Gå til innhold

Vanlig at barn går bananas på bursdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var i familiebursdag til samboers nevø på 9 år. Han Ble skuffet over pakkene han fikk, det var færre pakker enn det han hadde håpet på, og dette utløste et enormt raseri anfall der han skrek og slengte ting rundt seg. Hylte og grein slik at far til slutt måtte bære han ut av rommet. Foreldrene prøvde å forklare at han hadde fått dyrere presanger i år, derfor ble det færre pakker enn det han var vant med. Besteforeldre hadde gått sammen for å kjøpe en dyr gave, en iPad. Er dette normal adferd for en 9 åring? Ble helt sjokkert... jeg er gravid med en gutt selv, er livredd for at dette blir oss om noen år? 

Anonymkode: c55ec...3d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi var i familiebursdag til samboers nevø på 9 år. Han Ble skuffet over pakkene han fikk, det var færre pakker enn det han hadde håpet på, og dette utløste et enormt raseri anfall der han skrek og slengte ting rundt seg. Hylte og grein slik at far til slutt måtte bære han ut av rommet. Foreldrene prøvde å forklare at han hadde fått dyrere presanger i år, derfor ble det færre pakker enn det han var vant med. Besteforeldre hadde gått sammen for å kjøpe en dyr gave, en iPad. Er dette normal adferd for en 9 åring? Ble helt sjokkert... jeg er gravid med en gutt selv, er livredd for at dette blir oss om noen år? 

Det blir dere om noen år hvis dere ikke skjønner allerede i dag at dere må ha disiplin på gullungen.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Guttungen er bortskjemt og utakknemlig. Den ipaden hadde ryket ganske så fort, om jentungen min hadde oppført seg på den måten. Alle gavene hadde ryket. Oppdra ungen din til å være taknemmlig for det den får, og ikke sett fokus på antall pakker, så får du en flott gutt! 

• Liker 13
Skrevet

Jeg tenker at dette ikke er normalt, men pleier gutten alltid å være vanskelig og utakknemlig? Det er gjerne veldig store forventninger til bursdag, og jeg synes man må kunne tilgi at barn ikke alltid reagerer slik vi voksne synes de burde. Barn må også lære disse tingene. Hvis gutten ellers pleier å være trivelig, så hadde jeg glemt dette og tenkt at han nok hadde en veldig dårlig dag. 

Er han generelt vrang og vanskelig, så kan det enten hende han er dårlig oppdratt - eller at han har andre utfordringer med atferd og regulering av følelser. Alt synes ikke utenpå.

Og nei, alle niåringer er ikke sånn. 

Anonymkode: 4b517...bdf

• Liker 10
Skrevet

Oi, 9 år sa du? Høres ut som han Dudleif i Harry Potter 😂😂😂

Nei det er ikke normalt. Jeg hadde sendt gjestene hjem og bedt de ta med pakkene sine om noen av mine hadde oppført seg slik! Til jul kunne vi ha jobbet frivillig og han kunne fått donasjonsgave til røde kors eller kanskje et fadderbarn en plass.

Anonymkode: 5f97d...e8c

• Liker 13
Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Men når en leser her inne over hva man ønsker og ikke, og hvilke krav man stiller til "ordentlige" gaver, så blir veldig mange voksne misfornøyde også. Men de klarer stort sett å beherske seg og late som om de er glade.

Mye press og tull og utakknemlighet over hele linja. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er både og. Gutten hadde håpet på mange presanger. Ikke noen få. 8-9 år er ganske stor, men samtidig ikke. De har ikke helt forståelsen for verdien av ting. 2000 kr eller 200 kr har ikke så mye å si for dem. 

Jeg har vært i selskap til en 7-8 åring. Da ble ene pakken åpnet, han så ikke på innholdet før sett ingen var "neste pakke". Dette er en normalt veldig høflig gutt som ikke maser og spør om ting på butikken. Det var nok bare forventningene til pakker og dagen. 

• Liker 2
Skrevet

Nei dette er virkelig ikke vanlig, her må vi snakke om en gutt som ekstremt bortskjemt!

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Jeg tror det er både og. Gutten hadde håpet på mange presanger. Ikke noen få. 8-9 år er ganske stor, men samtidig ikke. De har ikke helt forståelsen for verdien av ting. 2000 kr eller 200 kr har ikke så mye å si for dem. 

Jeg har vært i selskap til en 7-8 åring. Da ble ene pakken åpnet, han så ikke på innholdet før sett ingen var "neste pakke". Dette er en normalt veldig høflig gutt som ikke maser og spør om ting på butikken. Det var nok bare forventningene til pakker og dagen. 

Men om en gutt på 9 år ikke vet at en iPad er en flott og veldig dyr gave har foreldrene sviktet i oppdragelsen - da er der langt på overtid for å lære barnet om økonomi og hva ting koster!

Eldste hos oss er 8, han har siden han begynte på skolen fått lese priser på ting på butikken, finne ut at han kan få 5 av den ene isen for samme prisen som 1 av den andre isen, fått høre at nå er det tomt for penger til underholdning når vi har vært på både tivoli og lekeland en helg og at vi ikke har råd til alt alltid. Han vet at han får renter i banken og at vi har boliglån og han vet hvor mye hans oppsparing er på. Vi tjener bra og har god råd, men vil ikke at barna mine skal lære å ta ting for gitt og få alt de peker på. De har godt av å lære å spare og sette pris på det de har.

• Liker 5
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om en gutt på 9 år ikke vet at en iPad er en flott og veldig dyr gave har foreldrene sviktet i oppdragelsen - da er der langt på overtid for å lære barnet om økonomi og hva ting koster!

Eldste hos oss er 8, han har siden han begynte på skolen fått lese priser på ting på butikken, finne ut at han kan få 5 av den ene isen for samme prisen som 1 av den andre isen, fått høre at nå er det tomt for penger til underholdning når vi har vært på både tivoli og lekeland en helg og at vi ikke har råd til alt alltid. Han vet at han får renter i banken og at vi har boliglån og han vet hvor mye hans oppsparing er på. Vi tjener bra og har god råd, men vil ikke at barna mine skal lære å ta ting for gitt og få alt de peker på. De har godt av å lære å spare og sette pris på det de har.

Så flink sønnen din er! Og så lenge han er så flink så må jo alle andre være like ham. Mastergrad i økonomi neste!

————-

Jeg er helt enig med dd fleste her. Nei, oppførselen Høres ikke normal ut for en 9åring. Men ville ikke dømt på bakgrunn av enkelthendelse, når man er 9 er det fortsatt vanskelig å kontrollere impulsive følelser for mange. 

Anonymkode: 664f0...262

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flink sønnen din er! Og så lenge han er så flink så må jo alle andre være like ham. Mastergrad i økonomi neste!

————-

Jeg er helt enig med dd fleste her. Nei, oppførselen Høres ikke normal ut for en 9åring. Men ville ikke dømt på bakgrunn av enkelthendelse, når man er 9 er det fortsatt vanskelig å kontrollere impulsive følelser for mange. 

Anonymkode: 664f0...262

Han er ikke flinkere enn alle andre, men vi har prioritert å lære ham det. Vi er økonomer begge to, så det faller egentlig helt naturlig. Burde vært en del av skolehverdagen helt fra starten også synes jeg!

Skjønner at det kan være vanskelig å styre impulsene altså, men synes likevel at det må få en straff å være såpass krevende. Sånn oppførsel har vært helt uakseptabel her i huset, helt fra de var små. Så da har det aldri eskalert så langt heller heldigvis. Hvis det ikke får konsekvenser og man bare tilskriver det umodenhet kommer ikke barnet til å lære noe som helst (antar det er derfor det er barn på 9 år som oppfører seg sånn fortsatt).

Skrevet

Nei, det er ikke normalt

Anonymkode: 7c8f0...896

• Liker 2
Skrevet

Ikke normalt nei. 

Anonymkode: 463a9...8b8

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke si at det er vanlig. Jeg har hvert fall aldri opplevd det verken hos mine barn eller andre barn jeg kjenner. De kan bli skuffet ja, men så ser jeg også at de forsøker å skjule skuffelsen. Fordi de har fått en gave og de forstår at det skal de være takknemlig for. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er heldigvis ikke vanlig oppførsel. Om det er en "gyldig" forklaring på det er noe annet. I såfall håper jeg at det er noe som blir tatt tak i. Det virker som en bortskjemt gutt, men det er dumt å tenke det også siden det kan være ting vi ikke vet om.

Jeg har en gutt med ADHD. Han hadde ikke oppført seg slik selv om han knapt klarer å sitte stille på stolen i måltidene. Han hadde blitt så glad at han hadde løpt bort og klemt den som hadde gitt gaven. En 9-åring skjønner godt at dyre gaver er mye verdt, og at det er mer verdt enn noen småpakker med lego.

Anonymkode: 0c817...82a

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette ikke er normalt, men pleier gutten alltid å være vanskelig og utakknemlig? Det er gjerne veldig store forventninger til bursdag, og jeg synes man må kunne tilgi at barn ikke alltid reagerer slik vi voksne synes de burde. Barn må også lære disse tingene. Hvis gutten ellers pleier å være trivelig, så hadde jeg glemt dette og tenkt at han nok hadde en veldig dårlig dag. 

Er han generelt vrang og vanskelig, så kan det enten hende han er dårlig oppdratt - eller at han har andre utfordringer med atferd og regulering av følelser. Alt synes ikke utenpå.

Og nei, alle niåringer er ikke sånn. 

Jeg har kun møtt han to ganger før, han oppførte seg Ok begge gangene. Men igjen så involverte ikke det gaver. 

• Liker 1
Skrevet

Skjerpings! Som 9-åring er man et barn og det er ingen krise at det emosjonelle tar overhånd. Det er en voksenoppgave å lære ham og håndtere følelsene han får. Man oppnår ingenting av å bli skremt av utbruddet eller å sammenligne ham med barn som ikke har samme problem. Greier du ikke å håndtere et barns følelsesutbrudd, har du forhåpentligvis en partner som ikke blir skremt av slikt, men kan bruke situasjonen til oppdragelse.

Anonymkode: db7b1...324

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun møtt han to ganger før, han oppførte seg Ok begge gangene. Men igjen så involverte ikke det gaver. 

Da synes jeg ikke man skal dømme ham for hardt på en enkelthendelse i hvert fall! Oppførselen var selvsagt langt fra grei, men det kan ha mange forklaringer. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror dette må ha vært et utslag av kunstig oppskrudde forventninger til gavedrysset den dagen, og at han ikke skjønner verdien av penger og hva ting faktisk koster. Det har nok ikke foreldrene prioritert å lære ham.

Enten det, eller så er han bare en utrolig bortskjemt drittunge, som ikke klarer å beherske seg foran folk. Det finnes sånne mennesker også.

Sønnen min har aldri oppført seg sånn når han har fått gaver. Og jeg har aldri sett andre unger gjøre det heller, eller har heller ikke hørt om det. Så jeg har ikke inntrykk av at det er "vanlig", nei.

Endret av Million
  • Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Den ungen er kun en bortskjemt liten drittunge, og foreldrene kan takke seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...