Gå til innhold

Noen som kjenner til rasen Ragdoll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Erfaringer? Har lyst på et veldig avslappet og lettvint kattehold med en katt som er utpreget snill, kan dette være en rase for oss? 

Anonymkode: 89a96...910

Videoannonse
Annonse
Gjest Heartgirl
Skrevet

Ragdoller er avslappede rasekatter, og de er snille og omgjengelige. Ragdoller passer for alle, men vær forberedt på at det hører med en god del pelsstell. 

Skrevet

Mange oppdrettere ønsker nok å selge ragdoller som innekatter, og da må dere vurdere å skaffe to. Det utgjør utrolig mye for livskvalitet og aktivisering. Ellers, fin rase med godt gemytt :) Vil man ha en snill og god rase uten særlig mye pelsstell så er britisk korthår en fin rase (eller langhårsvarianten, som i mine øyne er enda vakrere.. men da medfølger pelsstellet, og da mer enn på en ragdoll tror jeg)!

• Liker 1
Skrevet

Nydelige katter. Vurderte den rasen selv, men endte opp med Sibirkatt. Neva Nasquerade. 
Herlig rase det også. 

Skrevet
På 20.11.2019 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Erfaringer? Har lyst på et veldig avslappet og lettvint kattehold med en katt som er utpreget snill, kan dette være en rase for oss? 

Anonymkode: 89a96...910

Å ha katt er ikke nødvendigvis "veldig avslappet og lettvint".

Ragdoll betyr en del pelsstell. Og også ragdolls må få ta ut overskuddsenergi. Du må med andre ord leke godt med katten din og du må tilpasse hjemmet ditt til kattens behov.

Og så koster det penger.

Anonymkode: d3f73...c53

• Liker 1
Skrevet

Alle katter er ville beist. Hvis du vil ha det avslappet og lettvint bør du ikke få deg dyr. Klart mange av dem vil slappe av med deg i sofaen, med du må regne med at den også vil slå ned ting fra hyllene og destruere gardinene.

Anonymkode: 7d286...b1d

Skrevet

Ragdollen min var veldig avslappet og snill. Han var mer som en hund enn en katt. Han fotfulgte meg overalt. Han pleide til og med å følge meg til butikken, og så satt han utenfor og ventet til vi skulle hjem igjen.

Det var en del jobb med ham. Pelsstell er jo en ting. I tillegg ville jeg at han skulle få være ute, og ragdoll er ikke flinke til å passe seg for farer. Så jeg måtte bruke tid på å være ute med ham fram til han hadde lært at biler er farlig osv. Og selv om han var rolig, ble han etterhvert sjefen i nabolaget. Kanskje på grunn av størrelsen? Så han kom stadig i slåsskamper med påfølgende bittsår og dyrlegebesøk.

Etterhvert fikk han en hjertesykdom som han til slutt døde av. Dette kan skje med alle katter, men store katter er litt mer utsatt.

Alt i alt synes jeg at ragdoll er en veldig fin og behagelig rase. Jeg er uenig i at ragdoll ikke egner seg som utekatter. Min katt satte stor pris å være ute. Men siden de er så rolige kan de trives som innekatter også, men da synes jeg at det er viktig å ha to sammen.

Anonymkode: 94c7a...8df

• Liker 1
Skrevet

For et avslappet kattehold (kosekatt som sover mye og ikke klatrer i gardinene) ville jeg gått for en voksen kosekatt, gjerne fra en dyrevernsorganisasjon.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...