Gå til innhold

Hvilke «dårlige» oppførsel skal man godta av en hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feks bjeffer hunden min mye ved passering. Dette trener vi masse på (positiv forsterkning) og er noe jeg tenker vi så langt som mulig må trene på for å unngå. 

Men så er det situasjoner hvor man kanskje kan forstå at hunden reagerer. 

Feks gikk jeg på tur et veldig mørkt sted uten lys. Plutselig kom en man. Ut fra en liten stikkvei hvor det var helt mørkt. Hunden min begynte å bjeffe noe voldsomt. 

Jeg beklaget. Men vet liksom ikke hva man kan si til slik? Hunden skvatt nok, men den kan jo virke farlig for en som ikke er vant med hund. 

Anonymkode: 3b8a3...3c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hund ville reagert akkurat likt om det plutselig kom en fremmed mann mot oss i mørke. Og det setter jeg pris på!

• Liker 5
Skrevet

Jeg godtar en del "dårlig" oppførsel fra mine hunder.

Det vil si det er jo ikke dårlig oppførsel. Hundene bjeffer om de blir skremt av noe, eller for å varsle, maser om de er utålmodige og vil ut, tigger om jeg har mat og de er sultne. Den ene kan utagere mot andre hunder som kommer for nær, da han liker avstand. 

Jeg trener mye med hundene mine, de skal jo tross alt passe inn i et ganske regulert samfunn, de skal være i mental balanse, og ikke være til urimelig sjenanse for andre. 

Men jeg sikter ikke mot "perfekte" hunder, de skal få være seg selv, og beholde personlighet og naturlige reaksjonsmønstre (til en viss grad). 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke godtatt dårlig oppførsel, fått trent det bort med en gang det har begynt å vise seg. Uten at det har gjort ham perfekt på noen måte. Men nå er han så gammel at han får lov til å gjøre akkurat som han vil. Har man blitt 16 som hund, så er det lov å tigge ved matbordet, ligge nøyaktig hvor man vil i sofaen, tisse I dusjkabinettet på natten og knurre på absolutt alt og alle. 

Skrevet

Hunden må få lov å bli redd, og når du som hundeeier tar ansvar og tilogmed beklager det så er alt bare fryd og gammen.

Min hund som ellers er veldig rolig og bedagelig hoppet opp og prøvde å ta vesken til en dame vi passerte for noen år siden. Samme størrelse og farge som en lekebanan hun har hjemme, og da den hang i tynne tråder langs skuldrene dinglet den vel fristende når hun gikk. 

Jeg hadde hunden på motsatt side, og trakk henne umiddelbart tilbake men det var likevel snakk om millimeter før hun hadde rukket frem.

Beklaget meg selvfølgelig om og om igjen, men jeg kan ikke tenke meg at det var noe trivelig å få en fremmed hund hoppende mot deg i ett tilsynelatende "angrep"...😖

Anonymkode: c9b98...35f

• Liker 2
Skrevet

Når hunden blir redd, så kan den ikke styre det. Den blir ikke mindre redd om vi ikke "godtar" det. Men vi kan jobbe med det, slik som du gjør, slik at vi kan være med og redusere hundens redsel.

Forøvrig bruker du ikke positiv forsterknnig når du gir godbit ved passering, nettopp fordi du jobber med en følelse, ikke en viljestyrt atferd. Hunden kan ikke for at den utagerer og bjeffer, det er bare et symptom på redselen. Ved å ha hunden på en avstand fra det den er redd for som er så stor at den takler det, og så gi godbit når hunden ser det den er redd for, så vil man over tid kunne endre hundens assosiasjon fra frykt til forventning,

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Tabris said:

Når hunden blir redd, så kan den ikke styre det. Den blir ikke mindre redd om vi ikke "godtar" det. Men vi kan jobbe med det, slik som du gjør, slik at vi kan være med og redusere hundens redsel.

Forøvrig bruker du ikke positiv forsterknnig når du gir godbit ved passering, nettopp fordi du jobber med en følelse, ikke en viljestyrt atferd. Hunden kan ikke for at den utagerer og bjeffer, det er bare et symptom på redselen. Ved å ha hunden på en avstand fra det den er redd for som er så stor at den takler det, og så gi godbit når hunden ser det den er redd for, så vil man over tid kunne endre hundens assosiasjon fra frykt til forventning,

Blir det positiv forsterkning hvis hunden sitter, noen går forbi, du gir godbit og hunder bare sitter og ser og ikke gjør noe eller lager lyd?

Anonymkode: a2423...72c

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir det positiv forsterkning hvis hunden sitter, noen går forbi, du gir godbit og hunder bare sitter og ser og ikke gjør noe eller lager lyd?

Det kommer an på hundens sinnstilstand. Hvis hunden ikke bryr seg om de som går forbi, så blir det positiv forsterkning, fordi da blir hunden belønnet for å bli sittende. Hvis hunden er redd så er fokuset dens på de som går forbi, ikke på at den sitter. Godbiten vil da fungere som en assosiasjonsendring, ikke som en belønning. 

Skrevet
1 hour ago, Tabris said:

Det kommer an på hundens sinnstilstand. Hvis hunden ikke bryr seg om de som går forbi, så blir det positiv forsterkning, fordi da blir hunden belønnet for å bli sittende. Hvis hunden er redd så er fokuset dens på de som går forbi, ikke på at den sitter. Godbiten vil da fungere som en assosiasjonsendring, ikke som en belønning. 

Er assosiasjonsendring bra?

Skrevet

Den eneste dårlige oppførselen jeg godtar er tigging på kjøkkenet, men det betyr ikke at det er det eneste som er uønsket ved min hun. Feks så har vi utageringer på hunder og iblant mennesker, ekstremt jaktinstinkt på dyr osv osv. Alt dette er ting jeg jobber daglig med. Mens den tiggingen er ikke så farlig for min del. 

Anonymkode: 90c70...595

Skrevet
12 timer siden, Tabris skrev:

Jeg har lurt litt på det med at vi skal ha hundene til å sitte hele tiden. Vi tvinger dem til å innta en stilling som de ikke selv ønsker å være i. De bruker jo i større grad kroppsspråk enn oss, og det å sitte kan bli feil mtp deres sinnstilstand, og hva de kommuniserer ellers. Selv om vi har gjort "sitt" til noe positivt ved å bruke belønning, så er det den kommandoen vi misbruker aller mest, vil jeg tro. Hvordan blir det med tilliten når vi skal ha dem til å gjøre noe de ikke vil, hele tiden? Jeg sier ikke at hunden bare skal få gjøre som den vil, men som sagt så misbrukes kommandoen. Har du noen tanker om det?

Jeg har forøvrig måtte tilpasse meg en del lyder. Jeg fikk en snakkende hund som har en kommentar til alt, men han er ikke sint eller redd, selv om det kan høres slik ut. Andre tror jo sikkert at han er farlig eller uoppdragen, så jeg har måtte legge fra meg bekymring om hva andre tenker og synes. Kan ikke bry meg rett og slett. Du skal ikke trene hunden for at fremmede ikke skal tenke at det er noe galt med hunden din, de 10 sekundene de møter den. Du skal trene for deres del. Det hjelper å vite hvorfor de bjeffer, og generelt sett oppfører seg slik de gjør i gitte situasjoner. Ønsket er jo at de skal være komfortable med andre mennesker og dyr, og ikke bli engestelige. 

Men dess eldre hunden min blir, dess mer tenker jeg at hund må få være hund. Det viktigste er at den har det bra, og er trygg.

Anonymkode: 5cd89...342

• Liker 3
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik du trener her, med godbiter i forbindelse med passering av hunder, så ja: veldig bra  😁

Positiv forsterkning er når hunden utfører en viljestyrt adferd, du belønner, og hunden tilbyr adferden igjen får å oppnå belønning igjen. 

Når vi gir belønning til usikre hunder i forbindelse med passering av andre hunder, så jobber vi med hundens følelser, og ikke med viljestyrt adferd. Da er det ikke positiv forsterkning. Da er det motbetinging (å endre hundens følelser ved å få den til å koble det ubehagelige med noe positivt), og/eller desensitivisering (å venne hunden til det ubehagelige i et tempo og på en avstand som hunden takler). Dette er supre verktøy som brukes av alle gode hundetrenere. 

• Liker 2
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Som andre har nevnt - i denne sammenheng er det bra, hvis man endrer fra "uæh, skummelt!" til "Åh, godbit fra eier!" så er det jo en positiv ting.

Men man kan også få en negativ assosiasjonsendring hvis man trener feil. F.eks var det noen som hadde en hund som var svært redd kloklilpp. De brukte ikke godbiter i trening, bortsett fra når de trente kloklipp. Det endte med at hunden gikk og gjemte seg når den så godbitene - fordi godbit ble assosisert med skummel kloklipp i stedet for at skummel kloklipp ble assosisert med godbiter. Så man kan trå feil hvis man ikke vet hva man gjør.

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lurt litt på det med at vi skal ha hundene til å sitte hele tiden. Vi tvinger dem til å innta en stilling som de ikke selv ønsker å være i. De bruker jo i større grad kroppsspråk enn oss, og det å sitte kan bli feil mtp deres sinnstilstand, og hva de kommuniserer ellers. Selv om vi har gjort "sitt" til noe positivt ved å bruke belønning, så er det den kommandoen vi misbruker aller mest, vil jeg tro. Hvordan blir det med tilliten når vi skal ha dem til å gjøre noe de ikke vil, hele tiden? Jeg sier ikke at hunden bare skal få gjøre som den vil, men som sagt så misbrukes kommandoen. Har du noen tanker om det?

Jeg har forøvrig måtte tilpasse meg en del lyder. Jeg fikk en snakkende hund som har en kommentar til alt, men han er ikke sint eller redd, selv om det kan høres slik ut. Andre tror jo sikkert at han er farlig eller uoppdragen, så jeg har måtte legge fra meg bekymring om hva andre tenker og synes. Kan ikke bry meg rett og slett. Du skal ikke trene hunden for at fremmede ikke skal tenke at det er noe galt med hunden din, de 10 sekundene de møter den. Du skal trene for deres del. Det hjelper å vite hvorfor de bjeffer, og generelt sett oppfører seg slik de gjør i gitte situasjoner. Ønsket er jo at de skal være komfortable med andre mennesker og dyr, og ikke bli engestelige. 

Men dess eldre hunden min blir, dess mer tenker jeg at hund må få være hund. Det viktigste er at den har det bra, og er trygg.

Anonymkode: 5cd89...342

Jeg er helt enig med deg. Jeg var nok ikke tydelig nok, for det jeg mente var ikke at hunden ble sittende fordi vi ba den om det, men at den ble sittende fordi den var så avslappet at den satt av seg selv. Spesielt i situasjoner hvor hunden enten er redd eller oppspilt, så vil en kommando bare kamuflere dette i stedet for at man heller jobber med årsaken og tar tak i den.

I hverdagen trenger man lite kommandoer og jeg selv er fan av å heller trene inn gode vaner og gode mønster fremfor å måtte gå og mase på hunden til stadighet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...