AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #1 Skrevet 20. november 2019 Jeg har vært på besøk i barnehagen datteren vår skal begynne i i desember, og sitter igjen med en litt vond følelse. Jeg har barn fra før , vært gjennom ett helt barnehage - løp allerede. Pedagogen vet også at jeg studerer til å bli barnehagelærer. Vi snakker om lenge på barnehahe-dagen, hvor hun sier at hun forstår man har skole og jobber, men at de anbefaler å hente barna tidlig når de er små. Da kanskje rundt to. For det første, så vet jeg at dette er det beste for barna, men for det andre er det ikke lett å få til daglig. Da må man jobbe deltid. Jeg er fulltidsstudent, jeg håper jeg får det fleksibelt, men jeg vet enda ikke hvordan timeplanen blir. Er kommer noen tårer ikveld , fordi jeg synes dette var vanskelig. Jeg gruer meg til barnehagestart. Burde jeg ta det opp med vedkommende? At det ikke er noe som er ok å si til foreldrene? At det skaper ett stress hos foreldrene og får oss til å føles maktesløse? Anonymkode: b7372...a87 34
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #2 Skrevet 20. november 2019 Hvor gammelt vil barnet være når starter barnehage? Mine var ca 13 mnd. Og vi prøvde å hente tidlig ved at vi foreldre jobbet skjevt. Men 14 var litt vanskelig. Mine barn sov 1-2 ganger om dagen da, så ble kortere dag av den grunn også. Levere 08:30-09, dupp 10-11:30, lunsj, leke, dupp 13:30/14:00-15:00, hjem 15:30. Tror jeg det var. Anonymkode: d0715...d2e 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 20. november 2019 Med mindre hun mente i oppstartsperioden eller noe sånt, var dette en veldig dårlig ting å si. Foreldre har barna i barnehagen av en grunn, fordi de må på jobb, ikke for moro skyld. Det er derfor vi har barnehager. (Dessuten sover de minste barna midt på dagen. Hadde ikke vært noen vits i å hente min klokka to, da sov hun fortsatt.) Anonymkode: 7045c...e82 77
Populært innlegg Gneis Skrevet 20. november 2019 Populært innlegg #4 Skrevet 20. november 2019 Nei, du trenger ikke ta det opp. Jobb med å ikke ta deg nær av sånt. Du er sikkert en super mor, og du klarer helt sikkert å vurdere hvordan hverdagen for din familie må bli. Slapp litt av og stol på dine egne vurderinger, tenker jeg. 70
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #5 Skrevet 20. november 2019 Dette var ikke greit i det hele tatt. Pedagogen må da være klar over at svært få har anledning til å hente kl 2 hver dag. Å komme med sånne uttalelser da gjør jo bare saken verre. Jeg synes du skal ta det opp med styreren. Anonymkode: ca3fd...252 33
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #6 Skrevet 20. november 2019 Dette er allmennkunnskap de ikke trenger å buse frem med. Klart man vet at de minste bør hentes tidlig. Men det er ikke alltid at det passer så godt med jobb og pendling. De kan på ingen måte kreve det, betaler man for plassen så har man rett til å benytte seg av den så mye man trenger. Jeg var fulltidsstudent og hadde barn i bhg, leverte rundt 8 og hentet mellom 14 og 15. Det fungerte fint, måtte benytte tiden godt. Ved neste barn arbeidet jeg fullt og pendlet ca 50 min hver vei. Leverte 6.50 og hentet litt over 16, dårlig samvittighet hver dag og tok med glede med meg jobb hjem som jeg satt med etter yngste var lagt. Det skulle ikke vært lov å si slikt til foreldre mener jeg, de med vettet i behold ønsker da å gjøre det beste for barnet sitt så langt det er mulig <3 Anonymkode: 5eb88...d8e 13
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #7 Skrevet 20. november 2019 I en ideel verden så burde ikke 1-åringer være i barnehagen mere en 4-5 timer daglig. Vi vet hvor høyt stressnivå de har (forsking) og at det stiger utover dagen. Barn under 18 mnd er jo også i en utrolig viktig fase mtp den grunnleggende tilknytning til foreldrene og trenger i hovedsak mest tid med sine hovedtilknytningspersoner. Dette vet du nok dersom du studerer til barnehagelærer. Når det er sakt så sier det seg jo selv at dette ikke er gjennomførbart for de fleste. Likevel så syns jeg det er helt fint at pedagogen sier det som det er og ikke pynter på sannheten. Det er nemlig mange som lar barna ha lange «arbeidsdager» i barnehagen selv om de ikke trenger det fordi de tror at barna (snakker om de minste her 1-2 år) har det bedre i barnehagen en hjemme med mor og far. Dette er en misoppfatning og for å få den informasjonen ut så må hun være ærlig. Anonymkode: f5a15...7af 39
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #8 Skrevet 20. november 2019 Å hente rett etter soving? Så praktisk for barnehagen da. Anonymkode: 8b83a...043 14
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #9 Skrevet 20. november 2019 Det er jo helt vanlig å hente tidlig i tilvenningsperioden. Sikker på at det ikke var det hun mente og ikke vanligvis? Anonymkode: 994f2...c9a 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #10 Skrevet 20. november 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammelt vil barnet være når starter barnehage? Mine var ca 13 mnd. Og vi prøvde å hente tidlig ved at vi foreldre jobbet skjevt. Men 14 var litt vanskelig. Mine barn sov 1-2 ganger om dagen da, så ble kortere dag av den grunn også. Levere 08:30-09, dupp 10-11:30, lunsj, leke, dupp 13:30/14:00-15:00, hjem 15:30. Tror jeg det var. Anonymkode: d0715...d2e 2 år . Vi har ikke noe valg . Jeg er student og må faktisk følge undervisningen, mannen omskoleres etter en skade , og kan ikke reise før skoledagen hans er ferdig. Anonymkode: b7372...a87 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #11 Skrevet 20. november 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: I en ideel verden så burde ikke 1-åringer være i barnehagen mere en 4-5 timer daglig. Vi vet hvor høyt stressnivå de har (forsking) og at det stiger utover dagen. Barn under 18 mnd er jo også i en utrolig viktig fase mtp den grunnleggende tilknytning til foreldrene og trenger i hovedsak mest tid med sine hovedtilknytningspersoner. Dette vet du nok dersom du studerer til barnehagelærer. Når det er sakt så sier det seg jo selv at dette ikke er gjennomførbart for de fleste. Likevel så syns jeg det er helt fint at pedagogen sier det som det er og ikke pynter på sannheten. Det er nemlig mange som lar barna ha lange «arbeidsdager» i barnehagen selv om de ikke trenger det fordi de tror at barna (snakker om de minste her 1-2 år) har det bedre i barnehagen en hjemme med mor og far. Dette er en misoppfatning og for å få den informasjonen ut så må hun være ærlig. Anonymkode: f5a15...7af Barnet er to år. Anonymkode: b7372...a87
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #12 Skrevet 20. november 2019 Men de sover jo neste hele dagen? Mine har sovet to dupper i starten og senere 3-4 timer i strekk når de gikk over til 1 dupp. I barnehagene vi har hatt barna våre har de hellere syntes at de så barna lite når de ble levert sent og hentet tidlig (mann i turnusjobb og jeg som student med førstemann). Når de blir så store at de ikke lengre sover leker de jo med vennene sine hele dagen og vil ikke med hjem. Anonymkode: beb2b...556 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #13 Skrevet 20. november 2019 Hun mente permanent. Jeg har sagt hun får korte dager minst en mnd . Anonymkode: b7372...a87 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #14 Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnet er to år. Anonymkode: b7372...a87 Meg som du sitererte over her. Jeg tenkte at barnet var mellom 1/1,5 år skjønner du. Når barn starter i barnehage ved 1 årsalder så syns jeg det er helt ok at pedagogene informerer foreldrene om dette med stressnivå, tilknytning ol. Som jeg skrev, mange sender jo i dag 1 åringer i barnehage lange dager selv om det ikke er ett behov pga arbeid osv. Enkelte foreldre tror jo i dag at en 1 åring har bedre av å være 8 timer i bhg enn sammen med sine prime tilknytingspersoner. Så er det mange som ikke har annet valg og det går jo stort sett fint likevel. Når barnet er to år så mener jeg at at saken stiller seg annerledes. Pedagogen burde spart seg for den kommentaren, hvertfall dersom den kom uten noe videre begrunnelse? Tror ikke jeg ville tatt det opp nå, men dersom det kom flere slike/lignende kommentarer så ville jeg nok tatt en prat med denne pedagogen. Anonymkode: f5a15...7af 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #15 Skrevet 20. november 2019 Kanskje jeg skal sende en melding til barnehagen og spør om pedagogen kan ringe meg ? Så vi kan få det oppklart. Anonymkode: b7372...a87 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #16 Skrevet 20. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Meg som du sitererte over her. Jeg tenkte at barnet var mellom 1/1,5 år skjønner du. Når barn starter i barnehage ved 1 årsalder så syns jeg det er helt ok at pedagogene informerer foreldrene om dette med stressnivå, tilknytning ol. Som jeg skrev, mange sender jo i dag 1 åringer i barnehage lange dager selv om det ikke er ett behov pga arbeid osv. Enkelte foreldre tror jo i dag at en 1 åring har bedre av å være 8 timer i bhg enn sammen med sine prime tilknytingspersoner. Så er det mange som ikke har annet valg og det går jo stort sett fint likevel. Når barnet er to år så mener jeg at at saken stiller seg annerledes. Pedagogen burde spart seg for den kommentaren, hvertfall dersom den kom uten noe videre begrunnelse? Tror ikke jeg ville tatt det opp nå, men dersom det kom flere slike/lignende kommentarer så ville jeg nok tatt en prat med denne pedagogen. Anonymkode: f5a15...7af Det er kommet på tre av tre besøksdager. Anonymkode: b7372...a87
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #17 Skrevet 20. november 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært på besøk i barnehagen datteren vår skal begynne i i desember, og sitter igjen med en litt vond følelse. Jeg har barn fra før , vært gjennom ett helt barnehage - løp allerede. Pedagogen vet også at jeg studerer til å bli barnehagelærer. Vi snakker om lenge på barnehahe-dagen, hvor hun sier at hun forstår man har skole og jobber, men at de anbefaler å hente barna tidlig når de er små. Da kanskje rundt to. For det første, så vet jeg at dette er det beste for barna, men for det andre er det ikke lett å få til daglig. Da må man jobbe deltid. Jeg er fulltidsstudent, jeg håper jeg får det fleksibelt, men jeg vet enda ikke hvordan timeplanen blir. Er kommer noen tårer ikveld , fordi jeg synes dette var vanskelig. Jeg gruer meg til barnehagestart. Burde jeg ta det opp med vedkommende? At det ikke er noe som er ok å si til foreldrene? At det skaper ett stress hos foreldrene og får oss til å føles maktesløse? Anonymkode: b7372...a87 Hadde mulighet til å hente tidlig og levere sent det første halve året, ca. I perioder var det av og på, men stort sett 5-6 timer dagen det første halve året. Med tilvenning økte det fordi jeg måtte jobbe fulltid så nå er det ca 8 timer på barnet som er 20 måneder gammel. Anonymkode: 160ba...2e5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #18 Skrevet 20. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kommet på tre av tre besøksdager. Anonymkode: b7372...a87 Tror jeg ville svart noe slikt som «jeg forstår at det ideelt sett skulle vert slik. Nå har det seg slik at jeg studerer sånn og sånn og mannen jobber sånn og sånn. Derfor må «Pia» noen dager være lenger i barnehagen, mens andre dager blir korte dager. Hun får uansett en lang tilvenning og heldigvis så er hun 2 år og mere robust til å tåle barnehagehverdagen enn om hun var 1 år» Anonymkode: f5a15...7af 10
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #19 Skrevet 20. november 2019 Jeg er på tredje uken nå med tilvenning i barnehagen. Og ja, jeg er der fremdeles selv om de to jevngamle barna som begynte samme dag som min sønn, kun hadde tre dagers tilvenning. De blir nå levert 07.30 og hentet i firetiden hver dag. De er alle ett år gamle. De sover alle to dupper og har tre måltider i løpet av dagen. Men Gud som de gråter og leter etter mamma og pappaen sin. Ikke velg dette livet for ungen din hvis du har noe valg. Og 95% av dere kan velge noe annet, det er jeg sikker på. Anonymkode: 4073e...4b9 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #20 Skrevet 20. november 2019 Latterlig. Alle vet at man ikke slutter før kl to på jobb. Anonymkode: e5445...622 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå