Gå til innhold

Kan man bytte navn flere ganger i året?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg giftet meg og tok min ektemann sitt etternavn. Etter en stund ombestemte jeg meg og ønsker heller å ha hans etternavn til mellomnavn, og beholde mitt gamle navn (og identitet) som etternavn.

For fire mnd siden tok det kun én dag for meg å få byttet navn, når jeg tok hans navn. Nå har jeg lagt inn en søknad om endring av navn igjen, men det gått nesten en uke og navnet har ikke blitt godkjent i Altinn ennå.

Noen som vet om man kun kan bytte navn én gang i året? Eller er det hvert tiende år?

Anonymkode: 8328d...070

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på fornavn og etternavn. Det er ikke ofte man kan bytte. Jeg har hatt 3 etternavn. 

Anonymkode: 1f83c...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg giftet meg og tok min ektemann sitt etternavn. Etter en stund ombestemte jeg meg og ønsker heller å ha hans etternavn til mellomnavn, og beholde mitt gamle navn (og identitet) som etternavn.

For fire mnd siden tok det kun én dag for meg å få byttet navn, når jeg tok hans navn. Nå har jeg lagt inn en søknad om endring av navn igjen, men det gått nesten en uke og navnet har ikke blitt godkjent i Altinn ennå.

Noen som vet om man kun kan bytte navn én gang i året? Eller er det hvert tiende år?

Hvert 10.år. 

Unntaket er om du bytter tilbake, eller bytter i forbindelse med ekteskap. 

Anonymkode: a0b8e...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvert 10.år. 

Unntaket er om du bytter tilbake, eller bytter i forbindelse med ekteskap. 

Anonymkode: a0b8e...a5b

TS.

Kan man kun endre etternavnet hvert 10. år??? Det var jeg ikke klar over.

De er kanskje ikke like strenge med fornavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

TS.

Kan man kun endre etternavnet hvert 10. år??? Det var jeg ikke klar over.

De er kanskje ikke like strenge med fornavnet?

Det står jo tydelig i linken over, som du sikkert allerede burde ha sett i forbindelse med navnebytte :)

Er du over 16 år, kan du i utgangspunket ikke ta, endre eller fjerne fornavn eller etternavn mer en én gang hvert tiende år. Likevel finnes det unntak.

Om du har tatt, endret eller fjernet et navn, kan du likevel innen 10 år

• ta etternavnet til en ektefelle eller en samboer som du har bodd sammen med i minst to år, eller som du har barn sammen med.
  • ta et etternavn som du har hatt tidligere.
  • ta etternavnet til steforeldre, fosterforeldre eller adoptivforeldre.
  • endre fornavnet tilbake til det fornavnet du hadde før du endret det.
  • ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

Anonymkode: f4971...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.11.2019 den 20.45, AnonymBruker skrev:

Det står jo tydelig i linken over, som du sikkert allerede burde ha sett i forbindelse med navnebytte :)

Er du over 16 år, kan du i utgangspunket ikke ta, endre eller fjerne fornavn eller etternavn mer en én gang hvert tiende år. Likevel finnes det unntak.

Om du har tatt, endret eller fjernet et navn, kan du likevel innen 10 år

• ta etternavnet til en ektefelle eller en samboer som du har bodd sammen med i minst to år, eller som du har barn sammen med.
  • ta et etternavn som du har hatt tidligere.
  • ta etternavnet til steforeldre, fosterforeldre eller adoptivforeldre.
  • endre fornavnet tilbake til det fornavnet du hadde før du endret det.
  • ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

Anonymkode: f4971...a84

Ts, som du ser kan du bytte tilbake til ditt pikenavn, men det er mulig du må vente med å få hans navn som mellomnavn. 

Anonymkode: 29172...f82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...