AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #1 Skrevet 19. november 2019 Inspirert av svarene til en annen post her, ser mange jobber frivillig deltid for å være hjemme med barna. Pågrunn av at de opplever det som veldig hektisk med alle oppgavene hjemmet byr på (middag, vaske/rydde, klesvask etc.) og at det er tidsklemme i hverdagen med lite tid med barna. Jeg forstår jo dette, men dette påvirker jo pensjonen deres og gjør at dere kanskje alltid vil tjene mindre enn mannen og ikke få høyere stillinger i arbeidslivet? Hvis man ønsker det en gang i livet da. Jeg jobber selv turnus og 100% som sykepleier. Jeg føler jeg har mye tid med barnet mitt. De dagene jeg jobber 15-22 tar jeg han enten ut av bhg eller leverer sent. Leverer jeg sent gjør jeg alltid huslige oppgaver hjemme. De dagene jeg har fri før eller etter jobbehelg tar jeg også enten han ut av bhg eller leverer sent. Ofte tar jeg kanskje kusinen hans eller en venn også ut av bhg og vi gjør noe ekstra gøy som er mye lettere og mindre styr enn i helgene, fordi det er så lite andre folk ute. Jeg slutter 15.30 når jeg jobber dagtid, drar rett i bhg og henter. og vi har 3 timer sammen før leggetid. Min mann lager så si alltid maten, men min sønn er ofte med på det så det er også kvalitetstid sammen. Noe som selvfølgelig er lettere med alderen. En viktig ting jeg bemerker meg er at de kvinnene som sier de vil jobbe redusert også gjør det mye pågrunn av husarbeid. Hvorfor gjør dere så mye mere enn mannen deres, og hvorfor snakker dere så selvfølgelig om det? Min mann gjør heldigvis mye hjemme, lager all maten og er veldig flink på den daglige ryddingen. Jeg tar mere de 2-4 timene med skikkelig vask en gang i uka og vi deler på klesvasken og handling. Jeg tar mest av regninger etc. Hvorfor skulle jeg forvente noe annet? Hvorfor er det så naturlig at kvinnen skal gå ned i stilling for å møte familiens behov? Eller er det jeg som er en dårlig mor som ikke vil være mere hjemme, men trives med å jobbe OG ha barn..? Nå har jeg bare ett barn da, gravid med nr. 2. Nå. Kanskje jeg vil jobbe 80% jeg og etterhvert, hvem vet... Anonymkode: 7f5a4...27c 36
Gidavmeg Skrevet 19. november 2019 #2 Skrevet 19. november 2019 Jeg synes det var topp å jobbe100% turnus fram til barna begynte på skolen. Da kan mAn plutselig ikke levere dem sent eller la dem få fri. 11
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #3 Skrevet 19. november 2019 4 minutter siden, Gidavmeg skrev: Jeg synes det var topp å jobbe100% turnus fram til barna begynte på skolen. Da kan mAn plutselig ikke levere dem sent eller la dem få fri. Ja du det kan jeg se for meg blir en aktuell problemstilling etterhvert.. TS Anonymkode: 7f5a4...27c 3
Kanutte Skrevet 19. november 2019 #4 Skrevet 19. november 2019 Jeg har alltid jobbet 100 %, bortsett fra ett år hvor jeg jobbet 80 og tok en fulltids master ved siden av. Det er stort sett ikke tiden med barna som har blitt bortprioritert, men min egentid var nesten ikkeeksisterende. Nå har jeg store ungdommer og prioriterer meg selv mer. 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #5 Skrevet 19. november 2019 Jeg har tre barn og jobber 100%. Ingen planer om å gå i «kvinnefella» ved å gå ned i stilling, for å ta mer av arbeidet hjemme. I tillegg til tap av pensjonspoeng. Anonymkode: e4649...8a6 14
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #6 Skrevet 19. november 2019 Jeg kjenner ingen som jobber redusert av denne grunn. To kolleger jobber 80% pga veldig lang reisevei til jobb, en annen jobber 50% pga studier, og en venninne har 60% AAP pga sykdom. Men jeg, mine venninner, mine venners og brødres koner/samboere jobber 100%. Selv mora mi jobbet 100%, og det begynner å bli noen år siden Så det varierer kanskje litt fra sted til sted eller krets til krets? Her er det i alle fall ikke vanlig med deltid for å gjøre mer husarbeid og hente tidlig. Anonymkode: 7967d...52d 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #7 Skrevet 20. november 2019 Jeg kjenner ikke en eneste person som jobber redusert pga barn. Personlig kunne jeg tenke meg det på sikt fordi jeg ønsker mer harmoni, ro og tid i hverdagen. Ettersom jeg tjener mest i vårt forhold hadde det vært mer naturlig for mannen å gå ned i stilling, men jeg vet det ville endt med mye frustrasjon over alt som ikke blir gjort de dagene han hadde hatt fri. Anonymkode: f353f...d61 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #8 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Inspirert av svarene til en annen post her, ser mange jobber frivillig deltid for å være hjemme med barna. Pågrunn av at de opplever det som veldig hektisk med alle oppgavene hjemmet byr på (middag, vaske/rydde, klesvask etc.) og at det er tidsklemme i hverdagen med lite tid med barna. Jeg forstår jo dette, men dette påvirker jo pensjonen deres og gjør at dere kanskje alltid vil tjene mindre enn mannen og ikke få høyere stillinger i arbeidslivet? Hvis man ønsker det en gang i livet da. Jeg jobber selv turnus og 100% som sykepleier. Jeg føler jeg har mye tid med barnet mitt. De dagene jeg jobber 15-22 tar jeg han enten ut av bhg eller leverer sent. Leverer jeg sent gjør jeg alltid huslige oppgaver hjemme. De dagene jeg har fri før eller etter jobbehelg tar jeg også enten han ut av bhg eller leverer sent. Ofte tar jeg kanskje kusinen hans eller en venn også ut av bhg og vi gjør noe ekstra gøy som er mye lettere og mindre styr enn i helgene, fordi det er så lite andre folk ute. Jeg slutter 15.30 når jeg jobber dagtid, drar rett i bhg og henter. og vi har 3 timer sammen før leggetid. Min mann lager så si alltid maten, men min sønn er ofte med på det så det er også kvalitetstid sammen. Noe som selvfølgelig er lettere med alderen. En viktig ting jeg bemerker meg er at de kvinnene som sier de vil jobbe redusert også gjør det mye pågrunn av husarbeid. Hvorfor gjør dere så mye mere enn mannen deres, og hvorfor snakker dere så selvfølgelig om det? Min mann gjør heldigvis mye hjemme, lager all maten og er veldig flink på den daglige ryddingen. Jeg tar mere de 2-4 timene med skikkelig vask en gang i uka og vi deler på klesvasken og handling. Jeg tar mest av regninger etc. Hvorfor skulle jeg forvente noe annet? Hvorfor er det så naturlig at kvinnen skal gå ned i stilling for å møte familiens behov? Eller er det jeg som er en dårlig mor som ikke vil være mere hjemme, men trives med å jobbe OG ha barn..? Nå har jeg bare ett barn da, gravid med nr. 2. Nå. Kanskje jeg vil jobbe 80% jeg og etterhvert, hvem vet... Anonymkode: 7f5a4...27c Så lenge begge har noenlunne samme lønna så synes jeg at skal noen fire ned på prosent så får dere ta 50/50 nedgang i stilling (trygderettigheter, pensjonsrettigheter osv). I dag er det ikke fruen som skal være hjemme mest, nå er det likestilling med mødre og fedre kvote i permisjoner. Ingen fødselskvote eksisterer engang. Sykedager med barn er like mye på begge, rettigheter er like mye på begge. Ja da skal nå ikke du ha dårligere samvittighet enn din mann for at det er hektisk selv om dere får det til å gå rundt. Med ca like lønn +/- så får det bli nedgang på 25% på deg og 25% på ham fremfor at du skal halvere din stilling. Anonymkode: 52870...fc6 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #9 Skrevet 20. november 2019 Fordi jeg 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tre barn og jobber 100%. Ingen planer om å gå i «kvinnefella» ved å gå ned i stilling, for å ta mer av arbeidet hjemme. I tillegg til tap av pensjonspoeng. Anonymkode: e4649...8a6 Men hvorfor få barn når man ikke bruker mer tid på de? Anonymkode: 3a9ac...a66 11
Gjest Dorey Skrevet 20. november 2019 #10 Skrevet 20. november 2019 Jeg kommer til å få en helt ok pensjon, selv om jeg jobber redusert noen år mens barna er små. At vi har en rolig og harmonisk hverdag er det som teller for oss. Jeg tviler sterkt på at jeg vil angre på denne beslutningen.
Nymerïa Skrevet 20. november 2019 #11 Skrevet 20. november 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg Men hvorfor få barn når man ikke bruker mer tid på de? Anonymkode: 3a9ac...a66 Når spurte du sist en mann om det samme? 40
Gjest kruspersilletaco Skrevet 20. november 2019 #12 Skrevet 20. november 2019 Eneste jeg kjenner som jobber redusert er ei venninne med veldig god råd. Hun gjør alt av husarbeid og alt med barna, mens mannen jobber mye og ordner hus og hytte. De er veldig fornøyd med sin ordning, så ser ikke problemet. Selv syns jeg det er helt ok å jobbe 100%, men vi deler på husarbeid og arbeid hjemme. Tror ærlig talt samboer hadde hatt mer behov for å jobbe redusert. Han har barn fra før som også skal følges opp
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #13 Skrevet 20. november 2019 Ikke mange jeg kjenner som jobber redusert frivillig. Noen kollegaer med ufrivillig deltid i helsevesenet bare. Jeg jobber også turnus, og får tid til det samme som deg, men tror det ville vært ganske annerledes med dagjobb, 8-16 + reise. Da kan man ikke levere sent, gjøre husarbeid på dagtid osv. Jeg elsker turnus ❤ Anonymkode: 410d7...aeb
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #14 Skrevet 20. november 2019 Tror 100% stilling med turnus er noe helt annet enn å jobbe 100% dagtid. Da må alt klemmes inn på få timer på ettermiddagen og i helger, mens vi turnusarbeidere kan bruke en fridag eller fri formiddag midt i uka til mye forefallende. Jobbet 100% tredelt turnus helt frem til jeg fikk nr to, da kjente jeg mer og mer at jeg ikke ville ofre ettermiddagene med dem. Jobber nå 75% natt (men har likevel bedre inntekt enn tredelt 100%) og kan aldri tenke meg å gå tilbake til noe annet med mindre jeg bytter jobb. Nå har jeg hver ettermiddag fri til barna/meg selv, de kan få korte dager/fri/langhelg mens de enda går i barnehagen, slipper SFO og alltid en forelder hjemme når de begynner på skolen, mye mer overkommelig å få gjort unna min andel arbeid i hjemmet osv. Ingen har lik arbeidskapasitet, er veldig glad for å ha en jobb som tillater meg å endre stillingen min slik at jeg fungerer optimalt både hjemme og på jobb. Anonymkode: efce9...586 11
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #15 Skrevet 20. november 2019 Man får full opptjening (i det offentlige i hvertfall) av pensjonspoeng hvis man jobber redusert (eller er hjemme) de tre årene man har «krav» på, når begrunnelsen er «omsorg for barn». Jeg har i perioder jobbet 80% fordi mannen jobbet mye mer enn 100, og tjente deretter også. Vi har fellesøkonomi, og det gikk ikke ut over økonomien til noen av oss. Han måtte ha jobbet mindre. Jeg gjorde ikke husarbeid, hadde bare ørlite granne kortere dager til henting og levering av barn, og resten gikk til ferieavspasering. Anonymkode: 1f602...4d9 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #16 Skrevet 20. november 2019 Jeg jobbet 90 % noen år mens jr gikk i barnehagen. Som vedk over sier var det vel ok i tre år uten tap av pensjonspoeng, og så tok jeg et år til (tror jeg) for jeg regnet ut at tapet ville bli ubetydelig. Var alene hele veien, og det var nødvendig for å rett og slett rekke å fylle opp timene mine på jobb. Tok det stort sett ut som en fridag annenhver uke mens hun var i barnehagen. Av og til for å kunne ha en langhelg, dra på tur, ha fri jul/påske osv, for jeg rakk aldri opparbeide avspasering. Men noen ganger tok jeg en dag fri - leverte i bhg og gjorde husarbeid. Det ga litt dårlig samvittighet, men føltes fantastisk, sånn en dag i kvartalet! Anonymkode: 68b6b...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #17 Skrevet 20. november 2019 Jeg er alenemor til en ettårig. Har valgt å jobbe 80% nå, for jeg vil ikke at ungen skal være for lenge i barnehagen. Nå er ungen i barnehagen fra 08.45-15.00 og det synes jeg er mer enn nok. Det er jo trangt litt økonomisk nå, men jeg tror ikke på begrepet kvalitetstid. Vil gjerne være sammen med ungen så mye som mulig! Anonymkode: 71bee...313 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #18 Skrevet 20. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg Men hvorfor få barn når man ikke bruker mer tid på de? Anonymkode: 3a9ac...a66 Så alt er bare enten eller? I dagens samfunn er det nesten klin umulig å få det til å gå rundt på deltidsjobbing med barn. Anonymkode: 2ee17...31a 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #19 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man får full opptjening (i det offentlige i hvertfall) av pensjonspoeng hvis man jobber redusert (eller er hjemme) de tre årene man har «krav» på, når begrunnelsen er «omsorg for barn». Jeg har i perioder jobbet 80% fordi mannen jobbet mye mer enn 100, og tjente deretter også. Vi har fellesøkonomi, og det gikk ikke ut over økonomien til noen av oss. Han måtte ha jobbet mindre. Jeg gjorde ikke husarbeid, hadde bare ørlite granne kortere dager til henting og levering av barn, og resten gikk til ferieavspasering. Anonymkode: 1f602...4d9 Gjelder opptjeningen for privat også? Anonymkode: 2ee17...31a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #20 Skrevet 20. november 2019 Umiddelbart har jeg ikke tenkt å gå ned i arbeidstid - kan hellere jobbe full tid og betale for rengjøring hjemme og handle på kolonial! Barn på 0, 4 og 8. Jeg har flekstid og hjemmekontor når jeg trenger det heldigvis, ellers hadde vi slitt litt. Mannen jobber 100 % turnus. Når mellomste begynner på skolen og også får aktiviteter på ettermiddag/kveld kommer vi kanskje til å slite litt tror jeg, men da hjelper det egentlig bare at han går over til dagtidsstilling - min jobb passer med at barna er i bhg og skole allerede, så får ikke noe ut av å gå ned i tid. Kommer nok ikke til å påta meg veldig mye mer ansvar på jobb akkurat nå da 😊 Anonymkode: d52bf...2cd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå