Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei  jente i 20 årene. Har cerebral parese og bruker rullator i hverdagen. Dette pga jeg klarer ikke å stå uten støtte. Jeg går ganske rart og sakte men syntes rullatoren er fin å bruke for å være litt i aktivitet det lille jeg er i aktivitet. På jobbintervjuer ser jeg at de har store øyne når de møter meg. Derfor lurer jeg på dere "normale",  Ville  dere vert mest for å ansette meg som gående med rullatoren eller ville dere foretrukket  rullestolen hvis dere skulle bedømme. I rullestolen ser jeg kanskje mer normal ut, men kan "henge" litt med overkroppen om jeg blir sliten. Og jeg kan skjule at jeg strever veldig med å sette meg ned på stoler og reise meg opp igjen. For da sitter jeg jo allerede i en stol fra før. ( med tanke på å sette meg ned på intervjustolen) Også syntes ikke det rare ganglaget.  Samtidig liker jeg jo aller helst å gå med rullatoren for å være i aktivitet det jeg kan.  

Anonymkode: a8645...69b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje lettere å tilrettelegge hvis man kan gå med rullator enn hvis man må bruke rullestol? Tror ikke det hadde hatt så veldig stor betydning for meg om det hadde vært det ene eller det andre. 

Anonymkode: 34822...32e

• Liker 1
Skrevet

Heihei :)
Jeg har også CP - men veldig lite. Jeg er også leder i bedriften jeg jobber i og har ett relativt greit og normalt liv, selv om jeg må takle senvirkningene i voksen alder.
Med mine egne funksjonsbegrensninger i minne, ser jeg alltid på arbeidstakeren som helhet. Nødvendigvis er det slik at enkelte plasser er utelukket for deg å jobbe (f.eks en jobb som innebærer å stå hele dagen), mens du antakelig fikser en kontorjobb uten problemer.

Håper å tror at de fleste arbeidsgiverne kan sette begrensningen til side. Men, rullestolen er kanskje helt klart å foretrekke i tilfelle intervju pga synligheten.

Anonymkode: eb973...ef1

• Liker 3
Skrevet

Mulig jeg har en haug med fordommer her nå, men jeg tenker automatisk at en som går selv er friskere. Altså, som en som ikke har videre kjennskap til ulike diagnoser som medfører rullestol eller rullator, annet enn alderdom. Jeg forstår jo at ting ikke alltid er som man tror eller som det ser ut som. 

Jeg tenker at du skal gjøre det som får deg til å føle deg best. Uansett vil jeg tro det er lurt å fortelle om begrensinger og muligheter i intervjuet, for om temaet blir unngått tror jeg sjansene dine blir betydelig mindre. Dessverre. Vi har fordommer alle sammen, og de påvirker oss samme hva vi sier.

Anonymkode: 3ae9c...751

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heihei :)
Jeg har også CP - men veldig lite. Jeg er også leder i bedriften jeg jobber i og har ett relativt greit og normalt liv, selv om jeg må takle senvirkningene i voksen alder.
Med mine egne funksjonsbegrensninger i minne, ser jeg alltid på arbeidstakeren som helhet. Nødvendigvis er det slik at enkelte plasser er utelukket for deg å jobbe (f.eks en jobb som innebærer å stå hele dagen), mens du antakelig fikser en kontorjobb uten problemer.

Håper å tror at de fleste arbeidsgiverne kan sette begrensningen til side. Men, rullestolen er kanskje helt klart å foretrekke i tilfelle intervju pga synligheten.

å sier du det :)? åssen begrensninger har du i hverdagen :)? fint og reflektert svar!

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

å sier du det :)? åssen begrensninger har du i hverdagen :)? fint og reflektert svar!

Jeg er noen cm kortere i det ene beinet og merker det godt på hofter og rygg etterhvert som jeg blir eldre.
Blir også raskere sliten enn "normale" mennesker. Legen min forklarer det med at mennesker med CP - spesielt vi som har veldig liten grad og klarer oss selv i hverdagen - brenner lyset i begge endene og det er ofte slik at lyset er mye kortere hos oss enn hos de andre. Utmattelse er ikke uvanlig hos CP pasienter. Jeg håndterer det med å ha lært meg å leve med hva jeg kan gjøre. Jeg legger ikke for mye ting på meg selv, for noen dager må jeg kanskje velge mellom å sette koppene i oppvaskmaskinen og å dusje. Jeg må ofte mentalt forberede meg til ting utenfor det vanlige. Hvis jeg er ferdig på jobb kl 16 og skal være en plass kl 1800 så stresser det meg litt for jeg får ikke nok tid til å både hente meg inn etter jobb og å gjøre meg klar til kl 18.00. Å være på reise i 3 dager er ensbetydende med at jeg ikke er fulladet før en uke etterpå. Jeg kan heller ikke bruke den ene hånda mi til noe spesielt, som fører til at jeg overkompenserer med den andre hånda, og at enkelte ting er vrient for meg. Jeg skriver nå touch, men med full touch på den ene og kun 1 finger på den andre :P

https://www.cp.no/om-cerebral-parese/senfolger/

Skrevet

Jeg tror dessverre at mange intervjuere hadde fått litt senka skuldre om man dro en rullator-vits. 

Anonymkode: 3e5db...b48

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ei  jente i 20 årene. Har cerebral parese og bruker rullator i hverdagen. Dette pga jeg klarer ikke å stå uten støtte. Jeg går ganske rart og sakte men syntes rullatoren er fin å bruke for å være litt i aktivitet det lille jeg er i aktivitet. På jobbintervjuer ser jeg at de har store øyne når de møter meg. Derfor lurer jeg på dere "normale",  Ville  dere vert mest for å ansette meg som gående med rullatoren eller ville dere foretrukket  rullestolen hvis dere skulle bedømme. I rullestolen ser jeg kanskje mer normal ut, men kan "henge" litt med overkroppen om jeg blir sliten. Og jeg kan skjule at jeg strever veldig med å sette meg ned på stoler og reise meg opp igjen. For da sitter jeg jo allerede i en stol fra før. ( med tanke på å sette meg ned på intervjustolen) Også syntes ikke det rare ganglaget.  Samtidig liker jeg jo aller helst å gå med rullatoren for å være i aktivitet det jeg kan.  

Dersom det var to søkere med like kvalifikasjoner ville jeg valgt deg. Hva slags bransje er det du søker jobber i? Heier på deg!

Anonymkode: 12195...7ce

Skrevet

Jeg har ikke CP, men en nevromuskulær sykdom som gjør at jeg går litt rart og også har litt problemer med å reise meg fra stoler. Nå bruker jeg bare rullestol, men da jeg var yngre brukte jeg krykker på jobbintervju og løy og sa at jeg hadde forstuet beinet. Ønsket at arbeidsgiverne skulle få et inntrykk av hvem jeg er som person, heller enn at de skulle bli opphengt i funksjonsnedsettelsen min. De gangene jeg dro på jobbintervju i rullestol fikk jeg ikke alltid gjennomføre intervjuet engang, og de var bare opphengt i sykdommen min og ønsket ikke å se mulige løsninger. Så da begynte jeg å heller bruke krykker og lyve, alternativet var uføretrygd så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. 

Anonymkode: c54e1...be3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...