Gå til innhold

Ekstrem sjalusi, hvordan håndtere den følelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man blir ekstremt sjalu, hvordan kan man håndtere det på en bra måte?

Anonymkode: d489f...4c7

Videoannonse
Annonse
Gjest Familytree
Skrevet

Jeg håper å være mer avslappet og tenke kaldt over hva som skjer.

Skrevet

Når man er ekstremt sjalu så kommer det gjerne av at en ikke har lært å kontrollere følelsene sine og i tillegg at du har litt urealistiske tanker. "er han med henne" blir da til :da må han være utro mot meg akkurat nå.

Du må bare akseptere at du ikke vet hva han gjør, og at du velger å stole på han. "jeg velger å stole på han", du kan også si stopp til deg selv når du begynner å tenke slike tanker. Det kan også kanskje være litt sunt for deg å sette deg å si "hvis han er utro så er ikke det så farlig" Det handler ikke om å akseptere utroskap, men du er blitt så utrolig redd for at det skal skje at du må "roe" ned de følelsene du har rundt det. Om du forstår hva jeg mener? - jeg sleit med skikkelig sjalusi tidligere, og dette hjalp meg masse, er ikke sykelig sjalu lengre. Husk å innføre en slik tankegang tar litt tid

Nå bruker jeg han i eksempel, men det kan like godt være hun.

Anonymkode: 1d74a...ca5

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man er ekstremt sjalu så kommer det gjerne av at en ikke har lært å kontrollere følelsene sine og i tillegg at du har litt urealistiske tanker. "er han med henne" blir da til :da må han være utro mot meg akkurat nå.

Du må bare akseptere at du ikke vet hva han gjør, og at du velger å stole på han. "jeg velger å stole på han", du kan også si stopp til deg selv når du begynner å tenke slike tanker. Det kan også kanskje være litt sunt for deg å sette deg å si "hvis han er utro så er ikke det så farlig" Det handler ikke om å akseptere utroskap, men du er blitt så utrolig redd for at det skal skje at du må "roe" ned de følelsene du har rundt det. Om du forstår hva jeg mener? - jeg sleit med skikkelig sjalusi tidligere, og dette hjalp meg masse, er ikke sykelig sjalu lengre. Husk å innføre en slik tankegang tar litt tid

Nå bruker jeg han i eksempel, men det kan like godt være hun.

Anonymkode: 1d74a...ca5

Tusen takk for svar. Det var veldig fint - jeg er mann forøvrig.

Anonymkode: d489f...4c7

Skrevet
På 20.11.2019 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Noen ord som hjalp meg. Har denne personen gitt noen som helst grunn til at jeg ikke kan stole på dem? Nei? Da velger jeg å stole på dem til det eventuelt forandrer seg.

Litt sjalusi er jo normalt, instinkter for å beskytte din make 😉

Anonymkode: 61dd7...fc1

• Liker 1
Skrevet

Medisin mot ekstrem sjalusi er tillit. Tillit er ikke noe du selv kan skape, det må din partner bevise.

Litt sjalusi er sunt og søtt, ekstrem sjalusi kan ødelegge forholdet, fordi du styrer andres væremåter.

Jeg hadde ei sykelig sjalu dame, ikke fikk jeg besøke vennene mine, ikke fikk jeg ta meg en tur på byen, ikke fikk jeg ha noen jentevenner på facebook og lignende. Selv om jeg har bunnsolid tillit og har aldri vært utro. Det tok knekken på vårt forhold, selv om jeg elsket henne alt på denne jord😥

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...