AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #1 Skrevet 20. november 2019 Jeg er innom kjøleskapet mange ganger pr dag. Og når jeg da åpner det, så lar jeg døren stå åpen mens jeg tar ut flasken jeg skal ha, tømmer opp i glasset mitt på benken, setter inn flasken og så lukker jeg kjøleskapsdøren. Det tapper jo en del kulde fra kjøleskapet å ha døren åpen, og dette er vel ikke bra for matvarene inni. Men jeg leste en gang for mange år siden at hver gang man åpner en kjøleskapsdør, så gjør vakuumet med gummilistene at kald luft innenfra kjøleskapet blir "sugd ut med makt" av å åpne døren. Bevegelsen og vakuumet gjør altså at mer kaldluft blir sugd ut, enn om man bare åpner og lar døren stå mens man forsyner seg med f.eks drikke. Knotete forklart, men er det faktisk sånn at det forsvinner mindre kaldluft om man bare lar døren stå åpen slik jeg forklarte innledningsvis, eller burde jeg begynne og lukke den mens jeg tømmer oppi glasset mitt, og så heller åpne døren en gang til? Noen flere som har lest/hørt at mer kaldluft blir sugd ut hver gang døren åpnes, enn om den står stille og åpen? Anonymkode: aea4b...177
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #2 Skrevet 20. november 2019 Jeg mener dette ble tatt opp på Abels Tårn og konklusjonen var at det ikke hadde noe å si. Det er fort gjort å kjøle ned luft og matvarene blir ikke mye varmere på den korte tida det er snakk om. Anonymkode: fa1c6...048 1
newman01 Skrevet 21. november 2019 #3 Skrevet 21. november 2019 Bortsett fra ting i kjøleskapsdøra. Melk og andre sarte varer bør ikke stå i døra hvis kjøleskapet åpnes for ofte
Ms. Steele Skrevet 21. november 2019 #4 Skrevet 21. november 2019 Jeg ville jo tro at det går mer kald luft ut av kjøleskapet om det står åpent en stund enn om det står åpent et lite øyeblikk for så å bli åpnet igjen etter noen sekunder. Jeg lukker alltid kjøleskapdøren når jeg henter ut saftflasken før jeg heller oppi saft og vann. Kommer aldri for meg at å holde døren åpen ville vært mer normalt, altså å holde den åpen mens jeg fyller i saft fra flasken og vann fra springen. Vil jo tro at det brukes mer energi på å holde skapet kaldt fordi det utsettes for høy temperatur enn at det åpnes i to raske vendinger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå