Gå til innhold

Hvordan kan man bli skadet/drept når man har hund med seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes bare det er så rart at ikke alle hunder forsvarer eierne sine. Vi hadde en schæfer da jeg vokste opp som virkelig passet på oss da vi gikk tur. Han hadde garantert gått til angrep om noen hadde prøvd å gjøre meg noe vondt. Jeg vet jo at ulike raser har forskjellig grader av vokterinstinkter i seg, men at de likevel ikke stepper inn i en krisesituasjon selvom det er lite vokt i dem, synes jeg er overraskende. 

Jeg er inne på tanken om å skaffe meg hund, og vurderer labrador, men nå er jeg litt usikker. Det er vel ikke noe vokt i dem? En av (mange) grunner til å kjøpe hund er for å føle meg tryggere på tur, men den hadde vel ikke beskyttet meg i det hele tatt? Jeg har bare alltid trodd at alle hunder har et beskytterinstinkt av eieren sin. 

Anonymkode: d8880...fb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes bare det er så rart at ikke alle hunder forsvarer eierne sine. Vi hadde en schæfer da jeg vokste opp som virkelig passet på oss da vi gikk tur. Han hadde garantert gått til angrep om noen hadde prøvd å gjøre meg noe vondt. Jeg vet jo at ulike raser har forskjellig grader av vokterinstinkter i seg, men at de likevel ikke stepper inn i en krisesituasjon selvom det er lite vokt i dem, synes jeg er overraskende. 

Jeg er inne på tanken om å skaffe meg hund, og vurderer labrador, men nå er jeg litt usikker. Det er vel ikke noe vokt i dem? En av (mange) grunner til å kjøpe hund er for å føle meg tryggere på tur, men den hadde vel ikke beskyttet meg i det hele tatt? Jeg har bare alltid trodd at alle hunder har et beskytterinstinkt av eieren sin. 

Hvis du føler at du trenger en hund til å beskytte deg, skal du ikke ha hund.

Jeg mener det.

Anonymkode: 54137...798

• Liker 17
Skrevet

Du skriver "vokt" to ganger. Hva er "vokt"?

Anonymkode: b82a1...5f0

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver "vokt" to ganger. Hva er "vokt"?

Vokterinstinkt

• Liker 4
Skrevet

Mye trøbbel med sånne hunder. Folk som har dem er stort sett idioter (som ikke burde ha hund).

Anonymkode: 5aaf2...dd6

• Liker 2
Skrevet

Vær så snill ikke skaff deg hund. Sånne som deg skaper frykt 

Anonymkode: 96ce6...784

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vokterinstinkt

Ok, takk.

Skrevet

Hun mener vel vokterinstinkt da vet du. Det er som regel ikke vokterinstinkt i retrieverne nei. Har vært borti labradorer og golden retrievere som vokter eiendommen sin, men dette er ikke rasetypisk. Skal du ha en hund med vokterinstinkt så bør du gå får mer krevende raser, brukshunder som malinois for eksempel. Men da må du jo også ha en livsstil som egner seg for en slik hund. Labrador er som en lada, malinois er for en ferrari. Skal man bare kjøre til matbutikken så velger man ikke en ferrari.. Skal du bare ha en hund som du føler kan passe på deg HVIS du skulle bli overfalt, men ikke bruker hunden mye i hevrdagen (lydighet/IPO) så IKKE velg en malinois. Sjansen er da større for at den angriper deg som eier.. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du føler at du trenger en hund til å beskytte deg, skal du ikke ha hund.

Jeg mener det.

Jeg skjønner hva du mener, men som sagt er det kun en av grunnene. Hadde det kun vært for beskyttelse hadde jeg jo kjøpt en rottweiler eller lignende. Men jeg ønsker labrador pga lynne. Jeg har bare gått automatisk ut fra at man får med beskyttelse på kjøpet uansett rase, derfor blir jeg så overrasket når det står i avisa om drap selvom eieren hadde hunden ved seg. Ts

• Liker 1
Skrevet

Det handler nok mye om størrelse på hunden også. Og det å få seg hund og gå med på tur, gjør jo at man føler seg mindre alene. Og dermed mindre redd. Akkurat som selskapet til et annet menneske. Ikke vær så strenge med TS

Anonymkode: 388a7...7e5

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye trøbbel med sånne hunder. Folk som har dem er stort sett idioter (som ikke burde ha hund).

Anonymkode: 5aaf2...dd6

Trøbbel med labrador?

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i et av de «skumle» områdene i Oslo, og føler meg helt trygg sammen med min Cocker spaniel. De fleste oppsøker ikke noen som lufter hund. 

Anonymkode: 3c8c9...b78

Skrevet

Har hatt hund i alle år, forskjellige raser, men ingen typisk voktertyper. Men de har likevel passet på meg om situasjon har krevd det. Harehunden var snill sil dagen var lang hun, mot alt og alle, men en dag kom det en dørselger. Han ble litt vel pågående, da kom vesle tispa og stilte seg mellom meg og denne selgeren, hun viste han tennene sine, sa ingenting, bare stod stille med tennene blottet til han gikk et par skritt bakover. Hun gjorde aldri noen noe i hele sitt nesten 15 årige liv, men følte hun noe truet oss, så viste hun seg.

Anonymkode: 04549...a12

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg bor i et av de «skumle» områdene i Oslo, og føler meg helt trygg sammen med min Cocker spaniel. De fleste oppsøker ikke noen som lufter hund. 

Ta et selvforsvarskurs.

Jeg mener det.

Skrevet
2 minutter siden, Escalera skrev:

Hun mener vel vokterinstinkt da vet du. Det er som regel ikke vokterinstinkt i retrieverne nei. Har vært borti labradorer og golden retrievere som vokter eiendommen sin, men dette er ikke rasetypisk. Skal du ha en hund med vokterinstinkt så bør du gå får mer krevende raser, brukshunder som malinois for eksempel. Men da må du jo også ha en livsstil som egner seg for en slik hund. Labrador er som en lada, malinois er for en ferrari. Skal man bare kjøre til matbutikken så velger man ikke en ferrari.. Skal du bare ha en hund som du føler kan passe på deg HVIS du skulle bli overfalt, men ikke bruker hunden mye i hevrdagen (lydighet/IPO) så IKKE velg en malinois. Sjansen er da større for at den angriper deg som eier.. 

Takk for godt svar :)

Ja, vet at typiske vokterhunder krever mye, og det er ikke noe for meg. 

Skrevet

Det er mye mulig at labradoren ikke hadde beskyttet deg på den måten, men sjansen for å f.eks bli overfalt minsker betraktelig ved å ha hund over en viss størrelse. De vet jo ikke at hunden er grei. Hvis man er en voldtektsmann hopper en gjerne over dama med bikkje på 35 kilo. 

• Liker 1
Skrevet

skal du virkelig skaffe deg hund for ikke å bli drept når du går tur??

Anonymkode: cae9a...4c3

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt hund i alle år, forskjellige raser, men ingen typisk voktertyper. Men de har likevel passet på meg om situasjon har krevd det. Harehunden var snill sil dagen var lang hun, mot alt og alle, men en dag kom det en dørselger. Han ble litt vel pågående, da kom vesle tispa og stilte seg mellom meg og denne selgeren, hun viste han tennene sine, sa ingenting, bare stod stille med tennene blottet til han gikk et par skritt bakover. Hun gjorde aldri noen noe i hele sitt nesten 15 årige liv, men følte hun noe truet oss, så viste hun seg.

Anonymkode: 04549...a12

Ja, nettopp. Det var dette jeg trodde var normalt. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, Rørleggerfrue skrev:

Det er mye mulig at labradoren ikke hadde beskyttet deg på den måten, men sjansen for å f.eks bli overfalt minsker betraktelig ved å ha hund over en viss størrelse. De vet jo ikke at hunden er grei. Hvis man er en voldtektsmann hopper en gjerne over dama med bikkje på 35 kilo. 

Dette er jo sant. Gode poeng.

Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Min engelsk setter hadde garantert løpt med halen mellom beina dersom noen angrep meg på gata🙈 med mindre det var en svær tiur som flakset på meg. DA hadde han nok inngått morderstil😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...