Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er en 20 årig student, og har litt mangler på penger pdd, rundt 2/3000. Må betale noen regninger(3-4), men det er 200-300kr beløp. Vil ikke spørre familien, dem har gjort mer enn nok.

Jeg får stipend(8000) hver mnd og et storstipend i januar(55.000). 

Jeg tenker å søke om 5000, får ikke søkt et mindre beløp enn det. Tenker å gjøre det ved at jeg får et kort som heter hvite kortet hos DNB. Og det må tilbakebetales innen 45 dager, som jeg er meget sikker på at jeg klarer.

Burde jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde få deg jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Ring heller kreditorene og spør pent om utsatt betalingsfrist.

Anonymkode: 79346...625

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke lurt å betale regninger med kredittkort. Årsaken er at renten løper umiddelbart. Ettersom det er så lite beløp er det jo ikke snakk om store renter dersom du betaler når du får neste utbetaling fra Lånekassen. 

Jeg har kredittkort som student, to stk. Det ene bruker jeg på alle kjøp jeg foretar, og betaler hele regningen før forfallsdato. Det er lurt å ha et kredittkort i bakhånd så fremt man bruker det på rett måte. Jeg får gode fordeler med det kredittkortet jeg har. Jeg bruker det aldri på å betale andre regninger eller å ta ut penger. 

Jeg ville heller ha brukt kredittkortet på å kjøpe mat og diverse, og pengene du har på konto til å betale regningene. 

Anonymkode: 0902f...0ce

Skrevet
5 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Du burde få deg jobb. 

Ja, det vil jo gi TS penger umiddelbart. :ironi:

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lurt å betale regninger med kredittkort. Årsaken er at renten løper umiddelbart. Ettersom det er så lite beløp er det jo ikke snakk om store renter dersom du betaler når du får neste utbetaling fra Lånekassen. 

Jeg har kredittkort som student, to stk. Det ene bruker jeg på alle kjøp jeg foretar, og betaler hele regningen før forfallsdato. Det er lurt å ha et kredittkort i bakhånd så fremt man bruker det på rett måte. Jeg får gode fordeler med det kredittkortet jeg har. Jeg bruker det aldri på å betale andre regninger eller å ta ut penger. 

Jeg ville heller ha brukt kredittkortet på å kjøpe mat og diverse, og pengene du har på konto til å betale regningene. 

Hva mener du med at renter løper? 

Si jeg har en regning på 500kr, kan jeg ikke betale overføre penger(500kr) fra kredittkortet til bankortet, også bare regningen/fakturaen?

Skrevet
6 minutter siden, iskremm skrev:

Si jeg har en regning på 500kr, kan jeg ikke betale overføre penger(500kr) fra kredittkortet til bankortet, også bare regningen/fakturaen?

Du kan det, men da starter rentene på beløpet med en gang. Kjøper du varer med kredittkortet har du en rentefri periode i 30 dager (eller lignende). Men ikke på uttak og overføringer. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, iskremm skrev:

Nei, da må du betale 500 kr + renter. Hvis du betaler 500 kr på varer derimot betaler du 500 kr ved forfall. Det er ganske høy rente på kredittkort, men siden beløpet er så lite så vil det ikke utgjøre store pengene på en måned. Samtidig er det jo ikke så lurt hvis du allerede har det trangt økonomisk. 

Skrevet

2 minutter siden, Myrmica skrev:

Du kan det, men da starter rentene på beløpet med en gang. Kjøper du varer med kredittkortet har du en rentefri periode i 30 dager (eller lignende). Men ikke på uttak og overføringer. 

https://www.dnb.no/privat/hverdagsbank/kort/hvite-kort.html

Er dette kortet jeg har jeg har tenkt. Men er vel kanskje renter på det og?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, da må du betale 500 kr + renter. Hvis du betaler 500 kr på varer derimot betaler du 500 kr ved forfall. Det er ganske høy rente på kredittkort, men siden beløpet er så lite så vil det ikke utgjøre store pengene på en måned. Samtidig er det jo ikke så lurt hvis du allerede har det trangt økonomisk. 

Hvorfor må det betales renter ved betaling av regning eller overføring til konto?

Skrevet
2 minutter siden, iskremm skrev:

Hvorfor må det betales renter ved betaling av regning eller overføring til konto?

Fordi det er betingelsene. Du leser det samme ved det aktuelle kredittkortet du viser til. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det er betingelsene. Du leser det samme ved det aktuelle kredittkortet du viser til. 

Ja så det nå, faen..

Hva kan jeg gjøre da? Er vel ikke lurt å betale regningene med kredittkortet heller? Noen av dem er over betalingsfristen nå, men er veldig små beløp.

Skrevet
2 minutter siden, iskremm skrev:

Ja så det nå, faen..

Hva kan jeg gjøre da? Er vel ikke lurt å betale regningene med kredittkortet heller? Noen av dem er over betalingsfristen nå, men er veldig små beløp.

Ta kontakt med de som har sendt deg regningene, jeg er helt sikker på at dere kan komme fram til en løsning.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke engang vet at det må betales renter på et kredittkort, da bør du absolutt unngå enhver form for sånne kort. 

Anonymkode: 79fbb...032

• Liker 3
Skrevet

Om jeg overfører 500kr fra kredittkortet til bankortet:

Da vil dette koste deg ca. 508 etter en måned

Renten er på 1,55% per måned

Sier dem i DNB. Det er jo ingenting? 8kr?

Skrevet

Min plan:

Jeg vil få inn 3000kr denne uka når jeg selger en jakke, jeg kan jo bare bruke de pengene til å tilbakebetale regningene. Og deretter bare bruke kreditt-kortsummen(5000kr) til å handle mat osv. Hørtes ikke dumt ut? Så slipper jeg å bruke kredittkortet på regninger.

Skrevet
21 minutter siden, iskremm said:

Om jeg overfører 500kr fra kredittkortet til bankortet:

Da vil dette koste deg ca. 508 etter en måned

Renten er på 1,55% per måned

Sier dem i DNB. Det er jo ingenting? 8kr?

Renten er 20,3%. Det står på siden du linket.

Skrevet
Akkurat nå, noragrets skrev:

Nei? Han i chatten sa 1%:

Skrevet

Er det rente/gebyrfritt å vippse folk med kredittkortet?

Skrevet
4 minutter siden, noragrets skrev:

Reenten er 18,6% årlig. hvis du deler på 12 får du rente for hver måned.

Så, du har feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...