Gå til innhold

Jeg har et veldig vanskelig forhold til døden. Hvordan endre det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fysisk frisk og rask men har hatt litt psykiske problemer med angst og depresjons problematikk. Døden er noe som jeg synes er vanvittig skummelt og vanskelig å forholde meg til. Såpass at jeg egentlig har en følelse av at det aldri kommer til å skje.  Vet dere hvordan man kan få et litt realistisk  forhold til døden?

Anonymkode: 7e57b...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kognitiv terapi kan fungere bra mot dødsangst.  

https://www.kognitiv.no/psykiske-lidelser/ulike-typer/angst/

Det er to ting du kan jobbe med umiddelbart og det ene er å godt alt som er utenfor din kontroll Det vil spare deg for mye unødvendig fokus.Det andre er å innse at den du er, egoet ditt er i en konstant endring, og med det mener jeg at du dør og fødes konstant. Den du var når du var 3 år, er ikke mer. Den du er nå vil ikke være mer om 10 år, 20år osv.

Når du godtar at livet er et  et usikkert prosjekt, så vil du kanskje godt mer usikkerhet.

https://www.pax.no/livet-er-et-usikkert-prosjekt.5602413-331609.html

Anonymkode: 78a95...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noen har et realistisk forhold til døden, ikke en gang de fleste når den står for døren. Litt ironisk at friske og raske folk tror de skal dø, mens kreftpasienter i siste stadium har håp om å leve..

Anonymkode: 774d2...485

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har et enkelt forhold til døden. Det er noe de fleste mennesker frykter, så forstår ikke helt hva du mener?

Påvirker det deg i hverdagen, eller tenker du på det oftere enn normalt?

Anonymkode: 122cb...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nær på å dø for noen uker siden.. Det er noe jeg ikke klarer å se det fornuftige eller rasjonelle ved. Jeg klarer ikke å avdelinge meg med at det var så nære på. Jeg jobber med det hver eneste dag. Leser og hører på andre,.Og også de som vil leve 

 Jeg skjønte mer i ettertid hvor nære døden jeg var. Det er dramatisk. Og jeg ble så irritert,. Hvorfor meg på denne.måten

 ? Make no sense

 Men så lærte jeg litt av de som virkelig levde dag for dag. Jeg kan ikke gi opp! Jeg har mine støytrstedpiellete og smil. Vi må lære å leve videre. Vi må få hver det guts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hver dag betyr mye

 Se som skriver her betyr mye. Alt betyr mye

 

Når du vet at du kan dø. Det blir en ok, jeg er i nød nå. Men då. En ser det lille men store

 En ser farger og harmoni. Du kan ikke dø. Eller det kan du, men gi videre så endte kan gi deg en håp. Ikke gi opp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...