Gå til innhold

Foreldra mine har fått den karakteristiske "pensjonistlukta" i huset sitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en storfamilie som bor rimelig tett rundt i nabolaget, og mine foreldres hus blir ofte et samlingspunkt i høytider o.l i og med at de har stort hus med god plass til alle. 

Mine foreldre har alltid vært veldig renslige og ryddige av seg. Huset er kun få år gammelt, da de rev og bygget på nytt. De er også opptatt av estetikk og har det meste nytt. Vi er der ofte. 

Likevel, de siste mnd har jeg lagt merke til at jeg i gangen blir møtt av den samme lukta som var i huset til mine besteforeldre og egentlig alle gamle mennesker jeg besøker.Dere kjenner sikkert igjen. Absolutt ikke noe vond lukt på noe måte, men lett å kjenne at her bor det gamle folk. 

Hvorfor lukter det egentlig sånn hos gamle mennesker og hva kommer det av? 

Anonymkode: 360d9...7f8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manglende renhold. Undersøk om de har rett på hjemmehjelpstjenester.

Anonymkode: a8899...9d5

Skrevet

Dårlig renhold? Ny smak i såpe og parfyme? Dårlig egenpleie? 

Skjønner hva du mener med gamle folk-lukt, men jeg har alltid tenkt at den lukten var fordi gamle folk bruker møllkuler 😊

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Manglende renhold. Undersøk om de har rett på hjemmehjelpstjenester.

Neinei. De er pensjonister men oppegående folk. Min mor har vasking som hobby og det er gullende rent der til enhver tid 

Skrevet

Det lurer jeg også på. Hva i all verden kommer den lukten av? 

• Liker 2
Skrevet

Lufter de? Jeg tror det kan komme av innestengt luft. Er man mye hjemme merker man det ikke så godt.

Anonymkode: 81bb5...986

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Neinei. De er pensjonister men oppegående folk. Min mor har vasking som hobby og det er gullende rent der til enhver tid 

Det er ikke det. Ikke nå lenger. I know.

Skrevet

Jeg tror det er gammel menneskekropp. Gamle mennesker lukter jo anderledes også 

Anonymkode: aba77...321

• Liker 5
Skrevet

Har du luktet dine foreldre også? Er det noe som sitter igjen i klærne? 

Som oftest kommer denne pensjonistlukta av kropper og klær. Sammen med innestengt luft hjemme og mye hjemmetid, så blir huset konsentrert av denne lukta. 

Anonymkode: aa301...bf4

• Liker 1
Skrevet

Det er verdt å nevne i sammen slengen at pensjonister også slurver mer med renholdet av seg selv og klærne dem har på seg, fordi dem ikke "behøver" å være så nøye på dette lenger. Dagene mellom dusjing og klesvask blir lengre og forskyvet, fordi dem ikke har en jobb å gå til. Dem har også mindre på kalenderen, altså mindre å stelle seg til, og gir seg samtidig også mer f.. i om dem er litt uflidd/slurvete på renholdet av seg selv. At dem bruker samme bukse i f.eks 2-3 uker i strekk hender også.

Når dem da også kanskje blir mer fysiske aktive hjemme og kanskje starter opp med å sykle/gå turer, så svettes det mer i disse klærne. Kombinerer du dette med økt sløvhet rundt renholdet, så har du det gående.

Det verste blir når denne pensjonistlukta stammer fra underlivet. Herregud hvor mange eldre som slurver med underlivsvask og dusjing, som går med samme klærne dag etter dag Det stinker av dem. Dem kjenner det jo selvfølgelig ikke selv, og virker egentlig å gi seg f.. uansett. 

Anonymkode: aa301...bf4

• Liker 1
Skrevet

Tror det er innestengt luft. 

Anonymkode: 7a016...c22

• Liker 2
Skrevet

Hos svigers er det definitivt at de ikke dusjer ofte nok lenger. De trenger ikke det i følge seg selv.

Anonymkode: 00ea9...ff8

Skrevet

Vi forandrer lukt etterhvert som vi blir eldre. Dette skjer for alle, så det er bare å stålsette seg. 😉 

Skrevet

Det er ikke dårlig hygiene eller renhold. Det er rett og slett normal aldring. Det skyldes en økning av nonenal - en kjemisk forbindelse som produseres når umettede fettsyrer på huden minker pga oksidasjon. Rundt 40-årene begynner huden å produsere flere fettsyrer og den naturlig antioksidant forsvareren begynner å forverres. Derfor lukter mennesker sterkere jo eldre de blir.

Nonenal er ikke vannløselig og forblir på huden til tross for såpe.

https://www.youtube.com/watch?v=s7zVYJDj2Ok

Anonymkode: 92cb7...1ab

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...