Gå til innhold

Potetmos og spagetti normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er dette egentlig et tema? 

Om man velger å spise 50 gram potetmos og 50 gram pasta, eller 33 gram brød, 33 gram potetmos og 34 gram pasta ja om man skulle klikke helt crazy (som jeg ofte gjør på buffét) og ta 25 gram potetmos, 25 gram brød, 25 gram pasta og 25 gram ris så vil jo uansett sluttsummen bli 100 gram karbohydrater. 

Spiller det noen stor rolle hvordan denne er satt sammen? 

Er det f.eks. helt utenkelig å blande svine og oksekjøtt på samme tallerken? Mixed grill? Er det helt galt? 

Jeg tror dette er et norsk fenomen. At retter er sånn og sånn (fordi mor laget dem slik) og måtte gud forby at noen spiser noe annet enn ertesuppe til pannekaker. 

Anonymkode: 229f9...0e3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
5 minutter siden, Rumle skrev:

Potetskiver er i alle fall godt på pizzaen, så hvorfor ikke? 😊

😨 Har jeg heller aldri hørt om.

Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Mange fra Italia også. Hvitt italiensk brød serveres til det meste. Så ikke typisk norsk alene det

Det har jeg aldri opplevd. Hvitt brød er gjerne på bordet. Men det blir brukt til å få med seg evt. saus fra pastaretten (primo) eller spise til kjøtt/fiskeretten (secondo).

Brødet spises ikke direkte sammen med pastaretten slik mange gjør i Norge. Du får ikke servert lasagne med brød til i Italia. 

Anonymkode: 07828...ddb

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man velger å spise 50 gram potetmos og 50 gram pasta, eller 33 gram brød, 33 gram potetmos og 34 gram pasta ja om man skulle klikke helt crazy (som jeg ofte gjør på buffét) og ta 25 gram potetmos, 25 gram brød, 25 gram pasta og 25 gram ris så vil jo uansett sluttsummen bli 100 gram karbohydrater. 

Er det f.eks. helt utenkelig å blande svine og oksekjøtt på samme tallerken? Mixed grill? Er det helt galt? 

Jeg tror dette er et norsk fenomen. At retter er sånn og sånn (fordi mor laget dem slik) og måtte gud forby at noen spiser noe annet enn ertesuppe til pannekaker. 

Syns tråden ble litt morsom. For oss som elsker mat  😄 gøy å se ulike kombinasjoner 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Luna Llena skrev:

😨 Har jeg heller aldri hørt om.

Det er visst ganske vanlig i Italia. Og det er veldig mye bedre enn det høres ut til! :) 

Her er en oppskrift som likner på den jeg har pleid å bruke. (Jeg har ikke pleid å ha fetaost på.) 

Anonymkode: 72253...86d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri opplevd. Hvitt brød er gjerne på bordet. Men det blir brukt til å få med seg evt. saus fra pastaretten (primo) eller spise til kjøtt/fiskeretten (secondo).

Brødet spises ikke direkte sammen med pastaretten slik mange gjør i Norge. Du får ikke servert lasagne med brød til i Italia. 

Anonymkode: 07828...ddb

Nei ikke lasagne nei. Men mye brød til alle supper og sauser som du sier. Det er veldig vanlig. Men lasagne er en høytidsrett ofte( til jul også), så det serveres ikke brød da. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

det bestemmer da vel ikke du.

Anonymkode: bcf4f...678

Vedkommende sier vel bare meningen sin om hva hun/han foretrekker, så det må da vel være lov å bestemme over.

Anonymkode: 9bcde...734

• Liker 2
Skrevet

Spiste det som student. Pasta, potetmos, ketchup 🤗 Av og til skeiet jeg ut med stekt bacon og løk 😁

Skrevet

Syns tråden ble litt morsom. For oss som elsker mat  😄 gøy å se ulike kombinasjoner 

Enig der, men når folk er sjokkert over at man spiser brød til pasta og potet til fiskegrateng da tenker jeg at enkelte har vokst opp i et strengt matregime. Jeg er et menneske som spiser alt som smaker godt. Uansett hva det er og i hvilken som helst kombinasjon. Er det godt så er det godt! 

• Liker 9
Skrevet

Nei ikke lasagne nei. Men mye brød til alle supper og sauser som du sier. Det er veldig vanlig. Men lasagne er en høytidsrett ofte( til jul også), så det serveres ikke brød da. 

Jeg har heller aldri fått servert brød til pasta i Italia. Bare som "ventemat". 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er visst ganske vanlig i Italia. Og det er veldig mye bedre enn det høres ut til! :) 

Her er en oppskrift som likner på den jeg har pleid å bruke. (Jeg har ikke pleid å ha fetaost på.) 

Det så nå bedre ut enn det hørtes :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig der, men når folk er sjokkert over at man spiser brød til pasta og potet til fiskegrateng da tenker jeg at enkelte har vokst opp i et strengt matregime. Jeg er et menneske som spiser alt som smaker godt. Uansett hva det er og i hvilken som helst kombinasjon. Er det godt så er det godt! 

Er enig der. Jeg fins ikke kresen. Jeg spiser alt jeg blir servert. Men jeg er ikke veldig glad i asiatisk mat. Det må jeg få si. Men ja, jeg spiser det! Og noe er godt! 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha ha, aldri hatt ertesuppe til pannekaker. Her er det tomatsuppe som gjelder! :) 

• Liker 2
Skrevet

Hvitløksbrød til lasagne er snask. Det kommer jeg aldri til å slutte med. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Luna Llena skrev:

Det så nå bedre ut enn det hørtes :)

Anbefaler deg å prøve! :) Men ikke gjør den feilen å bruke halvstekt pizzabunn for å gjøre det enkelt, slik jeg gjorde en gang. Da rekker ikke potetene å bli stekt før bunnen er tørr som kjeks. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer på ett unntak😂 Brødskive med kaviar og egg er godt. Saft er godt. Men sammen smaker det for jævlig. Klarer ikke drikke saft, eller iste eller brus til skive med egg og kaviar. Det er kun melk som går.

Brød til pasta høres så mye mer "vanlig" ut for meg enn potet til pasta. Selv om potet + pasta er helt ok kombi (og ja, det må være plain hvetepasta).

Skrevet
1 minutt siden, Ms. Steele skrev:

Ha ha, aldri hatt ertesuppe til pannekaker. Her er det tomatsuppe som gjelder! :) 

Ja der kan du se. Nå har du fått flere mennesker til å sette ettermiddagskaffen i vranghalsen og hoste den utover stuebordet. Ja nå ligger fjernkontrollen og dupper i kaffe. 

Bare fordi du ikke spiser ertesuppe til pannekakene. 

(Jeg har aldri hatt tomatsuppe til pannekaker så det må jeg prøve.) 

• Liker 1
Skrevet

Ikke bare poteter og pasta. Men kjøttkaker i brun saus med poteter og makaroni er godt 👩‍🍳

• Liker 3
Skrevet

Jeg er åpen for å prøve det meste. Det er ikke noe jeg ville ha laget på eget initiativ, men jeg ville ha spist det om jeg fikk det servert. Man kan fort bli positivt overrasket over noen matkombinasjoner. 

Anonymkode: 49bdb...947

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller aldri fått servert brød til pasta i Italia. Bare som "ventemat". 

Ofte er det nok turistvennlig? For eksempel så er kun nylaget pasta uten noe til en rett man setter høyt med god vin til. Og det blir brukt mye tomater og pasta. Ganske enkel mat. Men ofte er det sauser og supper, og brødet er på plass altså. Mange har jo ikke retaurantmat hjemme, som man heller ikke har her. Folk tror lasagne er hverdagsmat, men det er det ikke. Det blir lagd med tid og omhu og brukes ofte første juledag, da julen starter i Italia.

Mye ost og brød også. For all del, all italiensk er ikke like enkelt, og det er mye godt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...