Gå til innhold

Vil kjæresten ta det veldig negativt viss jeg forteller han at jeg gruer meg litt til å flytte sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere,

jeg og kjæresten skal flytte sammen om et par måneder. Jeg har sagt opp leiligheten min og skal flytte inn i hans som ligger omtrent 40 min fra hjembygda mi/ der jeg bor nå. Jeg har ikke familie eller så mange venner der. 
Vi har vært sammen i 2 år og har det veldig bra. Lite konflikter og han er en mann som "ser meg godt". 

For 3,5 år siden gikk jeg gjennom et fryktelig stygt samlivsbrudd. I flere måneder måtte jeg og exen bo sammen mens vi ventet på at huset skulle bli solgt så vi fikk flytte hver for oss. (Det var unger og økonomi som gjorde at vi måtte bo sammen til "the bitter end".)  Det var med andre ord 6 måneder med helvette. Han gjorde ALT han kunne for å gjøre livet mitt så jævlig som mulig, noe han passet på å fortelle meg hver dag at han også hadde som mål å gjøre. Han gjorde og sa de mest absurde ting for å vekke reaksjoner i meg.  I denne perioden hadde jeg ingen plass å "rømme" når det stormet. Jeg kunne gå meg en tur men måtte alltid vende hjem til stormen. Nå snakker jeg ikke om vanlig krangling, men regelrett nedbryting av selvbilde osv. 

Å få flytte inn i min egen leilighet etter dette var som å få puste fritt igjen, helt fantastisk. 

Nå kjenner jeg at jeg gruer meg litt til å bli samboer igjen. Jeg vet at alle krangler, men denne perioden gjorde noe med meg. Jeg vil bare rømme med én gang noen hever stemmen mot meg, jeg får helt sperre. Jeg kjenner at jeg gruer meg til å ikke lenger ha min egen trygge plass der "ingen kan være stygg mot meg", dersom det gir mening. 

Min nye kjæreste har aldri vært stygg mot meg, når vi først krangler er det veldig saklig og vi går aldri til noe personangrep, men han blir ekstremt hissig når vi krangler og hever stemmen voldsomt. Jeg vet at dette er fordi han blir super stresset og går helt i kjelleren når det er noe jeg vi misfornøyd med, likevel synes jeg ikke noe om reaksjonen hans og ved et par anledninger har jeg vært på tur ut av leiligheten fordi jeg bare må bort. 
Dette reagerer han på, noe jeg forstår. Han vil roe det og løse det der og da mens jeg bare vil bort fra situasjonen, sikkert fordi jeg forbinder situasjoner fra det tidligere forholdet. 

Jeg tror nok at jeg burde snakke med noen om dette. Men hvordan skal jeg legge frem dette for kjæresten? Vil han forstå dette? Vil han bli fornærmet fordi jeg ikke føler meg helt trygg eller fordi jeg sammenligner forholdene? 

Hilsen Meg

Anonymkode: 42696...54d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville snakket med han om det. Legg fram alle hans positive sider også 🙂 Min kjæreste gruer seg også til å flytte sammen med meg fordi han går fra «ungkarsliv» til familieliv, men det er mye bedre å ha en åpen dialog om det istedenfor å gå rundt en person som ikke vil prate, men åpenbart får litt hetta 🙂 😅

Og som en tidligere tråd her har påpekt, man kan være «over» eksen, men tidligere traumer (som jeg vil si det ble for din del siden det har satt seg så godt), er det helt naturlig at lignende situasjoner kan ripe opp i gamle sår. Det betyr ikke at det er noe galt mellom deg og kjæresten din, men kroppen reagerer som at den nye situasjonen er farlig fordi den ligner på den gamle, selv om den rasjonelle delen av deg forstår at det ikke er sånn 😊❤️

Anonymkode: 11833...c3b

• Liker 1
Skrevet

Ville kanskje ikke brukt ordet gruer deg til....

Hadde du sagt det er jeg ikke sikker på at jeg hadde klart å få med meg detaljene etterpå. Ville heller ikke sammenlignet med forrige gang du var samboer. Det at dere snakker om at han blir veldig hissig må være innafor. 

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville snakket med han om det. Legg fram alle hans positive sider også 🙂 Min kjæreste gruer seg også til å flytte sammen med meg fordi han går fra «ungkarsliv» til familieliv, men det er mye bedre å ha en åpen dialog om det istedenfor å gå rundt en person som ikke vil prate, men åpenbart får litt hetta 🙂 😅

Og som en tidligere tråd her har påpekt, man kan være «over» eksen, men tidligere traumer (som jeg vil si det ble for din del siden det har satt seg så godt), er det helt naturlig at lignende situasjoner kan ripe opp i gamle sår. Det betyr ikke at det er noe galt mellom deg og kjæresten din, men kroppen reagerer som at den nye situasjonen er farlig fordi den ligner på den gamle, selv om den rasjonelle delen av deg forstår at det ikke er sånn 😊❤️

Anonymkode: 11833...c3b

Takk for et veldig fint svar! 🙂

Jeg kan nesten se for meg at min også sikkert gruer seg litt. Han har vært singel i ganske mange år og her kommer jeg inn med 2 barn og gir han full pakke med én gang!😅  Så føler nesten det er litt urettferdig at jeg skal komme dragende med mine bekymringer når han som "aldri skulle ha dame med barn", gjort en så stor helomvending etter han traff meg. 

Tusen takk❤️

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Illuminatum skrev:

Ville kanskje ikke brukt ordet gruer deg til....

Hadde du sagt det er jeg ikke sikker på at jeg hadde klart å få med meg detaljene etterpå. Ville heller ikke sammenlignet med forrige gang du var samboer. Det at dere snakker om at han blir veldig hissig må være innafor. 

Bør nok ikke bruke ordet gruer nei, enig! 🙂

Skrevet

Vet han om den perioden? Har du snakket med han om det? 

Det går jo evt an å ha en slags avtale om at du kan ha et sted eller rom i leiligheten du kan gå til når du ønsker å være i fred eller kan gjemme deg litt bort når det blir kjipt. Et slags "safe spot". 

Jeg fikk nesten litt hetta når kjæresten ønsket å flytte inn til meg etter kun tre måneder sammen. Jeg var helt sikker på at det skulle bli enden på visa, at jeg ikke skulle få være i fred å ha litt egentid. Han fortalte meg at han ville flytte inn, han fortalte mora si at vi skulle flytte sammen og hun kommer til meg og sier at det er så koselig at vi skal flytte sammen og når, så sier jeg tilbake at "etterhvert blir vi samboere". Dagen etter kom første flyttelass. 😅 

Rakk aldri å snakke med han, men det har gått veldig bra. Vi fungerer godt sammen, har ikke krangla enda. Vi har åpen dialog om alt mulig, føler aldri noen frykt når jeg skal fortelle ting jeg opplever som vanskelig. 

Nøkkelen er åpenhet og kommunikasjon 😊

Anonymkode: 7b219...77e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...