AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #1 Skrevet 20. november 2019 Hei, vi har nå fått innvilget spesialpedagog. Jeg har gruet meg lenge til svaret kom og nå er det her. Jeg føler meg som verdens verste mamma, og har grått enorme menger hver natt. Barnehagen mistenker noe med den psykososiale delen for datteren min. Føler jeg ikke har fått mange svar fra barnehagen, jeg sitter i hvert fall igjen med mange spørsmål. Hvor lenge blir barnet fulgt opp? Vil vi bli henvist videre? Barnevern? Er det tett oppfølgning hver dag? Vil de andre foreldrene få vite? Hun skal straks (siste året i BHG) begynne på skolen.. Anonymkode: cac87...3c8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #2 Skrevet 20. november 2019 Men dere har vel hatt noen møter med barnehagen (og PPT?), sånn at du/ dere har fått informasjon om hvordan spesialpedagogen skal jobbe med datteren din? Skjønner ikke hvorfor du nevner barnevern. Barnehagen melder ikke videre med mindre det er svært gode grunner til det. Anonymkode: fae1b...499 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #3 Skrevet 20. november 2019 Barnehagen har taushetsplikt og kan selvfølgelig ikke informere de andre foreldrene om at barnet ditt har spesialpedagogisk hjelp. Men foreldre kan jo legge merke til dette hvis barnet ditt er sammen med spesialpedagogen når de henter/leverer. Skulle nesten tro du mener det er tabu med spesialpedagog? Spesialpedagogen jobber med så mange forskjellige type barn med diverse utfordringer, som f.eks. sosiale, forsinket språkutvikling, minoritetsspråklige ++ Vær åpen om din datters utfordringer, så blir det ingen spekulasjoner ❤ Barn i barnehagealder er utrolig tilpasningsdyktig, og det er veldig bra at de får hjelp tidligst mulig. Hvis man venter til langt oppi skolealder kan det være mer utfordrende å gi barnet hjelp. Verken barnehagelærere eller spesialpedagoger har nok kompetanse til å stille diagnose/utdype hva utfordringene kan være, så heldigvis kan PPT komme inn å hjelpe og eventuelt vurdere vidre henvisning. Hadde det vært misstanke om omsorgssvikt hadde barnehagen sendt bekymringsmelding til bv, og ikke henvisning til PPT. Bekymringsmeldinger til bv kan bli sendt, men det er når barn har store utfordringer i hverdagen, og tydelig trenger ekstra oppfølging, men foreldrene nekter henvisning. Da er det kun for barnets beste. Les vedaket fra PPT på nytt igjen, det skal stå hvor mange timer ditt barn skal få i uken. Vær glad for at ditt barn får hjelp, mange foreldre kjemper lenge for å få ekstra oppfølging og hjelp Anonymkode: 994c5...fd1 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #4 Skrevet 20. november 2019 Spør barnehagen og/eller PPT. De kan svare på alt du lurer på. Vedtakene er ikke alltid like lette å skjønne, derfor ville jeg spurt om en gjennomgang av hva dette betyr i praksis for barnet ditt. P.S Det er ikke PPT som skriver vedtaket. De skriver kun anbefalingen (sakkyndig vurdering), så fatter bhg/kommunen vedtaket om spesialpedagogisk hjelp. Dersom vedtaket avviker fra sakkyndig vurdering, kan du klage. Anonymkode: bd940...19e 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #5 Skrevet 20. november 2019 Så trist at du tar dette så tungt. Ikke la dette overføres til barnet ditt. Det er stort nok til å skjønne at du tror det er noe feil med barnet fordi hun trenger litt ekstra veiledning. Det kan være barnet ditt er "helt normalt," fordi barn har litt ulik tid å lære på. Men barn i dag skal tilpasses systemet, barnehage, skole osv. Det er måloppnåelse i barndommen også, på en måte. Selv om barnet ditt henger litt etter nå, kan hun fint være på linje når hun blir litt eldre. Hun blir bare ikke gitt tiden hun trenger fordi forventningen er at det skal skje nå og at hun skal tilpasses alle i bhg. Ta imot tilbudet, be om en gjennomgang av hva det betyr og følg det opp hjemme etter anvisning fra personalet. Spes.peden har kompetanse på dette og vil veilede barnet i riktig retning. Anonymkode: 51c7d...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #6 Skrevet 20. november 2019 Slik bruker kommunene opp sine ressurser som de har spart ved å omplassere barna med ekte problemer til fosterhjem (og gjøre staten betale for alt). Det er krav i kommunens budsjett at alle pengene blir brukt opp, ellers neste år får de mindre. Selv om barnehagen har taushetsplikt, presser de foreldrene til å fortelle andre at barnet har spesielle behov. Selvfølgelig, de andre foreldre legger merke til det og barnet blir fort stigmatisert. I tillegg, spionerer denne pedagogen hele tida, krever at barnet forteller alt som skjer hjemme, krever at foreldrene skriver i notat boken ALT som skjedde i helgen (altså, hver helg) og krever å limme inn bildene. Det blir psykologiske tester hvor resultatene blir trekket ned for å fortsette tiltaket. I praksis blir det ikke så mye nytte av det. Kanskje, det er hjelp for 100 NOK på bekostning av 1 mill. Det er best å bli kvitt dem så fort som mulig. Anonymkode: df8b1...237
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #7 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slik bruker kommunene opp sine ressurser som de har spart ved å omplassere barna med ekte problemer til fosterhjem (og gjøre staten betale for alt). Det er krav i kommunens budsjett at alle pengene blir brukt opp, ellers neste år får de mindre. Selv om barnehagen har taushetsplikt, presser de foreldrene til å fortelle andre at barnet har spesielle behov. Selvfølgelig, de andre foreldre legger merke til det og barnet blir fort stigmatisert. I tillegg, spionerer denne pedagogen hele tida, krever at barnet forteller alt som skjer hjemme, krever at foreldrene skriver i notat boken ALT som skjedde i helgen (altså, hver helg) og krever å limme inn bildene. Det blir psykologiske tester hvor resultatene blir trekket ned for å fortsette tiltaket. I praksis blir det ikke så mye nytte av det. Kanskje, det er hjelp for 100 NOK på bekostning av 1 mill. Det er best å bli kvitt dem så fort som mulig. Anonymkode: df8b1...237 Denne skjønte jeg ingenting av? Hvordan blir man «kvitt» dem? Sier man nei til oppfølging, blir de bare «bekymret» og melder videre. Anonymkode: cac87...3c8 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #8 Skrevet 20. november 2019 OMG! For guds skyld, ikke hør på det ab 237 skriver! Spesialpedagog er der for barnet ditt, og for at barnet ditt ikke skal dette ut, men kunne bli i barnegruppen og utvikle seg i riktig retning nettopp sånn at det ikke blir store problemer senere år. Det er strengt talt utrolig positivt at barnet har fått spesped, en person som barnet kan forholdet seg mye mer til i barnehagehverdagen, en person som ser barnet og hjelpe det med å komme på samme linje som de andre barna. På en måte så gir det datteren din en liten fordel ovenfor de andre barna som ikke får den samme støtten. Spesped jobber mest sannsynlig med andre barn på den samme avdelingen, så din datter blir nok ikke alene. Spesped hjelper og støtter også hele barnegruppa med å prøve å sette sammen gode grupper som gir hensyn til alle, men spesielt de som har større behov for det. Dere skal lage noe som heter en individuell opplæringsplan (IOP). I den skal det komme frem hva de skal jobbe med, hvilke mål og hvordan de skal nå måla. Og også gjerne hvordan kontakten mellom barnehagen og dere som foreldre skal foregå. Anbefaler å ta jevnlige små møter og heller noen større innimellom. Anbefaler også at du ber om et samarbeidsmøte mellom barnehagen, spesped og pp-tjenesten, og eventuelle andre etater som er inni bildet. I forhold til hvor lenge barnet blir fulgt opp kommer det at på hvor lenge det er behov for det, alt skal basere seg på hva pp-tjenesten mener, og som regel så blir det hva de anbefaler. Det blir en evaluering til våren om behovet mest sannsynlig er der til høsten igjen, og da blir det planlagt hvordan overgang til skolen skal skje, da blir samarbeidsmøte også med skolen. I forhold til om det blir noen henvisning videre, det trenger det ikke å bli, men om det dukker opp noe som gjør at en henvisning kanskje skulle vært på plass, så vil det selvfølgelig det, som med alle andre av barna i barnehagen. Og de prater med dere foreldre først. På en måte gir det en ekstra trygghet, for jo mer en av de voksne ser jentungen deres jo større sjanse er det for at om det er noe som trengs nærmere kikk på så blir det oppdaget. Det er veldig liten sjanse for at barnevernet får en bekymringsmelding, det skjer bare hvis det er store problemer, eller om det mistenkes omsorgsvikt i hjemmet, akkurat som med alle andre barn. Og da skal de også ha et møte med dere foreldre først for å si fra om at de melder og hvorfor. Men, om de mistenker fare for barnets liv kan de melde fra uten møte med dere først, men det skal en del til. Om det er tett oppfølgning hver dag kommer veldig an på hvor mange timer barnet har fått innvilget. Og hvordan barnehagen fordeler de timene. Hvor mange timer står i vedtaket dere har fått/får. Av erfaring så blir det fort spesped som blir den voksne som barnet knytter seg mest til og går mer til ellers og. De andre foreldrene får ikke vite noe, og har vel mest sannsynlig ingen interesse av å vite det heller. Men de kan gjerne få vite feks, at idag har "lise" og "anne" spilt spill på biblioteket sammen. Noe som kan være en del av spespedopplegget til "anne", men de får ikke beskjed om den biten av det. Bare slapp av, senk skuldrene og tenk at endelig kan barnet få en bedre barnehagehverdag. Og det blir mindre stress og bekymringer for deg, de kan du på en måte legge litt over på spesped sine skuldre. Den vanskligste biten med å få hjelp er nå over. Dette kommer til å gå så bra, og kommer til å være en super ting for jentungen din Anonymkode: 0234e...328 3
tinky1 Skrevet 20. november 2019 #9 Skrevet 20. november 2019 Dette har overhodet ikke noe med deg som mor å gjøre. Du skal være glad for at barnet ditt får hjelp tidlig. I skolen er det lang ventetid før eleven får et vedtak. Så du skal være glad for og ta imot tilbudet barnet ditt har fått. Husk at en spesialpedagog har spiss kompetanse og er der for å kunne hjelpe og veilede barnet ditt! 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #10 Skrevet 20. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Denne skjønte jeg ingenting av? Hvordan blir man «kvitt» dem? Sier man nei til oppfølging, blir de bare «bekymret» og melder videre. Anonymkode: cac87...3c8 Absolutt, de også truer barnevernet med en gang du prøver å si ifra om du er uenig med noe. Så ikke si nei til oppfølging, var fleksibel. Det finnes andre måter å bli kvitt dem, med tida, ihvertfall vi klarte det til slutt. Jeg er 100% sikker om at det er best for mitt barn å ikke bli i systemet fordi ingen vet hva slags problemer det kan skape i framtida. Anonymkode: df8b1...237
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #11 Skrevet 20. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik bruker kommunene opp sine ressurser som de har spart ved å omplassere barna med ekte problemer til fosterhjem (og gjøre staten betale for alt). Det er krav i kommunens budsjett at alle pengene blir brukt opp, ellers neste år får de mindre. Selv om barnehagen har taushetsplikt, presser de foreldrene til å fortelle andre at barnet har spesielle behov. Selvfølgelig, de andre foreldre legger merke til det og barnet blir fort stigmatisert. I tillegg, spionerer denne pedagogen hele tida, krever at barnet forteller alt som skjer hjemme, krever at foreldrene skriver i notat boken ALT som skjedde i helgen (altså, hver helg) og krever å limme inn bildene. Det blir psykologiske tester hvor resultatene blir trekket ned for å fortsette tiltaket. I praksis blir det ikke så mye nytte av det. Kanskje, det er hjelp for 100 NOK på bekostning av 1 mill. Det er best å bli kvitt dem så fort som mulig. Anonymkode: df8b1...237 Jeg må bare si at i vårt tilfelle var jeg glad for at vi fikk spesialpedagog inn i barnehagen. Her har jeg ikke opplevd det som om de spionerte på oss, de var jo der for å hjelpe henne. Det er trist at du har den motsatte opplevelsen av spesialpedagogisk hjelp. Anonymkode: c0494...a55 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #12 Skrevet 20. november 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, vi har nå fått innvilget spesialpedagog. Jeg har gruet meg lenge til svaret kom og nå er det her. Jeg føler meg som verdens verste mamma, og har grått enorme menger hver natt. Barnehagen mistenker noe med den psykososiale delen for datteren min. Føler jeg ikke har fått mange svar fra barnehagen, jeg sitter i hvert fall igjen med mange spørsmål. Hvor lenge blir barnet fulgt opp? Vil vi bli henvist videre? Barnevern? Er det tett oppfølgning hver dag? Vil de andre foreldrene få vite? Hun skal straks (siste året i BHG) begynne på skolen.. Anonymkode: cac87...3c8 Hei TS Dersom dere har fått innvilget spesialpedagog, har dere hatt møte med barnehagen angående vedtaket og om hvor lenge det skal vare? Hvis ikke, så har dere krav på et slikt møte. Da får dere all informasjon om dette. Har barnet kun vedtak det siste barnehageåret, så gjelder det kun for det året. Da kan dere som foreldre velge om dokumentene angående spesialpedagogisk hjelp skal overføres videre til skolen eller ei når barnet slutter i barnehagen, det er deres valg, da disse papirene ikke blir overført automatisk etter at et vedtak er utgått. Dersom vedtaket går over i første skoleår, følger selvsagt papirene med og barnehagen har overføringsmøter med skolen før skolestart. Dette er ikke farlig, dette er kun for å sørge for en så god oppstart på skolen som mulig for ditt barn. Som sagt, alt avhenger av hvor lenge vedtaket gjelder, og det har dere krav på å få vite i et informasjonsmøte hvor barnehagen og PPT skal gå igjennom sakkyndig vurdering sammen med dere. Da får dere også vite timeantall, årstimer og også hvordan disse timene skal deles opp utover uken. Nei, henvisning videre skjer nok ikke det siste året i barnehagen, og barnevernet blir mest antageligvis ikke koblet inn, da dette ikke omhandler omsorgssvikt. Barnehagen har taushetsplikt, og de andre foreldrene for dermed ikke vite noenting. Jeg har heller ikke, som spesialpedagog i barnehage og skole i løpet av 11 år, aldri opplevd at noen presser foreldrene til å fortelle dette selv heller. Så ikke vær bekymret for det! Det er kjempe fint at ditt barn får hjelp og veiledning i forhold til det psykososiale, da dette er egenskaper barnet ditt vil ha behov for hele livet igjennom. Jeg vil tro at vedtaket kun varer et år nå i første omgang, men skal ikke si det for sikkert, forhør deg med barnehagen om når det er informasjonsmøte. Anonymkode: b710b...b68
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #13 Skrevet 20. november 2019 Huff jeg gruer meg sånn. Synes virkelig ikke hun trenger dette, fungerer helt fint, men fortsatt mener denne lederen dette. Vanskelig å si vedkommende imot, som kun har kjent datteren min siden sommer. er så utrolig vanskelig å ta dette innover meg, at min datter trenger ekstra oppsyn og er redd dette vil påvirke henne negativt, at hun skal tenke det er noe «galt» med henne. Anonymkode: cac87...3c8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #14 Skrevet 20. november 2019 Din datter har ikke fått spesialpedagog pga at leder i barnehagen har en mening, for å få det skal det gå gjennom ganske mange mennesker, og sakkyndig rapporterter, basert på både hva dere som foreldre sier, barnehage sier og hva som blir observert av sakkyndige fra pp-tjenesten, og også i en del tilfeller tester. Dere som foreldre skal da altså og ha hatt flere møter med barnehage og pp-tjenesten. Så jeg synes det er rart at du føler at det er bare pga en persons mening, har du foreldreansvar for barnet ditt? For jeg kan forstå den følelsen av at det bare er pga en persons mening og at du ikke har fått nok informasjon kun om det er tilfelle. Anonymkode: 0234e...328
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå