eneste uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 22.11.2019 den 18.00, Jytte skrev:

Ost inneholder mye fett. Du kan blande ost med Bjäst, (fås på helsekost), inneholder kun 4 g. fett og du trenger ikke bruke mye for å få smaken. Rik på protein, vit B1, B2, Niacin,blant annet. 

Man kan lage bunn av blomkål, søk det opp hvis du vil prøve. Vektklubb har en uten ost, med færre kalorier. 

Ville også hatt mer kjøtt, 100 gram på en stor pizza er lite, og ville servert sammen med en salat. Dressing olivenolje, salt, pepper og sitron eller chreme fraiche. 

Vitaminene forsvinner ved oppvarming 

Anonymkode: ed285...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2019 den 3.06, AnonymBruker skrev:

Uansett virker det ikke helt sunt å spise pizza to ganger i uken hver eneste uke. 

Pga kaloriene da, tenker du?

Min pizza inneholder alle næringsstoffer du kan tenke, minimalt med salt, sukker eller mettet fett. Flust med grønnsaker og grovt mel i pizzabunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist
På 20.11.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt å lage hjemmelaget pizza, både egen tomatsaus og egen pizzabunn. Jeg er opptatt av at den skal være sunn.

Derfor lager jeg tomatsausen ved å frese løk og hvitløk i litt olivenolje (rundt 100 gram av hver type løk), før jeg blander inn tomatpurè og deretter heller i en boks med hakkede tomater. Mens det koker, krydrer jeg med basilikum, paprikapulver, pepper og bittelitt salt.

Bunnen lager jeg ganske grov, hvor jeg skyter inn både sammalt hvetemel, havremel og byggmel, samt fint hvetemel. Blandingsforholdet er ca 3 dl fint hvetemel, og ca 1,5 dl hver av de andre melsortene. Jeg tilsetter litt olivenolje, salt og så klart tørrgjær.

Jeg kjevler denne ut, og jevner deretter tomatsausen utover. Oppå her legger jeg ca 200 gram med cherrytomater. Jeg strør osten oppå, og her bruker jeg Norvegia revet 17 % fett. 250 gram.

Som topping kjører jeg kyllingfilet (ca.100 gram), paprika, ananas, oliven, mais samt pizzakrydder. Etter steking tar jeg på rikelig med ruccula og fetaost.

Pizzaen blir veldig stor, og har som regel til middag over to dager.

Hvor sunn mener du at denne pizzaen er?

Jeg har gått fra pepperoni eller kjøttboller fra peppes som topping til kyllingfilet, og jeg har gått til magrere ost. Jeg har lyst til å bruke mindre fint mel, og mer grovt, men usikker på hvor bakedyktig pizzabunnen da blir.

Noe annet jeg kan kutte, eller legge til som gjør at det blir enda sunnere?

Synes dette høres både sunt og godt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pga kaloriene da, tenker du?

Min pizza inneholder alle næringsstoffer du kan tenke, minimalt med salt, sukker eller mettet fett. Flust med grønnsaker og grovt mel i pizzabunnen.

Hvorfor skal du spise lite mettet fett? Mettet fett er sunt. Se heller på kvaliteten på fettet. Naturlig fett er bra. Unaturlig fett som margarin og varmepressede planteoljer er ikke bra. Du sier at du freser i olivenolje... Uansett om den var kaldpresset eller ikke, du har ødelagt den. Olivenolje tåler ikke å bli frest og det dannes ganske så skadelige stoffer som kroppen bruker til å bygge celler av.

Inneholder næringsstoffer er ikke ensbetydende med tilgjengelig for kroppen. Vitaminene og mineralene i grønnsaker og korn er mindre tilgjenglig for kroppen enn vitaminer og mineraler i animalske produkter. Særlig det grove melet hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Bare se her for eksempel hva som skjer med sink-opptaket hvis du legger til svarte bønner eller mais. Svarte bønner hemmer her oppaket av 2/3 av sinket, og mais hemmer ca 100%!

Di1YYNhUcAAhFf7.jpg

Anonymkode: 286e7...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...