AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #1 Skrevet 20. november 2019 Vi har en på 2,5 år som snart blir storebror. Derfor ønsker vi han over i juniorseng. Han vil ikke. Vi prøver å gjøre det hyggelig og leser i sengen og jeg ligger der litt sammen med han. noen som har noen gode tips? Anonymkode: 4c9ad...ee9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #2 Skrevet 20. november 2019 Det der hadde jeg virkelig ikke stresset med. Det kommer av seg selv. Snakk positivt om storgutt-seng så vil han det etter hvert Å miste senga si ufrivillig til ny baby er ikke særlig ok. Anonymkode: 6099a...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #3 Skrevet 20. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der hadde jeg virkelig ikke stresset med. Det kommer av seg selv. Snakk positivt om storgutt-seng så vil han det etter hvert Å miste senga si ufrivillig til ny baby er ikke særlig ok. Anonymkode: 6099a...ca2 Nettopp derfor vi vil ha han over i juniorseng nå ( FØR babyen kommer) slik at han slipper å føle at babyen tar hans seng. ts Anonymkode: 4c9ad...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #4 Skrevet 20. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp derfor vi vil ha han over i juniorseng nå ( FØR babyen kommer) slik at han slipper å føle at babyen tar hans seng. ts Anonymkode: 4c9ad...ee9 Men det er jo derfor dere stresser med det. Ellers ville det vel ikke hastet? De fleste barn strever ikke med å gå over til vanlig seng, så dette problemet har dere lagd på egenhånd. Anonymkode: 6099a...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #5 Skrevet 20. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo derfor dere stresser med det. Ellers ville det vel ikke hastet? De fleste barn strever ikke med å gå over til vanlig seng, så dette problemet har dere lagd på egenhånd. Anonymkode: 6099a...ca2 Tusen takk for dine gode tips🙄 ts Anonymkode: 4c9ad...ee9 2
Hactar Skrevet 20. november 2019 #6 Skrevet 20. november 2019 (endret) Siden han vegrer seg, ville jeg kjøpt en brukt sprinkelseng til babyen. Det kan du finne for et par hundrelapper, så får storebror beholde senga si som han tydeligvis opplever som tryggest akkurat nå. Se på det som en investering i søskenforholdet. Selv om han blir storebror, er han ikke store karen. Ikke gi ham følelsen av å måtte bli stor fordi det kommer en ny som skal få være liten. Endret 20. november 2019 av Hactar 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #7 Skrevet 20. november 2019 Kanskje det hjelper at dere bruker storsenga til kveldskos med lesing og litt prat og så får han legge seg i sprinkelsenga. Slik at det blir en liten overgang. Og når babyen kommer vil han kanskje føle seg større og vil ha noe annet enn den lille babyen. Men la ham velge det selv. Han er jo verken stor eller liten på en måte, men samtidig begge deler. La han være litt liten når han vil og litt stor når han vil. Når babyen kommer og bare sover, gråter og spiser, og dere sier det er "fordi han er liten," kan det være han ser at sprinkelseng er for de som er små og annerledes enn ham. Evt kan far bruke litt mer tid på eldstemann i tiden etter babyen kommer. Slik at de to er "de store gutta" sammen. Bare husk å ha mammafanget ledig kun for ham noen ganger. Anonymkode: ad44a...db7 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #8 Skrevet 20. november 2019 Jeg forstår faktisk ikke problemstillingen. Vi fortalte sønnen vår at han skulle få ny stor gutt-seng, og at den kom med lastebil i kveld (fra IKEA). Så monterte mannen min den, og fjernet spinkelsengen helt (satte den på loftet), mens vi var på lekeplassen. Han fikk nytt sengetøy med Paw Patrol (stor stas!) og vi nevnte ikke med et ord at den kommende lillebroren trenger sprinkelsengen. Så la vi ham i den nye sengen. Ikke styr og stress med det, bare gjør det. Det ordner seg helt sikkert! Anonymkode: d8bcc...267 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #9 Skrevet 20. november 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår faktisk ikke problemstillingen. Vi fortalte sønnen vår at han skulle få ny stor gutt-seng, og at den kom med lastebil i kveld (fra IKEA). Så monterte mannen min den, og fjernet spinkelsengen helt (satte den på loftet), mens vi var på lekeplassen. Han fikk nytt sengetøy med Paw Patrol (stor stas!) og vi nevnte ikke med et ord at den kommende lillebroren trenger sprinkelsengen. Så la vi ham i den nye sengen. Ikke styr og stress med det, bare gjør det. Det ordner seg helt sikkert! Anonymkode: d8bcc...267 Vi har fremdeles sprinkelsenger stående. Kanskje det var dumt, men vi tenkte en sakte tilvenning. Sitte litt i storesenga, lese litt bok i den, sove i den «sammen med» mamma og pappa, og så ha sprinkelsenger i backup. ts Anonymkode: 4c9ad...ee9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #10 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har fremdeles sprinkelsenger stående. Kanskje det var dumt, men vi tenkte en sakte tilvenning. Sitte litt i storesenga, lese litt bok i den, sove i den «sammen med» mamma og pappa, og så ha sprinkelsenger i backup. ts Anonymkode: 4c9ad...ee9 Ja, det synes jeg var litt dumt. Det blir som å si at han skal slutte med smokk, men ha smokkene liggende på nattbordet. Si at han skal slutte med bleie, men ta på ham bleie hver dag. Jeg ville fjernet sprinkelsengen, og kjøpt et kult sengesett samme dag. Anonymkode: d8bcc...267 4
MammaMums Skrevet 20. november 2019 #11 Skrevet 20. november 2019 Jeg støtter den som tenker at det jo kan gå an å skaffe seg en til sprinkelseng til nye lillebaby? Han er sikkert glad i senga si, og det er jo mye nytt han må igjennom når lillebaby kommer- så hvorfor ikke la han ha sin egen trygge kjente seng? Tror jeg ville valgt det sånn ja👍 Her lå vesla vår i sprinkelseng til hun var 4år hun 🤪 Hun elsker den❤️ vi fjerna sånn stenger ar hun kunne gå ut og inn etterhvert såklart- men den senga elska hun. Den dagen hun fikk ny stor-seng- sov hun som en sten hele natta. Uten nattemas.. Og det gjør hun enda faktisk. Hun er 6 1/2 år, og står ikke opp etter legging. Med mindre hun må på do eller er syk da.. Vi legger henne - sier godnatt sov søtt, lukker døren- og ser henne ikke før 11 1/2 time senere da hun står opp selv👍 Sånn var det hos oss, lykke til å finne deres vei ❤️ ordner seg nok👍
ntrane Skrevet 20. november 2019 #12 Skrevet 20. november 2019 av og til må man bare gjøre det og ikke lage det til en sak. slik som nevnt over her, bare si at nå kommer det en ny storgutt seng, kjøp et tøft sengetøy med biler på eller noe og skift ut senga mens han er i bh 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #13 Skrevet 21. november 2019 10 timer siden, MammaMums skrev: Jeg støtter den som tenker at det jo kan gå an å skaffe seg en til sprinkelseng til nye lillebaby? Han er sikkert glad i senga si, og det er jo mye nytt han må igjennom når lillebaby kommer- så hvorfor ikke la han ha sin egen trygge kjente seng? Tror jeg ville valgt det sånn ja👍 Her lå vesla vår i sprinkelseng til hun var 4år hun 🤪 Hun elsker den❤️ vi fjerna sånn stenger ar hun kunne gå ut og inn etterhvert såklart- men den senga elska hun. Den dagen hun fikk ny stor-seng- sov hun som en sten hele natta. Uten nattemas.. Og det gjør hun enda faktisk. Hun er 6 1/2 år, og står ikke opp etter legging. Med mindre hun må på do eller er syk da.. Vi legger henne - sier godnatt sov søtt, lukker døren- og ser henne ikke før 11 1/2 time senere da hun står opp selv👍 Sånn var det hos oss, lykke til å finne deres vei ❤️ ordner seg nok👍 Det blir plan b, hvis vi absolutt ikke får det til, men vi har fremdeles tid til å prøve å få til overgangen nå før babyen kommer. ts Anonymkode: 4c9ad...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #14 Skrevet 21. november 2019 Just do it! Ikke legg det frem med alternativer og dill og dall. Du har ikke ei porselensdukke, og ny seng er ikke noe man trenger å ta gradvis. ‘Nå har du blitt for stor for babysengen, så nå skal du få sove i storguttsengen i stedet’. Flytt sengetøyet hans over, samt ev bamser el.l han har i sprinkelsenga. Følg normal kveldsrutine, kanskje syng en ekstra sang eller to for kosen sin del, og god natt. En på 2,5 år kan forstå det. Han er ingen baby. Og jo mer du ‘gjør utav det’, jo verre kan det bli, fordi han kan føle at du blir usikker på om han er klar, osv osv. Spiral. Så, just do it! Anonymkode: 246ff...44e
Surriball Skrevet 21. november 2019 #15 Skrevet 21. november 2019 Støtter de som sier bare gjør det. Putt sprinkelsenga i boden fram til babyen kommer og legg storebror i storseng. God natt, ferdig.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #16 Skrevet 21. november 2019 Det går sikkert greit etter en eller to netter. Husker da mine var små og delte rom. Så skulle eldste flytte opp på eget rom da han begynte på skolen. Lillesøster ville ikke, for de hadde alltid delt rom. Etter et par netter storkoste hun seg fordi hun hadde sitt eget rom med bare sine ting. Bare gjør det, er mitt tips. Anonymkode: fac49...3ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå